Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 176 Bilag 3
Offentligt
1126366_0001.png
1126366_0002.png

UDKAST

Klima-, energi- og bygningsministerens udtalelse til betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk

(Fremme af konkurrencen på elmarkedet m.v.)

Orientering om udstedelse af forsyningspligtbevillinger
Forsyningspligtige virksomheder blev indført ved elreformen i 1999 med krav om, at de skullehave bevilling. Forsyningspligtbevillinger udstedes efter loven for 5 år. Der er på nuværendetidspunkt udstedt 37 forsyningspligtbevillinger.Oprindelig blev forsyningspligtbevillingerne udstedt til de ved lovens ikrafttræden eksisterendevirksomheder, jf. elforsyningslovens § 97, forudsat, de opfyldte de i bestemmelsen nævntebetingelser.Efter den eksisterende praksis fik de samme virksomheder efterfølgende mulighed for at søge omat få udstedt nye bevillinger i de følgende 5-års-perioder, forudsat de opfyldte elforsyningslovenskrav om, at bevillingen kun kan tildeles virksomheder, der har den fornødne tekniske og finansiellekapacitet, jf. § 50, stk. 1. Kun hvis det skulle vise sig, at en virksomhed ikke ønsker at søge om nybevilling, er der efter den aktuelle praksis lagt op til, at bevillingen vil skulle udbydes. Dette harimidlertid hidtil ikke været aktuelt. Der har ikke været tilfælde, hvor en bevillingshaver ikke harsøgt om en bevillingsfornyelse. Der har heller aldrig været andre og konkurrerende ansøgninger.På baggrund af to konkrete sager, hvor der er blevet modtaget flere ansøgninger for det sammebevillingsområdet, er det blevet vurderet, at den eksisterende praksis ikke vil kunne danne grundlagfor bevillingsudstedelse fremover, bl.a. fordi den ikke lever op til eldirektivets krav om ikke-diskrimination ved tildeling af rettigheder, f.eks. bevilling til forsyningspligt.I aftalen af 22. marts 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre,Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om dendanske energipolitik 2012-2020, indgår et reguleringseftersyn af den danske elforsyningssektor.Reguleringseftersynet afsluttes ifølge aftalen i 2014.For at kunne håndtere den nye situation, hvor der er flere ansøgere til sammeforsyningspligtbevilling, agter jeg at fremskyde eftersynets arbejde for så vidt angår spørgsmåletom den fremtidige regulering af forsyningspligten, således at jeg inden for et år vil kunnefremlægge et forslag herom.Indtil en ny model for forsyningspligtreguleringen er på plads, vil bevillinger, der udløber, bliveforlænget midlertidigt for et begrænset tidsrum. Det vil ved forlængelsen blevet påset, at depågældende virksomheder fortsat opfylder kravene om teknisk og finansiel kapacitet i lovens § 50,stk. 1.Bevillinger, der er udstedt efter den hidtidige praksis, vil ikke blive tilbagekaldt. Dette indebærer,at den nye forsyningspligtmodel skal udformes således, at den kan håndtere, at der er noglebevillingsområder, hvor forsyningspligten fortsat vil følge den gældende forsyningspligtmodel.Forslaget indebærer, at forslaget til ændring af elforsyningslovens § 33, stk. 2, jf. lovforslagets §1, nr. 18, hvorefter ministeren kan nedsætte forsyningspligtbevillingsperioden fra 5 år med op til 3år, ikke længere anses for nødvendig, idet de aktuelle forsyningspligtbevillinger, der står tilfornyelse, vil blive midlertidig forlænget, indtil den nye forsyningspligtregulering er på plads.Allerede udstedte forsyningspligtbevillinger vil ikke blive ændret. Der henvises i øvrigt tilændringsforslaget herom.
Afslutningsvis gør jeg opmærksom på, at der også på naturgasgasområdet i dag er udstedt 3forsyningspligtbevillinger. Alle 3 bevillinger udløber i marts 2013. Ligesom på elområdet blevforsyningspligtbevillingerne oprindeligt udstedt til de ved naturgasforsyningslovens ikrafttrædeneksisterende selskaber, jf. lovens § 59, forudsat, de opfyldte de i bestemmelsen nævnte betingelser.Praksis ved fornyelse har været den samme som på elområdet. Det vurderes ligesom på elområdet,at den hidtidige praksis ikke vil kunne danne grundlag for bevillingsudstedelse fremover. Jeg vil ilyset af reguleringseftersynet vedr. forsyningspligten på elområdet vurdere, hvordanforsyningspligten fremover vil skulle håndteres på naturgasområdet. I givet fald vil jeg ogsåfremsætte et forslag herom.