Socialudvalget 2011-12
L 140
Offentligt
1116982_0001.png
1116982_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:26.april 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
KMP/ J.nr. 2011-7858
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. april 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 1 (L 140).
Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. marts 2012 fra PSLandsforeningen, jf. L 140 - bilag 2.”
Svar:Det er, som Dorte Nielsen fra PS Landsforeningen af pårørende til spisefor-styrrede også anfører i sin henvendelse, ikke noget nyt, at kommunerne kantage økonomiske hensyn i betragtning, når de træffer afgørelse i konkretesager. Det forudsætter dog, at der er tale om saglige, økonomiske hensyn.Det følger allerede af forvaltningsretlige grundsætninger og af kommunal-fuldmagtsreglerne.Det betyder i bund og grund, at hvis to tilbud er lige egnede til at opfylde enborgers behov, så bør kommunen vælge det billigste. Det kan f.eks. være,hvis en borger skal have et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107, ogder er flere botilbud, der ud fra en konkret og individuel vurdering af borge-rens behov er lige egnede til at opfylde borgerens behov. I denne situationbør kommunen vælge det billigste botilbud.En kommune vil fortsat ikke kunne tage økonomiske hensyn i form af attræffe en afgørelse om, at en borger ikke har ret til et tilbud pga. manglendeluft i budgettet. En kommune kan heller ikke træffe en afgørelse om, at enborger er berettiget til et tilbud – f.eks. om socialpædagogisk bistand - og såefterfølgende sætte borgeren på en venteliste med henvisning til, at kommu-nen ikke har penge til at ansætte en medarbejder, der kan yde borgeren densocialpædagogiske bistand. Et økonomisk hensyn kan således ikke tilside-sætte et fagligt hensyn, som anført af Dorte Nielsen.
2
Der er, som også anført i lovforslaqet, alene tale om en præcisering af gæl-dende ret. Det har vist sig, at der var usikkerhed i praksis om, hvorvidt oghvordan kommunerne kunne fastsætte serviceniveauer, og hvorvidt de kun-ne inddrage økonomiske hensyn. Den usikkerhed kan i sig selv svækkeborgernes retssikkerhed.Klare regler for, hvad kommunerne kan og skal, er med til at sikre borgernesrettigheder, f.eks. ved at det bliver tydeligere for alle, hvilket grundlag dekonkrete afgørelser træffes på. Derfor vil det også udtrykkeligt fremgå afloven, at afgørelser skal træffes ud fra en konkret og individuel vurdering.Kommunerne kan derfor fortsat ikke undlade at iværksætte hjælp, som bor-gerne efter en konkret og individuel vurdering har behov for, med henvisningtil økonomiske hensyn.Vi vil følge implementeringen af lovforslaget tæt og herunder få udarbejdeten undersøgelse af kommunernes praksis. Praksisundersøgelsen vil vise,om kommunernes praksis ligger inden for lovens rammer, og undersøgelsenfølges op af dialogmøder mellem Ankestyrelsen og kommunerne på bag-grund af undersøgelsens resultater.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard