Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 Bilag 17, L 170 A Bilag 17, L 170 B Bilag 17
Offentligt
1125867_0001.png
1125867_0002.png
1125867_0003.png
J.nr. 2011-711-0068Dato: 25. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 170 – Forslag til lov om ændring af ligningsloven og for-

skellige andre love (Skattefri familie- og vennetjenester og

skattefritagelse af visse persongruppers indtægter ved arbej-

de i private hjem samt initiativer rettet mod sort arbejde

m.v.)

Hermed kommentarer til en henvendelse af 21. maj 2012 fra Ex-perian, jf. L 170 – bilag 13.
Thor Möger Pedersen
/K.-H. Ludolph
Henvendelsen fra Experian vedrører forslaget om elektronisk overførsel af oplysninger tilfinansielle virksomheder efter samtykke fra den registrerede.Experian argumenterer for, at forslaget er overflødigt, for så vidt angår muligheden for atvideresende oplysninger om gæld til det offentlige. Oplysningerne kan allerede i dag givestil kreditoplysningsbureauer efter persondatalovens kapitel 5. Det er efter Experians opfat-telse bedre at benytte denne mulighed af følgende grunde:Registrering i kreditoplysningsbureauer betyder reelt et kreditstop. Det er et mereeffektivt værn mod, at restanterne gældsætter sig yderligere.Oplysningerne vil nå ud til flere virksomheder ved registrering i kreditoplysnings-bureauer. RKI registeret når således efter Experians oplysninger ud til mere end40.000 virksomheder.Kreditoplysningsbureauer kan tilbyde monitoreringsløsninger, hvor kunderne kanabonnere på kreditoplysninger vedrørende deres debitorer.Videresendelse af oplysninger om gæld til det offentlige til kreditoplysningsbu-reauer kræver ikke samtykke fra skyldneren.Ved at bruge de eksisterende muligheder for at sende restanceoplysninger til kre-ditoplysningsbureauer ville man ikke behøve at afvente, at der er virksomheder,som indgår aftaler med SKAT om adgang til data i den foreslåede ordning.Der er tale om en eksisterende løsning, så man ikke ville være nødsaget til at udvik-le en ny løsning.Experian er dermed af den opfattelse, at en bedre løsning end det foreliggende forslag villevære, at SKAT i større omfang end i dag benytter de eksisterende muligheder for at sendeoplysninger om restancer til det offentlige til kreditoplysningsbureauer. Det kunne så even-tuelt kombineres med, at tærsklen for at det offentlige kan sende restanceoplysninger tilkreditoplysningsbureauer, nedsættes fra 7.500 kr. til 1.000 kr.Jeg skal hertil bemærke:Med udgangspunkt i finansloven for 2012 har jeg besluttet at sætte ekstra ressourcer ind påat styrke den offentlige inddrivelse. Blandt en række initiativer indgår øget og konsekventanvendelse af RKI for så vidt angår mindre virksomhedsrestancer. Ligeledes indgår et pro-jekt rettet mod personlige skyldnere med store lønindkomster og B-indkomstmodtagere,hvor indberetning til RKI indgår som et delelement for at give dette projekt størst mulig ef-fekt.Jeg er således opmærksom på de fordele, der er forbundet med en øget brug af at sende re-stanceoplysninger til kreditoplysningsbureauer.Desuden vil jeg understrege, at etableringen af den foreslåede ordning ikke hindrer øgetbrug af at sende oplysninger om restancer til det offentlige til kreditoplysningsbureauer.Det ene udelukker ikke det andet.
Side 2
Essensen i lovforslaget er at give mulighed for at finansielle virksomheder på en mere smi-dig måde kan indhente de oplysninger, de skal bruge i forbindelse med kreditvurderinger.Bankerne indhenter allerede i dag årsopgørelser, lønsedler og i et vist omfang restanceatte-ster, idet de beder kunden om at sende dem disse oplysninger. Forslaget giver mulighed for,at kunden i stedet kan give samtykke til, at SKAT sender oplysningerne til den finansiellevirksomhed. Dette er en fordel både for de finansielle virksomheder og for kunderne.Som det fremgår af lovforslaget er den foreslåede ordning udformet på baggrund af hen-vendelser fra en række finansielle virksomheder, der har ønsket at gøre brug af en sådanordning. Ordningen imødekommer således et behov i den finansielle sektor, samtidig medat det giver SKAT en ny mulighed for at sikre, at oplysninger om restancer til det offentligei større omfang bliver brugt i forbindelse med kreditvurderinger. Forslaget kan dermed ikkebetegnes som overflødigt.For så vidt angår tærskelværdien på 7.500 kr., skal jeg bemærke, at denne fremgår af per-sondataloven. Denne lov hører under justitsministerens område, og jeg har derfor ingenkommentarer til Experians forslag om nedsættelse af værdien.
Side 3