Kommunaludvalget 2011-12
L 184 Bilag 1
Offentligt
1118337_0001.png
1118337_0002.png
Økonomi- og IndenrigsministerietEnhed:KOMOKSagsbeh.: nmjSags nr.: 1205520Dok. Nr.: 923152Dato:10. maj 2012
Notat om høringssvar i forbindelse med

forslag til lov om ændring af lov

om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner

(Justering af beskæftigelsestilskuddet)Lovforslaget blev sendt i høring hos KL den 3. maj 2012 med frist den 9. maj 2012. Økonomi- ogIndenrigsministeriet har den 10. maj 2012 modtaget høringssvar fra KL.Lovforslaget tager højde for en række af KL`s synspunkterIndledningsvist noterer KL med tilfredshed, at lovforslaget tager højde for en række af de syns-punkter, som KL har rejst. Det gælder bl.a., at der sikres budgetsikkerhed på landsdelsniveau, atjusteringerne får virkning fra og med tilskuddet for 2011, samt at grundtilskuddet genberegnes påbaggrund af regnskabet for 2010.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerØkonomi- og Indenrigsministeriet har noteret sig, at KL bakker op om de foreslåede ændringer.ForsikringsordningenKL mener, at der er behov for en forbedret forsikringsordning, der kan kompensere kommuner, deroplever ekstraordinære stigninger i ledigheden i forhold til deres landsdel f.eks. ved større virksom-hedslukninger. KL finder, at forsikringsordningen ville være mere effektiv, hvis den blev opgjort vedefterreguleringen og ikke ved midtvejsreguleringen.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerLovforslaget indeholder ikke ændringer af den eksisterende forsikringsordning. Ordningen indebæ-rer, at der ydes et særligt tilskud til kommuner, hvor udviklingen i ledigheden i perioden fra 1. kvar-tal i året før tilskudsåret til 1. kvartal i tilskudsåret ligger mere end 5 procentpoint over udviklingen ilandsdelen som helhed.Formålet med ordningen er, at man allerede i løbet af tilskudsåret kan yde et ekstra tilskud til dekommuner, der rammes af masseafskedigelser. Ordningen er som nævnt baseret på data om le-digheden frem til 1. kvartal i tilskudsåret med henblik på at opgøre og udmelde tilskuddet i juni ogherefter udbetale det ved midtvejsreguleringen, dvs. i 4. kvartal i tilskudsåret. Dermed udbetalestilskuddet forholdsvis hurtigt efter, at stigningen i ledigheden er konstateret.Hvis tilskuddet, som nævnt af KL, først skulle udbetales ved efterreguleringen, ville det kunne ba-seres på en anden periode, f.eks. udviklingen i ledigheden fra året før tilskudsåret til tilskudsåret,og tilskuddet ville så blive udbetalt ved efterreguleringen i 4. kvartal i året efter tilskudsåret. I man-ge tilfælde ville det være forholdsvis længe efter, at masseafskedigelserne var indtruffet.Det skal endvidere bemærkes, at forsikringsordningen ikke står alene. I tilfælde af masseafskedi-gelser kan der også ydes hjælp til de lokale jobcentre via de såkaldte varslingspuljer.Genberegning af grundtilskuddet for 2013
2KL har noteret sig, at den politiske aftale indeholder en mulighed for at genberegne grundtilskuddetfor 2013. KL opfordrer til, at der løbende foretages en vurdering af, hvorvidt der bør ske en genbe-regning af grundtilskuddet for 2013.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerPartierne bag aftalen om justering af beskæftigelsestilskuddet har vurderet, at der bør være enmulighed for en opdatering af grundtilskuddet med virkning fra tilskudsåret 2013. Baggrunden er, atder med virkning fra 2011 blev gennemført en omfattende refusionsomlægning. Det indgår derfor iaftalen, at partierne i foråret 2013 vil vurdere behovet for en eventuel opdatering af grundtilskuddet.Sammenhæng mellem midtvejs- og efterreguleringKL bemærker, at der i den foreslåede model er en forskel mellem fordelingsnøglerne for merud-giftsbehovet i henholdsvis midtvejsregulering og efterreguleringen. KL er opmærksom på, at dethar været nødvendigt at ændre fordelingsnøglerne, men skal dog bemærke, at den foreslåedeordning vil kunne føre til væsentlige udsving i den enkelte kommunes tilskud fra midtvejsreguleringtil efterregulering. KL opfordrer derfor til, at der fremadrettet følges op på sammenhængen mellemmidtvejsregulering og efterregulering på kommuneniveau med henblik på at vurdere, om der erbehov for at justere fordelingsnøglen for midtvejsreguleringen.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerBeskæftigelsestilskuddet fastsættes i tre omgange. I året før tilskudsåret fastsættes det foreløbigetilskud. I tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af merudgiftsbehovet og i året efter tilskuds-året foretages en efterregulering af merudgiftsbehovet. Efterreguleringen af merudgiftsbehovet erbaseret på de faktiske kommunale udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet for kommunernepå landsdelsniveau. Disse udgifter kendes først i året efter tilskudsåret. Som KL også påpeger, erdet derfor nødvendigt at ændre fordelingsnøglen fra midtvejsreguleringen til efterreguleringen. Detvil medføre visse udsving i den enkelte kommunes tilskud fra midtvejsreguleringen til efterregule-ringen. Det må på baggrund af erfaringerne med ordningen vurderes, hvorvidt disse udsving er afen størrelse, der repræsenterer et reelt problem for kommunerne.