Skatteudvalget 2011-12
L 173 Bilag 9
Offentligt
1120794_0001.png
1120794_0002.png
J.nr. 2011-411-0044Dato: 15-05-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 173 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatte-

loven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskellige an-

dre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af

indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebeta-

linger m.v.).

Hermed sendes kommentar til henvendelse fra Medical Prognosis InstituteA/S (L 173 - bilag 2).
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Medical Prognosis Institute A/S

anfører i sin henvendelse, at forslaget om at indføre be-grænsning i adgangen til at fremføre underskud til modregning i senere års positiv ind-komst i særdeleshed vil ramme biotek sektoren i Danmark. Begrundelsen er, at biotek sek-toren er karakteriseret ved årelange underskud fra forskning og udvikling, der efterfølges aflicensindtægter eller exit.Det foreslås på den baggrund enten at undtage små og mellemstore virksomheder fra un-derskudsbegrænsningen eller at ændre ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at underskuds-begrænsningen ikke omfatter allerede opståede underskud.

Kommentar:

Formålet med forslaget om underskudsbegrænsning er at sikre en skattebetaling fra selska-berne m.v. i de år, hvor de har en positiv indkomst. Ønsket er, at erhvervslivet skal yde etbidrag til det velfærdssamfund, som også erhvervslivet har mange fordele af. Underskuds-begrænsningen er på den baggrund udformet som en generel regel, der omfatter alle selska-ber m.v. uanset branche, valg af forretningsmodel m.m. I og med at den primære målgruppeer de store selskaber, er der dog af hensyn til de mindre virksomheder indsat en bundgræn-se på 7,5 mio. kr. Bundgrænsen betyder, at der altid kan fratrækkes 7,5 mio. kr. i underskudfra tidligere år.Den foreslåede underskudsbegrænsning indebærer ikke, at underskud fortabes. Underskudkan blot ikke udnyttes så hurtigt, som under de gældende regler. Dette har en likviditets-mæssig effekt, fordi skattebetalingen skal falde hurtigere.Hvis selskabet har indtægter, f.eks. i form af licensindtægter, der over tid er store nok til atrumme de tidligere års underskud, er forslagets konsekvens således alene denne likviditets-virkning. Opererer man derimod med en forretningsmodel, hvor man opretter ét selskab pr.projekt, hvorefter selskabet lukkes ned efter et succesrigt salg af resultatet, er det korrekt, atvirkningen kan blive en anden. Man kan ved at anvende en sådan forretningsmodel kommei den situation, at der i ophørsåret skal betales skat som følge af underskudsbegrænsningen,samtidig med at man fortaber uudnyttede restunderskud. Dette er imidlertid en konsekvensaf ønsket om, at selskaber m.v. skal betale en vis skat, når de har en positiv indkomst.Forslaget om underskudsbegrænsning er en del af finansloven for 2012. Der er således taleom et finansieringselement, hvor provenuet skal medgå til dækning af statens udgifter. Der-for har det betydning, at der indtræder en virkning af forslaget inden for en overskueligtidshorisont. Dette vil ikke kunne opnås, hvis forslaget alene skulle have virkning for frem-tidige underskud.Reglen om fremførsel af underskud har betydning, hvor selskabet i indkomståret har en po-sitiv skattepligtig indkomst, mens reglen om skattekredit har betydning, hvor selskabet iindkomståret har en negativ skattepligtig indkomst (underskud). De to regelsæt kan dermedikke anvendes i samme indkomstår. I år, hvor reglen om skattekredit kan anvendes, funge-rer ”samspillet” således, at tidligere underskud og et eventuelt resterende underskud for åretmå fremføres til senere år. I år, hvor reglen om underskudsbegrænsning kan anvendes, fun-gerer ”samspillet” på den måde, at reglen om skattekredit slet ikke er relevant.Til eksemplet vedrørende regnskab efter L 173 skal bemærkes, at det fremførte underskudunder de givne forudsætninger vil udgøre 18 mio. kr. og ikke kun 15 mio. kr. Reglen er ud-formet således, at det beløb der kan fradrages er 7,5 mio. kr. + 60 pct. af (indtægten – 7,5mio. kr.).Side 2