Kommunaludvalget 2011-12
L 184 Bilag 7
Offentligt
1127790_0001.png
1127790_0002.png
1127790_0003.png
Til lovforslag nr.L 184
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2012
2. udkast(Bet.bidrag fra EL)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskudtil kommuner.(Justering af beskæftigelsestilskuddet)[af økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. maj 2012 og var til 1.behandling den 16. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendteden 3. maj 2012 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del –bilag 126. Den 11. maj 2012 sendte økonomi- og indenrigs-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til økonomi- og inden-rigsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besva-ret. ]2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Enhedslisten kan støtte lovforslaget, da der er tale om enlille forbedring i forhold til de gældende regler. Men det eren stor mangel, at det kun er landsdelene og ikke hver enkeltkommune, der bliver kompenseret fuldt ud. Der er stadigmange kommuner, der vil få store tab på ordningen, og endel kommuner vil vinde på ordningen. Det er urimeligt, daden enkelte kommune ikke har indflydelse på krisen, ar-bejdsløsheden, virksomhedslukning og flytning af produk-tion og arbejdspladser til udlandet. Hertil kommer, at fordimange arbejdspladser ligger uden for kommunegrænserne, ien nabokommune, længere væk eller uden for landsdels-grænsen, kan beskæftigelsesindsatsen ikke styres af de en-kelte kommuner hver for sig. Det var også derfor, at beskæf-tigelsesindsatsen før strukturreformen og kommunalrefor-men var styret regionalt.Derfor bør man i stedet genindføre det tidligere system,hvor staten finansierer dagpengene og beskæftigelsesindsat-sen for de forsikrede ledige, og hvor beskæftigelsesindsatsener tilrettelagt og styret regionalt.Årsagen til, at der ikke gives fuld kompensation til hverenkelt kommune er, at man skal sikre, at den enkelte kom-mune har et økonomisk incitament til at yde en så effektivbeskæftigelsesindsats som muligt. Men hidtidige erfaringermed økonomiske incitamenter i form af refusionsordninger,der skulle fremme bestemte aktiviteter og indsatser, har vistat disse incitamenter blot har ført til kassetænkning i kom-munerne og dårligere løsninger for den enkelte borger. Ord-ningen med kommunernes medfinansiering af dagpenge ogaktivering og beskæftigelsestilskuddet, der skal dække desamme udgifter, er en ren molboordning: Først udbetaler a-kasserne dagpenge og får samtidig 100 pct. forskud og refu-sion fra staten. Herefter indbetaler kommunerne bidrag tilstaten som medfinansiering af dagpengene, hvor kommuner-nes bidrag udgør henholdsvis 70 pct. og 30 pct. af de udbe-talte dagpenge. Og til slut tilbagebetaler staten kommuner-nes medfinansiering af dagpengene i form af et beskæftigel-
DokumentIdJournalnummer
2
sesbidrag, der for kommunerne tilsammen fuldt ud dækkerkommunernes udgifter til dagpenge. Til beregning af be-skæftigelsestilskuddet har man fastsat nogle indviklede bu-reaukratiske regler om grundtilskud, merudgiftsbehov, regu-lering af grundtilskud, midtvejsregulering og efterregule-ring. Der må være en del årsværk, der går til at beregne dis-se beskæftigelsestilskud. Alt sammen for at opfylde et kravom, at kommunerne skal have et økonomisk incitament til atyde en effektiv beskæftigelsesindsats. Som sagt er der taleom en forbedring, men grundlæggende er det urimeligt, at
mange kommuner fortsat vil få store tab på ordningen medbeskæftigelsestilskud.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV)fmd.Hans Vestager (RV) Nadeem Farooq (RV)Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling Bonnesen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V)Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 184Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184Spm.nr.1TitelMFU spm. om, hvorfor lovforslaget ikke retter fuldstændigt op påskævheder i fordeling af beskæftigelsestilskuddet, til økonomi- og in-denrigsministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren har overvejet at indføre mere enk-le og lettere gennemskuelige regler for kommunernes beskæftigelses-tilskud, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar her-
2