Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 176 Bilag 3
Offentligt
1126365_0001.png
1126365_0002.png
1126365_0003.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Ministeren
Til Udvalgets orientering fremsendes vedlagt 4 ændringsforslag til L 176(Fremme af konkurrencen på elmarkedet m.v.), som indebærer substantielleændringer til lovforslaget. Herudover agter jeg at fremsætte nogle supplerendeændringsforslag af primært redaktionel karakter.Jeg agter at fremsende et samlet ændringsforslag den 22. maj 2014, som inde-holder både de 4 hermed fremsendte ændringsforslag og de redaktionelle æn-dringsforslag.1. ForsyningspligtbevillingI elforsyningsloven blev der i 1999 indført en bestemmelse om et bevillingskravfor forsyningspligtvirksomheder. Bevillingen udstedes for en 5-årig periode, ogder eksisterer i dag 37 forsyningspligtvirksomheder.Efter den eksisterende praksis har forsyningspligtvirksomhederne fået tilbudt atfå fornyet deres bevilling, når den udløber. I forbindelse med fornyelse af to ek-sisterende bevillinger har en konkurrerende virksomhed indgivet en ansøgning.På baggrund af to konkrete sager, hvor der er blevet modtaget flere ansøgnin-ger for det samme bevillingsområdet, er det blevet vurderet, at den eksisteren-de praksis ikke vil kunne danne grundlag for bevillingsudstedelse fremover, bl.a.fordi den ikke lever op til eldirektivets krav om ikke-diskrimination ved tildelingaf rettigheder, f.eks. bevilling til forsyningspligt.For at kunne håndtere den nye situation, hvor der er flere ansøgere til sammeforsyningspligtbevilling, agter jeg at fremskynde reguleringseftersynets arbejdefor så vidt angår spørgsmålet om den fremtidige regulering af forsyningspligten,således at jeg inden for et år vil kunne fremlægge et forslag herom.Fremgangsmåden er nærmere beskrevet i vedhæftet udkast til betænkning-bidrag til L 176.Der er desuden udarbejdet et ændringsforslag til lovforslaget, hvorefter den ilovforslaget foreslåede hjemmel til ministeren til at reducere bevillingsperiodenmed op til 3 år. Ændringsforslaget er en konsekvens af den ændrede praksis
22. maj 2012J.nr.2012-1997
vedrørende forsyningspligtbevillinger i perioden, indtil en ny model for udstedel-se af bevillinger er på plads.2. Obligatorisk videreførelse til forbrugerne af netvirksomheders bindendemidlertidige prisnedsættelser, herunder rabatter.Lars Aagaard (Dansk Energi) har rejst spørgsmålet om mulighederne for, atnetvirksomheders rabatter vil kunne komme forbrugerne til gode under engros-modellen. Under 1. behandlingen af L 176 bebudede Lars Chr. Lilleholt, atspørgsmålet ville blive rejst i udvalgsarbejdet.For at imødekomme ordføreren er der udarbejdet et udkast til ændringsforslagtil L 176 om rabatterne.Ud fra et hensyn til ligestilling af forbrugere i forbrugerejede netvirksomheder ogandre netvirksomheder omhandler ændringsforslaget alle bindende midlertidigenedsættelser af nettarifferne.Med forslaget reduceres de ikke-forsyningspligtige virksomheders mulighed forfri prisfastsættelse for så vidt angår rabatterne. Forslaget vil dog ikke dermedsætte den frie konkurrence ud af kraft.Der er ikke med forslaget taget stilling til en eventuel skattepligt af bindendemidlertidige tarifnedsættelser efter indførelse af engrosmodellen, hvor der jo ik-ke længere vil være et direkte kundeforhold mellem elforbrugerne og netvirk-somhederne.3. Energinet.dk’s deltagelse i selskaber oprettet med henblik på en effektivudveksling af naturgas eller med henblik på fremme af konkurrencenForslag til L 176 indeholder forslag til en bestemmelse i elforsyningsloven, derfastslår, at Energinet.dk som led i samarbejdet med andre landes systeman-svarlige virksomheder efter klima-, energi- og bygningsministerens godkendelsekan indtræde som medejer af selskaber med begrænset ansvar, der udførergrænseoverskridende systemansvarsopgaver.Energinet.dk har fremsat ønske om en lignende hjemmel på naturgasområdet.Konkret ønsker Energinet.dk at deltage i et selskab sammen med andre landestransmissionsselskaber, der vil etablere, eje og drive en fælles kapacitetsplat-form for allokering af transmissionskapacitet ved grænsepunkter. Der foreslåsderfor en bestemmelse, hvorefter Energinet.dk som led i samarbejde med andrelandes transmissionsselskaber og forudsat klima-. energi-, og bygningsministe-rens godkendelse, kan indtræde som medejer af selskaber med begrænset an-svar, der har til opgave at medvirke til en effektiv udveksling af naturgas mellemlandene.Energinet.dk har efter lov om naturgasforsyning bl.a. til opgave at tage initiati-ver, der sigter mod at fremme konkurrencen på markeder for naturgas. Der fo-reslås en bestemmelse, hvorefter Energinet.dk, igen forudsat ministerens god-kendelse, kan eje selskaber med begrænset ansvar, der har til opgave at frem-me konkurrencen på markeder for naturgas. Hermed præciseres Energinet.dk’s
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
hjemmel til at være medejer i gasbørsen Nord Pool Gas A/S, som i dag, og atblive eneejer, skulle denne mulighed opstå fremover.4. Udskydelse af virkningstidspunktet for engrosmodellen til den 1. okto-ber 2014.Energinet.dk har gennemført en detaljeret planlægning af de nye funktioner idatahub’en, som er nødvendiggjort af lovforslaget L 176 om indførelse af en-grosmodellen.Det fremgår af den vedlagte indikative procesplan, at de nødvendige nye funkti-oner i datahub’en vil kunne idriftsættes pr. 1. oktober 2014.Da datahubben er en forudsætning for, at engrosmodellen kan gennemføres, vildet være nødvendigt at udskyde virkningstidspunktet for engrosmodellen til den1. oktober 2014.Det blev allerede i høringsnotatet oplyst, at den på høringstidspunktet igangvæ-rende detailplanlægning af udviklingen af datahubben ville kunne indebære enudskydelse af iværksættelsen af engrosmodellen. På denne baggrund agter jegat fremsætte et ændringsforslag til L 176 vedrørende udsættelsen.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard
Vedlagt:1) Betænkningsbidrag2) Udkast til ændringsforslag3) Indikativ procesplan for udvikling af datahubben