Kommunaludvalget 2011-12
L 168 Bilag 6
Offentligt
1127136_0001.png
1127136_0002.png
1127136_0003.png
Økonomi- og IndenrigsministerietEnhed:KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPHVJSags nr.: 1108948Dok. Nr.: 936808Dato:25. maj 2012
RevideretÆndringsforslagtilForslag til lov om frikommuner (L 168)Af økonomi- og indenrigsministerenTil § 61)Stk. 5affattes således:Staten refunderer 50 pct. af en frikommunes udgifter til mentorstøtte efterstk. 1-4.[Ret til 50 pct. refusion af mentorstøtte for frikommuner]Til § 112)Henvisningen ”afsnit II A” ændres til ”afsnit II”.[Rettelse af korrekturfejl]Til § 133)Istk. 1indsættes som 2. pkt.:”Klima-, energi- og bygningsministeren kan ved godkendelse efter 1. pkt.samtidig godkende, at byggelovens § 16, stk. 5, ikke finder anvendelse.”[Præcisering af ministerens godkendelsesbeføjelse]BemærkningerTil nr. 1Kommunerne kan efter gældende regler bl.a. bevilge mentorstøtte til ungeunder 30 år, som er omfattet af en indsats efter lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats, hvis de begynder et ordinært uddannelsesforløb på almindeligevilkår. Formålet er at give den unge en god start på uddannelsen. Kommu-nerne får efter gældende regler refusion fra staten på 50 pct. af udgiften tilmentorstøtte.Det indgår i frikommuneforslaget, at frikommunerne generelt skal kunnetilbyde mentorstøtte til unge under ordinær uddannelse, f.eks. hvis der er
Side 2
behov for støtte til at fastholde den unge i uddannelsesforløbet. Frikommu-nen skal efter forslaget selv afholde den fulde udgift til mentorstøtten.Det foreslås, at frikommunerne får 50 pct. refusion af mentorstøtte efterdenne bestemmelse. Derved får frikommunerne samme refusionsprocentsom ved mentorstøtte i øvrigt, og incitamentet til at gennemføre den ekstramentorindsats, som frikommunerne får mulighed for, er neutralt i forhold tildet, der gælder for mentorstøtte generelt.Der vurderes at være offentlige merudgifter som følge af forslaget på ca. 0,2mio. kr. årligt svarende til ca. 800 ekstra mentortimer årligt. Udgifterne vilvære omfattet af en refusionsprocent på 50 pct., så merudgifterne for fri-kommunerne udgør 0,1 mio. kr., og merudgifterne for staten udgør 0,1 mio.kr.Idet forslaget træder i kraft den 1. juli 2012, forudsættes de økonomiskekonsekvenser at have halv effekt i 2012. Merudgifterne er i 2012 så margi-nale, at de ikke omfattes af nedenstående tabel 1.Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forslag om refusion ved udvidet men-torstøtteMio. kr., 2012-priserStat i altKommuner i altStat og kommune i alt20120,00,00,020130,10,10,2Til nr. 2Det foreslås at korrigere henvisningen til tilbudsloven. Beløbsgrænsen foroffentlige tjenesteydelseskontrakter omfattet af udbudsdirektivets bilag II Ber fastsat i afsnit II i tilbudsloven.Til nr. 3Det følger af byggelovens § 16, stk. 1, at byggearbejder, der er omfattet aflovens § 2 ikke må påbegyndes uden en byggetilladelse fra kommunalbesty-relsen. Byggelovens § 16, stk. 3, definerer en række bygningstyper, hvorkommunen ikke skal foretage en vurdering af de tekniske forhold.I byggelovens § 16, stk. 5, er fastsat en undtagelse til denne bestemmelse,idet kommunalbestyrelsen fortsat skal foretage en vurdering af brandforholdved jordbrugserhvervets avls- og driftsbygninger samt industri- og lager-bygninger, hvor installationerne har et begrænset omfang, hvor bygningenkun har en etage, og hvor bygningen har en let tagkonstruktion. Tilsvarendegælder i sager om sammenbyggede enfamiliehuse med over to husstande,herunder række- og kædehuse.Det foreslåede 2. pkt., indebærer, at ministeren ved godkendelse af forsøgefter lovforslagets § 13, stk. 1, 1. pkt. samtidig kan godkende forsøg, hvorbyggelovens § 16, stk. 5 ikke finder anvendelse, således at der ikke skal ske20140,10,10,220150,10,10,2
Side 3
en vurdering af brandforhold ved jordbrugserhvervets avls- og driftsbygnin-ger samt industri- og lagerbygninger, hvor installationerne har et begrænsetomfang, hvor bygningen kun har en etage, og hvor bygningen har en lettagkonstruktion, eller hvor der er tale om sammenbyggede enfamiliehusemed over to husstande, herunder række- og kædehuse.