Skatteudvalget 2011-12
L 173
Offentligt
1120760_0001.png
1120760_0002.png
J.nr. 2011-411-0044Dato: 15-05-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 173 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatte-

loven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskellige an-

dre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af

indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebeta-

linger m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 9. maj 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 9:

Kan ministeren bekræfte, at begrænsningen i fremførelse af underskud specielt vil rammeforsknings- og udviklingsvirksomheder, som er kendetegnet ved, at de har store underskudi starten under udviklingsfasen for så senere forhåbentligt at få rigtig mange arbejdspladserog skabe vækst i Danmark? Hvad er begrundelsen for, at man ønsker at gøre det mindre at-traktiv for den type virksomheder at være i Danmark?

Svar:

Forslaget om underskudsfremførelse betyder, at der sker en begrænsning af adgangen til atudnytte fremførte underskud i positiv skattepligtig indkomst. Underskud på op til 7,5 mio.kr. kan altid modregnes i den positive skattepligtige indkomst, mens det resterende under-skud højst kan nedbringe indkomsten med 60 pct.Forslaget vil således kun berøre selskaber, der i et givent år både har positiv indkomst ogfradragelsesberettigede underskud fra tidligere år på mere end 7,5 mio. kr. Selskaber, derhar negativ skattepligtig indkomst, vil umiddelbart ikke blive berørt. Forskningstunge in-novative selskaber og iværksættere vil først komme i skatteposition, når de har en positivskattepligtig indkomst på mere end 7,5 mio. kr. For nærmere henvises til besvarelsen afspørgsmål 5.Der kan være mange årsager til, at virksomheder har opbygget store underskud. Det kanf.eks. skyldes store investeringer i deres kapitalapparat, fejlslagen spekulation eller svigten-de efterspørgsel som følge af et konjunkturtilbageslag.Det er derfor ikke Skatteministeriets forventning, at forslaget specielt vil ramme forsk-nings- og udviklingsvirksomheder. Forslaget vil derimod understøtte, at selskaber i år medstore overskud betaler selskabsskat og derved bidrager til den økonomiske genopretning ogfinansieringen af de rammevilkår, der underbygger deres indtjening.
Side 2