Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 , L 170 A , L 170 B
Offentligt
1122324_0001.png
1122324_0002.png
J.nr. 2011-711-0068Dato:21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 170 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige an-

dre love (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af vis-

se persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initiati-

ver rettet mod sort arbejde m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 7. maj 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Henrik Ludolph

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren ikke mener, det er på kant afgrundlovens § 72, når man vil give SKAT ret til at gå ind på privat ejendom uden en rets-kendelse.

Svar:

Efter grundlovens § 72, kan husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse afbreve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden, hvor ingenlov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse. Der er derfor mulighedfor, at der kan indføres lovbestemmelser, der gør det muligt at gennemføre kontrol på privatgrund uden brug af retskendelse.Regeringen ønsker med den foreslåede bestemmelse at udnytte denne mulighed og skabeen sådan særskilt hjemmel, så det bliver muligt for SKAT at gennemføre kontrol på privatgrund. Jeg skal understrege, at der ikke er tale om adgang til den private bolig; påstandeneherom i det offentlige er en fordrejning af forslagets rækkevidde.Formålet med den foreslåede bestemmelse er at gøre det muligt at kunne afdække, om derer uoverensstemmelser mellem de oplysninger, der meddeles til SKAT og de faktiske for-hold. Den foreslåede bestemmelse er udtryk for, at regeringen ønsker at skabe bedre mulig-heder for at bekæmpe sort arbejde og kontrollere, om moms og A-skat m.v. bliver korrektopkrævet, angivet og afregnet til statskassen – også for så vidt angår den del af det sorte ar-bejde, der foregår i privatsfæren.Flere andre offentlige myndigheder har adgang til at gennemføre kontrol på privat ejendomuden brug af retskendelse. Byggelovens § 19, stk. 1, fastslår f.eks., at kommunalbestyrelsenuden retskendelse kan forlange adgang til en privat ejendom for at undersøge, om der ersket overtrædelse af loven eller de i medfør af loven udfærdigede bestemmelser og stilledebetingelser. Arbejdstilsynet har tilsvarende regler. Arbejdstilsynet kan tillige foretage kon-trol inde i den private bolig.Det er således ikke en særegen situation, at SKAT nu får adgang til at kontrollere, om derer sket overtrædelse af de i skatte- og afgiftslovgivningen fastsatte regler, når aktiviteternesker i rent privat regi og på privat grund. Og lad mig her understrege, at det ikke er den pri-vate borger, der får udført et stykke arbejde på sin private grund, der er eller vil være gen-stand for SKATs kontrol, men tredjemand, der har lovregulerede forpligtelser til at opkræ-ve, angive og afregne skatter og afgifter til statskassen.
Side 2