Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 Bilag 29, L 170 A Bilag 29, L 170 B Bilag 29
Offentligt
1132090_0001.png
1132090_0002.png
1132090_0003.png
J.nr. 2011-711-0068Dato: 6. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 170 – Forslag til lov om ændring af ligningsloven og for-

skellige andre love (Skattefri familie- og vennetjenester og

skattefritagelse af visse persongruppers indtægter ved arbej-

de i private hjem samt initiativer rettet mod sort arbejde

m.v.)

Hermed kommentarer til en henvendelse af 4. juni 2012 fra Expe-rian, jf. L 170 – bilag 27.
Thor Möger Pedersen
/K.-H. Ludolph
Henvendelsen er den anden henvendelse fra Experian vedrørende lovforslaget.Som den første henvendelse vedrører den nye henvendelse forslaget om elektro-nisk overførsel af oplysninger til finansielle virksomheder efter samtykke fra denregistrerede.Experian gør gældende, at efter SKATs nuværende praksis vil SKAT ikke indbe-rette til RKI, hvis skyldnerens betalingsevne ikke er tilstrækkelig, eller hvis lønin-deholdelse er iværksat.Denne praksis vil efter Experians opfattelse ikke være med til at sikre en nedgangaf restancerne til det offentlige, da man ikke udnytter de eksisterende mulighederfor at sikre, at restanterne ikke gældsætter sig yderligere.Experian har vedlagt nogle bilag, der viser, at det totale antal indberetninger i RKIer steget i perioden 2002-2011, mens indberetningerne fra det offentlige i sammeperiode er faldet, dog med en lille stigning i 2011. Tilsvarende udvikling kan ses,for så vidt angår antallet af nye indberetninger til RKI.Forholdsmæssigt udgør antallet af indberetninger fra det offentlige ifølge Experian enmeget lille del af de samlede indberetninger, og Experian er dermed forundret over, atder udformes den foreslåede ordning til overførsel af restancedata til den finansiellesektor, når mulighederne for at bruge RKI til samme formål ikke udnyttes bedre, endde gør i dag. Experian finder i denne forbindelse ikke, at der kan argumenteres for, atde finansielle virksomheder får en mere smidig måde at indhente oplysninger på. Ensådan smidig måde kunne også være indberetning af oplysninger til RKI, som de fi-nansielle virksomheder herefter kan trække på.Experian mener derfor, at det er en sandhed med modifikationer, når det af lovforsla-gets bemærkninger fremgår, at det vil styrke inddrivelsen af restancer til det offentli-ge, og at incitamentet for borgerne til få små restancer ud af verden vil stige markant.Dette ville man efter Experians opfattelse kunne opnå allerede med de gældende reg-ler ved øget indberetning til RKI. Ved brug af denne mulighed ville man endvidere nåud til flere virksomheder end virksomheder, der yder eller formidler lån.Experian opfordrer derfor endnu en gang til, at bedre og mere konsekvent anvendelseaf de eksisterende muligheder for at indberette til RKI undersøges, frem for at der ind-føres nye regler på området, idet de foreslåede regler efter Experians vurdering ikke eregnet til sikre den nedgang i antallet af restancer til det offentlige, der ønskes.Jeg skal hertil bemærke:I forhold til Experians tidligere henvendelse er det væsentligste de nye statiske oplys-ninger om brugen af muligheden for at indberette til RKI.Disse oplysninger giver dog efter min mening ikke grundlag for en fornyet vurderingaf begrundelsen for den foreslåede ordning. Jeg skal i denne forbindelse henvise tilden begrundelse, jeg har angivet i min tidligere kommentar, idet jeg dog skal fremhæ-ve følgende to punkter i min tidligere kommentar:Side 2
For det første hindrerden foreslåede ordning ikke øget brug af at sende oplysningerom restancer til det offentlige til kreditoplysningsbureauer. Jeg er enig i, at manved brug af RKI kan nå ud til flere virksomheder end med den foreslåede ordning,men det ene udelukker ikke det andet.
For det andet har jeg med udgangspunkt i finansloven for 2012 besluttet at sætteekstra ressourcer ind på at styrke den offentlige inddrivelse. Herunder indgår enrække initiativer vedrørende øget anvendelse af RKI. Det fremgår herudover afExperians egne tal, at det offentliges brug af RKI allerede fra 2011 er i stigning.Endelig skal jeg understrege, at den foreslåede ordning ikke alene handler om restan-ceoplysninger, men også om løn- og årsopgørelsesoplysninger. Det er således en sam-let pakke af relevante oplysninger i SKATs besiddelse, de finansielle virksomhederkan få til brug for kreditvurderinger – efter kunden samtykke. Det, mener jeg, er ensmidig ordning. Desuden fastholder jeg, at ordningen har en restanceforebyggende ef-fekt. At man vil kunne nå ud til flere virksomheder gennem øget brug af indberetnin-ger til RKI udelukker ikke, at forslaget har en effekt i forhold til, at restanter bringerisær de små restancer til det offentlige ud af verden for dermed lettere at kunne opnået lån hos en finansiel virksomhed, og i forhold til at det kan hindre restanter i atgældsætte sig yderligere hos sådanne virksomheder.
Side 3