Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 Bilag 1, L 170 A Bilag 1, L 170 B Bilag 1
Offentligt
1109649_0001.png
1109649_0002.png
1109649_0003.png
1109649_0004.png
1109649_0005.png
1109649_0006.png
1109649_0007.png
1109649_0008.png
1109649_0009.png
1109649_0010.png
1109649_0011.png
1109649_0012.png
1109649_0013.png
1109649_0014.png
1109649_0015.png
1109649_0016.png
1109649_0017.png
1109649_0018.png
1109649_0019.png
1109649_0020.png
1109649_0021.png
1109649_0022.png
1109649_0023.png
1109649_0024.png
1109649_0025.png
1109649_0026.png
1109649_0027.png
1109649_0028.png
1109649_0029.png
1109649_0030.png
1109649_0031.png
1109649_0032.png
1109649_0033.png
1109649_0034.png
1109649_0035.png
J.nr. 2011-711-0068Dato:25. april 2012
TilFolketinget - SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges høringsskema medkommentarer til de modtagne høringssvar vedrørendeforslag til ændring af ligningsloven og forskellige andrelove (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelseaf visse persongruppers indtægter ved arbejde i privatehjem samt initiativer rettet mod sort arbejde m.v.)
Thor Möger Pedersen/Kaj-Henrik Ludolph
Høringsskemaet indeholder kommentarer til de høringssvar, der indeholder bemærkninger til forslaget
OrganisationerAdvokatrådet
Bemærkninger i høringssvarTydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.Advokatrådet finder det somudgangspunkt overflødigt at lovgive omallerede gældende ret, som er fastslået ipraksis. Den gældende praksis omskattefri familie- og vennetjenesterudspringer af en praktisk ogformålstjenlig anvendelse af reglerne istatsskatteloven. Ved at fastsættebestemmelser i ligningsloven om skattefrifamilie- og vennetjenester fastlåserFolketinget en retstilstand, som dermedikke får lov at udvikle sig ioverensstemmelse med de til enhver tidgældende forhold. Indholdet oganvendelsen af en retlig standard oganvendelse af sund fornuft bliver dermedfastlåst. Da der imidlertid er tale omgældende ret med fast historisk grund, måde foreslåede bestemmelser anses for atvære uden særlig virkning.
Kommentar til bemærkninger
Lovforslaget har bl.a. til formål atskabe bedre overensstemmelsemellem skattereglerne og borgerensopfattelse af hvilke ydelser, der ikkebør beskattes, og at tydeliggøre,hvilke ydelser der ikke udløserskattepligt. Den foreslåedebestemmelse går ud på at tydeliggøreden gældende praksis for skattefrifamilie og vennetjenester, så der ikkeopstår tvivl om skattepligt, nårborgerne udviser almindelighjælpsomhed over for familie ogvenner. I debatten om sort arbejde –og omfanget af dette – tages ofteudgangspunkt i, at gensidigevennetjenester generelt erskattepligtige og dermed udgør sortarbejde. Med forslaget tydeliggøres,at det, der er kernen i begrebetvennetjenester - nemlig tjenester, derer udslag af almindelig hjælpsomheduden aftale om modydelser - ikkeudløser skattepligt.
Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Mener at dette forslag indebærer envæsentlig fravigelse fra sædvanligedanske retsprincipper og betydeligeretssikkerhedsmæssige betænkeligheder.Hæftelse for andres overtrædelse er udenfortilfælde af egentlig medvirkeansvar ogmå anses som en fundamental fravigelsefra gældende retspraksis.
Sort arbejde er, som betegnelsenantyder, noget der udmærker sig vedat foregå i det dunkle. Enforudsætning for udførelse af sortarbejde er derfor, at det kan foregå irelativ ubemærkethed, og at det ikkeafsætter for tydelige kontrolspor,d.v.s. at der hverken findes faktura -eller betalingsdokumentation, idetder betales med kontanter.Synlighed, sporbarhed oggennemsigtighed er derfor centralebud på, hvordan man mere effektivtkan bekæmpe sort arbejde. Forslagetom digital betaling betyder, at derefterlades et spor, som SKATefterfølgende kan bruge som bevisSide 2
for skatteunddragelse.Det er korrekt, at køberen ikke altidkan vide, om sælger betaler skat ogmoms. Men med kravet om digitalbetaling fortælles køber, at hvisbetalingen sker med kontanter, sådeltager køberen i en eventuelulovlighed. Ordningen eradministrativ enkel, og der skabesdokumentation og muligt bevis for,at betalingen har fundet sted. Detmedfører, at borgeren opnår denpositive retssikkerhedsmæssigekonstatering, at vedkommende ikkekommer i klemme i forhold til sortarbejde, hvis der er betalt digitalt.Der er en stærk sammenhængmellem kontanter og sort arbejde.Særligt rammes ældre, der ikke haradgang til eller er fortrolig med digitalebetalingsmuligheder. En betydelig del afdisse borgere vil ikke væreopmærksomme på de nye krav og vil afden grund fortsætte med at betalekontant.Bortfald af virksomheders fradrag for købover 10.000 kr., når der ikke betalesdigitalt, risikerer at ramme mindrevirksomheder urimeligt hårdt, fordi derpå en række områder/brancher påregnestraditionelt at anvende kontant betaling ibetydeligt omfang, uden at dettenødvendigvis har med sort arbejde m.v.at gøre.Finder registrering af borgernes adfærdalene af hensyn til skattemyndigheden forat være retssikkerhedsmæssigt stærktbetænkelig.Der henvises til kommentaren adÆldreSagen.
Digital betaling vil have en positivog kriminalitets forebyggende effekt.Betales der digitalt ervirksomhedernes fradragsmulighederupåvirket. I øvrigt er det lettere atbetale digitalt end kontant.
SKATs indsats på kontrolområdetrettes mod de såkaldte modspillere,således at lovlydige borgere generelthverken vil blive overvåget ellerbebyrdet med kontrol.Det er strafbart at udføre sortarbejde, men bortset fra grovetilfælde er det risikofrit at købe sortarbejde. Med forslaget skabes der envis form for proportionalitet påkøbersiden.Hvis forslaget om digital betalingSide 3
Mener at det er alt for vidtgående og udeaf proportioner, at enhver, der harindkøbt ydelser eller varer sammen medydelser over beløbsgrænsen, på begæringskal meddele SKAT oplysninger omindkøbet og betalingen heraf.
skal have effekt, skal der også væreen hjemmel til spørge køber ombetalingen, især i tilfælde hvor entransaktion ikke kan klarlægges hosleverandøren.LegitimationspligtAdvokatrådet afviser, at der er grundlagfor, at der i kildeskatteloven indføreshjemmel til at afkræve personer cpr-nr.og identifikationspapirer, da ikke engangpolitiet har beføjelser til at afkrævepersoner cpr-nr. eller legitimation.Selvom skattemyndighederne måttemene, at kontrolarbejdet lettes, er detteefter Advokatrådets opfattelse ikke grundnok til, at borgere skal bære rundt pålegitimation eller oplyse cpr-nr.Skatteministeriet er ikke enigt heri.Såfremt en person nægter at givepolitiet oplysninger om navn, adresseog fødselsdato, kan politiettilbageholde vedkommende medhenblik på at fastslå dennes identitet.SKATs mulighed for at sikre, at enklar og entydig identifikation kanforetages i forbindelse medkontrollen, er at anmode om at få detfulde cpr-nr. oplyst og evt. gyldiglegitimation forevist.
Skiltning på byggepladserMener at kravet om skiltning påbyggepladser er for vidtgående, nårhenses til at manglende skiltning erstrafbelagt.
Det er Skatteministeriets opfattelse,at skiltning på byggepladsen vil øgesynligheden og have en forebyg-gende effekt mod sort arbejde. Hviskravet om skiltning skal overholdes,må der nødvendigvis også være enhjemmel til straf.
Elektronisk overførsel af oplysninger tilfinansielle virksomhederI forslaget om elektronisk overførsel afoplysninger i indkomstregisteret er detforeslået, at borgeren skal give sitsamtykke hertil. Den praktiskekonsekvens vil imidlertid være, atborgerne altid vil give samtykke hertil,idet optagelse af lån ellers må forventesikke at kunne gennemføres, idet denfinansielle virksomhed vil afvise det.
Det er op til den enkelte bank atbeslutte, hvilke krav den vil stille forat behandle en låneansøgning. Det ersåledes muligt, at de finansiellevirksomheder vil stille krav omsamtykke til adgang til data efterordningen, men det er også muligt, atde vil anerkende andre former foroplysninger til brug for vurdering afkreditværdigheden. Allerede i dagskal ansøgere om lån typisk givevirksomhederne en rækkeoplysninger til brug for vurdering afkreditværdigheden. Det er ganskenaturligt, at banker m.v. på den mådesøger at begrænse deres risiko for tabpå udlån.De finansielle virksomheder beder,som nævnt, allerede i dag deresSide 4
Det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligtat give private virksomheder adgang til
offentlige registre med personfølsommeoplysninger, og virksomhederne må somhidtil holde sig til at foretagekreditvurderinger på det grundlag, somborgerne oplyser virksomheden om.
kunder om en række oplysninger vedansøgninger om lån. Forslaget giverblot mulighed for på en mindre tungmåde at sikre et grundlag for atvurdere kundens kreditværdighed.Dette er en fordel for såvel definansielle virksomheder somkunderne. Skatteministeriet mener påden baggrund ikke, at det erretssikkerhedsmæssigt betænkeligt atgive adgangen.Desuden vil adgangen skulle holdesinden for persondatalovens rammer,og borgernes retssikkerhed måbetragtes som tilstrækkeligttilgodeset ved overholdelse afpersondatalovens regler.
Arbejderbevægel-sens Erhvervsråd(AE)
GenereltAE påpeger, at det er vigtigt at havefokus på den arbejdskraft, der kommerfra andre lande og udfører arbejde iDanmark, som har karakter af socialdumping, og at dette område prioriteressom indsatsområde.Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.AE støtter tydeliggørelse af skattefrihedi.f.m. vennetjenester, og nårfamiliemedlemmer hjælper hinanden, oger positiv over for de to forslag omskattefritagelse for de småopgaver somunge under 16 år og pensionister udfører iprivate hjem.
Af finanslovsaftalen for 2012fremgår det, at det er besluttet atstyrke indsatsen mod social dumpingmed en række konkrete initiativergennem en tværgåendemyndighedsindsats.
ATPBAT-kartellet
ATP har ingen bemærkninger tilforslaget.Kontrol på privat grundBAT ser positivt på forslaget om at giveSKAT beføjelse til at føre kontrol mederhvervsmæssig aktivitet på privat grund,men finder det samtidigt beklageligt, atbestemmelsen er begrænset til udendørsaktiviteter.BAT foreslår, at SKATskontrolmuligheder sidestilles med deallerede eksisterende kontrolmulighederfor Arbejdstilsynet.
Det er korrekt, at Arbejdstilsynetskontrolbeføjelser er mere vidtgåendeend den af Skatteministerietforeslåede bestemmelse.Arbejdstilsynet kan også føre tilsynmed erhvervsmæssigt arbejde, derudføres i den private bolig, og harsåledes adgang til også at færdes iden private bolig.Side 5
Det har imidlertid ikke værethensigten med dette lovforslag, atSKATs kontrolbeføjelse skulleomfatte det private hjem.Bemærkningerne i lovforslaget errettet til således, at det nu tydeligtfremgår, at der er forskel påArbejdstilsynets og SKATsmuligheder for, hvor kontrollen ogtilsynet kan gennemføres.Skiltning på byggepladserEr positiv over for kravet om skiltning,men mener, at forslaget bør være etgenerelt krav uden undtagelser, og at denøkonomiske grænse suppleres med etprincip og varighed, så skiltning underalle omstændigheder skal ske, når deerhvervsmæssige aktiviteter udføres overmere end én dag.Henviser i øvrigt tilarbejdsmiljølovgivningens krav omskiltning, jf. § 8 i bekendtgørelse ombygge- og anlægsarbejde samtbyggepladsdirektivet (92/57) punkt 18,1 ibilag 4.ArbejdsmarkedsstyreTydeliggørelse af skattefri familie- oglsen (AM)/vennetjenester, og skattefritagelse afArbejdstilsynet(AT)/vederlag til henholdsvis unge under 16 årPensionstyrelsen(PS)og f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr./ Styrelsen forAM har i forbindelse med en tidligereFastholdelse oghøring af forslaget oplyst, at det er enRekrutteringgrundlæggende betingelse for at opnåsygedagpenge, at indtægten erskattepligtig. Herudover er det enbetingelse, at beskæftigelsen er på mindst9 � time ugentligt. Skattefritagelserne afunge under 16 år og folkepensionisterkan derfor have den følge, at nogle af deomfattede persongrupper mister en ret tilsygedagpenge. AM formoder dog, atbeskæftigelseskravet i forvejen sjældentvil være opfyldt for de to persongrupper.AM bemærker, at skattefritagelsen ogsåindebærer, at hvis en af de omfattedepersoner pådrager sig en arbejdsskade, vilde pågældende persongrupper - alenepga. skattefritagelsen – ikke væreberettiget til sygedagpenge.Side 6
Reglerne er udformet underhensyntagen til de praktiske forhold,når der skal skiltes. Derfor er dervisse undtagelser fra skiltning.Forslaget om varighedimødekommes og er indarbejdet ilovforslaget.
Der indsættes en bemærkning omskiltning efterarbejdsmiljølovgivningen ilovbemærkningerne.
Skatteministeriet er enig ivurderingen af, at omfanget af denskattefritagne beskæftigelse iprivatsfæren for henholdsvis ungeunder 16 år og folkepensionister vilvære begrænset til et mindreugentligt timetal.F.s.v.a. folkepensionisterne sætterindtægtsgrænsen på 10.000 kr. årligti sig selv en begrænsning påomfanget.
PS har i forbindelse med en tidligerehøring af forslaget oplyst, at det erkorrekt, at det må formodes, at der kunvil være begrænsede øgede udgifter tilindkomstafhængigeoverførselsindkomster som følge af delavere skattepligtige indkomster.Kontrol på privat grundArbejdstilsynet har oplyst, atArbejdstilsynet har mulighed for atgennemføre tilsyn med arbejde på privatearbejdssteder. Det betyder i praksis, atArbejdstilsynet også kan føre tilsyn iboligen, hvis arbejdet foregår der.
Skatteministeriet er enigt heri, jf.bemærkningerne i lovforslaget underøkonomiske konsekvenser for detoffentlige.
Arbejdstilsynets kontrolbeføjelser ermere vidtgående end den afSkatteministeriet foreslåedebestemmelse. Arbejdstilsynet kanogså føre tilsyn mederhvervsmæssigt arbejde, der udføresi den private bolig, og har såledesadgang til også at færdes i denArbejdstilsynet foreslår, atbemærkningerne til lovforslaget tilpasses, private bolig.hvis hensigten er at skabe parallelitetDet har imidlertid ikke væretmellem Arbejdstilsynets beføjelser oghensigten med dette lovforslag, atSKATs beføjelser.SKATs kontrolbeføjelse skulleomfatte det private hjem.Bemærkningerne i lovforslaget errettet til, således at det nu tydeligtfremgår, at der er forskel mellemArbejdstilsynets og SKATsmuligheder for, hvor kontrollen ogtilsynet kan gennemføres.LegitimationspligtStyrelsen for Fastholdelse ogRekruttering gør opmærksom på, atkørekort og sygesikringsbevis fortredjelandsstatsborgere ikke udgørdokumentation for, at vedkommende haren gyldig ophold- og arbejdstilladelse iDanmark.En opholdstilladelse gives i dag i form afet opholdskort, hvoraf bl.a.gyldighedsperiode og om udlændingenhar ret til at arbejde fremgår. Styrelsenfor Fastholdelse og Rekruttering foreslårderfor, at bemærkningerne til lovforslagetpræciseres i relation hertil.Skiltning på byggepladserAT foreslår vedrørende skiltning, atafgrænsningen af beløbsgrænsennærmere defineres i bemærkningerne, og
Lovforslagets bemærkninger er rettettil på dette punkt.
De nærmere regler om skiltning vilblive beskrevet i en bekendtgørelse.Side 7
at udenlandske virksomheder, der ikkehar et CVR-nr., skal skilte med deresnavn, adresse og RUT-nr. Endvidereforeslås en præcisering i bemærkningernemed følgende tekst: ”Arbejdstilsynet vilogså kunne bruge oplysningerne tilhurtigere at få et overblik over hvilkevirksomheder, der arbejder påbyggepladserne.”AM har endvidere en enkelt lovtekniskbemærkning.Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.CEPOS finder det positivt, at man viltydeliggøre reglerne om skattefrihed, nårborgere hjælper venner og familie, ogindføre bagatelgrænser for henholdsvisunge under 16 år og pensionister.
Krav om, at udenlandskevirksomheder skal skilte med deresRUT-nr., er indsat i selvelovbestemmelsen.
Imødekommes.
CEPOS – Center forPolitiske Studier
Det bemærkes for god ordens skyld,at bagatelgrænsen på 10.000 kr.årligt kun gælder for pensionisterne.
Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Mener at kravet om digital betaling erDer henvises til kommentarerne tilAdvokatrådet.retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, idetman gør almindelige lovlydige borgereog virksomheder medansvarlige for deresleverandørers betaling af skatter ogafgifter, medmindre de betaler digitalt, ogat det er det samme som omvendtbevisbyrde, samt at det medfører mereovervågning.Kontrol på privat grundCEPOS henviser til, at SKAT med denforeslåede bestemmelse bliver tildeltbeføjelser til ransagning, som traditioneltligger hos politiet, og som for politietsvedkommende reguleres af retsplejen.
Det bemærkes, at der ikke er tale om,at SKAT med den foreslåedebestemmelse tillægges beføjelser tilat gennemføre ransagning.Bestemmelsen giver alene hjemmeltil, at SKAT får adgang til denprivate grund, og det fremgårudtrykkeligt af bemærkningerne tillovforslaget, at denne adgang ikkeomfatter adgang til selveprivatboligen.
CEPOS henviser videre til, at lovgiverbør være varsom med at givemyndighederne beføjelser, derunødvendigt krænker borgernes
Skatteministeriet er naturligvis enigti dette synspunkt men er samtidigt afden opfattelse, at den foreslåedebestemmelse ikke vil tillæggeSide 8
privatsfære.
myndighederne beføjelser, derkrænker borgernes privatsfæreunødigt.Kernen i den foreslåede bestemmelseer, at det skal være muligt atkontrollere, om det arbejde derforegår på de private villaveje ogsåforegår på rimelige vilkår. Hertænkes naturligvis særligt på, om dersker korrekt afregning af skatter ogafgifter efter gældende lovgivning.
DanskArbejdsgiverfore-ning (DA)
Endelig henviser CEPOS til, at der skalvære plads til at bygge på sin grund –selv eller med professionel hjælp uden atrisikere et besøg af SKAT, og uden atdanskerne konstant er underlagt enkollektiv mistænkeliggørelse, når manudfører eller får udført arbejde på sinejendom.GenereltFor DA er det generelt afgørende, at øgetmyndighedskontrol og øgede beføjelsertil offentlige myndigheder og deraffølgende pligter eller virkninger for detprivate erhvervsliv står mål medomfanget af det problem, som de skalløse, og ikke går videre end nødvendigt.DA lægger vægt på, at regeringenslovforslag er møntet på bekæmpelse af altsort arbejde, uanset om de udførendearbejdsgivere eller arbejdstagere måttevære hjemmehørende i Danmark ellerudlandet, men forstår også, atlovforslaget er en udmøntning af aftalerom styrket myndighedskontrol, der bl.a.fremgår af regeringsgrundlaget ogfinanslovsaftalen.Kontrol på privat grundFor DA er det generelt afgørende, at øgetmyndighedskontrol og øgede beføjelsertil offentlige myndigheder og deraffølgende pligter eller virkninger for detprivate erhvervsliv står mål medomfanget af det problem, som de skalløse, og ikke går videre end nødvendigt.Af principielle grunde beklager DAforslaget, der giver adgang til atkontrollere på privat grund udenretskendelse. Men DA har samtidigtnoteret sig, at forslaget alene giver SKATmulighed for at gennemføre kontrol påprivate arbejdssteder i samme omgang,som det i dag er muligt forArbejdstilsynet.GenereltDansk Byggeri finder, at lovforslagetindeholder flere positive tiltag, og det
Skatteministeriet er enigt heri.
Skatteministeriet skal her bemærke,at SKAT – som DA korrekt harnoteret sig – ikke får andre og viderebeføjelser, end de beføjelserArbejdstilsynet har. Arbejdstilsynetsbeføjelser går videre end denforeslåede bestemmelse, da denforeslåede bestemmelse ikke giveradgang til selve den private bolig.
Dansk Byggeri
Side 9
hilser Dansk Byggeri velkommen.Dansk Byggeri er dog af den opfattelse,at det er vigtigt, at der ved udmøntningenaf de øgede kontrolbeføjelser vil bliveanlagt et proportionalitetsprincip, såledesat de midler, der anvendes i hver enkeltsag stå mål med omfangen af det faktiskeproblem, der skal løses.Skatteministeriet er enigt med DanskByggeri heri. Det er klart, at der –som det også er tilfældet i dag – skalske en afvejning af fordele ogulemper ved de enkeltekontrolmetoder, inden kontrollenpåbegyndes. Det er en naturlig del afSKATs kontrolarbejde at vurdere,hvilke tiltag der vil stå mål med detproblem, der søges afdækket ellerløst i forbindelse med kontrol.
Synliggørelse af gulpladebilerPåpeger vedrørende synliggørelse afgulpladebiler, at hvis kravet skal havefuld effekt, er det essentielt, at der ogsåstilles krav om identifikation afudenlandske håndværkerbiler.Skiltning på byggepladserOm skiltning på byggepladser bemærkes,at det kan have en negativ effekt, idet detsignalerer til omverdenen at her tilføresen merværdi til et hjem, hvilket kan fristesvage sjæle og føre til kriminalitet. Er afden opfattelse, at synliggørelsen afhåndværkerbiler udgør tilstrækkeligskiltning i sig selv.Ændret fradragstidspunkt iBoligJobordningenDB kvitterer for ændringen af BoligJob-ordningen.Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.DE støtter hovedsigtet med forslaget,som rammer rigtigt i forhold til dengenerelle opfattelse af begrebet sortarbejde, og støtter ogsåskattefritagelserne.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Støtter forslaget om krav om digitalbetaling, som vurderes at være en vigtigmilepæl i indsatsen mod organiseret sortarbejde i større målestok.
Lovforslaget er ændret, så det er ioverensstemmelse med det anførte.
Det er vurderingen, at skiltning påbyggepladsen vil øge synligheden oghave en forebyggende effekt modsort arbejde. Skatteministeriet er ikkeenigt i, at kravet kan have dennegative effekt som påpeges.
Dansk Erhverv
Side 10
Kontrol på privat grundDansk erhverv har principiellebetænkeligheder ved, at der på områdetfor myndighedskontrol uden retskendelsepå privat område, sker enretssikkerhedsmæssig glidning i negativretning.Dansk Erhverv har imidlertid noteret sig,at lovforslaget alene giver SKAT sammemulighed for at gennemføre kontrol påprivate arbejdssteder og i samme omfang,som det i dag er muligt forArbejdstilsynet – og atskattemyndighederne i øvrigt sombekendt har kontrolbeføjelser over forerhvervsdrivende.
Skatteministeriet skal i denforbindelse henledeopmærksomheden på, atArbejdstilsynet har et tilsvarenderegelsæt, som tillige giver beføjelsertil også at foretage tilsyn i denprivate bolig.Skatteministeriet skal i øvrigtbemærke, at det er erhvervsdrivendeog lønmodtagere, SKATs beføjelserretter sig imod.
LegitimationspligtDansk Erhverv mener, at det bør fremgåklarere af bemærkningerne tillovforslaget, at legitimationen skal væreudstedt af en offentlig myndighed.
Skatteministeriet er enigt heri, ogbemærkningerne til lovforslaget errettet til på dette punkt.
Synliggørelse af gulpladebilerOm synliggørelse af gulpladebilerbemærkes, at dette i forvejen kendes fralastbiler, jf. godskørselsbekendtgørelsen(BEK nr. 1489 af 12. december 2007).Støtter i øvrigt forslaget, der netop vilramme de virksomheder og personer,som måtte have en interesse i at optrædeanonymt f.eks. med henblik påunddragelse af skatter og afgifter.Påpeger at gulpladegrænsen med entotalvægt på 4 tons ikke stemmer overensmed færdselslovens grænse, der opererermed en grænse på 3½ tons.
Godskørselsbekendtgørelsen vilblive omtalt i lovbemærkningerne.
Der findes forskellige grænservedrørende definition af vare- oglastbiler i henholdsvis færdselsloven,vægtafgiftsloven og momsloven. Ilovforslaget er det besluttet at følgegrænsen i vægtafgiftsloven, hvor derer grænse ved en totalvægt på 4 tons.
Ændret fradragstidspunkt iBoligJobordningenDE støtter ændringen iBoligJobordningen, og vil kraftigtopfordre regeringen til at genovervejeophævelsen af service-delen afBoligJobordningen og erstatte den med
Forslaget om en ny tilskudsordningvedrørende serviceopgaver i privatehjem ligger uden for rammerne afnærværende lovforslag.Side 11
Dansk Told &Skatteforbund
en tilskudsordning vedrørendeserviceopgaver i private hjem a la densvenske RUT-ordning.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Bemærker, at virksomheder måske kan fåen berettiget forventning om, at enindberetning om kontant betaling eller endigital betaling altid vil kunne friholdefor et ansvar på momsområdet, uansetden gældende retspraksis på EU-området,jf. bl.a. EU-dommene Genius Holding,Axel Kittel.GenereltDA/DSA beklager den forholdsvis kortehøringsfrist der ikke er i overensstem-melse med regeringens egen målsætningom at sikre rimelige høringsfrister.DA/DSA bemærker generelt at udkastetrejser en række alvorlige spørgsmål afretssik-kerhedsmæssig karakter, jf.nærmere nedenfor.
Indberetning om kontante betalingerberører ikke fradragsreglerne påmomsområdet, idet der er tale omsolidarisk hæftelse mellemvirksomheder i et handelsforhold.Retspraksis ændres ikke i forhold tilde nævnte EU-domme.
Danske Advokaterog DanmarksSkatteadvokater(DA/DSA)
Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.DA/DSA finder det som udgangspunktDer henvises til bemærkninger tilAdvokatrådet.overflødigt at lovgive om alleredegældende ret, som er fastslået i praksis.Den gældende praksis om skattefrifamilie- og vennetjenester udspringer afen praktisk og formålstjenlig anvendelseaf reglerne i statsskatteloven. Ved atfastsætte bestemmelser i ligningslovenom skattefri familie- og vennetjenesterfastlåses en retstilstand, som dermed ikkefår lov at udvikle sig i overensstemmelsemed de til enhver tid gældende forhold.Indholdet og anvendelsen af en retligstandard og anvendelse af sund fornuftbliver dermed fastlåst. Da der imidlertider tale om gældende ret med fast historiskgrund, må de foreslåede bestemmelseranses for at være uden særlig virkning.DA/DSA kan ikke støtte, at der indføresregler, som forsøger at afgrænse begrebetsort arbejde ved en negativ afgrænsning,da dette let kommer til at virke somSide 12
omvendt bevisbyrde, hvor borgerenpålægges bevisbyrden for at der ikke ertale om sort arbejde. Dette gælder særligti lyset af domstolspraksis, hvor borgerenaf domstolene pålægges en til tider megethård bevisbyrde, som ofte kun vanskeligtkan løftes. Det må tillige anses somusagligt og retssikkerhedsmæssigtbetænkeligt at tillægge SKAT kompe-tence til at afgrænse, hvornår to eller flerepersoner kan karakteriseres som venner.Krav om digitalbetaling af beløb over10.000 kr.DA/DSA mener, at det er en uklædeligretstilstand for et retssamfund, atvirksomheder for at få fradrag skal betaledigitalt alene af hensyn til en lettelse afSKATs arbejde.Mener endvidere, at bestemmelsen om atflere betalinger, som vedrører sammeleverance, ydelse, kontrakt eller lignende,som én betaling i forhold tilbeløbsgrænsen, vil give anledning til enmængde tvister og usikkerhed.Kan af retssikkerhedsmæssige grundeikke støtte forslaget om at en borgerhæfter solidarisk med en leverandørsunddragelse af skat og moms, når derbetales med kontante beløb over 10.000kr. Mener herudover- at der skal indsættes en grænse for hvorlangt tilbage, der kan blive tale omhæftelse,- at det skal fremgå af selve lovteksten, athæftelsen kun vedrører vederlaget, og- at det skal præciseres, hvorledeshæftelsen opgøres.
Der henvises til kommentarerne tilAdvokatrådet.
Bestemmelsen er nødvendig for atbeløbsgrænsen ikke omgås ved atopsplitte en faktura i beløb underbeløbsgrænsen.
Der henvises til kommentarerne tilAdvokatrådet.Om hvor langt tilbage i tidenhæftelse kan komme på tale, gælderskatteforvaltningslovens regler omfrister for at foretage ansættelse.Af lovteksten fremgår det klart, atden solidariske hæftelse aleneomfatter den ydelse, der er leveret tilborgeren.Det er præciseret ilovbemærkningerne, hvorledes densolidariske hæftelse opgøres,herunder at opgørelsen tidligst kanske efter leverandørens indsendelseaf momsangivelse/selvangivelse, ogat hæftelsen svarer nøjagtigt til detkrav, der rettes mod leverandøren.
Elektronisk overførsel af oplysninger tilfinansielle virksomhederI forslaget om elektronisk overførsel afoplysninger fra SKAT til finansielle
Der henvises til kommentaren adAdvokatrådet.Side 13
virksomheder er det foreslået, at borgerenskal give sit samtykke hertil. Denpraktiske konsekvens vil imidlertid være,at borgerne altid vil give samtykke hertil,idet optagelse af lån ellers må forventesikke at kunne gennemføres, idet denfinansielle virksomhed vil afvise det.DA/DSA mener, at det er en uskik at give Der henvises til kommentaren adAdvokatrådet.private virksomheder adgang tiloffentlige registre med personfølsommeoplysninger, og virksomhederne må somhidtil holde sig til at foretagekreditvurderinger på det grundlag, somborgerne oplyser virksomheden om.SKAT er ikke en servicevirksomhed, ogbør ikke påtage sig den pågældendeopgave, da risikoen for fejludlevering afoplysninger er for stor. Det bør sikres, atSKAT kan pålægges erstatningsansvar,hvis borgeren lider tab ved SKATseventuelle fejl.Risikoen for fejludlevering afoplysninger er minimal. Dels skalborgeren selv give SKAT tilladelsetil at udlevere oplysningerne efter atvære logget ind med NemID. Delssikres det gennem aftalerne med deenkelte virksomheder, at de alenegives adgang til oplysninger, de efterreglerne i persondataloven kan fåadgang til, og at misbrug afadgangen vil føre til, at aftalenopsiges.SKAT eventuelle erstatningsansvarfor borgeres tab i forbindelsefejludlevering af data må i øvrigtafgøres efter de almindelige er-statningsretlige regler. Det er ikkenødvendigt at fastsætte særlige reglerom dette.Kontrol på privat grundDA/DSA er enige i, at sort arbejde skalbekæmpes. DA/DSA kan dog ikke støtteden foreslåede hjemmel, hvor der givesSKAT mulighed for at gennemførekontrol på privat grund udenretskendelse.DA/DSA mener ikke, at SKATsmedarbejdere er i stand til at vurdere, omder er tale om aktiviteter af professionelkarakter eller skattefri familie- ellervennetjenester, hvor familie og vennerhjælper hinanden.
Skatteministeriet er ikke enigt medDA/DSA i de fremførte synspunkter.Den foreslåede bestemmelse giveralene adgang til, at SKAT får adgangtil den private grund, og det fremgårudtrykkeligt af bemærkningerne tillovforslaget, at denne adgang ikkeomfatter adgang til selveprivatboligen. Dette gælder også selvom arbejdet foregår indendørs. Denforeslåede hjemmel giver ikkeadgang til, at SKATs medarbejderekan trænge ind i det private hjem.Side 14
DA/DSA mener, forslaget erretssikkerhedsmæssigt betænkeligt ogstøtter som følge heraf ikke forslaget.
Skatteministeriet er af den opfattelse,at den foreslåede bestemmelse ikkevil tillægge myndighedernebeføjelser, der krænker den privateborgers privatsfære unødigt.Skatteministeriet finder naturligvis,at der skal være plads til, at man selvrenoverer eller istandsætter sinejendom eller alternativt får udførtdette arbejde på sin ejendom.Kernen i den foreslåede bestemmelseer dog, at det skal være muligt atkontrollere, om det arbejde derforegår på de private villaveje ogsåforegår på rimelige vilkår. Hertænkes naturligvis særligt på, om dersker korrekt afregning af skatter ogafgifter efter gældende lovgivning.
LegitimationspligtEfter DA/DSAs opfattelse er der ikkegrundlag for at indføre hjemmel ikildeskatteloven til, at SKAT kanafkræve personer CPR-nr. ogidentifikationspapirer.DA/DSA henviser til, at end ikke politiethar beføjelser hertil. At SKATskontrolarbejde lettes er efter DA/DSAsopfattelse ikke grund nok til, at borgerneskal bære rundt på legitimation elleroplyse CPR-nr.
Skatteministeriet er ikke enigt heri.Såfremt en person nægter at givepolitiet oplysninger om navn, adresseog fødselsdato, kan politiettilbageholde vedkommende medhenblik på at fastslå dennes identitet.
SKATs mulighed for at sikre, at enklar og entydig identifikation kanforetages i forbindelse medkontrollen, er at anmode om, at detfulde cpr-nr. oplyses og evt. fåforevist gyldig legitimation.
Skiltning på byggepladserDA/DSA mener ikke, at forslaget erproportionelt, og at det er for vidtgåendeat manglende skiltning kan straffes.Synliggørelse af gulpladebiler
Der henvises til kommentarerne tilAdvokatrådet.
Side 15
DA/DSA kan ikke støtte forslaget, da detgriber ind i privates ret til selv atbestemme, hvorledes deres virksomhedskal fremtræde. Foreslår i stedet enmærkning på nummerpladen.
Gulpladebiler indregistreres medflere skatte- og afgiftsmæssigebegunstigelser. Derfor er det kunrimeligt med krav, der sikrer, atkøretøjerne benyttes til de formål,som de er tiltænkt. Omkostningernepr. køretøj forventes at blivebeskeden, idet kravet kan opfyldesved påklæbning af plastfolie.
Ændret fradragstidspunkt iBoligJobordningenDA/DSA mener at det bør opgives atfastholde betalingstidspunktet somgrundlag for periodisering affradragstidspunktet, som i stedet børfølge statsskattelovens sædvanligeperiodiseringsprincipper.Det forekommer ikke rimeligt, atfradragsretten skal være afhængig af, ommodparten vælger at sende sin fakturainden en bestemt dato, som man somskatteyder kan være uden indflydelse på.Hvis betalingstidspunktet fastholdes somgrundlag for fradragstidspunktetopfordrer DA/DSA til, at den foreslåedeudvidelse udstrækkes til et seneretidspunkt, så skatteyderen har mulighedfor at indrette sig herefter.Datatilsynet
Skatteministeriet finder, at der medforslaget er givet rimelig tid til at fåafklaret det økonomiske mellem-værende mellem parterne, også for såvidt angår arbejde udført sidst pååret.Derudover er der nu med en nytilføjelse tillige taget højde forpersoner med forskudt indkomstår.
Elektronisk overførsel af oplysninger tilfinansielle virksomhederDet står ikke Tilsynet klart, om hensigtener at fravige persondataloven, således atkun de nævnte regler i § 5, stk. 2 og 3,skal iagttages og kun i forhold tilvideregivelsen fra indkomstregisteret.Datatilsynet lægger til grund, at der alenevil ske udveksling af personoplysninger,når der foreligger et udtrykkeligtsamtykke, der lever op tilpersondatalovens krav.Datatilsynet skal anbefale, at det iforbindelse med lovforslaget nærmereovervejes og beskrives, i hvilke tilfældedet vil være sagligt og proportionelt atoplysningerne videregives til deomhandlede private virksomheder. Det ersåledes Datatilsynets umiddelbarevurdering, at persondatalovensgrundbetingelser om saglighed og
Lovforslaget er præciseret, så detudtrykkeligt fremgår, at det ikke erhensigten at fravige persondataloven.
Det er korrekt, og det fremgår direkteaf de foreslåede bestemmelser.
Lovforslaget er ændret ioverensstemmelse med det anførte.
Side 16
proportionalitet kun vil være opfyldt, hvisder foreligger en konkretkreditgivningssituation. Og selv i sådannesituationer er der behov for at foretage enkonkret vurdering i det enkelte tilfælde.Det vil eventuelt kunne overlades til denmodtagende virksomhed at vurdere, ombetingelserne i den enkeltekreditgivningssituation berettiger tilvideregivelsen – efter nærmereretningslinjer udformet af SKAT. SKATmå i den forbindelse også beskrivesituationer, hvor det ikke vil værenødvendigt for kreditgiver at indhenteoplysninger, og meddele de tilsluttedevirksomheder disse situationer ivejledningsmateriale eller lign.Efter Tilsynets umiddelbare vurderingkan indgåelse af leasingaftaler ogrådgivning om lån eller leasing ikke i sigselv anses for tilstrækkeligt til, at § 5, stk.2 og 3, i persondataloven er opfyldt.Lovforslaget er ændret, så indgåelseaf leasingaftaler og rådgivning omlån eller leasing ikke længere efterforslaget vil kunne begrunde adgangtil data i ordningen.
Hvad angår formidling af informationmed henblik på kreditvurdering, gårTilsynet ud fra, at der sigtes tilkreditoplysningsbureauer, som ogsåomtales i bestemmelserne.Tilsynet finder, at denne del af forslagetmå overvejes i forhold til reglerne ipersondatalovens kapitel 6. Det vil eftertilsynets opfattelse ikke være foreneligtmed persondataloven, at SKATvideregiver oplysninger til etkreditoplysningsbureau, som dette ikkelovligt må behandle. Hvad angårvideregivelsen af oplysninger omrestancer til det offentlige, må der indgåovervejelser om forholdet til reglerne ipersondatalovens kapitel 5.Efter Tilsynets umiddelbare opfattelse, erder ikke behov at give adgang til dedetaljerede oplysninger, der ligger tilgrund for årsopgørelsen. De bør kun havede samlede summer, som fremgår afårsopgørelsen. Herudover bør de felter påårsopgørelsen, som ikke er relevante forkreditvurdering, udelades.
Det er korrekt.
Lovforslaget og dets bemærkningerer ændret, såkreditoplysningsbureauer ikkespecifikt nævnes blandt dem, der kanfå adgang i ordningen, såoplysninger ikke vil kunne indhentesmed henblik på kreditvurdering udenfor konkretekreditgivningssituationer.
Lovforslaget er ændret, så det er ioverensstemmelse med det anførte.
Side 17
DI
Datatilsynet skal fremhæve behovet for,Omtale heraf er indsat iat SKAT via aftalerne med modtagernebemærkninger til lovforslagetsikrer sig, at oplysninger indsamlet imedfør af lovforslaget alene anvendes tilkreditvurdering, og fastlægger, atoplysninger ikke må anvendes til andreformål, heller ikke internt hos kreditgiver.Endvidere angiver Datatilsynet en listeover regler, virksomhederne, sombenytter sig af ordningen, herudover bl.a.skal følge.GenereltEnigt heri.DI kan generelt støtte, at sort arbejdesøges imødegået. DI mener dog, atindsatsen bør målrettes, således atinitiativerne ikke belaster danskerhvervsliv generelt, men specifikt rettersig mod de aktører, der udfører ellermedvirker til sort arbejde.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.DI finder, at forslaget om digital betalinggiver anledning til bekymring forretssikkerheden.Påpeger at der kan være tilfælde, hvormanglende betaling (eller delbetaling)ikke kan spores tilbage til den enkeltekunde. Ønsker en præcisering, som sikrerat den kunde, der har modtaget enfaktura, udelukkende hæfter for den delaf skatten/momsen, der efter fakturaensdelvise afregning, er tilbage i relation tilfakturaen.Afregner den virksomhed, kunderne harhandlet med, efterfølgende, bør det sikresat den kunde, der har betalt forleverandøren, efterfølgende blivergodtgjort.Mener at SKAT skal søge sit kravinddrevet hos leverandører, inden det kangøres gældende over forkunderne/forbrugerne, ligesom at SKATudnytter reglerne om administrativtsamarbejde til at opkræve skyldige beløbfra en evt. betalingspligtig fra et andetEU-land.
Der henvises til kommentaren tilAdvokatrådet.
Betales der digitalt hæfter kunderneikke. Betales der med kontanter,risikerer kunden at hæfte, hvisleverandøren ikke har bogført ogangivet beløbet til SKAT.
Dette vil formentlig sjældent ske,men det kan bekræftes, at envirksomhed ikke skal betale sin gæld2 gange.
Den solidariske hæftelse medfører, atSKAT kan inddrive tilgodehavendehos begge parter og i denrækkefølge, SKAT vælger. Forslagetgiver ikke mening, hvis kravet førstskal søges dækket hos leverandøren.Det kan i øvrigt bekræftes, at SKATvil udnytte mulighederne for atinddrive gæld ved hjælp af gældendeSide 18
bistandsaftaler.Mener at det er for vidtgående, athæftelsen indtræder/fradragsrettenfortabes, selvom staten ikke har lidt et tabi forbindelse med kontantbetalingen, samtat betaling med check skal anerkendessom digital betaling.Det er vigtigt at påpege, atfradragsretten ikke påvirkes, hvis derbetales digitalt. Betaling af checksgiver ikke altid sporbarhed, hvorfordenne betalingsform ikke anerkendessom digital betaling.
Indberetningsordningen via TastSelv børvære i drift, inden lovændringen træder ikraft.Fremhæver endvidere, at forslaget kanskabe problemer i forbindelse medvirksomheders normale samhandel, ideten række virksomheder har en samletsaldo – typisk månedsvis – ogafregningen vil i disse tilfælde dække enrække fakturaer. Fakturering af betalingfølges ofte ikke ad, f.eks. kan der væretilfælde, hvor der tilbageholdes beløb,eller hvor der grundet stor samhandelsker en udligning af fakturaer, hvilket ernormal praksis for at forbedrevirksomhederne cashflow.Endelig bemærkes, at det bør fremgår,hvorledes fradragsnægtelse vil blivehåndhævet over for udenlandske kunder,idet danske og udenlandske kunder skalbehandles ens.
Dette kan bekræftes.
Betales der digitalt, vil der ikke opståproblemer. I øvrigt skal der i denævnte situationer være kontrol- ogrevisionsspor efter de gældenderegler efter bogføringsloven.
Det kan bekræftes, at virksomheder,der ikke er skattepligtige i Danmark,ikke omfattes af de danskeskatteregler. Den solidariske hæftelsefor moms kan derimod håndhæves.
Kontrol på privat grundUd fra en generel retssikkerhedsmæssigbetragtning giver det efter DI´s opfattelseanledning til betænkelighed at udvideskattemyndighedernes adgang til atforetage kontrol på ejendomme, dertjener til privatbolig eller fritidsboliguden retskendelse.
Hertil skal Skatteministerietbemærke, at den foreslåedekontrolbestemmelse alene giverSKAT adgang til at træde ind pågrunden – bestemmelsen giver ikkeadgang til at færdes i selveprivatboligen eller selvefritidsboligen.
Synliggørelse af gulpladebilerOm synliggørelse af gulpladebilerpåpeges problemet med biler, der ikke erindregistreret i Danmark. Foreslår afbyrdemæssige grunde, at der indføres endispensationsordning, så virksomhedermed et velkendt og letgenkendeligt
Forslaget vedrørende synliggørelseaf gulpladebiler justeres, så det bliveret krav, at CVR-nr. skal fremgå påkøretøjerne, idet det anses for lettereat identificere en virksomhed,såfremt man har et CVR-nr. ForSide 19
navn/logo kan søge om dispensation forikke at have telefonnummer/CVR-nummer på bilerne.
udenlandsk indregistrerede vare- oglastbiler vil det blive et krav, atvirksomhedens RUT-nr. synliggøres.Der er ikke planlagtdispensationsmuligheder.
Skiltning på byggepladserOm skiltning på byggepladser bemærkes,at begrebet byggeplads må defineresnærmere, f.eks. om nedgravning af kablerm.v. i forbindelse med vejarbejde eromfattet.
Erhvervsstyrelsen –Center for kvalitet iErhvervsregulerin-gen (CKR)
De nærmere regler om skiltning påbyggepladser vil blive udmøntet i enbekendtgørelse. Det kan bekræftes,at reglerne tilstræbes gjort fleksible,så virksomhederne får mulighed forat tilrette skiltningen til detspecifikke arbejdssted. LovforslagetMener at den bebudede bekendtgørelsebør lægge klare retningslinjer for, hvilken justeres, så arbejde, der udføres påtype skiltning, der accepteres, samt hvad enkelt dag undtages fra skiltning. Ider konkret skal stå på skiltene, samt hvis øvrigt præciseres, at byggepladser erflere virksomheder udfører arbejde påbyggepladser på privat grund. Der ersamme byggeplads. Endvidere at der bør ikke planlagtvære en dispensationsordning, så andendispensationsmuligheder.synlighed (biler, arbejdstøj m.v. medtydeligt navn) kan sidestilles medskiltning, f.eks. hvis arbejdet udføres påen enkelt dag. Endelig påpeges, atbeløbsgrænsen for entreprisesummen på50.000 kr. er meget lav.CKR har vurderet lovforslagetsBidraget er indarbejdet iadministrative konsekvenser.bemærkningerne til lovforslaget.Skiltning på byggepladserCKR henstiller, at reglerne gøresfleksible, så virksomhederne fårmulighed for at tilrette skiltningen til detspecifikke arbejdssted.
Enig i, at skiltningen påbyggepladser skal gøres så fleksiblesom mulige. De nærmere regler vilblive fastsat i en bekendtgørelse.
Synliggørelse af gulpladebilerCKR foreslår, at det ikke bør væreLovforslaget er ændret ivalgfrit at anføre virksomhedens CVR-nr. overensstemmelse med forslaget.på vare- og lastbilen, idet det anses forlettere at identificere virksomheden,såfremt man har et CVR-nr. frem fortelefonnummeret.LegitimationspligtCKR oplyser, at det ved registrering iRUT-registret accepteres, at personen vedanmeldelse identificerer sig med én affølgende ID-typer: Pasnummer, kørekort,visum eller ID-kort.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Bemærker at kontant betaling iforsikrings- og pensionsbranchen kun
Skatteministeriet vil naturligvisacceptere samme typer afidentitetskort.
Forsikring &Pension
Det er korrekt, at det er mest enkeltat betale digitalt.Side 20
forekommer i yderst begrænset omfang.Mener at de særlige regler, der er knyttettil sikring af, at bagatelgrænsen ikkeomgås, kan blive unødigt bebyrdende,fordi der skal holdes styr på et mindreantal (kontante) enkeltbetalinger under10.000 kr. Derfor vil det være enklere forbranchen selv at indføre digital betalingaf alle beløb i alle relevante relationer,hvor det ikke allerede er tilfældet.Indberetningspligt ved udbetaling afforsikringsskadeerstatninger vedrørendefast ejendomF&P er enig med regeringen i, at sortarbejde bør begrænses mest muligt. Meninitiativer som gennemføres med detteformål bør udformes, så der er etfornuftigt forhold mellem gevinst ogomkostninger.Forslaget om forsikringsselskabersindberetning af erstatninger vedrørendefast ejendom er efter F&P’s opfattelsevirkningsløst, unødvendigt og dyrt. Depeger i denne forbindelse på følgende:F&P’s mener, at forslagets positiveeffekter er hverken kvantificeret ellerdokumenteret i forslaget.SKAT har allerede kontrolmuligheder ogbruger dem, og forslaget om, at alleborgere og virksomheder skal betaledigitalt, gælder også forhåndværksarbejde betalt med pengemodtaget fra et forsikringsselskab.SKATs allerede eksisterendekontrolmulighed og den præventiveeffekt af forslaget om digital indbetalingvil begrænse den yderligere effekt afindberetning af skadeserstatninger til atvære tæt på 0.Selskaberne skal oplyse til skadelidtepersoner, at beløb indberettes til SKAT.Denne besked vil næppe blive opfattet iden rette ånd.Forslaget belaster forsikringsbranchen ogdermed kunderne med storeengangsomkostninger til implementering
Det tilføjes, at det er nødvendigt meden regel, der kan imødegå tilfælde,hvor en leverance overbagatelgrænsen splittes op i fakturaerunder grænsen på 10.000 kr. inkl.moms.
Forslaget om indberetninger fraforsikringsselskaber vedrørendeudbetaling direkte tilforsikringstageren af erstatningervedrørende fast ejendom til er tagetud af lovforslaget.
Side 21
og med løbende omkostninger, derligeledes kan blive ganske høje, hvisforslaget kræver manuel administration.Endelig har F&P en række forslag tiltekniske justeringer af den foreslåedeordning.Elektronisk overførsel af oplysninger tilfinansielle virksomhederF&P mener, at forslaget også bør omfatteforsikringsselskaber og pensionskasser,så de får samme adgang som øvrigefinansielle virksomheder til disseoplysninger til rådgivnings- ogkontrolformål, og ligestilleskonkurrencemæssigt medpengeinstitutterne på de markeder, hvorde konkurrerer.
Lovforslaget omfatter eftertilretningen efter høringen kunadgang til oplysninger til brug ikonkrete kreditgivningssituationer.Oplysningerne kan ikke anvendes tilandre formål. Da forslaget endvideregælder for alle virksomheder, somyder lån eller formidler lån, erSkatteministeriet ikke enigt i, at derer et konkurrencemæssigt problemknyttet til de foreslåede regler.Skatteministeriet er dog indstillet påat tage en drøftelse med F&P omeventuelle tilsvarende ordninger påforsikrings- og pensionsområdet. Deter imidlertid en længere proces atudforme sådanne ordninger, ogdermed vil det ikke kunne medtages idette lovforslag.
Funktionær ogTjenestemandsforeningen(FTF)
Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.FTF er meget tilfreds med, at der tagesinitiativer rettet mod sort arbejde, og hartidligere påpeget, at det var en god ide atpræcisere og tydeliggøre, hvad der forståsved sort arbejde, og mener det medlovforslaget er forbedret væsentligt.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Støtter forslaget og bemærker, at manvedrørende kravet om digital betalinggerne havde set en lavere beløbsgrænseend 10.000 kr.
Beløbsgrænsen er valgt ud frabalanceret tilgang, så betalinger afmindre beløb i kontanter friholdes.Grænsen svarer i øvrigt med debeløbsgrænser, der fastsat i bl.a.lovforslagets lempelsesdelvedrørende pensionisters arbejde,ligesom grænsen svarer til entilsvarende ordning, der erSide 22
gennemført i Norge.Kontrol på privat grundFTF ser ikke noget problem i, atlovforslaget udvider SKATskontrolbeføjelser, da lovforslaget aleneudvider SKATs kontrolbeføjelser tilsamme niveau, som Arbejdstilsynetallerede har.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Er som udgangspunkt imod forslaget omsolidarisk hæftelse for andresunddragelser i forbindelse med kravet omdigital betaling. Anerkender dog atforslaget formentlig vil have en effektsærlig i forhold til privatpersoner, hvorforman kan støtte forslaget, hvad angårprivatpersoners hæftelse. Har derimodstørre skepsis, når der tale om handelmellem virksomheder, idet SKAT netop iforhold til virksomheder har merevidtgående kontrol- ogsanktionsmuligheder, hvorfor derprincipielt ikke er behov solidariskhæftelse mellem virksomheder. Har dognoteret, at der er mulighed for at frigøresig ansvaret ved at indberette størrekontante betalinger til SKAT.Giver ikke anledning tilbemærkninger.
Horesta
Det er vigtigt at fastslå, atvirksomheder kan beholde deresskattefradrag og undgå solidariskhæftelse, hvis virksomheden betalerdigitalt, når leverancen overstiger10.000 kr. inkl. moms, og langt defleste betalinger mellemvirksomheder sker i forvejen digitalt.Formålet med digital betaling er atforebygge skatteunddragelse, når derhandles mellem virksomheder, oggøre det muligt for SKAT at afdækkede transaktioner, som har skatte- ogafgiftsunddragelser som formål,hvilket typisk sker ved hjælp afkontanter. Ved digital betalingskabes dokumentation, der gør detmuligt at spore betalingerne mellemde enkelte faktureringer.Digital betaling vil have en positivog kriminalitets forebyggende effektmod sort arbejde, kædesvig ogfiktive fakturaer m.v. Problemet if.eks. kædesvigssagerne er, at derofte benyttesgennemfaktureringsselskaber, somgør myndighedernes kontrolbesværlig og langsom, fordi det ervanskeligt at følge faktureringer ogbetalinger gennem en kæde.Kædesvig er ikke kun et problem forSKAT på grund af mindreskatteindtægter, men det genererogså de reelle virksomheder, der skalkonkurrere mod leverandører, derkan sælge billigere, fordi arbejdetudføres af underleverandører, derikke afregner skatter og afgifter,samtidig med at de aflønner ansattemed sorte lønninger, der udbetalesmed kontanter.Side 23
Løbende ydelser, der er betales overlængere periode, omfattes af kravet omdigital betaling, når ydelsen overstiger10.000 kr. Her ønskes en præcisering af,hvad og hvornår et handelsforholdbetragtes som løbende ydelser, hvor langer tidshorisonten, hvor ofte skal forholdetfinde sted, og hvor fast skal aftalen være.
Vedrørende løbende ydelser ellerperiodiske ydelser skal flerefaktureringer anses som én samletleverance i forhold til beløbsgrænsenpå 10.000 kr., når de sker inden forsamme kalenderår. Med dette forståsaftaler, abonnementer m.v., somløber indtil de opsiges af en afparterne. Eksempler på sådanneaftaler er telefoni, licenser, vagt,husleje, vedligeholdelsesaftaler,revision, regnskabsføring, rengøring.Kunder i hotel- ogrestaurationsbranchen, som kommerigen flere gange, uden at dette er fastaftalt, vil således ikke være omfattet.Dette er præciseret ilovbemærkningerne.
Håndværksrådet
Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.Håndværksrådet støtter forslaget og harlænge efterlyst mere gennemsigtigtregelsæt, der kodificerer praksis, ogfinder også, at det er fornuftigt at tillæggedet økonomiske aspekt værdi ibedømmelsen af skattefrihed eller ej.Generelt om initiativer mod sort arbejdeHåndværksrådet er meget tilfreds med, atregeringen sætter handling bag ordeneom nye initiativer rettet mod sort arbejde.Håndværksrådet vurderer overordnet, atregeringen har fremlagt et balanceretlovforslag.Håndværksrådet gør i deres høringssvaropmærksom på, at der foregår sortarbejde på tværs af grænserne inden forEU – bl.a. ved brug af de såkaldte”postkassevirksomheder”.Håndværksrådet mener ikke, at dettelovforslag lægger op til et øget fokus påsort arbejde på tværs af grænserne.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Støtter forslaget om digital betaling.Det er korrekt, at dette lovforslagikke omfatter sort arbejde på tværs afgrænserne, men det er afgjort enproblemstilling, Skatteministeriet eropmærksom på.
Skatteministeriet forholder sig ikkeSide 24
Bemærker at pengeinstitutterne bør blivefuldtonede medspillere i forhold tilregelændringerne og holde igen medgebyrskruen over for borgere ogvirksomheder, der er tvunget til atoverføre penge elektronisk. Endvidere atde nærmere regler for beregninghæftelsen skal være gennemsigtige ogikke alt for komplicerede.Kontrol på privat grundHåndværksrådet finder, at boligensukrænkelighed er et princip, der skalværnes om. Samtidigt erkenderHåndværksrådet dog behovet for en nykontrolbeføjelse, der skal medvirke til enmere effektiv kontrol og en højereopdagelsesrisiko.Håndværksrådet er af den opfattelse, atden nye kontrolbeføjelse skal anvendesmed varsomhed, da den griber ind iborgernes grundlæggende rettigheder.
til pengeinstitutternesforretningsbetingelser.
Skatteministeriet skal i denforbindelse bemærke, atkontrolbeføjelserne i skatte- ogafgiftslovgivningen naturligvishverken må eller vil blive anvendtuden grund.
LegitimationspligtHåndværksrådet er enigt i, at det ervigtigt med en klar og entydigidentifikation af de personer, der eromfattet af SKATs kontrolundersøgelse.Håndværksrådet anerkender derfor, atSKAT skal have adgang til de foreslåedeoplysninger.Håndværksrådet mener dog, at der altidbør kræves billedlegitimation.Den foreslåede bestemmelse giverikke hjemmel til at forlangebilledlegitimation forevist.Den foreslåede bestemmelse samtbemærkningerne i lovforslaget errettet til således, at bestemmelsenogså kan finde anvendelse over forudenlandske arbejdstagere.
Håndværksrådet undrer sig over, atlegitimationspligten kun omfatterpersoner, der ved kontrollen skønnes atudføre beskæftigelse hos denindeholdelsespligtige. Håndværksrådethenviser til, at den foreslåedebestemmelse også bør omfatteudenlandske virksomheder ogarbejdstagere og ikke alene danskevirksomheder og arbejdstagere.Skiltning på byggepladserOm skiltning bemærkes, at det er vigtigt,
De nærmere regler vil blive fastsat iSide 25
at det ikke bliver for administrativt bøvlet en bekendtgørelse. Reglerne forskiltningen på byggepladser vil blivefor virksomhederne, at myndighedersamtidig skal være opmærksomme på, at gjort så enkle som mulige.der stadig kan være risiko for, atvirksomheder kan skjule sig i størreentrepriser.Synliggørelse af gulpladebilerOm gulpladebiler bemærkes, at detteogså bør gælde udenlandske vare- oglastbiler, der skal mærkes med et RUT-nr. i stedet for CVR-nr.Ændret fradragstidspunkt iBoligJobordningenHåndværksrådet er glad for ændringenvedrørende fradragstidspunktet og findertidsfristerne fornuftige. Man opfordrerkraftigt til at forlænge ordningen ogforhøje beløbssatsen, da erfaringer fraSverige viser, at det medvirker til atkonvertere sort arbejde til hvidt.OplysningskampagneEr af den opfattelse at lovændringen iøvrigt bør følges op med enoplysningskampagne over for borgere ogvirksomheder.GenereltL&F støtter generelt regeringensoverordnede indsats mod sort arbejde,men mener dog, at information og enkellovgivning tjener formålet med at undgåsort arbejde langt bedre end yderligereomfattende kontrolregulering.
Lovforslaget ændres, så forslagetimødekommes.
Forslaget om at forlængeBoligJobordningen og forhøjebeløbsgrænsen ligger uden forrammerne af nærværende lovforslag.
Der vil blive gennemført enoplysningskampagne i forbindelsemed implementering af lovforslaget.
Landbrug &Fødevarer(L&F)/Videnscentret forLandbrug
Det er vurderingen, at der netop erbehov for den foreslåedebestemmelse for at sikre en retfærdigog effektiv kontrol. Som reglerne er idag, er SKAT helt afskåret fra atkontrollere det evt. sorte arbejde, derforegår ved villavejene i Danmark.
Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.L&F støtter overordnet indsatsen for at fåklare regler om, hvornår der er tale omsort arbejde, men mener dog, at denforeslåede definition af vennetjenester erfor snæver, særligt kravet om, at det skeri privatsfæren, der bør fjernes ellerændres, således at der alene stilles kravom at tjenesten er udført somprivatperson.Endvidere ønsker man en meredybdegående beskrivelse af begrebet
Forslaget har til formål at lovfæste,at der er skattefrihed for familie- ogvennetjenester i privatsfæren, dvs.sædvanlige ydelser mellem familieog venner, der udføres som et udslagaf alm. hjælpsomhed, gavmildhedeller socialt engagement i ogomkring hjemmet og i familielivet.Det er opgaver, som ellers normaltkan udføres af en husstands egnemedlemmer, f.eks.Side 26
sædvanlige ydelser.L&F hilser også forslaget omskattefritagelse for unge under 16 årvelkomment, og mener det vil forenklereguleringen på området og være en storhjælp i dagligdagen for den danskebefolkning.
husholdningsarbejde, børnepasning,havearbejde og småreparationer påboligen. Opgaver knyttet tilerhvervsmæssig virksomhed er ikkeomfattet af den foreslåedetydeliggørelse af skattefriheden, ogregeringen har ikke planer om atfjerne kravet om tilknytning tilprivatsfæren.
Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.L&F finder det yderst betænkeligt ogstridende imod de almindeligeretsprincipper at indføre solidariskhæftelse ved unddragelse af skat ogmoms i forbindelse med en ydelse.Selvom denne hæftelse kan undgås ved atbetale digitalt eller skrive oplysninger iTastSelv, kan en sådan indskrænkningikke begrundes ud fra det grundlæggendeproportionalitetshensyn i dansk ret.Selvom der ikke sigtes mod til enindskrænkning i adgangen til at betale etgangbart betalingsmiddel, så sker dette irealiteten, idet man risikerer hæftelse vedbetaling med kontanter.Videnscentret for Landbrug er af sammeopfattelse. Tilføjer at beregningen af enevt. hæftelse vil komme til at virketilfældig. Selvom der lægges op til, atreglerne skal fastsættes vedbekendtgørelse, og der anføres noget om,at man vil lave særlige regler forgrundlaget, beregningen m.v., vil detkomme til at virke helt tilfældigt,afhængigt af forhold, betaler ikke harnogen indflydelse på. Savner herudoverstillingtagen til klagemuligheder iforslaget vedrørende en evt. hæftelse.
Som det fremgår af lovforslagetsbemærkninger er Skatteministerietopmærksom på at betalinger medkontanter er et gyldigt og gangbartbetalingsmiddel. Derfor erlovforslaget med hensyn til kravetom digital betaling af beløb over10.000 kr. suppleret med en ordning,hvor der fortsat kan betales medkontanter, mod at betalingenindberettes til SKAT, således atbetaleren på samme vilkår som veddigital betaling frigøres for en evt.hæftelse, såfremt leverandøren ikkebetaler skat og moms.Med hensyn til solidarisk hæftelse,så er det er korrekt, at køberen ikkealtid kan vide, om sælger betaler skatog moms. Men med kravet omdigital betaling fortælles køber, athvis betalingen sker med kontanter,så deltager køberen i en eventuelulovlighed. Ordningen eradministrativ enkel, og der skabesdokumentation og muligt bevis for,at betalingen har fundet sted. Detmedfører, at borgeren opnår denpositive retssikkerhedsmæssigekonstatering, at vedkommende ikkekommer i klemme i forhold til sortarbejde, hvis der er betalt digitalt.Lovforslaget indeholder således ikkeet direkte forbud mod betaling medkontanter, og hensynet tilbekæmpelse af skatte- ogafgiftsunddragelse i dennesammenhæng bør veje tungere endhensynet til risikofrit at købe sortarbejde m.v. ved betaling medkontanter. De nærmere reglerSide 27
vedrørende hæftelse vil blivebeskrevet i en bekendtgørelse,herunder beskrivelse af klageadgang.
Mener at borgere pålægges yderligerebyrder, idet særligt personer, der ikke hardigital adgang, får yderligere byrder.Angiver sproglige uhensigtsmæssighederi bemærkningerne til § 1, nr. 5, 2. afsnit,ligesom bestemmelsen bør belyses medeksempler, samt at det bør præciseres, atbestemmelsen kun indtræder, hvisleverandøren ikkeselvangiver/indberetter.
Der henvises til kommentaren tilÆldre Sagen.
Lovbemærkningerne er præciseret,så det tydeliggøres, at fradrag efterskattereglerne i § 1, nr. 5, afskæres,hvis køb over 10.000 kr. ikke betalesdigitalt eller indberettes til SKAT,når der betales med kontanter.Fradraget er ikke afhængigt af, omleverandøren selvangiver/indberetter.Imødekommes
Endelig påpeges en lovtekniskbemærkning.Kontrol på privat grundL& F mener, at der skal megettungtvejende grunde til at fravigeprincippet om, at der skal indhentes enretskendelse ved kontrol af privateejendomme. L&F mener, der er tale omen meget vidtrækkende kontrolbeføjelse,der strider imod grundlæggenderetssikkerhedsmæssige principper, oghensynet til bedre kontrolmuligheder kanikke begrunde en fravigelse.
SKAT skal sikre, at der sker korrektafregning af skatter og afgifter,hvilket den foreslåede bestemmelsekan være med til at sikre. Dertilkommer, at bestemmelsen kan væremed til at sikre, at den konkurrence,der er på det danske arbejdsmarked,foregår på fair og lige vilkår.SKATs kontrolbeføjelser skalnaturligvis ikke anvendes udengrund.
LegitimationspligtL&F mener dette tiltag savnerproportionalitet. L&F henviser til, at enborger på forlangende skal oplyse navn,adresse og fødselsdato til politiet. AtSKAT skal bruge det fulde cpr-nr. oggyldig legitimation strider mod dendanske retssikkerhedsfølelse ogproportionalitetsprincipper.
Skatteministeriet er ikke enigt heri.Såfremt en person nægter at givepolitiet oplysninger om navn, adresseog fødselsdato kan politiettilbageholde vedkommende medhenblik på at fastslå dennes identitet.SKATs mulighed for at sikre, at enklar og entydig identifikation kanforetages i forbindelse medkontrollen, er at anmode om at fåoplyst det fulde cpr-nr. og evt.gyldigt legitimation forevist.
Ændret fradragstidspunkt iBoligJobordningenSide 28
Videncentret påpeger, at forslaget efterordlyden og bemærkninger ikke fuldt udtager højde for personer med forskudtindkomstår, og foreslår derfor at der forhele perioden kan vælges mellem atanvende de eksisterende regler samtregler om fradrag i det år, hvor man harpådraget sig forpligtelsen.Modregning af indeholdtarbejdsmarkedsbidrag ved forskudtindkomstårForslaget om modregning af indeholdtarbejdsmarkedsbidrag ved forskudtindkomstår m.v. (§ 9) løserovergangsproblemet på tilfredsstillendemåde.GenereltLO er generelt positiv over forlovforslaget, men efterlyser mere fokuspå den sociale dumping, herunder flereinitiativer, der direkte målrettes modudenlandske tjenesteydere, såudenlandske virksomheder ikke givesunfair konkurrencefordele.Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.LO finder at der er god ræson i atbalancere forslaget, som det foreliggermed undtagelser f.s.v.a. familie- ogvenne-tjenster samt ungdoms- ogpensionist- hjælp inden for privatsfæren.Samtidig er det positivt med klarificeringaf retstilstanden.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Foreslår at køb af sort arbejde meredirekte kriminaliseres, så købere, der iond tro aftager sort arbejde, herunderogså arbejde udført af udenlandsketjenesteydere, straffes hårdt. Mener atkravet vedrørende digital betaling kanindebære en risiko for at hæftelsen blivermindre risikofyldt, hvis der entreres medudenlandske tjenesteydere.
Der er nu indsat en særlig regel forpersoner med forskudt indkomstår,der efter Skatteministeriets opfattelseløser problemet.
Landsorganisationeni Danmark(LO)
Om social dumping henvises tilkommentaren tilArbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Kriminalisering af køb af sortarbejde vil næppe have den virkning,som efterspørges, idet det fortsat vilvære uhyre vanskeligt at bevise, at enskatteyder har været i ond tro. Derforer forslaget om krav om digitalbetaling, hvor køber risikerer athæfte for sælgers unddragelse af skatog moms, hvis der betales medkontanter, en langt mere farbar vejend straf, hvis målet er at påvirkekøbers adfærd. Men det erSide 29
selvfølgelig korrekt, som påpeget, atdet er vanskeligere for SKAT atpåvise, at en udenlandsk sælger harunddraget sig betaling af skat ogmoms, end det tilsvarende vil væreover for en dansk virksomhed, når ethæftelsesansvar skal gøres gældende.
Synliggørelse af gulpladebilerOm synliggørelse af gulpladebilerforeslås, at CVR-nr. og for så vidt angårudenlandske tjenesteydere at RUT-nr.altid bør fremgå.LegitimationspligtLO bemærker, at lovforslagettilsyneladende alene omfattervirksomheder med fast driftssted iDanmark.
Lovforslaget er ændret ioverensstemmelse hermed.
Skatteministeriet har rettet denforeslåede bestemmelse ogbemærkningerne til lovforslagetsåledes, at det nu tydeligere fremgår,at også udenlandske arbejdstagere vilvære omfattet.Lovforslaget giver ikke SKATmulighed for at kunne forlangelegitimation forevist.Skatteministeriet vil lade det være optil den enkelte kontrolførende,hvilken type legitimation, der efteren konkret vurdering skønnes at væretilstrækkelig.I de tilfælde, hvor en person nægterat legitimere sig, vil det værenaturligt at politiet tilkaldes, menigen må det bero på en konkretvurdering, om politiet skal tilkaldes.Ofte er politiet i øvrigt med ved dentype af kontroller, hvor denforeslåede bestemmelse vil værerelevant.
Det er videre LO’s opfattelse, at der altidbør forlanges billedlegitimation, og atpolitiet altid bør tilkaldes i de tilfælde,hvor en person nægter at legitimere sig.
Skiltning på byggepladserOm skiltning på byggepladser menerman, at grænsen er for høj, at der ikkegrundlag for undtagelser, at udenlandsketjenesteydere skal skilte med RUT-nr., atskiltningskravet ikke alene skal gældebygge- og anlæg, men f.eks. rengøring,hvor aktiviteterne er mindre synlige ogsort arbejde meget udbredt.
Reglerne er udformet underhensyntagen til de praktiske forhold,når der skal skiltes. Derfor er dervisse undtagelser fra skiltning.Skiltning ved udførelse af f.eks.rengøring vil medføre praktiskeudfordringer. Viser det sig senere, atder måtte være behov for justering afreglerne, vil dette blive overvejet.Side 30
LedernesHovedorganisation
Henviser i øvrigt tilDer indsættes en bemærkning omarbejdsmiljølovgivningens krav omskiltning efter arbejdsmiljøreglerne iskiltning, jf. § 8 i bekendtgørelse ombemærkningerne til lovforslaget.bygge- og anlægsarbejde samtbyggepladsdirektivet (92/57) punkt 18,1 ibilag 4.Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.Lederne støtter disse forslag.Generelt om forslagene rettet mod sortarbejdeLederne kan støtte de skærpendeinitiativer.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Bemærker at betaler i henhold tilnationalbanklovens § 8 kan frigøre sigved betaling med kontanter, medmindreparterne har aftalt andet.Betalingsmodtager kan derimod ikkekræve betaling med kontanter,medmindre det er aftalt, eller der ertabsrisiko for betalingsmodtager ved denaf betaleren aftalte metode. Mener iøvrigt at lovforslaget ikke udgør enfravigelse af § 8, da betaling medkontanter mellem parterne fortsat vilkunne ske med frigørende virkning,omend med negative konsekvenser forbetaler.Tilføjer dog, at forslaget tilsidesætter detvæsentlige beskyttelseshensyn bag § 8 inationalbankloven ved at føre tilusikkerhed om det grundlæggendeprincip om kontanter som lovligtbetalingsmiddelKrav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Støtter forslaget og bemærker, at manvedrørende kravet om digital betalinggerne havde set en lavere beløbsgrænseend 10.000 kr., herunder at grænsen ibygge- og anlæg ogrengøringsbrancherne sættes til 0 kr., ogat rene varekøb også omfattes, uanset omkøber er en privat person og ellervirksomhed.
Nationalbanken
Som det fremgår af lovforslagetsbemærkninger er det beskrevet, atbetalinger med kontanter er etgyldigt og gangbart betalingsmiddel.Derfor er lovforslaget med hensyn tilkravet med om digital betaling afbeløb over 10.000 kr. suppleret meden ordning, hvor der fortsat kanbetales med kontanter, mod atbetalingen indberettes til SKAT,således at betaleren på samme vilkårsom ved digital betaling frigøres foren evt. hæftelse, såfremtleverandøren ikke betaler skat ogmoms. Lovforslaget indeholdersåledes ikke et forbud mod betalingmed kontanter.
Rejsearbejdere.dk
Beløbsgrænsen er valgt ud frabalanceret tilgang, så betalinger afmindre beløb i kontanter friholdes,og er i øvrigt på niveau med degrænser, der er fastsat i bl.a.lovforslagets lempelsesdelvedrørende pensionisters arbejde,ligesom grænsen svarer til entilsvarende ordning, der erSide 31
gennemført i Norge.Kontrol på privat grundForeningen Rejsearbejdere.dk mener, atdet bør tilføjes, at også indvendigtarbejde af håndværksmæssig professionelkarakter omfattes af lovforslaget.
Skatteministeriet er ikke umiddelbartindstillet på at lade kontrol i denprivate bolig eller fritidsboligomfatte af lovforslaget. Primært fordiSKATs kontrolbeføjelser retter sigimod erhvervsdrivende oglønmodtagere, og ikke den privateborger som sådan.Det er imidlertid klart, at deudvidede kontrolbeføjelse efter en tidskal evalueres, og måtte der vise sigbehov for, at også den private boligeller fritidsbolig bliver omfattet, vilSkatteministeriet se på området påny.
LegitimationspligtForeningen Rejsearbejdere.dk er af denopfattelse, at lovforslaget skaltilrettelægges således, at arbejdet bliverstoppet på arbejdspladsen, og arbejdetikke fortsættes, før et firma ogarbejdstagere er godkendt af SKAT.Synliggørelse af gulpladebilerOm gulpladebiler foreslås, at dette ogsåskal gælde køretøjer, der anvendesblandet erhvervsmæssigt og privat, ogogså køretøjer på udenlandskenummerplader.
Hertil skal bemærkes, at forslaget fraForeningen af Rejsearbejdere.dkvurderes at ligge ud over, hvadSKATs kontrolbeføjelser kanomfatte.
Lovforslaget er ændret, så der vilblive stillet krav om, at udenlandskevare- og lastbiler skal have anbragtRUT-nr. synligt i bilen påarbejdsstedet. Forslaget er i førsteomfang møntet på synliggørelse afgulpladebiler, der udelukkendeanvendes erhvervsmæssigt. Visererfaringerne, at der er grundlag for atudvide området, vil dette bliveovervejet.
Skiltning på byggepladserOm skiltning bemærkes, atbeløbsgrænsen er for høj, og athvervgiveren/bygherren også skal haveansvar for skiltningen. Der skal ikke væreundtagelser. Nævner f.eks. et A3 papirmed plastiklaminat eller en klaraffaldssæk og klisterbånd mod vejrlig kanudgøre skiltning ved mindrebyggepladser samt haveanlæg.
Reglerne om skiltning påbyggepladser er udformet underhensyntagen til de praktiske forhold,når der skal skiltes. Derfor er dervisse undtagelser fra skiltning.
Side 32
SRF SkattefagligForening
Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.SRF finder generelt, at det er godt atlovfæste praksis på skatteområdet for attydeliggøre, hvad den givne regel klartskal indeholde, men finder også at denforeslåede § 7 Å i ligningsloven kan givekontrolmæssige udfordringer, som børafklares politisk og præciseres i loveneller motiverne. Begrebet sædvanligeydelser, samt hvem, der er omfattet afvennebegrebet, bør præciseres. Endvideresavnes en tilkendegivelse fra lovgiver omforventningen til skattemyndighederneshåndhævelse og kontrol af § 7 Å, såledesat konsekvenser er kendt for både borgereog skatteadministration.Vedrørende bundfradraget på 10.000 kr.for pensionister er der behov for atindtægten kan opgøres og oplyses,således at det kan ses om bundfradrageter overskredet eller ej. Endelig er derbehov for objektivt at kunneværdiansætte gentjenester.F.s.v.a. forslaget om skattefrihed forvederlag til unge under 16 år, bør der forat undgå misbrug af reglen være krav omen vis dokumentation for, at det reelt erden unge, der har udført arbejdet.
Skattefritagelsen for pensionisterforeslås indført for at afkriminalisereog afbureaukratisere pensionistersbetalte mindre tjenester iprivatsfæren. Set i sammenhæng medforslaget om hæftelsesrisiko forkontantbetalinger over 10.000 kr.,anses risikoen for overskridelse afbeløbsgrænsen ikke at være et stortpotentielt problem.Hensigten med at fritage ungesarbejde i privatsfæren er at bringelovgivningen i højere grad afoverensstemmelse med borgernesoplevelse af ret og rimeligt og medden faktiske praksis, som udøvesblandt borgerne. Det er velkendt, atmange unge tjener mindre beløb fortjenester som hundeluftning,havearbejde, bilvask, børnepasningmv., og at disse beløb, i strid medgældende regler, ikke opgives somskattepligtig indkomst.Voksnes anvendelse af børns frikortkan finde sted, hvor der er tale omansættelse i en virksomhed. Her vilder fortsat være krav om, atarbejdsgiveren rapporterer korrekt tilSKAT, herunder at lønnenindberettes for den, der udførerarbejdet. Idet skattefritagelsen forunge alene vedrører arbejde udført iprivatsfæren og udført forprivatpersoner, anses det forhold,som er udtrykt i SRFs høringssvar,ikke som værende et praktiskproblem.
Endvidere ønskes det præciseret om bådeden der udfører arbejdet og den personder får arbejdet udført er skattefrie, nårbetingelserne i øvrigt er opfyldt
Det kan bekræftes, at både denperson, der giver, og den person, dermodtager vennetjenesten, er omfattetaf skattefriheden for familie- ogvennetjenester, forudsatbetingelserne i øvrigt er opfyldt.For så vidt angår vennetjenester medSide 33
Problemstillingen vedr. vennetjenester
med delvis betaling ønskes også afklaret.
delvis betaling, er detSkatteministeriets opfattelse, atindgår der betaling i form afkontanter eller andre likvide midler,vil der indtræde skattepligt.
Indberetningspligt ved udbetaling afforsikringsskadeerstatninger vedrørendefast ejendomSRF finder, at det bør overvejes atindføre hjemmel til at privatpersoner skaloplyse SKAT om, hvem der har udførtudbedringen af skaderne, samt atopbevare fakturaer eller dokumentationfor betaling og udlevering af dennedokumentation til SKAT, dakontrolarbejdet omkring netopprivatpersoners erstatninger i modsat faldnærmest vil være umuligt.Kontrol på privat grundSRF mener, at der med dette lovforslagfjernes en væsentlig barriere for i mangetilfælde at kunne gennemføre en effektivskattekontrol af sort arbejde. SRF finder,at lovforslaget bør tydeliggøres med,hvordan reglen konkret skal anvendes, oghvad reglens omfang er.
Forslaget om indberetninger fraforsikringsselskaber vedrørendeudbetaling direkte tilforsikringstageren af erstatningervedrørende fast ejendom er taget udaf lovforslaget.
Timebankprojektet iÅrhus v/ Per Bach
Det er Skatteministeriets opfattelse,at bemærkningerne til lovforslaget ertydelige nok, idet der henvises til, atSKAT ikke får adgang til at gå ind iselve boligen, og at SKAT ej hellervil få mulighed for at kontrollerearbejde af ikke-erhvervsmæssigkarakter, der udføres af en person påeller i dennes private bolig.Tydeliggørelse af skattefri familie- ogForslaget går ud på at lovfæstegældende praksis på områdetvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årvedrørende skattefrihed af familie-og f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.og vennetjenester, for på den måde atTimebankprojektet er tilhænger af, at der tydeliggøre hvilke ydelser, der ikkei skattelovgivningen laves en mereudløser skattepligt. Med forslagetnøjagtig præcisering af begrebettydeliggøres, at det, der er kernen ivennetjenester og sort arbejde, såbegrebet vennetjenester - nemligmennesker med reelle hensigter ikketjenester, der er udslag af almindeligmistænkeliggøres unødigt, og projekterhjælpsomhed uden aftale omikke umuliggøres af skattelovgivningen.modydelser - ikke udløserDet påpeges, at lovforslaget vil betyde, at skattepligt. Vennetjenester, derskattelovgivningen bliver en i hindringindgår i organiseret byttehandel, erfor gennemførelsen af sociale projekterderimod ikke omfattet afmed reelle intentioner.skattefriheden. Ydelser, som hver forsig umiddelbart opfylderDer er behov for en præcisering afbetingelserne for en skattefriskattelovgivningen, som gør det muligtvennetjeneste, men som er sat ifor sociale ideer som timebankprojektetsystem og ydet med henblik på atat opnå skattefrihed.opnå en tilsvarende modydelse, f.eks.i form af en byttebørs eller lign., vilAlternativt bør der indføjesderfor ikke være skattefri efterSide 34
dispensationsmulighed for sociale ogsamfundsnyttige projekter.
forslaget, hvilket de heller ikke erefter gældende praksis.Forslaget om indføjelse afdispensationsmulighed for sociale ogsamfundsnyttige projekterimødekommes ikke.
Ældresagen (ÆS)
Tydeliggørelse af skattefri familie- ogvennetjenester, og skattefritagelse afvederlag til henholdsvis unge under 16 årog f.s.v.a. pensionister op til 10.000 kr.ÆS støtter præcisering af reglerne omskattefri familie- og vennetjenester. Detsamme gælder det nye bundfradrag forpensionisters indtægter fra arbejde iprivatsfæren.Krav om digital betaling af beløb over10.000 kr.Finder at forslaget om digital betaling erhensigtsmæssigt, men mener dog, at derskal være mulighed for at betale med encheck.Ved indberetning på TastSelv, når derbetales med kontanter, foreslås, at derparallelt indføres en blanketløsning, såder også kan indberettes på papir, idetisær ældre ikke har digital adgang
Betaling med en check kan givevisse udfordringer med hensyn tilsporbarhed, hvorfor betaling medchecks ikke anerkendes som digitalbetaling. Som digital betaling ansesfølgende betalingsformer:1) Overførsel til leverandørenskonto via posthus, bank ellernetbank2) Kortbetaling via leverandørenshjemmeside eller vialeverandørens kortterminal3) Indbetalingskort (girokort).Borgere, der ikke har digital adgang,kan henvende sig i sit pengeinstitutog få pengene elektronisk overført tilleverandøren, og dermed opfyldekravene i lovforslaget.I øvrigt vil ikke-digitale borgerekunne få hjælp på skattecentrene tilindberetning, hvis der er betalt overbeløbsgrænsen. Der er ikke planlagten blanketløsning.
Ændret fradragstidspunkt iBoligJobordningenÆS tilslutter sig forslaget, men påpegerbehovet for at der skal findes løsningerfor ikke-digitale borgere, idet dennuværende med kun at informere viaSKATs hjemmeside ikke er tilstrækkelig.
Der er allerede i samarbejde med ÆStaget højde for løsninger for ikke-digitale borgere, der kan få hjælp påskattecentrene eller via telefoniskhenvendelse til SKAT.
Side 35