Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 176 Bilag 7
Offentligt
1128133_0001.png
1128133_0002.png
1128133_0003.png
1128133_0004.png
1128133_0005.png
1128133_0006.png
1128133_0007.png
1128133_0008.png
Til lovforslag nr.L 176
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 0. maj 2012
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning oglov om Energinet.dk(Fremme af konkurrencen på elmarkedet m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 13 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. april 2012 og var til 1.behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-ningsudvalget.3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministerenKlima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-valget oplyst følgende om udstedelse af forsyningspligtbe-villinger.»Forsyningspligtige virksomheder blev indført ved elre-formen i 1999 med krav om, at de skulle have bevilling.Forsyningspligtbevillinger udstedes efter loven for 5 år. Derer på nuværende tidspunkt udstedt 37 forsyningspligtbevil-linger.Oprindelig blev forsyningspligtbevillingerne udstedt tilde ved lovens ikrafttræden eksisterende virksomheder, jf. el-forsyningslovens § 97, forudsat, de opfyldte de i bestemmel-sen nævnte betingelser.Efter den eksisterende praksis fik de samme virksomhe-der efterfølgende mulighed for at søge om at få udstedt nyebevillinger i de følgende 5-års-perioder, forudsat de opfyldteelforsyningslovens krav om, at bevillingen kun kan tildelesvirksomheder, der har den fornødne tekniske og finansiellekapacitet, jf. § 50, stk. 1. Kun hvis det skulle vise sig, at envirksomhed ikke ønsker at søge om ny bevilling, er der efterden aktuelle praksis lagt op til, at bevillingen vil skulle ud-bydes. Dette har imidlertid hidtil ikke været aktuelt. Der harikke været tilfælde, hvor en bevillingshaver ikke har søgtom en bevillingsfornyelse. Der har heller aldrig været andreog konkurrerende ansøgninger.På baggrund af to konkrete sager, hvor der er blevet mod-taget flere ansøgninger for det samme bevillingsområdet, erdet blevet vurderet, at den eksisterende praksis ikke vil kun-ne danne grundlag for bevillingsudstedelse fremover, bl.a.fordi den ikke lever op til eldirektivets krav om ikkediskri-mination ved tildeling af rettigheder, f.eks. bevilling til for-syningspligt.I aftalen af 22. marts 2012 mellem regeringen (Socialde-mokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) ogVenstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepartiom den danske energipolitik 2012-2020, indgår et regule-ringseftersyn af den danske elforsyningssektor. Regulerings-eftersynet afsluttes ifølge aftalen i 2014.For at kunne håndtere den nye situation, hvor der er flereansøgere til samme forsyningspligtbevilling, agter jeg atfremskyde eftersynets arbejde for så vidt angår spørgsmåletom den fremtidige regulering af forsyningspligten, såledesat jeg inden for et år vil kunne fremlægge et forslag herom.Indtil en ny model for forsyningspligtreguleringen er påplads, vil bevillinger, der udløber, blive forlænget midlerti-digt for et begrænset tidsrum. Det vil ved forlængelsen ble-vet påset, at de pågældende virksomheder fortsat opfylderkravene om teknisk og finansiel kapacitet i lovens § 50, stk.1.
DokumentIdJournalnummer
2
Bevillinger, der er udstedt efter den hidtidige praksis, vilikke blive tilbagekaldt. Dette indebærer, at den nye forsy-ningspligtmodel skal udformes således, at den kan håndtere,at der er nogle bevillingsområder, hvor forsyningspligtenfortsat vil følge den gældende forsyningspligtmodel.Forslaget indebærer, at forslaget til ændring af elforsy-ningslovens § 33, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 18, hvoref-ter ministeren kan nedsætte forsyningspligtbevillingsperio-den fra 5 år med op til 3 år, ikke længere anses for nødven-dig, idet de aktuelle forsyningspligtbevillinger, der står tilfornyelse, vil blive midlertidig forlænget, indtil den nye for-syningspligtregulering er på plads. Allerede udstedte forsy-ningspligtbevillinger vil ikke blive ændret. Der henvises iøvrigt til ændringsforslaget herom.Afslutningsvis gør jeg opmærksom på, at der også på na-turgasgasområdet i dag er udstedt 3 forsyningspligtbevillin-ger. Alle 3 bevillinger udløber i marts 2013. Ligesom påelområdet blev forsyningspligtbevillingerne oprindeligt ud-stedt til de ved naturgasforsyningslovens ikrafttræden eksi-sterende selskaber, jf. lovens § 59, forudsat, de opfyldte de ibestemmelsen nævnte betingelser. Praksis ved fornyelse harværet den samme som på elområdet. Det vurderes ligesompå elområdet, at den hidtidige praksis ikke vil kunne dannegrundlag for bevillingsudstedelse fremover. Jeg vil i lyset afreguleringseftersynet vedrørende forsyningspligten på elo-mrådet vurdere, hvordan forsyningspligten fremover vilskulle håndteres på naturgasområdet. I givet fald vil jeg ogsåfremsætte et forslag herom.«MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 28. marts 2012 dette udkast til udvalget, jf. KEBalm. delbilag 232. Den 25. april 2012 sendte klima-, ener-gi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.4. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker, at Libe-ral Alliance ikke deltager i energiforliget, men støtter dettelovforslag. Liberal Alliance støtter en øget konkurrenceu-dsættelse i energisektoren, som af Konkurrencestyrelsenvurderes at have et besparelsespotentiale på 440 mio. kr. påkort sigt og sandsynligvis endnu mere på længere sigt. Libe-ral Alliance mener endvidere, at Energistyrelsen har svaretfyldestgørende på de bekymringer, der måtte være, bl.a.spørgsmålet om frivillighed for storbrugere. Dog mener Li-beral Alliance, at det ville være mere i overensstemmelsemed dansk forvaltningstradition, hvis en styrelse (frem forEnerginet.dk) får ansvaret for at varetage opgaven medeventuelt at fratage elhandelsvirksomheder deres licens, hvisde ikke opfylder de gældende krav.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 8, stk. 1, nr. 4,ændres »§ 22, stk. 6« til: »§ 22, stk.5«.«[Konsekvensændring]2)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 22, stk. 1, nr. 7,der bliver nr. 5, ændres »stk. 5« til:»stk. 4«.«[Konsekvensændring]3)Nr. 12affattes således:»12.I§ 22, stk. 5, 2. pkt.,der bliver stk. 4, 2. pkt., ogstk. 8og9,der bliver stk. 7 og 8, ændres »nr. 7« til: »nr. 5«.«[Konsekvensændring]4)Nr. 18udgår.[Konsekvens af ændret praksis vedrørende midlertidig for-længelse af bevillinger til forsyningspligtig virksomhed]5)Nr. 22affattes således:»22.I§ 51, stk. 3,ændres »§ 22, stk. 1, nr. 6 og 7, § 22, stk.6, § 28, stk. 2, nr. 2 og 8« til: »§ 22, stk. 1, nr. 4 og 5, § 22,stk. 5, § 28, stk. 2, nr. 2 og 9«.«[Konsekvensændring]6)Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 54, stk. 8, 5. pkt.,ændres »§ 72, stk. 1-6« til: »§ 72,stk. 1-4, 6 og 7«.«[Konsekvensændring]7)I det undernr. 34foreslåede§ 72 b, stk. 1,indsættesefter 2. pkt.:»Endvidere videreføres netvirksomheders bindende mid-lertidige prisnedsættelser uændret til forbrugerne.«[Videreførelse af netvirksomheders rabatter og andre bin-dende midlertidige prisnedsættelser til forbrugerne]8)I det undernr. 34foreslåede§ 72 c, stk. 6,ændres »§72 a, stk. 5« til: »§ 72 a, stk. 3«.
3
[Redaktionel ændring]9)Det undernr. 34foreslåede§ 72 d, stk. 3,affattes så-ledes:»Stk. 3.Såfremt en netvirksomhed eller Energinet.dk af-bryder sin ydelse til en elhandelsvirksomhed i henhold tilbetingelser for anvendelse af transmissions- og distributi-onsnet, der er fastsat efter offentliggjorte og af Energitilsy-net godkendte metoder, jf. § 73 a, overføres elhandelsvirk-somhedens aftagenumre, der i datahubben er knyttet til denberørte netvirksomhed eller til Energinet.dk, uden forsinkel-se af Energinet.dk til de relevante forsyningspligtige virk-somheder, jf. § 34, stk. 1. De berørte forbrugere aftager her-efter elektricitet til den efter § 72 fastsatte pris.«[Præcisering af vilkår for netvirksomheders og Energi-net.dk’s afbrydelse af deres ydelse til en elhandelsvirksom-hed, og af forbrugernes stilling ved en sådan afbrydelse]10)Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 86, stk. 1,ændres »§ 72, stk. 7« til: »§ 72, stk. 8«.«[Konsekvensændring]Til § 211)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Efter §12 a indsættes:»§ 12 b.Energinet.dk eller denne virksomheds helejededatterselskaber kan som led i samarbejdet med andre landestransmissionsselskaber efter klima-, energi- og bygningsmi-nisterens godkendelse indtræde som medejer af selskabermed begrænset ansvar, der har til opgave at medvirke til eneffektiv udveksling af naturgas mellem landene som nævnt i§ 12, stk. 1, nr. 4.Stk. 2.Energinet.dk eller denne virksomheds helejede dat-terselskaber kan efter klima-, energi- og bygningsministe-rens godkendelse være ejer af selskaber med begrænset an-svar, der har til opgave at fremme konkurrencen på marke-der for naturgas efter § 12 a, stk. 2.Stk. 3.Ændringen i Energinet.dk’s deltagelse i selskaberomfattet af stk. 1 og 2, som øger virksomhedens økonomi-ske forpligtelser eller risici, skal godkendes af ministeren.««[Energinet.dk’s deltagelse i selskaber oprettet med henblikpå en effektiv udveksling af naturgas eller med henblik påfremme af konkurrencen]12)Nr. 4affattes således:»4.I§ 28 c, stk. 1,indsættes efter »bevillingspligtige selska-ber«: »og Energinet.dk«, og »markedsbestemte« ændres til:»markedsmæssige«.«[Sikring af samme krav på naturgasområdet som på elforsy-ningsområdet til Energinet.dk om, at aftaler skal indgås påmarkedsmæssige vilkår]
Til § 413)Istk. 2ændres »nr. 3, 4, 6-14, 20-23, 27 og 32-35« til:»nr. 01, 3, 4, 6, 02, 7-14, 20-23, 29, 34 og 35«, og »1. april2014« ændres til: »1. oktober 2014«.[Redaktionelle ændringer af anvendelsestidspunktet for be-stemmelser knyttet til engrosmodellen og udskydelse af tids-punkt for anvendelse af engrosmodellen]BemærkningerTil nr. 1-3Konsekvensændring af henvisninger.Til nr. 4Med ændringsforslaget slettes den hjemmel, der i lovfor-slagets § 1, nr. 18, blev givet til klima-, energi- og bygnings-ministeren til at reducere bevillingsperioden for forsynings-pligtige virksomheder med op til 3 år.Bevilling til forsyningspligtig virksomhed er siden 2000blevet udstedt til de ved lovens ikrafttræden eksisterendevirksomheder, forudsat de opfyldte de i bestemmelsennævnte betingelser, jf. lov om elforsyning § 97.Efter den eksisterende praksis fik de samme virksomhe-der efterfølgende mulighed for at søge om at få udstedt nyebevillinger i de følgende 5-års-perioder, forudsat de opfyldteelforsyningslovens krav om, at bevillingen kun kan tildelesvirksomheder, der har den fornødne tekniske og finansiellekapacitet, jf. § 50, stk. 1. Der har ikke i tidligere været til-fælde, hvor en bevillingshaver ikke har været kvalificeret tilat opnå en fornyelse af bevillingen. Der har heller ikke tidli-gere været andre og konkurrerende ansøgninger til en bevil-ling.Dette har nu ændret sig. I to konkrete sager er der modta-get flere ansøgninger til det samme bevillingsområde. Pådenne baggrund vurderes det, at den eksisterende praksis ik-ke vil kunne videreføres, bl.a. fordi den ikke lever op til el-direktivets krav om ikkediskrimination ved tildeling af ret-tigheder, f.eks. bevilling til forsyningspligt.I energiaftalen af 22. marts 2012 indgår et reguleringsef-tersyn af den danske elforsyningssektor, herunder også afforsyningspligtreguleringen. Reguleringseftersynet afsluttesifølge aftalen i 2014.For at kunne håndtere den nye situation, hvor der er flereansøgere til samme forsyningspligtbevilling, vil arbejdet bli-ve fremskyndet med henblik på fremsættelse af et lovforslagom den fremtidige regulering af forsyningspligten.Indtil en ny model for forsyningspligtreguleringen er påplads, vil bevillinger, der udløber, blive forlænget midlerti-digt for et begrænset tidsrum. På denne baggrund vil det ik-ke være nødvendigt ændre på bevillingsperioden, som fore-slået i ændringen af elforsyningslovens § 33, stk. 2, jf. lov-forslagets § 1, nr. 18, hvorefter ministeren kan nedsætte for-syningspligtbevillingsperioden fra 5 år med op til 3 år, idetde aktuelle forsyningspligtbevillinger, der står til fornyelse,vil blive midlertidig forlænget, indtil den nye forsynings-pligtregulering er på plads. Allerede udstedte forsynings-pligtbevillinger berøres ikke.
4
Til nr. 5 og 6Konsekvensændringer af henvisninger.Til nr. 7Med ændringen af § 72 b, stk. 1, sikres det, at netvirk-somheders bindende midlertidige prisnedsættelser kommerforbrugerne til gavn.En række forbrugerejede netvirksomheder har ydet særli-ge rabatter til forbrugerne ved regnskabsårets slutning. Her-ved har forbrugerne hidtil opnået en fordel, fordi de ikke erblevet beskattet af en rabat, der indregnes i tariffen. Netvirk-somheden har tilsvarende en fordel, ved at forbrugernes in-teresse for »deres« netvirksomhed fastholdes. Der er tale omganske betydelige beløb. Rabatterne er af Dansk Energi op-gjort til omkring 10 pct. af nettariffen på årsbasis.Med engrosmodellen bliver netvirksomhederne engrosle-verandører til elhandelsvirksomhederne. De vil ikke længerehave en direkte leverance til forbrugerne. Derfor er der enbekymring i branchen for, om de enkelte forbrugere fortsatvil få en fordel af rabatterne, eller om de vil blive omfordeltmellem forbrugere ud fra elhandelsvirksomhedernes ønskeom at optimere priserne i forhold til markedet.Dansk Energi har udtrykt bekymring for, om netvirksom-hederne vil opgive at yde sådanne rabatter, og at der dervedvil ske en generel prisstigning, hvis rabatterne ikke fortsat ersynlige og kommer forbrugerne til gavn.Synlighed af netvirksomheders rabatter kan sikres ved, atder stilles krav om synliggørelse af netvirksomhedernes ra-batter og midlertidige tarifnedsættelser i faktureringsbe-kendtgørelsen. Faktureringsbekendtgørelsen udstedes afEnergitilsynet. Den vil i alle tilfælde skulle revideres i lysetaf engrosmodellen. Synlighed alene giver dog ikke fuld sik-kerhed for, at rabatter kommer elforbrugerne til gavn. Der-for har det været et ønske fra branchen, at elhandelsvirksom-heder i loven pålægges at videreføre netvirksomheders ra-batter uændret til de enkelte forbrugere.Med ændringsforslaget berøres løbende rabatter ikke. Deer at betragte som en del af den almindelige nettarif, som deikkeforsyningspligtige elhandelsvirksomheder kan lade ind-gå i den samlede elpris på en måde, de finder optimal i for-hold til konkurrencesituationen. Tilsvarende berøres ikke-bindende midlertidige tarifnedsættelser ikke af ændringsfor-slaget.Derimod skal netvirksomheders bindende midlertidige ta-rifnedsættelser efter forslaget videreføres uændret til forbru-gerne af elhandelsvirksomhederne. Der skelnes ikke hermellem de forbrugerejede virksomheders overskudsdeling iform af rabatter og andre midlertidige prisnedsættelser, derf.eks. gennemføres for at undgå en overskridelse af forrent-ningsloftet. Det afgørende vil være, om tarifnedsættelsen erbindende, således at netvirksomheden ikke efterfølgende vilkunne opkræve beløbet under henvisning til indtægtsramme-bekendtgørelsens regler om differencer.Det er en forudsætning, at den bindende midlertidige tari-fnedsættelse tydeligt fremgår af netvirksomhedens indberet-ning til datahubben, at tarifnedsættelsen er fremadrettet, attarifnedsættelsen er afhængig af forbrugets størrelse på hvert
enkelt aftagenummer, og at tarifnedsættelsen vedrører alleforbrugere.Tidsfrister for indberetning af den bindende midlertidigetarifnedsættelse fastlægges i Energinet.dk’s forskrifter fordatahubben i lyset af elhandelsvirksomhedernes fakture-ringskadencer i forhold til forbrugerne. Det skal her sikres,at forbrugere retmæssigt får gavn af den midlertidige tari-fnedsættelse, uafhængigt af om forbrugeren skifter elhandel-svirksomhed i perioden.Der er ikke med forslaget taget stilling til eventuel skatte-pligt af rabatter og andre bindende midlertidige prisnedsæt-telser efter indførelse af engrosmodellen.Til nr. 8Redaktionel ændring af henvisning.Til nr. 9Med den ændrede formulering af§ 72 d, stk. 3,præcise-res det, at afbrydelse af ydelsen fra en netvirksomhed ellerEnerginet.dk til en elhandelsvirksomhed skal ske i henholdtil betingelser for anvendelse af transmissions- eller distribu-tionsnettet, der er fastsat efter offentliggjorte metoder, somer godkendt af Energitilsynet i henhold til § 73 a. Metoderneskal som minimum beskrive omfanget og arten af den mis-ligholdelse, som skal kunne begrunde en afbrydelse. De skaltillige beskrive de mulige tiltag, som skal være gennemført,inden der kan ske afbrydelse. Endelig skal de beskrive kla-geadgang og fastlægge, om en klage skal have opsættendevirkning.For en elhandelsvirksomhed er aftalerne med forbrugernedet vigtigste aktiv. Afbrydelse af en netvirksomheds ellerEnerginet.dk’s ydelse til en elhandelsvirksomhed er et me-get indgribende tiltag, der vil afskære elhandelsvirksomhe-den fra dens aftagere og dermed fra dens vigtigste aktiv. Af-brydelsen vil derfor reelt indebære, at elhandelsvirksomhe-den må ophøre at drive sin virksomhed. Derfor bør der i me-toderne være indlagt tilstrækkelig tid til, at en elhandelsvirk-somhed, der er kommet i restance til en netvirksomhed ellerEnerginet.dk eller af anden grund står over for en afbrydelseaf net- eller systemydelsen, får mulighed for, i henhold til degodkendte metoder, at afvikle restancen, eller gennemføreen selskabsmæssig omstrukturering eller salg af virksomhe-den inden for en fastlagt tidsfrist, således at kundegrundla-get ikke mistes.Samtidig skal metoderne sikre netvirksomhedernes ogEnerginet.dk’s økonomiske interesser. Disse virksomhedervil være bundet til fortsat leverance til en elhandelsvirksom-hed, indtil det tidspunkt, hvor en konkret afbrydelse af ydel-sen finder sted. I henhold til bestemmelsen i stk. 1, vil beta-lingen for net- og systemydelser skulle ske månedsvis bagudi henhold til det målte eller beregnede forbrug. Den aktuellesamlede betaling til netvirksomhederne og Energinet.dk,inkl. betaling for PSO-omkostninger, er i gennemsnit på ca.1 mia. kr. pr. måned. Der kan således være tale om megetbetydelige beløb, som er i spil, hvis en elhandelsvirksomhedikke overholder sin betalingsfrist.Netvirksomhedernes og Energinet.dk’s ydelser til en el-handelsvirksomhed omfatter ydelser knyttet til transporten
5
af elektricitet gennem nettet til elhandelsvirksomhedens for-brugere. I praksis kan afbrydelse af ydelsen kun ske ved, atde berørte aftagenumre i datahubben overføres fra elhandel-svirksomheden til de relevante forsyningspligtige virksom-heder.Med præciseringen af bestemmelsen fremgår det, at for-brugerne overflyttes til en forsyningspligtig virksomhed, så-ledes at deres fortsatte forsyning er sikret. Betalingen forelektriciteten vil ske til en pris og på vilkår, som er gælden-de for de relevante forsyningspligtige virksomheder, jf. §72. En forbruger, der har haft en gunstig aftale med den be-rørte elhandelsvirksomhed, vil således ikke have krav på atoverføre denne aftale til den forsyningspligtige virksomhed.Den forsyningspligtige virksomhed vil heller ikke skullegodtgøre forbrugeren for eventuelt forudbetalte beløb til el-handelsvirksomheden.Til nr. 10Redaktionel ændring af henvisning.Til nr. 11Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med forslag til§ 28 c i lov om elforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 15,hvortil der henvises.Formålet med forslaget til § 12 b er at give Energinet.dkhjemmel til også på naturgasområdet at kunne indtræde sommedejer af selskaber med begrænset ansvar, der har til opga-ve at medvirke til en effektiv udveksling af naturgas mellemlandene, som nævnt i § 12, stk. 1, nr. 4. Desuden gives dermulighed for, at Energinet.dk kan blive ejer af selskabermed begrænset ansvar, der har til formål at fremme konkur-rencen på markeder for naturgas efter § 12 a, stk. 2. Detforeslås, at Energinet.dk’s deltagelse i de nævnte selskaber ibegge tilfælde er underlagt ministerens forudgående god-kendelse. Det samme gælder ændringer i Energinet.dk’s del-tagelse, som øger Energinet.dk’s økonomiske forpligtelsereller risici, som også skal godkendes af ministeren, jf. for-slag til § 12 b, stk. 3.Med forslaget til stk. 1 vil Energinet.dk få en klar hjem-mel til at være medejer af selskaber med begrænset ansvar,der har til opgave at medvirke til en effektiv udveksling afnaturgas mellem landende, som nævnt i § 12, stk. 1, nr. 4, ilov om naturgasforsyning. Denne bestemmelse svarer til §28, stk. 2, nr. 3, i lov om elforsyning, som forslaget til dennye § 28 c i lov om elforsyning bl.a. knytter sig til. Bestem-melserne i § 12, stk. 1, nr. 4, i lov om naturgasforsyning påden ene side og § 28, stk. 2, nr. 3, i lov om elforsyning påden anden side er ikke helt ens i deres formulering. Bl.a. an-vendes begrebet »systemansvar« ikke inden for gassektorenog lov om naturgasforsyning. Begge bestemmelser forplig-ter imidlertid Energinet.dk til at samarbejde med andre lan-des systemansvarlige virksomheder, som det hedder på elo-mrådet, eller transmissionsselskaber, som det hedder på gas-området, omkring kerneopgaver i forbindelse med system-driften. Herved udnyttes de fordele, der ligger i at kunne ud-veksle elektricitet eller naturgas mellem nabosystemer ogsikre ensartede ligeværdige betingelser for transport af elek-tricitet eller naturgas mellem landene.
Energinet.dk’s samarbejde med andre landes transmissi-onsselskaber med henblik på en effektiv udveksling af na-turgas over landegrænser, jf. § 12, stk. 1, nr. 4, i lov om na-turgasforsyning omfatter blandt andet udvikling af en elek-tronisk on-line platform, som hedder Link4Hubs, hvor trans-portkunder kan bestille og få gennemført transport af natur-gas fra Danmark til Tyskland eller til Holland – og omvendt– uden særskilt at skulle bestille transportkapacitet ind og udaf de tre forskellige transmissionsnet.Den gældende samarbejdsbestemmelse i relation til sam-arbejde med transmissionsselskaber i andre lande i § 12, stk.1, nr. 4, i lov om naturgasforsyning er affattet på et tids-punkt, hvor Energinet.dk’s (tidligere: Gastra A/S’) samar-bejde med transmissionsselskaber i andre lande alene var af-talebaseret. Der vurderes imidlertid at være behov for, atEnerginet.dk i visse tilfælde også skal have mulighed for atvære medejer af selskaber med begrænset ansvar, der er op-rettet med henblik på en effektiv udveksling af naturgasmellem landene. Herved får Energinet.dk mulighed for atudøve mere direkte og større indflydelse på udformningen afeksempelvis de kapacitetsplatforme, som etableres for at ud-veksle og sælge fælles kapacitetsprodukter, og hvor kapaci-teten til transport af naturgas gennem Energinet.dk’s natur-gastransmissionsnettet indgår.Forslaget til stk. 1 fastslår derfor, at Energinet.dk som ledi samarbejdet med andre landes transmissionsselskaber efterklima-, energi- og bygningsministerens godkendelse kanindtræde som medejer af selskaber med begrænset ansvar,der medvirker til en effektiv udveksling af naturgas mellemlandene efter § 12, stk. 1, nr. 4, herunder ved etablering affælles kapacitetsplatform til udvikling og salg af kapacitets-produkter på tværs af landegrænser.Således har Energinet.dk tilkendegivet et ønske om atindtræde som medejer af et selskab, der påtænkes stiftetsammen med hollandske, tyske, franske og belgiske trans-missionsselskaber, med henblik på, at dette selskab skal eta-blere, eje og drive en fælles kapacitetsplatform for alloke-ring af kapacitet ved grænsepunkter. Det er besluttet, at ejer-kredsen bag selskabet skal udgøres af transmissionsselska-ber, dog således at energibørser eventuelt vil kunne indtrædemed en ikkeblokerende mindretalsejerandel. Kapacitetsplat-formen skal drives i overensstemmelse med de principper,procedurer og regler, der er under udarbejdelse på EU-ni-veau. Det er tanken, at den fælles kapacitetsplatform tekniskvil blive baseret på it-systemet fra den allerede udvikledeon-line platform TRAC-X, der i dag fungerer internt i Tysk-land og drives af selskabet TRAC-X Transport Capacity Ex-change GmbH, samt på erfaringerne fra Link4Hubs platfor-men mellem Danmark, Tyskland og Holland, som nævntovenfor, og på kapacitetsplatformen Capsquare, der i dagfungerer mellem Frankrig, Belgien og Tyskland. Link4Hubsog Capsquare er baseret på aftaler mellem de deltagendeTSO’er. Det er planen, at den fælles kapacitetsplatform, derskabes ved at lægge de tre eksisterende platforme sammen iet fælles selskab, skal kunne udvides til at dække andregrænsepunkter og ultimativt kunne fungere som en europæ-isk kapacitetsplatform.
6
Energinet.dk vurderer, at det er mest hensigtsmæssigt,hvis Energinet.dk kan indgå som medejer i dette selskab ogderved have medindflydelse på udviklingen af platformen.Alternativet vil være, at Energinet.dk alene vil indgå en kun-deaftale med det nye selskab uden muligheden for at prægeudviklingen af platformen.Med forslaget får ministeren mulighed for at give sam-tykke til Energinet.dk’s medejerskab i selskabet.Når det fremgår af forslaget til stk. 1, at medejerskab i depågældende selskaber skal ske som led i samarbejdet medandre landes transmissionsselskaber, forudsættes det såle-des, at også andre landes transmissionsselskaber eller dissesdatterselskaber indgår som medejere. Det er ikke en forud-sætning, at alle medejere er transmissionsselskaber. Det af-gørende er, at en eller flere landes transmissionsselskaber el-ler et af disses datterselskaber også er repræsenteret i ejer-kredsen eventuelt sammen med andre ejere.Med forslaget til stk. 2 tages der højde for, at Energi-net.dk i dag, udover hvad der følger af udførelsen af direktetransmissionsrelaterede opgaver, også har til opgave at tageegne initiativer eller medvirke ved andre initiativer, der sig-ter mod at fremme konkurrencen på naturgasmarkedet, jf. §12 a, stk. 2, i lov om naturgasforsyning. Bestemmelsen inde-bærer i modsætning til § 12, stk. 1, nr. 4, ikke nødvendigvis,at Energinet.dk skal varetage disse opgaver sammen medandre landes transmissionsselskaber.Det foreslås derfor, at Energinet.dk eller denne virksom-heds helejede datterselskaber efter klima-, energi- og byg-ningsministerens godkendelse kan være ejer af selskabermed begrænset ansvar, der har til opgave at fremme konkur-rencen på markeder for naturgas efter § 12 a, stk. 2 i lov omnaturgasforsyning. Bemærkninger til § 12 a, stk. 2, nævnersom konkret eksempel muligheden for aktivt at medvirke tilopbygningen af en gasbørs. Energinet.dk er i dag medejer afgasbørsen, Nord Pool Gas A/S, der er blevet etableret afEnerginet.dk og Nord Pool Spot AS i december 2007. Ener-ginet.dk og Nord Pool Spot AS ejer hver 50 pct. af aktierne iNord Pool Gas A/S. Nord Pool Spot AS ejes af de nordisketransmissionsselskaber Statnett SF (30 pct.), Svenska Kraft-nät (30 pct.), Fingrid Oyj (20 pct.) og Energinet.dk (20 pct.).Det fremgår imidlertid ikke umiddelbart af begrebet»konkurrencefremmende initiativer«, at der hermed også gi-ves hjemmel til at erhverve ejerandele i selskaber, som hartil formål at arbejde for fremme af konkurrence. Med forsla-get bliver denne mulighed præciseret. For at skabe ensartedeforhold på el- og gasområdet kræves der klima-, energi- ogbygningsministerens forudgående godkendelse. Med forsla-get kan ministeren give samtykke til fortsat ejerskab af NordPool Gas A/S.Energinet.dk kan efter § 2, stk. 3, i lov om Energinet.dkstrukturere sig, som det findes mest hensigtsmæssigt, hvilketogså vil gælde Energinet.dk’s medejer- eller ejerandele, somde foreslåede bestemmelser i stk. 1 og 2 giver mulighed forat erhverve. Det betyder, at Energinet.dk kan vælge, om denejerandel, som Energinet.dk har erhvervet efter ministerensgodkendelse, selskabsmæssigt skal placeres i Energinet.dkeller i virksomhedens helejede datterselskaber, forudsat det-te i øvrigt er muligt.
Energinet.dk kan indregne de nødvendige udgifter, der erforbundet med den foreslåede opgavevaretagelse, i tariffer-ne, jf. § 37 d i lov om naturgasforsyning. Dette gælder ogsåeventuelle låneudgifter til fremmedfinansiering af købet afejerandelene i selskaberne.Det foreslås endvidere indsat som stk. 3, at ændringer iEnerginet.dk’s medejerskab, henholdsvis ejerskab, skal god-kendes af ministeren. De ændringer, der er omfattet af stk. 3,er alene de, som udvider Energinet.dk’s økonomiske for-pligtelser eller risici. Det betyder bl.a., at eventuelle senereudvidelser af en medejerandel også kræver ministerens for-udgående godkendelse, medens indskrænkninger af med-ejer-, henholdsvis ejerandelen ikke behøver ministerensmedvirken. »Ændringer i Energinet.dk’s deltagelse« skal iøvrigt forstås bredt, således at aftaler, der indgås som følgeaf medejerskabet, henholdsvis ejerskabet, også kan væreomfattet.Til nr. 12Med forslaget til ændring af § 28 c, stk. 1, sikres paralle-litet mellem Energinet.dk’s forpligtelse på elforsyningsom-rådet og naturgasområdet til at sikre og dokumentere, at af-taler indgås på markedsmæssige vilkår. Der henvises i øv-rigt til bemærkningerne til § 2, nr. 4 og 5, i forslag til lov omændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning oglov om Energinet.dk (L 176).Til nr. 13Med ændringsforslaget sker dels redaktionelle rettelser afanvendelsestidspunktet for en række numre i lovforslagene,som følger af, at ændringsforslagene indeholder nogle nyenumre, dels rettelser af fejlagtig angivelse i lovforslaget afanvendelsestidspunktet for visse lovbestemmelser, der ikkeknytter sig direkte til datahubben, nemlig ændringen af § 67,stk. 2, 2. pkt., § 71, stk. 1, 1. pkt., og § 72, jf. lovforslagets §1, nr. 27, 32 og 33.Hertil kommer en ændring af datoen for, hvornår engros-modellen vil finde anvendelse fra. Som det allerede fremgåraf høringsnotatet, ville der kunne komme forslag om enændret dato på grundlag af den analyse af udviklingen af da-tahubben, som Energinet.dk havde igangsat. Analysen er af-rapporteret den 15. maj 2012. På baggrund af Energinet.dk’sanalyse foreslås det, at engrosmodellen skal have virkningfra den 1. oktober 2014, og ikke som anført i lovforslagetden 1. april 2014.Energinet.dk har udarbejdet en procesplan for udviklin-gen af de elementer i datahubben, der er nødvendige for atkunne understøtte engrosmodellen. Markedsdesign (udarbej-delse af forskrifter) og udarbejdelse af it-specifikationer vilkunne gå i gang umiddelbart efter lovens vedtagelse og af-sluttes inden årets udgang. Udbudsmateriale vil kunne udar-bejdes delvist parallelt hermed, således at et udbud vil kunneske i foråret 2013. Udbuddet vil erfaringsmæssigt kunnegennemføres på 5 måneder og være afsluttet i september2013. Herefter vil der være godt et år til it-udvikling, test ogimplementering. Tidsplanen vurderes at være realistisk i ly-set af, at fase 1 af datahubben sættes i fuld drift i foråret2013. Det er således alene de supplerende it-funktioner, der
7
understøtter engrosmodellen, der vil skulle udvikles og im-plementeres inden den 1. oktober 2014.Skæringsdagen den 1. oktober 2014 vurderes tillige atvære velvalgt for de involverede virksomheder, der vil kun-ne indpasse omstillingen til engrosmodellen fornuftigt i for-hold til budgetlægning og regnskabsafslutning.Udskydelsen vil være til gene for elhandelsvirksomhe-derne, der er interesseret i en hurtig implementering af en-
grosmodellen. Datahubben er imidlertid en forudsætningfor, at engrosmodellen kan fungere på en effektiv måde. Detvil således ikke være muligt at gennemføre engrosmodellen,hvis datahubben ikke er udviklet og gennemtestet til formå-let.
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
8
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 176Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministe-ren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Udtalelse til udvalgets betænkning, ændringsforslag og indikativ pro-cesplan for udvikling af datahubben, fra klima-, energi- og bygnings-ministeren4Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren5Bilag tilbagetaget6Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren