Kommunaludvalget 2011-12
L 160 Bilag 13
Offentligt
1124662_0001.png
1124662_0002.png
1124662_0003.png
1124662_0004.png
1124662_0005.png
1124662_0006.png
1124662_0007.png
Til lovforslag nr.L 160
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2012
2. udkast(ÆF fra finansministeren og EL + bet.bidrag fra DF)
Betænkningover
Forslag til lov om Offentlig Digital Post[af finansministeren (Bjarne Corydon)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Finansmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 4. Enhedsli-stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. april 2012 og var til 1.behandling den 26. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og finansministeren sendte den 7. marts 2012dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del – bilag 71. Den16. april 2012 sendte finansministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget4 skriftlige henvendelser fra Kirsten Hink, Rungsted Kystog 1 skriftlig henvendelse fra IT-Politisk Forening.[Finansministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ]SamrådUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål, jf. L 160 – sam-rådsspørgsmål A, til finansministeren til mundtlig besvarel-se, som denne har besvaret i et åbent samråd med udvalgetden 15. maj 2012. [Ministeren har efterfølgende sendt ud-valget det talepapir, som lå til grund for besvarelsen afspørgsmålet. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 45 spørgsmål til finansministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Dansk Folkeparti kan ikke støtte forslaget, da DF somudgangspunkt ikke mener, at man skal tvangsdigitalisere.DF mener, at man i stedet skal satse på frivillige løsninger,som er brugervenlige, og som gør det nemmere for borge-ren. På samme måde som borgerne bl.a. har oplevet medNetbank, som de har taget til sig. Borgerne og bankerne harfået store fordele af løsningen, og er løsningen god nok, skalfolk nok bruge den uden tvang.Løsningen omkring offentlig digital post, som man skallogge på med NemID, bygger på en »en-løsning-passer-til-alle« strategi, hvilket DF ikke mener er en god løsning. Detdræber fuldstændig innovationen i forhold til at udvikle nyeog brugervenlige systemer. Borgerne har ikke mulighed forat gå andre steder hen, så derfor er der noget pres som til-skynder til konstant at forbedre systemet.DF ser også problemer i, at man ved lov tvinger folk til atbenytte et bestemt privat firma. Man er derfor fra offentligside med til at lave monopollignende tilstande.DF har igennem udvalgsarbejdet forsøgt at få mere klar-hed over og en forsikring om, at reglerne for undtagelse fraoffentlig digital post, er gode nok, men denne forsikring harministeren ikke kunnet give. DF savner at se bekendtgørel-sen som omhandler administrationen af undtagelserne, mensom først vil komme senere.
DokumentIdJournalnummer
2
Der er også en række problemstillinger i forhold til tek-nologivalg og sikkerhed. Bl.a. er NemID baseret på Java,som er en gammel teknologi, der ikke er kompatibel med al-le platforme. Man udelukker derfor en del mennesker fra atbruge digital post via deres nuværende computer, smartpho-ne eller tablet.Derudover er der et mindre sikkerheds problem, da Nem-ID er sårbar over for »man-in-the-middle« angreb. Når enkriminel benytter »man-in-the-middle« angreb til at hackesig ind i f.eks. netbank, så opdager borgeren det hurtigt, dader mangler penge på kontoen. Hvis det derimod er borge-rens digitale postboks som er hacket, vil borgeren typisk ik-ke opdage det, da der blot vil være taget en kopi af fortroligedokumenter.Det er i øvrigt vigtigt for DF at slå fast, at diskussionenom digitalisering ikke handler om for eller imod digitalise-ring. DF støtter digitaliseringen, men mener man skal baseredet på frivillige løsninger, og ikke tvangsdigitalisering.Et godt princip når vi laver lovgivning er, »borgeren førsystemet«. I denne lov synes logikken at være omvendtnemlig »systemet før borgeren«, da man som borger somudgangspunkt skal tvinges til at anvende offentlig digitalpost, hvor der så er en række undtagelsesmuligheder.På den baggrund kan DF ikke støtte lovforslaget i sin nu-værende form.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAffinansministeren,tiltrådt af <>:Til § 41)I det foreslåedestk. 4, 2. og 3. pkt.,ændres »§ 3, stk. 1«til: »§ 3, stk. 2«.[Henvisning]AfEnhedslisten,tiltrådt af <>:Til § 52)Stk. 1affattes således:»Finansministeren fastsætter regler om fritagelse af fysi-ske personer fra obligatorisk tilslutning til Offentlig DigitalPost efter § 3, stk. 1, for så vidt angår kommunikation omforhold, der ikke er omfattet af stk. 3. En anmodning om fri-tagelse fra en person, der af personlige årsager ikke ønskerat modtage sin post digitalt, eller fra en person, der ikkelængere har bopæl eller fast ophold i Danmark, jf. § 3, stk.4, medfører altid fritagelse.«
[Ret til fritagelse for obligatorisk tilslutning til digital post]Affinansministeren,tiltrådt af <>:Til § 73)I det foreslåedestk. 4ændres »Folketingets ledelse« til:»Folketingets formand«. Efter »Folketingets formand« ind-sættes: », Folketingets Ombudsmand«.[Præcisering]Til § 114)Somstk. 2indsættes følgende:»Stk. 2.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til atfastsætte regler om, at juridiske enheder kan oprette digitalepostkasser med anden identifikation end cvr-nummer.«[Ændring]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget vedrører korrekt henvisning til § 3,stk. 2.Til nr. 2Enhedslisten er enig i, at digitalisering kan lette borger-nes adgang til det offentlige, men ser gerne, at borgerne fårmulighed for at blive fritaget for at modtage offentlig digitalpost, hvis de ønsker det. Det handler principielt set om fri-hed. EL mener ikke, at det er fremmende for digitaliserings-projektet, hvis borgere skal tvinges til en digital postord-ning, som de ikke ønsker at deltage i. EL finder i den forbin-delse, at det foreliggende lovforslag langt fra er klart nok ibeskrivelsen af, hvem der kan fritages og hvornår. Derforfremsætter EL et ændringsforslag som tydeliggør dette. ELmener, at det er mere hensigtsmæssigt at give borgere enmulighed for at blive fritaget uden at skulle tvinges til at be-grunde hvorfor frem for at administrere et sæt stramme frita-gelsesregler lempeligt og uden prøvelse af borgerens erklæ-ring.Med ændringsforslaget gøres det helt klart, at alle borge-re, som ønsker en fritagelse for digital post, har ret hertil.Der kan være mange grunde til, at en borger ikke ønsker di-gital post. En grund kan være, at der fortsat er mange sikker-hedsproblemer med NemID. En anden grund kan være, atman som borger ikke er tryg ved, at ens digitale post skalopbevares hos et privat selskab. En tredje grund kan være, atder fortsat er en række uafklarede spørgsmål i forbindelsemed etableringen og driften af den offentlige digitale post.Endelig mener EL, at man i mange kommuner har haftgod erfaring og høstet betydelige fordele ved at indføre digi-talisering af en række ydelser ad frivillighedens vej. Det erderfor EL’s vurdering, at man kan komme lige så langt ogopnå større succes med indførelsen af Offentlig Digital Postved at gøre det muligt for alle at blive fritaget frem for atgennemtvinge en obligatorisk tilslutning.
3
Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer en præcisering af, at Folke-tingets ledelse er Folketingets formand samt at FolketingetsOmbudsmand udtrykkeligt nævnes som hørende til Folke-tingets institutioner.Til nr. 4Ændringsforslaget indebærer, at juridiske enheder ikkefra den obligatoriske ordnings ikrafttræden, jf. § 3, stk. 2,har mulighed for at oprette postkasser i digital post bruger-grænsefladen på f.eks. P-nummerniveau. Dette er en æn-dring af forslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3 samtde specielle bemærkninger til forslagets § 10. Erhvervssty-relsen gennemførte forud for lovforslagets udarbejdelse envirksomhedsundersøgelse, der viste, at virksomheder havdebehov for at kunne oprette postkasser på P-nummerniveau. Iforlængelse heraf har Digitaliseringsstyrelsen i samarbejdeErhvervsstyrelsen og leverandøren af digital post udviklet
og brugertestet en prototype med selvstændige P-nummer-postkasser i digital post brugergrænsefladen. Brugertestenhar vist, at virksomhederne fortsat er interesseret i at kunnemodtage og sende post på P-nummerniveau, men som enunderopdeling af en postkasse på cvr-nummer niveau ellerved at tilgå digital post gennem egne systemer via en sy-stem-til-system grænseflade.Da en færdigudvikling og implementering af en facilitettil oprettelse af selvstændige postkasser i digital-post-bruger-grænsefladen er forbundet med udgifter sammenholdt med,at der ikke er et udtrykt behov for faciliteten på nuværendetidspunkt, foreslås det, at faciliteten ikke etableres nu, men istedet kan etableres, hvis der måtte opstå et udtalt behovherfor. Det foreslåede stk. 2 muliggør, at erhvervs- og vækst-ministeren kan fastsætte regler om etablering af selvstændi-ge postkasser med anden identifikation end en juridisk en-heds cvr-nummer.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV)fmd.Hans Vestager (RV) Nadeem Farooq (RV)Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling Bonnesen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V)Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 160Bilagsnr.123456789101112TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra finansministerenHenvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk ForeningTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 9/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted KystHenvendelse af 10/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst1. udkast til betænkningHenvendelse af 12/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted KystHenvendelse af 20/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted KystÆndringsforslag, fra finansministerenArtiklen »Mac-brugere afskåret fra NemID« af 21/5-12 frawww.epn.dk
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorvidt alle borgere, efter en vedtagelse af lovforslaget,kan blive fritaget for at modtage deres post digitalt, hvis de måtte øns-ke det, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk Fore-ning, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren kan give en række eksempler påsituationer, hvor en borger kan fritages for at have en digital postkas-se, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren vil inddrage partierne i Folketin-get i udarbejdelse af reglerne for, hvornår man kan blive fritaget for atmodtage digital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan meddelelse om fritagelse for at modtage digi-tal post vil tilgå de forskellige myndigheder, til finansministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om sikring af kapacitet til, at man på kort tid kan udstedede mange NemID, der kan blive behov for med denne lov, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan regeringen er nået frem til, hvad provenuetfor lovforslaget vil være, og hvor sikker man er i dette skøn, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at borgere der er indlagtpå et hospital, hvor man ikke har adgang til internet, stadig har mulig-hed for at tilgå deres digitale postkasser, til finansministeren, og mini-sterens svar herpåMFU spm. om, hvad man som borger skal gøre, hvis man i en periodeer forhindret i at tilgå sin digitale postkasse, til finansministeren, ogministerens svar herpå
23
4
5
6
7
8
9
5
1011
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23242526
Spørgsmålet er tilbagetaget. Er stillet på L 159 – spørgsmål 6.Spm. om ministerens holdning til IT-Branchens opfordring til, at derikke laves fritagelsesmuligheder for virksomheder, til finansministe-ren, og ministerens svar herpåMFU spm. om en redegørelse for overvejelserne i forbindelse med, ate-Boks A/S skal levere og drive den offentlige digitale post, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvilke klage- og ankemuligheder ministeren planlæg-ger at etablere i forhold til borgere, som har fået afvist deres anmod-ning om at blive fritaget for benyttelse af Offentlig Digital Post, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at man ved denne lovtvinger borgerne til at blive kunder hos private selskaber, til finansmi-nisteren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det er muligt at etablere en ordning, så bor-gerne har flere forskellige udbydere at vælge imellem i forhold til atmodtage digital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvem der har ansvaret for, at datasikkerheden i forbin-delse med den digitale postløsning er tilstrækkelig høj, til finansmini-steren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det er et problem, at NemId anvender Java,en snart 15 år gammel teknologi, der af mange betragtes som en sik-kerhedsrisiko, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det bliver muligt for almindelige borgere at anven-de krypteret e-mail signeret med NemID-nøgle som alternativ til Of-fentlig Digital Post, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke udgifter der kan forventes til systemændringer og in-formation af borgerne, hvis ministeren i 2014/2015 vælger en andenudbyder til Offentlig Digital Post end e-Boks A/S, til finansministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der findes anden dansk lovgivning, som i realitetenpålægger borgeren at give et samtykke til et bestemt privat firma, tilfinansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt borgerne har mulighed for at trække sit samtykketil DanID vedr. NemID tilbage, hvis L 160 bliver vedtaget, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har forståelse for, at nogle borgere kan væreutrygge ved, at et privat firma skal opbevare deres digitale korrespon-dance med det offentlige, til finansministeren, og ministerens svar her-Spm. om kommentar til henvendelse af 9/5-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/5-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 12/4-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af talepapiret til brug for besvarelse af sam-rådsspm. A, til finansministeren, og ministerens svar herpå
6
272829
303132
33
34
35
36
3738
39
40
41
42
Spørgsmålet er tilbagetaget. Er stillet som alm. del – spm. 140.Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at NemID løsningen bliver til-strækkelig sikker, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke omkostninger kommunerne vil få i forbindelse medvejledning og støtte til de borgere, der skal have hjælp til at modtageog sende digital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en borgers fritagelse for at modtage digital post vilvære tidsbegrænset, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en borger konkret vil blive fritaget fra at modtagedigital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en borger, der angiver fejlagtige oplysninger i sinbegrundelse for at blive fritaget, bør kunne straffes med fængsel, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke planer ministeren har for opgradering af den teknolo-gi, der ligger bag NemID og som vil kunne øge sikkerheden ved Nem-ID betydeligt, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er tilstrækkeligt til at få fritagelse for kravet omtilmelding til digital e-post, at en borger blot meddeler, at denne ikkeer i besiddelse af en computer, til finansministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt det er tilstrækkeligt til at få fritagelse for kravet omtilmelding til digital e-post, at en borger blot meddeler, at denne ikkeer i stand til at betjene en computer på en ansvarlig måde i denne sam-menhæng, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bekræftelse af, at fritagelsesreglerne for at modtage digitalpost bliver specificeret præcist i lovforslaget og ikke udskydes til enefterfølgende bekendtgørelse, til finansministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 20/5-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om bekræftelse af, at der reelt er tale om en nyskabelse idansk lovgivning, når borgeren via en lov tvinges til at indgå en aftalemed et bestemt privat firma, til finansministeren, og ministerens svarherpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til at ændre log-inbilledet til NemID, så det fremover kan skaleres op og ned i størrelse,og løsningen dermed i højere grad tager hensyn til folk med et syns-handicap, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det vil være et lovligt grundlag for at blivefritaget fra at bruge offentlig digital post, at man ikke har en enhed,som understøtter Java, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren i forlængelse af de to lovforslagvil tage nogle initiativer, så det bliver vanskeligere at begå såkaldte»Man-in-the-middle« angreb på NemID, til finansministeren, og mini-sterens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt der er mulighed for at installere de såkaldte»snifferprogrammer« på borgerens PC igennem NemID løsningen, tilfinansministeren, og ministerens svar herpå
7
43
44
45
46
MFU spm. om, hvorvidt L160 følger princippet »systemet før borge-ren« og ikke »borgeren før systemet«, til finansministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt de mange borgere der bruger styresystemetMac OS X 10.5 eller ældre styresystemer, kan fritages for at benytteoffentlig digital post, efter at DanID har lavet en opdatering af Nem-ID, som afskærer disse borgere fra at benytte offentlige tjenester viaNemID, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om en redegørelse for de udfordringer, der ligger i, at manmed lovforslaget tvinger alle borgere til at bruge samme digitale løs-ning, samtidig med at denne løsning ikke kan bruges i alle styresyste-mer, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om uddybning af, hvordan ministeren konkret vil gøreNemID-løsningen mere kompatibel med andre it-enheder, f.eks. iPads,til finansministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 160Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en redegørelse for bestemmelserne om fritagelse forobligatorisk tilslutning til digital post, til finansministeren