Kommunaludvalget 2011-12
L 168
Offentligt
1123618_0001.png
1123618_0002.png
1123618_0003.png
1123618_0004.png
1123618_0005.png
1123618_0006.png
1123618_0007.png
1123618_0008.png
1123618_0009.png
1123618_0010.png
1123618_0011.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Indledning

Regeringenigangsattepr.1.januariår
frikommuneforsøget, hvor ni udvalgte kommuner harstatus som frikommuner og dermed har en særligadgang til at ansøge om og få tilladelse til atgennemføre forsøg.Med frikommunelovforslaget, som regeringen netophar fremsat, og de forsøgsgodkendelser, der alleredeer givet administrativt ved brug af eksisterendeforsøgshjemler, har regeringen lagt op til atimødekommegodtogveltotredjedeleaf
frikommunernes foreløbige forsøgsforslag.Jeg hæfter mig da også ved, at en rundringningforetaget af Danske Kommuner til de ni frikommunerviser, at otte ud af ni frikommuner er tilfredse.
2

[Regeringens generelle tilgang]

Regeringen har set fordomsfrit på frikommunernesforsøgsforslag med den ambition at imødekomme såmange forslag som muligt. Også forslag, der ikkenødvendigvis lige ligger i forlængelse af regeringensegen politik.Dennetilgangerudtrykforregeringens
grundlæggende målsætning om at give kommunerneflere frihedsgrader og mere lokal selvbestemmelse, såden kommunale opgaveløsning i højere grad kantilpasses lokale behov og udfordringer.De udfordringer, kommunerne står over for, ervelkendte. Det er løsningerne derimod ikke på allefelter. Frikommuneforsøget er en mulighed for atafprøve nytænkende løsninger, der sigter på mere end”bare” at luge ud i utidssvarende regler med enpincet.
3
Dét er efter min opfattelse helt afgørende, hvisfrikommuneforsøget skal kunne spille den tiltænkterolle; nemlig at levere input til regeringens generellearbejde med en moderniseringsreform med fokus påtillid, ledelse, faglighed og afbureaukratisering tilgavn for alle landets kommuner.

[Overordnet ramme for frikommuneforsøget]

At vi har en meget positiv tilgang til kommunernesansøgninger er selvfølgelig ikke ensbetydende med,at der automatisk kan siges ja til ethvert forsøg. Menden overordnede ramme for frikommuneforsøget harværet klar helt fra begyndelsen, herunder hvad derkan udløse et afslag:For det førstemå forsøgene ikke stride imodgrundloven, EU-regler, internationale konventioner o.lign. Her – og måske især i forhold til EU-lovgivningen – har regeringen generelt anlagt en formfor forsigtighedsprincip.
4
Fx har regeringen givet afslag på Vesthimmerlandsansøgning om forsøg med salg af sommerhuse/-grunde til udlændinge, fordi det rejste alvorlig tvivlom, hvorvidt Danmark ville kunne opretholde densærlige protokol, vi har i dag.Derudover skal en arbejdsgruppe med deltagelse afblandt andre Justitsministeriet undersøge mulighedenfor frikommuneforsøg med øget adgang til atudveksle personfølsomme oplysninger på tværs afden kommunale forvaltninginden forrammerne afEU’s databeskyttelsesdirektiv.For det andetmå forsøgene ikke indebære, atfrikommunerne får væsentlige økonomiske fordele påbekostning af fx andre kommuner, fremtidigekommunalbestyrelser eller staten.Det er jo ikke den store bedrift at få succes med etforsøg, hvis man samtidig får mulighed for at brugeen masse penge.
5
Derfor har regeringen givet afslag på forsøg, der giverfrikommunerne en åbenlys og direkte økonomiskfordel, fx forslag vedrørende lån og deponering,refusion, skatter og afgifter, brugerbetaling, budget-og sanktionsregler samt forslag, der medførervæsentlige merudgifter for staten.Endeligmå forsøgene ikke i betydeligt omfangtilsidesætte hensynet til borgernes retssikkerhed. Herer i højere grad tale om et fortolkningsmæssigtspillerum, idet ”borgernes retssikkerhed” er etforholdsvist bredt begreb.Regeringen har i den sammenhæng især givet afslagpå forslag, der indebærer mere tvangsmæssigeforanstaltninger over for borgerne. Fx forsøg, dertvinger ældre borgere til at modtage et forebyggendehjemmebesøg, hvilket i dag er frivilligt. Eller forsøg,der tvinger forældre til at deltage i undervisningen påskolen sammen med deres børn op til to dage om året.
6
Øgede frihedsgrader til kommunerne skal ikke værelig med mindre frihed for borgerne.Derudover har regeringen også vurderet forslagene udfra deres eventuelle blivende konsekvenser fx fornaturen, miljøet, handelslivet mv. At et forsøg kunmeget vanskeligt – eller måske slet ikke – kan ”rullestilbage” ved forsøgsperiodens ophør, har regeringenanset som en skærpende omstændighed i tillæg tilovennævnte hensyn.

[Ingen fast formel]

De overordnede udelukkelseskriterier, jeg netop haroplistet, kan selvfølgelig ikke alle bare sættes på enformel, der entydigt kan fortælle, hvorvidt et giventforsøgsforslag skal godkendes eller ej.Tværtimod er der hensyn, hvor det i sidste ende er enpolitisk beslutning, hvorvidt et forsøg skal godkendeseller ej.
7
Det gælder ikke mindst i de mange tilfælde, hvor dethar været nødvendigt at fortage en afvejning afforskellige, modsatrettede hensyn.Som fx ved Odsherred Kommunes ønske om at laveforsøg med 13. års uddannelsespligt.Forsøget ville indebære et loft over, hvor lang tid denenkelte unge kan opfylde forpligtelsen til at være iuddannelse,jobmv.vedatværei
fuldtidsbeskæftigelse. Efter 12 måneder ville denungeikkelængerekunneværei
fuldtidsbeskæftigelse, men ”tvinges” til at tage enuddannelse el.lign.Her har regeringen vejet de retssikkerhedsmæssigekonsekvenser for den enkelte unge op mod envurdering af de mulige gevinster ved forsøget. Og dervægtede vi hensynet til den enkelte unges mulighedfor at have et fuldtidsarbejde højst, og resultatet blevet afslag.
8
Omvendt har vi ved forsøget med at hæve grænsenfor butiksstørrelsen i Viborg Kommune særligt vægtethensynettilatstyrkedenkommunale
selvbestemmelse på området.Men på grund af forsøgets blivende konsekvenser ogmuligekonkurrencemæssigeeffekterforde
omkringliggende kommuner har regeringen valgt atopstille nogle nærmere forudsætninger for forsøget.Fx skal Viborg Kommune inddrage nabokommunerneved konkrete projekter, hvorefter projektet skalgodkendes af miljøministeren og jeg selv.Af de samme årsager er forsøget forbeholdt ViborgKommune.

[Afrunding - fremtidige runder]

Regeringen har som nævnt haft et stort ønske om atimødekomme så mange ambitiøse forsøgsforslag sommuligt. Også forsøg vi selv kan have vores
9
betænkelighedertilkøbsydelser.
ved,
såsom
forsøg
med
Men det er jo hele præmissen for frikommuneforsøget– og ved forsøgsvirksomhed i det hele taget. At manikke kender udfaldet på forhånd. Hvis vi kungodkendte de forsøg, som vi har en klar formodningom vil blive en succes, ville der ikke være megenlæring og erfaring at hente.Regeringen vil bruge frikommuneforsøget til at bliveklogere. Og hvis vi i samme ombæring kan gøre opmed nogle af de fastgroede dogmer, der i mandsminde har præget de politiske diskussioner her påChristiansborg, så er det næsten en succes i sig selv.Denne tilgang vil vi selvfølgelig fastholde ved denæste to ansøgningsrunder henholdsvis den 1. maj og1. november i år.
10

[Samarbejde om udvikling af nye forsøg]

Og lad mig til afrunding også nævne, at vi også hartaget hul på en proces sammen med frikommunerneom at udvikle flere og gerne ambitiøse forsøg pånogle udvalgte områder.I et samarbejde mellem frikommunerne og derelevante ministerier vil vi prøve at udvikle ideer, derkan munde ud i konkrete forslag til forsøg.Og med den klare ambition, at vi her får mulighed forat lave nogle evalueringer, der omfatter erfaringer fraflere kommuner. Så vi dermed får et solidterfaringsgrundlag i forhold til senere beslutninger omevt. udbredelse generelt til alle kommuner af deløsninger, der er blevet afprøvet.Samarbejdet om at udvikle flere forsøg omhandler:Nytænkning af den aktive beskæftigelsesindsats
11
En
mere
sammenhængende
og
effektiv
sundheds- og forebyggelsesindsatsNye løsninger i folkeskolenKommunerne og vækstdagsordenenDigitaliseringØget inddragelse af civilsamfundRegeringen er altså meget ivrig efter at få så mangeforsøg som muligt.Men det er omvendt ikke ensbetydende med blindt atgodkende ethvert ønske.