Kommunaludvalget 2011-12
L 160
Offentligt
1119965_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
14. maj 2012
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 22 af 3. maj 2012 (L160).

Spørgsmål:

Har ministeren forståelse for, at nogle borgere kan være utrygge ved, at et privatfirma skal opbevare deres digitale korrespondance med det offentlige, og vil mini-steren give mulighed for fritagelse fra obligatorisk Offentlig Digital Post i sådannetilfælde?

Svar:

Offentlige myndigheder forestår i mange tilfælde ikke selv it-driften. Private fir-maer har i årtier forestået drift af centrale offentlige registre som eksempelvis DetCentrale Personregister (cpr) og Det Centrale Kriminalregister. Herudover fore-står private firmaer driften af adskillige andre it-systemer, der indeholder oplys-ninger om borgerne som for eksempel patientjournaler og SKATs it-systemer.Om de særlige forhold, der kan begrunde en fritagelse for tilslutning til OffentligDigital Post, henviser jeg til mit svar på udvalgets spørgsmål 3. Det fremgår heraf,at utryghed ikke er en fritagelsesgrund.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk