Finansudvalget 2011-12
L 193 § 7 Bilag 1
Offentligt
1150752_0001.png
1150752_0002.png
1150752_0003.png
1150752_0004.png
1150752_0005.png
1150752_0006.png
1150752_0007.png
1150752_0008.png
1150752_0009.png
1150752_0010.png
1150752_0011.png
1150752_0012.png
1150752_0013.png
1150752_0014.png
1150752_0015.png
1150752_0016.png
1150752_0017.png
1150752_0018.png
1150752_0019.png
1150752_0020.png
1150752_0021.png
1150752_0022.png
1150752_0023.png
1150752_0024.png
1150752_0025.png
1150752_0026.png
1150752_0027.png
1150752_0028.png
1150752_0029.png
1150752_0030.png
1150752_0031.png
1150752_0032.png
1150752_0033.png
1150752_0034.png
1150752_0035.png
1150752_0036.png
Hovedbevægelser påFinanslovforslaget 2013i forhold til Finanslov 2012August 2012
Side 2 af 2
FFL13 sammenlignet med FL12I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på Finanslovforslaget for finansåret 2013sammenlignet med Finansloven for 2012 inden for hvert ministerområde.Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af destørste ændringer i forhold til Finansloven for 2012. For hvert punkt henvises som regel tilden relevante hovedkonto på Finanslovforslaget for 2013.Som udgangspunkt nævnes de hovedkonti på Finanslovforslaget for 2013, der ændres medmere end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20 mio. kr. i forhold til 2012(B-året).Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgendekategorier:Nye initiativerReserverBudgetforbedringerØvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på Finanslovforslaget for 2013 skal ses isammenhæng medBetænkning vedrørende Finanslovforslaget 2013 i forhold til Finanslov 2012,derindeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra Finansloven for 2012 tilFinanslovforslaget for 2013.
Side 3 af 3

Indholdsfortegnelse

§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5§ 7. Finansministeriet................................................................................................... 7§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet ........................................................................... 9§ 9. Skatteministeriet.................................................................................................. 10§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet ................................................................ 11§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 12§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 13§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter................................................... 14§ 15. Social- og Integrationsministeriet................................................................... 15§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ..................................................... 17§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 19§ 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser..... 21§ 20. Ministeriet for Børn og Undervisning ........................................................... 24§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 26§ 22. Ministeriet for Kirke og Ligestilling............................................................... 27§ 23. Miljøministeriet ................................................................................................. 28§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri........................................... 29§ 28. Transportministeriet......................................................................................... 30§ 29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet........................................................ 32§ 35. Generelle reserver............................................................................................. 34§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 36
Side 4 af 4

§ 5. Statsministeriet

Ingen større bevægelser
Side 5 af 5

§ 6. Udenrigsministeriet

ReserverDer er på kontoen for reserver og budgetregulering en merudgift på 35,0 mio. kr. somfølge af, at den negative budgetregulering vedrørende Effektiv Administration i statener udmøntet på ministerområdet og dermed flyttet fra reserven (§ 06.11.79.).Reserven under udviklingsbistanden reduceres med 205,7 mio. kr., hvilket primærtskyldes, at de 234,0 mio. kr., der på ændringsforslaget til finansloven for 2012 blevtilført udviklingsbistanden, i udgangspunktet indbudgetteredes på reserven, hvorefterbevillingen blev omallokeret til øvrige konti under udviklingsbistanden (§ 06.31.79.).Øvrige større ændringerDer er ikke afsat bevilling på kontoen i 2013, hvilket medfører en mindreudgift på151,3 mio. kr. Dette skyldes, at kontoen udelukkende vedrører regeringensfællesudgifter til EU-formandskabet i første halvdel af 2012 (§ 06.11.02.).Der er på kontoen en merudgift på 416,0 mio. kr., som dels skyldes, attilsagnsbudgetteringen under udviklingsbistanden generelt medfører udsving mellem deenkelte år, dels en opprioritering af udviklingssamarbejdet med Pakistan, Burma,Afghanistan og Det Palæstinensiske Selvstyre. Endvidere skyldes merudgiften envidereførelse af udviklingssamarbejdet med Bolivia (§ 06.32.02.).Der er på kontoen en mindreudgift på 150,0 mio. kr., som kan henføres til, atbevillinger til Danida Business Finance, § 06.32.05.18., samt Danida BusinessPartnerships, § 06.32.05.12., er nedjusteret som følge af omallokering af kontoensbistandsmidler, bl.a. med henblik på en bevilling på 50,0 mio. kr. tilKlimainvesteringsfonden, § 06.34.01.30., som skal fremme investeringer iklimaindsatser og grøn vækst i udviklingslandene. Endvidere blev der i 2012 afgivettilsagn på 50,0 mio. kr. til Den Arabiske Investeringsfond under kontoen, som ikkeventes gentaget i 2013 (§ 06.32.05.).Der er på kontoen en merudgift på 202,0 mio. kr., som dels skyldes, attilsagnsbudgetteringen under udviklingsbistanden generelt medfører udsving mellem deenkelte år, dels at der afsættes henholdsvis 50,0 mio. kr. til Klimainvesteringsfonden, §06.34.01.30., 50,0 mio. kr. til et toårigt tilsagn vedrørende FN’s miljøprogram UNEP, §06.34.01.50., samt 92,0 mio. kr. til opfølgning på FN’s konference for bæredygtigudvikling (Rio+20), § 06.34.01.80. (§ 06.34.01.).Merudgiften på 188,0 mio. kr. skyldes dels, at tilsagnsbudgetteringen underudviklingsbistanden generelt medfører udsving mellem de enkelte år, dels at bevillingenvedrørende Center for Kultur og Udvikling ved kongelig resolution af 3. oktober 2011er overført fra § 21. Kulturministeriet til § 6. Udenrigsministeriet, samt at støtten tilkultursamarbejde med udviklingslandene fra og med 2013 er omlagt, så finansieringsker fra denne konto frem for fra § 06.32. Bilateral Bistand (§ 06.35.01.).Merudgiften på 126,0 mio. kr. skyldes primært, at udgifter til UNICEF’s lagerfaciliteteri København fra og med 2013 er omlagt til § 06.36.01.14. FN-byen fra § 06.36.02.11.UNICEF’s lagerfaciliteter samt øgede udgifter til FN-byen som følge af ibrugtagning afførste fase af FN-byen. Endvidere kan merudgifterne henføres til en forøgelse afstøtten til FN’s udviklingsprogram (UNDP), § 06.36.01.10., samt FN’sligestillingsenhed (UN Women), § 06.36.01.12. (§ 06.36.01.).
Side 6 af 6
Mindreudgiften på 75,0 mio. kr. skyldes dels, at tilsagnsbudgetteringen underudviklingsbistanden generelt medfører udsving mellem de enkelte år, dels at der i 2012blev afgivet et treårigt tilsagn til FN’s landbrugsudviklingsfond (IFAD), § 06.36.04.11.(§ 06.36.04.).Mindreudgiften på 57,0 mio. kr. skyldes dels, at tilsagnsbudgetteringen underudviklingsbistanden generelt medfører udsving mellem de enkelte år, dels at der i 2012blev afgivet et toårigt tilsagn til FN’s arbejdsorganisation (ILO), § 06.36.06.13. (§06.36.06.).Merudgiften på 216,3 mio. kr. skyldes dels, at tilsagnsbudgetteringen underudviklingsbistanden generelt medfører udsving mellem de enkelte år, dels at der i 2013planlægges et tilsagn til Den arabiske Udviklingsfond, § 06.37.03.11., som led igenopfyldning for perioden 2013-2016 (06.37.03.).Kontoen er nedlagt fra 2013. Mindreudgiften på 589,0 mio. kr. skyldes, at støtten tilhumanitære indsatser, som hidtil har været finansieret over nærværende konto, som ledi en omorganisering fra og med 2013 budgetteres under den nyoprettede konto §06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser (§ 06.39.02.).Kontoen er nyoprettet. Merudgiften på 885,0 mio. kr. skyldes, at støtten til humanitæreindsatser, som hidtil har været finansieret under § 06.39.02. Humanitære bidrag tilakutte og langvarige kriser, som led i en omorganisering fra og med 2013 budgetteresunder nærværende konto (06.39.03.).
Side 7 af 7

§ 7. Finansministeriet

Øvrige større ændringerDer er mindreudgifter på i alt 78,4 mio. kr. på kontoen Effektivisering af offentligeinstitutioner. Det skyldes primært, at der overføres i alt 61,8 mio. kr. tilimplementeringsprojekter på § 7.17. Statens It og § 7.13. Statens Administration.7.11.02.).Der er merudgifter på 30,6 mio. kr. på kontoen Reserver og budgetregulering. Detskyldes, at Finansministeriet udmønter sin del af initiativet effektiv administration istaten. Samtidig etableres en koncernreserve. (§ 7.11.79.).Der er mindreudgifter på 52,6 mio. kr. på kontoen Fonden for Velfærdsteknologi. Detskyldes, at midler til fonden er placeret på § 35. Generelle reserver. (§ 7.12.03.).Der er mindreudgifter på 31,2 mio. kr. på kontoen Fremme af digital forvaltning. Detskyldes, at der i 2012 er budgetteret med afholdelse af initialomkostninger, derbortfalder i 2013. Budgetteringen stemmer overens med Digitaliseringsstrategien 2012-2015, der indgik i VK-regeringens aftaler om kommunernes og regionernes økonomifor 2012. Regeringen har tilsluttet sig den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi somgrundlag for det videre arbejde med digitalisering. (§ 7.12.04.).Der er mindreudgifter på 37,1 mio. kr. på kontoen Netværkssamfundet, der skyldesudløb af aftale om fordeling af UMTS-midlerne til forskning, IKT og innovation 2010-2012. (§ 7.12.05.).Der er merudgifter på i alt 23,2 mio. kr. på kontoen Statens Administration. Detskyldes dels ordinært bevillingsfald vedrørende Tjenestemandpensioner, dels en tekniskændring, hvor overførslen vedrørende systemudgifter fra § 7.11.02.32.Implementeringspulje overgår fra at være intern statslig overførsel til at blive overførtsom bevilling. (§ 7.13.01.).Der er en merindtægt på 333,4 mio. kr. på kontoen Afdrag på lån under bestyrelse afStatens Administration. Det skyldes, at hovedparten af afdrag på de lån, deradministreres af Statens Administration flyttes til de respektive ministerier, samtidigmed at det forventes, at der vil ske en væsentlig indfrielse på primært hypotekbanklån.(§ 7.13.12.).Der er en mindreindtægt på 59,5 mio. kr. på kontoen Afskrivninger på uerholdeligebeløb. Det skyldes, at hovedparten af afdrag på lån der administreres af StatensAdministration flyttes til de respektive ministerier. I den forbindelse flyttesbudgettering af udgifter som følge af tab på udlån mv. også til de respektive ministerier.(§ 7.13.13.)Der er en mindreudgift på 59,5 mio. kr. på kontoen Afskrivninger på uerholdeligebeløb., jf. ovenfor. (§ 7.13.13.).Der er en merudgift på 50,7 mio. kr. på kontoen Regulering vedrørende tipsfonde. Detskyldes, at differencen mellem startudlodningen for 2012 (217,1 mio. kr.) ogsammenholdt med det budgetterede overskud for 2012 (267,8 mio. kr.) afviger med50,7 mio. kr. i forhold til sidste års difference imellem startudlodning og budgetteretoverskud. (§ 7.13.40.).Der er en mindreudgift på 172,0 mio. kr. på kontoen Tilskud til modtagere af overskudfra Danske Spil A/S. Det skyldes, at der i 2012 blev afsat et ekstraordinært tilskud tiltilskudsmodtagerne, hvilket der ikke er budgetteret med i 2013. (§ 7.13.42.).
Side 8 af 8
Der er en mindreindtægt på 760,8 mio. kr. på kontoen Udbytte fra statslige selskaber.Det skyldes, at der forventes et mindre udbytte fra statslige selskaber i 2013, end derblev forventet udbetalt i 2012 på FL12. Det mindre udbytte hidrører DONG EnergyA/S og Københavns Lufthavne A/S. Udbyttet er som hovedregel teknisk budgetteretsvarende til det udbetalte udbytte i en periode på 12 måneder forud for finanslovs-forslagets udarbejdelse. Endvidere vil udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S fra ogmed 2012 indgå i udlodningen det efterfølgende år på § 7.18. Tipsfonde. I 2013indebærer det en merudgift på § 7.15.01. Udbytte fra statslige selskaber på 100,0 mio.kr. (§ 7.15.01.).Der er en mindreudgift på 1.000,0 mio. kr. på kontoen Statens kapitalindskud iHøjteknologifonden, Finansieringsfonden og Forebyggelsesfonden. Det skyldes, at dermed indskuddet på finansloven for 2012 er indskudt det samlede aftalte beløb, jf.aftalen mellem VK-regeringen og Dansk Folkeparti af 31. marts 2004 om etablering afen højteknologisk fond, hvorfor der ikke budgetteres med indskud i 2013.7.15.07.).
Side 9 af 9

§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet

ReserverDer er på kontoen for reserver og budgetregulering en merudgift på 20,1 mio. kr. somfølge af, at den negative budgetregulering vedr. Effektiv Administration er udmøntetpå ministerområdet og dermed flyttet fra reserven (§ 08.11.79.).BudgetforbedringerDer er på kontoen for hjemmeservice en mindreudgift på 55,6 mio. kr. som følge af, athjemmeserviceordningen er reduceret i 2013 som led i regeringenserhvervsstøttesanering (§ 08.32.14.).Øvrige større ændringerDer er på kontoen for indtægter fra Bankpakken og Kreditpakken en mindreindtægt på800,0 mio. kr. som følge af ændrede skøn for provision af de individuelle garantier (§08.23.06.).Der er på kontoen for Fonden til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse(Fornyelsesfonden) en mindreudgift på 260,0 mio. kr. som følge af, atglobaliseringsmidlerne til fonden udløber i 2012 (§ 08.32.04.).Der er på kontoen for iværksætteri- og innovationsinitiativer en mindreudgift på 20,0mio. kr. som følge af, at globaliseringsmidlerne til Fonden til entreprenørskab udløber i2012 (§ 08.32.08.).Der er på kontoen for Væksthusene en mindreudgift på 42,4 mio. kr. som følge af, atglobaliseringsmidlerne til initiativet udløber i 2012 (§ 08.32.09.).Der er på kontoen for Vækstfonden en mindreudgift på 50,8 mio. kr. som følge af, atbevillingen til tidlig idéfinansiering og Kom-i-gang-lån udløber i 2012 bl.a. som følge afudløb af globaliseringsmidlerne (§ 08.33.15.).Der er på kontoen for Eksport Kredit Fonden en merindtægt på 26,6 mio. kr. somfølge af øgede tilbageførsler fra Danmarks Erhvervsfond (§ 08.33.16.).Der er på kontoen for Fonden til markedsføring af Danmark en mindreudgift på 31,7mio. kr. som følge af, at globaliseringsmidlerne til fonden udløber i 2012 (§ 08.34.01.).
Side 10 af 10

§ 9. Skatteministeriet

Øvrige større ændringerDer er på kontoen vedr. Retssager mv. en merudgift på 38,6 mio. kr. Merudgiftenskyldes en rebudgettering af kontoen som følge af ændrede skøn for udgifterne.Der er på kontoen vedr. delvis kompensation for købsmoms for almennyttigeforeninger en merudgift på 29,6 mio. kr. Merudgiften skyldes primært en forventningom, at antallet af ansøgere vil stige væsentligt (§ 09.21.10.).
Side 11 af 11

§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet

Nye initiativerDer er merudgifter på 776,2 mio. kr. til særtilskud til kommunerne. Ændringerneskyldes, at der for 2013 oprettes to nye særtilskudspuljer. Som følge af finanslovsaftalenfor 2012 oprettes en pulje på 500 mio. kr. til tilskud til kommuner med henblik påbedre kvalitet i dagtilbud. I henhold til lov nr. 582 af 18. juni 2012 oprettes en nysærtilskudspulje på 400 mio. kr. til kommuner med en høj andel af borgere med socialeproblemer. Endvidere nedsættes puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner med150 mio. kr. (§ 10.21.12.).Øvrige større ændringerDer er merudgifter på 878,1 mio. kr. til beskæftigelsestilskud til kommunerne.Merindtægten skyldes efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2011, med henblikpå at undgå et tidsmæssigt sammenfald mellem efterreguleringen for 2011 ogmidtvejsreguleringen for 2012, foretages efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddetfor 2011 i 1. kvartal 2013, jf. lov nr. 588 af 18. juni 2012 (§ 10.21.13.).Der er mindreudgifter på 21,4 mio. kr. til tilskud til kommunal medfinansiering af EU-projekter. Mindreudgiften skyldes at ordningen efter § 17 i lov om kommunal udligningog generelle tilskud til kommuner om tilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner,som medfinansierer projekter, der modtager støtte fra de regionale EU-støtteordninger,er ophævet med virkning fra 2013, jf. lov nr. 582 af 18. juni 2012 (§ 10.21.14.).Der er merudgifter på 84,9 mio. kr. til fordeling af skattenedslag som følge afpersonskattelovens skatteloft. Merindtægten budgetteres på baggrund af et skøn overtopskattegrundlaget i forbindelse med den økonomiske redegørelse fra maj 2012 (§10.21.19.).Der er mindreudgifter på 21,4 mio. kr. til kompensation for begrænsning afgrundskyldpromillen på produktionsjord. Mindreudgiften skyldes en justeringerne afudligningssystemet med virkning fra 2013. Jf. lov nr. 582 af 18. juni 2012, bliverkommunerne fra 2013 kompenseret for virkningen af provenutabet over bloktilskuddet(§ 10.21.21.).Der er merudgifter på 250 mio. kr. til kompensation for tilbagebetaling af grundskyld.Der blev med FL2012 afsat 600 mio. kr. til kompensation for tilbagebetaling afgrundskyld. Tilbagebetalingen er imidlertid ikke tilendebragt i 2012. Merudgiftenskyldes derfor, at der også være tilbagebetalinger i 2013 (§ 10.21.22.).
Side 12 af 12

§ 11. Justitsministeriet

Nye initiativerSkønnet for indtægter (netto) under § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas,køreprøver og kørekort mv. stiger med 490 mio. kr. fra 2012 til 2013, hvilket primærtkan henføres til udvidet brug af Automatisk Trafik Kontrol (ATK) som led iregeringens trafiksikkerhedspakke.ReserverUdgifterne under § 11.11.79. Reserver og budgetregulering stiger med 116,3 mio. kr. fra2012 til 2013, hvilke primært kan henføres til udmøntningen af Effektiv administrationi staten samt afsættelsen af reserver til det kommunale lov- og cirkulæreprogram.Øvrige større ændringerUdgifterne under § 11.11.11. Civilstyrelsen stiger med 48,8 mio. kr. fra 2012 til 2013som følge af, at sekretariatsbetjeningen for Flygtningenævnet er overflyttet tilCivilstyrelsen, samt at Civilstyrelsen varetager sekretariatsbetjeningen for detnyoprettede Udlændingenævn.Skønnet for indtægterne under § 11.21.21. Strafferetspleje mv. stiger med 74,8 mio. kr.fra 2012 til 2013 som følge af ændrede skøn for udgifterne på kontoen.Udgiften under § 11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed stiger med 279,2 mio. kr.fra 2012 til 2013 som følge af oprettelsen af en særskilt hovedkonto til Den CentraleAnklagemyndighed.Skønnet for udgifterne under § 11.23.11. Erstatning til ofre for forbrydelser stiger med53,7 mio. kr. fra 2012 til 2013 som følge af ændrede skøn for udgifterne på kontoen.Udgiften under § 11.23.16. Politiets Efterretningstjeneste stiger med 559,6 mio. kr. fra2012 til 2013 som følge af oprettelsen af en særskilt hovedkonto til PolitietsEfterretningstjeneste.Skønnet for udgifterne under § 11.42.02. Fri proces og udgifter til advokathjælp stigermed 142,0 mio. kr. fra 2012 til 2013 som følge af ændrede skøn for udgifterne påkontoen.
Side 13 af 13

§ 12. Forsvarsministeriet

Øvrige større ændringerMerudgiften på 132,4 mio. kr. på § 12.11.79. Reserver og budgetregulering(reservationsbev.) skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektiv administration i statener udmøntet på øvrige hovedkonti under § 12. Forsvarsministeriet på forslag tilfinanslov for 2013.Mindreudgiften på 145,7 mio. kr. på § 12.21.02. Materielinvesteringer (anlægsbev.)skyldes et ændret betalingsafløb vedrørende fregatprogrammet.Mindreudgiften og mindreindtægten på 28,6 mio. kr. på § 12.22.13. Internationaltfinansieret NATO-investeringsprogram (anlægsbev.) skyldes, at der ikke i 2013påregnes gennemført anlægsarbejder i Danmark under det internationalt finansieredeNATO-investeringsprogram. Indtægter og udgifter vil balancere, da samtlige udgifterpå kontoen refunderes af NATO.
Side 14 af 14

§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter

Nye initiativerMerudgiften til ydelsesstøtte til almene boliger på 728,2 mio. kr. skyldes primært, at detindgår i Aftale om kommunernes økonomi for 2013, at det kommunalegrundkapitalindskud ved nybyggeri af almene boliger nedsættes fra 14 pct. til 10 pct. fra1. juli 2012. Som følge af højere realkreditfinansiering forøges udgifterne til denstatslige ydelsesstøtte. Det lavere kommunale grundkapitalindskud forventes endvidereat medføre flere kommunale tilsagn til nybyggeri af almene boliger i 2013. Derudoverer der mindre effekter af, at højere anskaffelsespriser på boligerne medfører øgedeudgifter samtidig med at et lavere renteniveau medfører færre udgifter (§ 14.51.01.).Merudgiften på 42,6 mio. kr. skyldes primært, at der forventes ydetungdomsboligbidrag til flere ungdomsboliger i 2013 end i 2012, idet der forventesopført flere ungdomsboliger som følge af nedsættelsen af det kommunalegrundkapitalindskud, jf. Aftale om kommunernes økonomi for 2013 (§ 14.51.02.).Merindtægten fra Landsbyggefonden på 186,1 mio. kr. skyldes, at der forventes flereudgifter til ydelsesstøtte, idet Landsbyggefonden medfinansierer 25 pct. af disseudgifter. De øgede udgifter til ydelsesstøtte skyldes primært effekten af nedsættelsen afdet kommunale grundkapitalindskud fra 14 pct. til 10 pct. (§ 14.51.05.).Udlånet til Landsbyggefonden er øget med 350,6 mio. kr. fra 2012 til 2013. Ændringeni udlånet skyldes, at Landsbyggefonden har et stigende lånebehov primært på grund aføgede udgifter til renovering, jf. Aftale om forhøjelse af Landsbyggefondensinvesteringsramme for 2012 til renovering (§14.51.07).Øvrige større ændringerMerudgiften til tilskud til etablering af servicearealer i tilknytning til ældreboliger på40,0 mio. kr. skyldes, at der forventes givet kommunale tilsagn til servicearealer til3.000 ældreboliger i 2013 mod 2.000 ældreboliger i 2012 (§ 14.51.03.).Der er oprettet en ny hovedkonto på § 14.51.77., der indeholder bevilling til lån oggarantier givet vedrørende almene boliger. Bevillingen har tidligere været opført på § 7.Finansministeriet samt § 14.51.45. (§ 14.51.77.).Mindreindtægten på 22,2 mio. kr. i forbindelse med Landdistriktsprogrammet skyldesden planlagte udgiftsprofil. Nettoudgiftsbevillingen på kontoen er uændret (§14.71.01.).
Side 15 af 15

§ 15. Social- og Integrationsministeriet

ReserverMindreudgiften på 38,2 mio. kr. vedr. reserver og budgetregulering skal ses isammenhæng med, at der som led i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2012 blevafsat midler til regulering af det kommunale bloktilskud sfa. en rækkelovgivningsinitiativer, herunder 17,8 mio. kr. til forhøjelse af loftet for tabtarbejdsfortjeneste. Reserven er udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2012. Der er påFFL2013 afsat en ny reserve til den forventede regulering af kommunernes bloktilskudfor 2013 som følge af statslige initiativer, der forventes at medføre kompensation imedfør af DUT (§ 15.11.79.).Øvrige større ændringerMerudgiften på 26,5 mio. kr. vedr. koncernfælles funktioner skyldes, at der iforbindelse med en omorganisering af Social- og Integrationsministeriets koncern erblevet oprettet koncernfælles HR- og kommunikationsenheder i tillæg til deteksisterende fælles servicecenter for IT. HR- og kommunikationsenhederne finansieresved overførsel af bevillinger fra departementet og ministeriets styrelser (§ 15.11.05.).Merudgiften på 44,6 mio. kr. vedr. Ankestyrelsen skyldes, at Familiestyrelsen pr. 1.februar 2012 blev indfusioneret i Ankestyrelsen. Bevillingen til Familiestyrelsen erderfor overflyttet til Ankestyrelsens bevilling (§ 15.11.21.).Mindreudgiften på 250,0 mio. kr. vedr. statslånet til Udbetaling Danmark skyldes, athele statslånet på op til 500 mio. kr. er bevilget i 2011 og 2012, hvorfor bevillingenbortfalder i 2013 (§ 15.11.29.).Mindreudgiften på 38,9 mio. kr. vedr. Familiestyrelsen skyldes, at Familiestyrelsen pr. 1.februar 2012 blev indfusioneret i Ankestyrelsen. Bevillingen til Familiestyrelsen erderfor overflyttet til Ankestyrelsens bevilling (§ 15.11.32.).Merudgiften på 360,8 mio. kr. vedr. den centrale refusionsordning skyldes sænkningenaf den beløbsgrænse, hvor kommunerne kan få refusion i sager om støtte til børn ogunge samt ændringerne af reglerne for refusion i sager om anbringelse af fire eller flerebørn fra samme husstand (§ 15.15.03.)Merudgifterne på 92,5 mio. kr. vedr. hjælp til flygtninge m.v. afspejler et nyt skøn overudgifterne til refusion til en række tilskud, der ydes af kommunerne med hjemmel iserviceloven. Det nye skøn er blandt andet baseret på udviklingen i kommunernesrefusionsanmeldelser og udviklingen i antallet af uledsagede flygtningebørn (§15.43.01.).Mindreudgifterne på 21,0 mio. kr. vedr. regionale behandlings- og rådgivningscentre tilmennesker med senfølger af seksuelle overgreb skyldes den bevillingsprofil, som eraftalt i forbindelse med satspuljeaftalen for 2012. Der blev således afsat midler tilindsatsen i 2011 og 2013, men ikke i 2012 (§ 15.74.01.).Merudgifterne på 24,8 mio. kr. vedr. styrkelsen af efterværnsindsatsen skyldes denbevillingsprofil, som blev aftalt i forbindelse med satspuljeaftalen for 2011. Der blevsåledes afsat midler til indsatsen i 2011 og 2013, men ikke i 2012 (§ 15.75.44.).Mindreudgiften på 38,1 mio. kr. vedr. overgangsordninger for private ansøgere tilsatspuljen skyldes den bevillingsprofil, som blev aftalt i forbindelse med
Side 16 af 16
satspuljeaftalerne for 2010, 2011 og 2012. Der er således afsat betydeligt flere midler i2012 end i 2013 (§ 15.75.74.).Mindreudgiften på 106,1 mio. kr. vedr. udviklingsinitiativer i forhold tilorganisationernes sociale arbejde skyldes den bevillingsprofil, der er sammensat af enrække forskellige udviklingspuljer afsat i forskellige års satspuljeaftaler (2009, 2010 og2011). Der er således afsat betydeligt flere midler i 2012 end i 2013 (§ 15.75.75.).
Side 17 af 17

§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

BudgetforbedringerUdgiftsbevillingen vedrørende reserver og budgetregulering er reduceret med 125,1mio. kr. Reduktionen skyldes dels udmøntning af reserve vedr. det kommunale lov- ogcirkulæreprogram, dels indbudgettering af negative budgetreguleringer vedr. tiltag påhøreapparatområdet, omlægning af tilskud til håndkøbslægemidler, og private sygehuseog klinikkers erstatningsforpligtelse (§ 16.11.79.).Øvrige større ændringerNettoudgiftsbevillingen vedrørende National Sundheds-IT er reduceret med 79,4 mio.kr. Reduktionen skyldes sammenlægning af institutioner, hvor National Sundheds-ITsammen med dele af øvrige institutioner på Ministeriet for Sundhed og Forebyggelsesområde er sammenlagt med Statens Serum Institut på en ny hovedkonto, StatensSerum Institut – Sundhedsdata og IT (§ 16.11.15.).Nettoudgiftsbevillingen vedrørende Lægemiddelstyrelsen er reduceret med 32,4 mio.kr. Reduktionen skyldes sammenlægning af institutioner, hvor størstedelen afLægemiddelstyrelsen er lagt ind under Sundhedsstyrelsen (§ 16.11.16.).Udgiftsbevillingen vedrørende pulje til styrket sundhedsindsats for socialt udsatte ogsårbare grupper reduceres med 21,4 mio. kr. Reduktionen skyldes puljensudmøntningsprofil, jf. Aftale om udmøntning af satspulje for 2010 (§ 16.21.03.).Nettoudgiftsbevillingen vedrørende Kennedy Centret – Nationalt forsknings- ogrådgivningscenter for genetik, synshandicap og mentalretardering er reduceret med44,7 mio. kr. Reduktionen skyldes, at Kennedy Centret er overført til RegionHovedstaden, og store dele af bevillingen er derfor overført til regionernes bloktilskud(§ 16.33.09.).Nettoudgiftsbevillingen vedrørende Statens Serum Institut – Sundhedsdata og IT erforhøjet med 141,6 mio. kr. Hovedkontoen er ny og oprettet som led isammenlægningerne af institutioner. Hovedkontoen omfatter primært det tidligereNational Sundheds-IT og er nu en del af Statens Serum Institut (§ 16.35.02.).Udgiftsbevillingen vedrørende sygesikring i øvrigt er forhøjet med 69,9 mio. kr. somfølge af nye skøn for udgifter til mellemstatslig refusion af udgifter til sygehjælp mm. (§16.43.03.).Udgiftsbevillingen vedrørende tilskud til Region Hovedstaden er forhøjet med 34,4mio. kr. Kontoen er ny og omfatter de dele af den tidligere del af Kennedy Centret, deri forbindelse med overdragelse til Region Hovedstaden, ikke kan lægges ibloktilskuddet men udbetales direkte til Region Hovedstaden (§ 16.51.02.)Udgiftsbevillingen vedrørende pulje til facilitering af løsninger på det præhospitaleområde m.v. i udkantsområder med store afstande er forhøjet med 53,8 mio. kr.Stigningen skyldes, at de samlede forventede udgifter til forsøg med helikopterordningog varig helikopterordning er højere, jf. Aftale om finansloven for 2012 (§ 16.51.22.).Udgiftsbevillingen vedrørende forløbsprogrammer for patienter med kronisk sygdomer reduceret med 147,0 mio. kr. Reduktionen skyldes, at det kvalitetsreformstøttedeinitiativ om udvikling af forløb for patienter med kronisk sygdom udløber i 2012, jf.Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for 2010 (§ 16.51.46.).
Side 18 af 18
Udgiftsbevillingen vedrørende patientundervisning og egenbehandling for patientermed kronisk sygdom er reduceret med 34,2 mio. kr. Reduktionen skyldes, at detkvalitetsreformstøttede uddannelsesprogram, som skal ruste patienter til at håndterederes sygdom, udløber i 2012, jf. Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for2010 (§ 16.51.48.).Udgiftsbevillingen vedrørende styrkelse af influenzaberedskabet er reduceret med 60,0mio. kr. Reduktionen skyldes, at der med Aftale om finansloven for 2012 blev afsat60,0 mio. kr. i 2012 til at finansiere en ny flerårig aftale om vaccinegaranti (§ 16.51.63.).Udgiftsbevillingen vedrørende fællesregionale investeringer i sundheds-it er reduceretmed 50,0 mio. kr. Der er imidlertid ikke tale om en reel reduktion, da bevillingerne i2011, 2012 og 2013 er overført til regionernes bloktilskud på akt. 114 af 21. juni 2012(§ 16.91.04.).
Side 19 af 19

§ 17. Beskæftigelsesministeriet

ReserverMerudgiften skyldes primært, at den negative budgetregulering vedrørende Effektivadministration i staten udmøntes på relevante institutioner på forslag til finanslov for2013. Det indebærer en merudgift på 22,9 mio. kr. (§ 17.11.79.).Kontoen er ny. Reserver og budgetregulering vedrørende indkomstoverførsler er påforslag til finanslov for 2013 udskilt fra § 17.19.79. Reserver ogbudgetregulering. Udgiften i 2012 indeholder de kommunaløkonomiskekonsekvenser som følge af Aftale om finansloven for 2012. Bevillingen er nulstillet påforslag til finanslov for 2013. Der er ikke indbudgetteret reserver tilindkomstoverførsler. Det medfører en mindreudgift på 828,8 mio. kr. (§ 17.19.78.).Mindreudgiften til reserver og budgetregulering skyldes primært, at kontoen påfinansloven for 2012 indeholder de kommunaløkonomiske konsekvenser som følge afAftale om forenkling af beskæftigelsesindsatsen samt Aftale om finansloven for 2012,herunder afskaffelse af fattigdomsydelserne. I 2013 indeholder kontoen primært ennegativ budgetregulering på danskuddannelsesområdet, som udmøntes påændringsforslaget til finansloven for 2013. Dette indebærer mindreudgifter på 194,7mio. kr. (§ 17.19.79.).Øvrige større ændringerSom følge af en ressourceneutral omorganisering af Beskæftigelsesministeriet ogoprettelsen af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, er der flyttet bevillingermellem følgende konti: 17.11.01. Departementet, 17.21.01. Arbejdstilsynet, 17.41.01.Arbejdsmarkedsstyrelsen, 17.41.11. Det statslige beskæftigelsessystem, 17.51.02.Styrelsen for fastholdelse og rekruttering, 17.51.19. Integrations-enheden.Mindreudgiften på 30,3 mio. kr. til erstatninger til besættelsestidens ofre skyldes etforventet fald i målgruppen for ordningen (§ 17.23.31.).Mindreindtægten på 64,8 mio. kr. til ATP-bidrag for modtagere af dagpenge skyldes, atder i bevillingen for 2012 er indregnet en efterregulering som følge af for lidt indbetaltbidrag i 2010 (§ 17.31.24.).Mindreudgiften til ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp skyldes, at kontoen eropdelt som følge af ændret organisering af Beskæftigelsesministeriet samt indførelse afbudgetloven. ATP-bidrag for modtagere af revaliderings- og ledighedsydelse er flyttettil § 17.54.03., hvilket medfører en mindreudgift på 61,1 mio. kr. (§ 17.31.28.).Mindreindtægten på 23,6 mio. kr. til ATP-bidrag til modtagere af sygedagpenge skyldes,at medfinansieringsbidraget fra arbejdsgiverne i 2012 blev korrigeret som følge af forlidt indbetalt bidrag i 2010 (§ 17.31.29.).Mindreudgiften på 28,0 mio. kr. til ATP-bidrag til modtagere af barselsdagpengeskyldes et forventet fald i antal modtagere af barselsdagpenge som følge af et faldendefødselstal (§17.31.32. udgift).Mindreindtægten på 42,8 mio. kr. til ATP-bidrag til modtagere af barselsdagpengeskyldes et forventet fald i antal modtagere af barselsdagpenge som følge af et faldendefødselstal, samt at medfinansieringsbidraget fra arbejdsgiverne i 2012 blev korrigeretsom følge af for lidt indbetalt bidrag i 2010 (§ 17.31.32. indtægt).
Side 20 af 20
Mindreudgiften til medlemsbidrag til arbejdsløshedskasser skyldes, at der var mulighedfor skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidraget i 2012. Bevillingsbortfaldet indebæreren mindreudgift på 17.600 mio. kr. (§ 17.31.51. udgift).Mindreudgiften på 92,4 mio. kr. til uddannelsesydelse til forsikrede ledige skyldes, atmodtagere af uddannelsesydelse som følge af Aftale om forenkling afbeskæftigelsesindsatsen i stedet modtager dagpenge efter lovens ikrafttrædelse den 5.marts 2012 (§ 17.32.11. udgift).Mindreindtægten på 49,4 mio. kr. til uddannelsesydelse til forsikrede ledige skyldes, atmodtagere af uddannelsesydelse som følge af Aftale om forenkling afbeskæftigelsesindsatsen i stedet modtager dagpenge efter lovens ikrafttrædelse den 5.marts 2012 (§ 17.32.11. indtægt).Merudgiften på 138,3 mio. kr. til danskuddannelse skyldes primært en forventetlangsommere indfasning af danskuddannelse som en del af det nye introduktionsforløb(§17.39.02.). Merudgiften modsvares af en mindreudgift på § 17.39.01.Mindreudgiften skyldes ekstraordinær tilførsel af bevilling i 2012 som led i Aftale omfinansloven for 2012. Det indebærer en mindreudgift på 20,1 mio. kr. (§ 17.46.14.).Merudgiften på 46,4 mio. kr. til mentorordning skyldes, at ordningen forventes anvendti større omfang i 2013 end i 2012. (§ 17.46.28.)Mindreudgiften på 525,4 mio. kr. til løntilskud ved ansættelse af ledige skyldes primærtet forventet samlet fald i antallet af dagpenge- og kontanthjælpsberettigedeløntilskudsmodtagere fra 19.532 helårspersoner i 2012 til 13.725 helårspersoner i 2013.Aktivitetsfaldet skyldes hovedsageligt udmøntningen af Aftale om genopretning afdansk økonomi (§ 17.46.51.).Mindreudgiften skyldes at ordningen ophører fra 1. januar 2013, da der som led i aftaleom finansloven for 2012 ekstraordinært blev afsat en bevilling i 2012 til finansiering afen sporskifteindsats for sygedagpengemodtagere. Ophøret af ordningen medfører enmindreudgift på 54,8 mio. kr. (§ 17.46.76.).Med satspuljen for 2012 er der afsat en etårig bevilling på 115,0 mio. kr. til initiativetBrug for alle – indsats overfor udsatte kontanthjælpsmodtagere. Som følge af etforventet mindreforbrug i 2012 er der i 2013 indbudgetteret en merudgift på 58,0 mio.kr., som modsvares af et forbrug af videreførsel på 58,0 mio. kr. (§ 17.49.17.).Kontoen er ny. Udgifterne til ATP-bidrag for modtagere af revaliderings- ogledighedsydelse skønnes til 58,8 mio. kr. i 2013. Bevillingen er udskilt fra § 17.31.28.ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp og revalidering mv. som følge af ændretorganisering af Beskæftigelsesministeriet og indførelse af budgetloven (§ 17.54.03.).Merudgiften på 58,5 mio. kr. til personlig assistance til personer i handicap skyldes enforventet stigning i aktiviteten fra 4.840 helårspersoner i 2012 til 5.805 helårspersoner i2013 (§ 17.54.11.).Mindreudgiften på 28,3 mio. kr. til løntilskud til personer over 55 år skyldes etforventet fald i aktiviteten fra 403 helårspersoner i 2012 til 106 helårspersoner i 2013 (§17.54.14.).Merudgiften på 58,8 mio. kr. til seniorjob skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra259 helårspersoner i 2012 til 700 helårspersoner i 2013 (§ 17.54.21.).Mindreudgiften skyldes den aftalte profil for de afsatte midler fra satspuljen tilinitiativet Forebyggende indsatser for udsatte grupper og personer med handicap. Detindebærer en mindreudgift på 44,7 mio. kr. (§ 17.59.21.).
Side 21 af 21

§ 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser

Nye initiativerUddannelsesministeriets It er oprettet som en statsvirksomhed og tilført 64,2 mio. kr. i2013 ved omprioriteringer inden for Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser. Virksomheden skal varetage drift, vedligeholdelse,videreudvikling mv. af de administrative fag-it-systemer til de videregåendeuddannelsesinstitutioner samt den samlede it-styring på ministerområdet,jf. akt. 100 af7. juni 2012.(§ 19.57.01.).ReserverMerudgiften på § 19.11.11. Reserve til nye initiativer på 198,9 mio. kr. skyldes primært,at der afsættes en reserve til UMTS-initiativer i 2013-2015 (§ 19.11.11.).Der er opført en merudgift på 27,7 mio. kr., hvilket primært skyldes, at der er afsat enreserve til administration af forskningsinitiativer i forbindelse med udmøntningen afforskningsreserven på § 19.11.08. Reserve til videreførelse af Globaliseringsindsatsenefter 2012. Hertil kommer en mindreudgift som følge af en rebudgettering af reserventil dekommissioneringsopgaver i henhold til de forventede udgifter i forbindelse medde resterende dekommissioneringsopgaver (§ 19.11.79. Reserver ogbudgetreguleringer).Der er opført en merudgift på 47,7 mio. kr. på § 19.35.79., hvilket skyldes annulleringaf den negative budgetregulering vedrørende de korte- og mellemlange videregåendeuddannelser. Hertil kommer mindreudgift vedrørende provenu fra 6. fase af statensindkøbsprogram for erhvervsakademier, professionshøjskoler, kunstneriskeuddannelsesinstitutioner og maritime uddannelsesinstitutioner mv. (§ 19.35.79.Reserver og budgetreguleringer vedr. de korte og mellemlange videregåendeuddannelser).Øvrige større ændringerDer er opført en mindreudgift på 49,0 mio. kr. på Forsknings- og Innovationsstyrelsen,hvilket skyldes organisatoriske omlægninger på ministerområdet, udmøntning afeffektiv administration samt udløb af bevillingen til globaliseringsinitiativer, herunderinnovationscentre, målrettet vejledning vedr. ansøgninger om forskningsmidler fra EUog Forsk2015-initiativet (§ 19.11.03. Forsknings- og Innovationsstyrelsen).Der er opført en mindreudgift på 29,8 mio. kr. på Styrelsen for VideregåendeUddannelser og Uddannelsesstøtte. Mindreudgiften skyldes udmøntning af effektivadministration, samt at der er overført opgaver vedrørende driften af SU-systemerne til§ 19.57.01. Uddannelsesministeriets It (§ 19.11.06. Styrelsen for VideregåendeUddannelser og Uddannelsesstøtte).For Styrelsen for Universiteter og Internationalisering er der opført en mindreudgift på27,5 mio. kr. Mindreudgiften skyldes udmøntning af effektiv administration, udløb afbevillinger til markedsføring af Danmark som uddannelsesland, styrket modtagelse ogfastholdelse af internationale studerende i Danmark samt udløb af midler tiladministration af globaliseringsinitiativerne (§ 19.11.07. Styrelsen for Universiteter ogInternationalisering).
Side 22 af 22
Der er budgetteret med en mindreudgift på 109,4 mio. kr. på § 19.15.02. Ikkeobligatoriske programmer under den europæiske rumorganisation (ESA), hvilketskyldes, at betaling af medlemskontingentet betales til ESA hvert tredje år.Danmarks medlemsbidrag til etablering af den fælleseuropæiske forskningsfacilitetEuropean Spallation Source (ESS) stiger i 2013 med 180,7 mio. kr. (§ 19.15.03.Internationalt Forskningssamarbejde).Der er opført en mindreudgift på 81,5 mio. kr. på § 19.17.04. Andreprogramaktiviteter. Mindreudgiften skyldes udløb af tilskud til programaktiviteter,herunder globaliseringsinitiativer vedrørende Søren Kierkegaard Forskningscenter,Proof of Concept, Nordisk Topforskning og Grundvigcenteret samt udløb af UMTS-midler til EliteForsk-initiativet og bevillingsudløb for EURYI-programmetDer er opført en mindreudgift på 229,9 mio. kr. på § 19.25.05. Fællesbevillinger.Mindreudgiften skyldes udløb af globaliseringsmidler til matchfonden, præmiering afdansk deltagelse i internationalt forskningssamarbejde og eliteuddannelser.Engangstilskuddet til implementering af administrative effektiviseringer forprofessions- og ingeniørhøjskolerne bortfalder fra 2012 til 2013. Endvidere udløber enrække andre mindre tilskud. Samlet set reduceres bevillingen på § 19.33.05. Særligebevillinger derfor med 145,6 mio. kr.Globaliseringsmidlerne til kvalitetsløft og styrket sammenhæng mellem teori og praksispå professionshøjskolerne, erhvervsakademierne og ingeniørhøjskolerne udløber efter2012, hvilket er den primære årsag til, at bevillingen § 19.34.01. Forsøgs- ogudviklingsmidler mv. i forbindelse med videregående uddannelser er reduceret med289,8 mio. kr.Der er afsat midler til udviklings- og evidensbasering af uddannelserne påprofessionshøjskoler og erhvervsakademier svarende til 320,2 mio. kr. Bevillingen eropført på § 19.34.02. Forskningstilknytning.Der er opført en mindreudgift på 23,4 mio. kr., hvilket skyldes bortfald af bevilling tilengangsudgifter vedrørende kompensation for udgifter til husleje, brugsaftaler,udvendig vedligeholdelse mv. til selvejende institutioner, der ikke i 2012 overtagerderes bygninger. Mindreindtægten på 93,3 mio. kr. skyldes engangsindtægter i 2012vedrørende salg af de tidligere amtslige bygninger. (§ 19.35.12. Lokaleforsyning tiloverførte amtslige uddannelsesinstitutioner).Der er opført en mindreudgift på 20,0 mio. kr. på § 19.35.13. Særlige tilskud tilbygningsformål med tilsagnsordning. Mindreudgiften skyldes bortfald afengangsbevilling til finansiering af lejeudgift til professionshøjskoler, som overtager eteller flere dyre lejemål i forbindelse med bygningsoverdragelsen af de bygninger oglejemål, som huser de tidligere amtslige centre for undervisningsmidler.Der udløber globaliseringsmidler svarende til 192,5 mio. kr. til Det StrategiskeForskningsråds uddelinger til forskning i miljø, fødevarer, klima, sundhed, stamcellerog grøn transport mv. Endvidere udløber UMTS-midler til IKT-forskning (§ 19.41.11.Det Strategiske Forskningsråd).Der er opført en mindreudgift på 41,0 mio. kr. på § 19.55.05. Støtte til Arktiskforskning. Mindreudgiften skyldes udløb af globaliseringsmidler til etablering af etklimaforskningscenter i Grønland samt udløb af bevillingen til undersøgelser iforbindelse med FN’s havretskonvention. Der er afsat midler til den afsluttende del afundersøgelserne i forbindelse med FN’s havretskonvention.
Side 23 af 23
Som led i sanering af erhvervsstøtteordningerne er det foreslået, atHøjteknologifondens uddelinger reduceres med 240 mio. kr. (§ 19.55.07.Højteknologifonden).Der er opført en mindreudgift på 310,5 mio. kr., hvilket skyldes udløb afglobaliseringsmidler til Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, Samarbejde omkompetence, Innovationsmiljøer samt Samarbejde om innovation og videnspredning.(§ 19.74.01. Udvikling af kompetence og teknologi).Der er opført en merudgift på 89,9 mio. kr. til SU-stipendier, hvilket skyldes enforventet stigning i aktiviteten på ungdomsuddannelser og de videregåendeuddannelser (§ 19.81.01. Stipendier).Der er opført en merindtægt på 210,0 mio. kr. Merindtægten skyldes et forventet størreudlån og deraf følgende større renteindtægter samt en forventet stigning i diskontoenfra 1,0 pct. til 1,6 pct. (§ 19.81.12. Forrentning af lånevirksomhed).Der er opført en merudgift på 65,6 mio. kr., hvilket skyldes en forventet stigning i antalbefordringsrabatmodtagere på de videregående uddannelser samt en forventet stigningi gennemsnitsprisen. (§ 19.82.02. Befordringsrabat til studerende på videregåendeuddannelser).Der er opført en merudgift på 65,3 mio. kr. til statens voksenuddannelsesstøtte.Merudgiften skyldes et forventet større antal støttemodtagere end budgetteret i 2012. (§19.84.02. Statens voksenuddannelsesstøtte).
Side 24 af 24

§ 20. Ministeriet for Børn og Undervisning

ReserverMerudgiften på 307,6 mio. kr. skyldes stigende profil på reserve til initiativer iregeringens folkeskolereform samt ny reserve til bedre kvalitet i erhvervsuddannelser.(20.11.79. Reserver og budgetregulering).Øvrige større ændringerMerudgiften på 63,8 mio. kr. skyldes primært, at en række opgaver er overført fra§ 20.11.21. Uddannelsesstyrelsen som følge af en strukturændring i 2012 i Ministerietfor Børn og Undervisning. (20.11.01. Departementet).Mindreudgiften på 105,3 mio. kr. skyldes, at kontoen er nedlagt som følge af enstrukturændring i 2012 i Ministeriet for Børn og Undervisning. Bevillingen er overførttil § 20.11.01. Departementet og § 20.11.31. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. (20.11.21.Uddannelsesstyrelsen).Merudgiften på 26,2 mio. kr. skyldes, at en række opgaver er overført fra § 20.11.01.Departementet og § 20.11.21. Uddannelsesstyrelsen som følge af en strukturændring i2012 i Ministeriet for Børn og Undervisning. (20.11.31. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen).Mindreudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes primært udløb af bevilling afsat i 2012 til enindsats for integration i folkeskolen samt faldende bevillingsprofil på eksisterendesatspuljeprojekter. (20.29.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelse medgrundskolen).Mindreudgiften på 68,8 mio. kr. skyldes en forventet nedgang i aktiviteten. (20.31.12.Skolepraktik)Kontoen er ny, og udgiften har tidligere været omfattet af § 20.31.11. ArbejdsgivernesElevrefusion. Mindreudgiften på 100,7 mio. kr. skyldes en forventet nedgang iaktiviteten. (20.31.13. Tilskud til skolepraktikydelse).Mindreudgiften på 127,4 mio. kr. skyldes primært bortfald af bevilling ikvalitetsudviklingspulje til fremme af kvalitet i erhvervsuddannelserne, der erstattes afreserve på § 20.11.79., jf. ovenfor. Mindreindtægten på 77,8 mio. kr. skyldes ophør afforbrug af opsparing i forbindelse med Aftale om flere unge i job og uddannelse.(20.39.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelse med erhvervsrettedeungdomsuddannelser).Mindreudgiften på 123,5 mio. kr. skyldes, at kontoen ophører ved udgangen af 2012.(20.48.06. Tilskud til kapacitetsudvidelser).Mindreudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes ændret indfasningsprofil som følge af Aftaleom finansloven for 2010. (20.48.07. Tilskud til naturfagsrenovering på gymnasier ogudbydere af 2-årigt hf).Mindreudgiften på 72,7 mio. kr. skyldes en forventet nedgang i aktiviteten, primærtsom følge af udløb af Aftale om flere unge i uddannelse og job. (20.51.12. Skoleydelseved produktionsskoler).Mindreudgiften på 46,0 mio. kr. skyldes en forventet nedgang i gennemsnitlig refusionpr. elev. (20.52.01. Erhvervsgrunduddannelse, kommunal refusion).Mindreudgiften på 22,0 mio. kr. skyldes bortfald af bevilling afsat til opsøgendevirksomhed inden for FVU-området. (20.71.41. Diverse tilskud).
Side 25 af 25
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes, at de afsatte midler i Aftale om udmøntningaf den afsatte reserve til styrket voksen- og efteruddannelse i perioden 2010-2012udløber med udgangen af 2012. Mindreindtægten på 100,0 mio. kr. skyldes, at der i2012 er indbudgetteret forbrug af opsparing fra tidligere år. (20.72.05. Øget aktivitet påerhvervsrettet voksen- og efteruddannelse).Mindreudgiften på 17,5 mio. kr. skyldes primært ophør af bevilling til Bedre rådgivningog vejledning, mens mindreindtægten på 22,2 mio. kr. skyldes fald i forbrug afopsparing i forbindelse med Efteruddannelse af folkeskolelærere og skoleledere.(20.79.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelse med folkeoplysning samtvoksen-, efter- og videreuddannelse).Merudgiften på 68,3 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten som følge afudløb af Aftale om flere unge i uddannelse og job. Aftalen indebar, at der blevindbudgetteret lavere aktivitet i perioden 2010-2012, fordi kravene ombrobygning/introduktionskurser for elever i folkeskolens ældste klasser blev sænket.Eftersom aftalen bortfalder fra 2012 til 2013, kan kravene om merebrobygning/introduktionskurser forventes at blive indført igen. Følgelig er derbudgetteret med en højere aktivitet i 2013 end i 2012. (20.83.01. Introduktionskurserog brobygning til ungdomsuddannelser).Mindreindtægten på 75,5 mio. kr. skyldes indfasningsprofilen vedrørende salg afbygninger til de tidligere amtslige institutioner. (20.85.12. Lokaleforsyning til overførteamtslige uddannelsesinstitutioner).Kontoen er ny. Bevillingen er overført fra § 20.86.06. Lån til institutionsformål ogtilskud til institutionsudvikling. Merudgiften skyldes forventede merudgifter i 2013 iforbindelse med lån til nødlidende institutioner. Merindtægten på 22,5 mio. kr. skyldesforbrug af opsparing, jf. ovenfor. (20.86.05. Lån til institutionsformål mv.).Mindreudgiften på 76,6 mio. kr. skyldes, at der er overført bevilling til § 20.86.05. Låntil institutionsformål mv., og at den indbudgetterede andel af videreført beholdning ermindre i 2013 end i 2012. Endvidere er det indbudgetterede forbrug af opsparingopført som bevilling på § 20.82.11. UNI-C, Danmarks IT-center for Uddannelse ogForskning. (20.86.06. Tilskud til institutionsformål og institutionsudvikling mv.).Mindreudgiften på 50,1 mio. kr. skyldes primært bortfald af tidligere afsattemidlertidige bevillinger i 2012 samt medfinansiering af Udlændingenævnet.Mindreindtægten skyldes bortfald af forbrug af opsparing. (20.89.01. Forsøgs- ogudviklingsarbejde mv. i forbindelse med tværgående og internationale aktiviteter).Mindreudgiften på 100,6 mio. kr. skyldes en forventet nedgang i aktiviteten. (20.93.11.Statens voksenuddannelsesstøtte).
Side 26 af 26

§ 21. Kulturministeriet

Øvrige større ændringerNy konto § 21.11.11. Kulturstyrelsen er oprettet med bevilling på 173,3 mio. kr. ved enfusion af § 21.21.45. Kunststyrelsen, § 21.31.01. Styrelsen for Bibliotek og Medier samt§ 21.33.04. Kulturarvsstyrelsen som led i organisationsændringer i Kulturministeriet.Bevillingen fra de tre tidligere styrelsers konti er derfor overført til § 21.11.11.Kulturstyrelsen.Faldet i bevillingen på § 21.11.32. Kulturel rammebevilling på 67,4 mio. kr. skyldesophør af kulturaftaler med diverse kulturregioner. De omfattede bevillinger er hereftertilbageført til de oprindelige hovedkonti: § 21.23.21. Egnsteatre og små Storbyteatre, §21.23.57. Børneteater og § 21.33.32. Tilskud til museer.Stigningen på § 21.31.03. Tilskud til Biblioteksformål mv. på 43,7 mio. kr. skyldesprimært oprettelsen af to nye underkonti vedr. Danskernes Digitale Bibliotek som følgeaf aftale mellem Kulturministeriet og KL.Stigningen på § 21.31.09. Udarbejdelse af nationalbibliografien på 37,2 mio. kr. skyldesat kontoen er nyoprettet som følge af nedlæggelse af Styrelsen for Bibliotek og Mediermed virkning fra 2013. Bevillingen er flyttet fra § 21.31.01.40. Udarbejdelse afnationalbibliografienMerudgiften på § 21.33.32. Tilskud til museer på 48,8 mio. kr. skyldes især ophør afkulturaftale med Kulturregion Aarhus, hvorved bevilling tilbageføres fra § 21.11.32.Kulturel rammebevilling. Desuden er der forhøjede tilskud til Arbejdermuseet, DenGamle By, Moesgaard og Handels- og Søfartsmuseet.På § 21.71.02. Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme(anlægsbev.)falderindtægtsbevillingen med 7,0 mio. kr., og udgiftsbevillingen falder med 29,3 mio. kr.Faldene skyldes udløb i 2012 af større anlægsprojekter, herunder projektet vedrørendegenopretning af Frederiksborg Slot samt projekter, som har været finansieret veddonationer, herunder projekter vedrørende genopretning af Søndermarken,genopretning af Eremitageslottet og genskabelse af Brede Allé i Fredensborg Slotshave.
Side 27 af 27

§ 22. Ministeriet for Kirke og Ligestilling

Ingen større bevægelser.
Side 28 af 28

§ 23. Miljøministeriet

Øvrige større ændringerPå Indtægtsført pant (§ 23.23.08.) er en merindtægt på 64 mio. kr. Merindtægtenskyldes, at der indføres en ny model for anvendelse af den pant, som DanskRetursystem A/S kan indtægtsføre.På Grøn teknologi (§ 23.27.09.) er der en mindreudgift på 32,5 mio. kr. Mindreudgiftenskyldes, at der som led i Aftale om finansloven for 2012 blev afsat i alt 50 mio. kr. i2012 til et Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram(MUDP).På Testcenter Østerild (§ 23.71.09.) er der en mindreindtægt på 38,9 mio. kr.Mindreindtægten skyldes, at der planmæssigt budgetteres med færre indtægter i 2013end i 2012.På Naturforvaltning, lodsejererstatninger (§ 23.72.09.) er der en merudgift på 29,2 mio.kr. Merudgiften skyldes primært, at der planlægningsmæssigt budgetteres med flereudgifter til lodsejererstatninger i 2013 end i 2012.På Statslige vådområder (§ 23.73.12.) er der en mindreudgift på 35,1 mio. kr.Mindreudgiften skyldes, at der planlægningsmæssigt budgetteres med færre udgifter tilstatslige vådområder i 2013 end i 2012. Samtidigt er der en mindreindtægt på 27,2 mio.kr. Mindreindtægten skyldes, at der planlægningsmæssigt budgetteres med færreindtægter i 2013 end i 2012.
Side 29 af 29

§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Øvrige større ændringerGrundet en forhøjet EU-ramme til artikel 68-programmet er der en bruttomerudgift på55,8 mio. kr. og en tilsvarende merindtægt fra EU på § 24.23.04 Miljøstøtte (Artikel68). Årsagen til den forhøjede EU-ramme er genberegning af uforbrugte EU-midlerunder enkeltbetalingsordningen. Af den samlede ramme anvendes 12,8 mio. kr. tilstøtte til afgrødevegetation. Formålet er at øge det samlede areal med en rækkevårafgrøder, således at forbruget af pesticider mindskes til gavn for biodiversiteten ogvandmiljøet.Merudgiften og merindtægten på 55,8 mio. kr. skyldes forhøjet EU-ramme til artikel68-programmet, der bidrager til regeringens indsats for at fremme grøn omstilling, somfølge af genberegning af uforbrugte EU-midler under enkeltbetalingsordningen.Af den samlede ramme er 12,8 mio. kr. støtte til afgrødevariation med det formål atøge arealet med en række udvalgte vårafgrøder, således at forbruget af pesticidermindskes til gavn for biodiversiteten og vandmiljøet (§ 24.23.04.).Mindreudgiften og mindreindtægten på 29,8 mio. kr. angående eksportstøtte (§24.42.11.) skyldes hovedsageligt, at eksportstøtten på forarbejdet svinekød og på defleste produkter af æg er bortfaldet. Desuden er både eksporten af fjerkrækød tilMellemøsten med eksportstøtte samt støtteniveauet på oksekød med eksportstøttefaldende i forhold til de tidligere skøn på Finansloven 2012.Afdrag og afskrivninger på lån (administreret af Statens Administration) (§24.24.60.).Under hovedkontoen budgetteres indtægter som følge af afdrag på lån inden forFødevareministeriets område. Desuden budgetteres udgifter som følge af tab på udlånmv. (afskrivning af uerholdelige beløb).
Side 30 af 30

§ 28. Transportministeriet

Nye initiativerMerudgiften på 217,5 mio. kr. skyldes indbudgettering af udisponerede midler i pulje tilinvesteringer til forbedringer af den kollektive trafik i forlængelse af Aftale af 12. juni2012 om takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive trafikmellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten (§ 28.11.15.).Merudgiften på 159,1 mio. kr. kan henføres til afløbet på en række konkretekommunale projekter, herunder til Grenå omfartsvej, hvor der i medfør af de indgåedetransportaftaler er tilvejebragt statslig medfinansiering (§ 28.21.23.).Med Aftale om takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive trafikaf 12. juni 2012 har regeringen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten opnået enighedom at gennemføre takstnedsættelser i lokaltrafikken uden for myldretiden, hvilketmedfører merudgifter på 308,6 mio. kr. (§ 28.53.01.).Merudgiften på 139,7 mio. kr. kan henføres til, at der i 2013, men ikke i 2012, er afsatbevilling i buspuljerne, og at der herudover med Aftale om takstnedsættelser oginvesteringer til forbedring af den kollektive trafik af 12. juni 2012 er afsat en ny puljetil forbedringer af den kollektive trafik i yderområderne (§ 28.53.02.).Som følge af Aftale af 12. juni 2012 om takstnedsættelser og investeringer til forbedringaf den kollektive trafik er det besluttet at indføre et nyt ungdomskort, som videreførerog udvider tilbuddene fra HyperCardet, hvilket medfører en merudgift på 215,5 mio.kr. (§ 28.53.04.).Merudgiften på 509,0 mio. kr. skyldes primært afsatte bevillinger til elektrificering afjernbanenettet mellem Esbjerg og Lunderskov og anlæg af dobbeltspor mellemVamdrup og Vojens, jf. Aftale om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012.Hertil kommer, at der er afsat bevilling til anlæg af en ny Storstrømsbro (§ 28.63.02.).Merudgiften på 1.393,2 mio. kr. skyldes indbudgettering af bevilling tilSignalprogrammets fjernbaneprojekt på baggrund af de indgåede kontrakter (§28.63.08.).ReserverMerudgiften på i alt 412,2 mio. kr. på den centrale anlægsreserve kan henføres tilafløbet for de afsatte reserver vedr. besluttede bane- og vejanlægsprojekter i henhold tilprincipperne for ny anlægsbudgettering (§ 28.11.13.).Øvrige større ændringerPå kontoen for aktieudbytte er der en mindreindtægt på 68,7 mio. kr., der kan henførestil ændrede skøn for udbytter fra Posten Norden AB (§ 28.11.66.).Budgetreguleringen vedr. effektiv administration er blevet udmøntet og dermed flyttetfra reserven, hvilket indebærer en merudgift på kontoen på 24,9 mio. kr. (§ 28.11.79.).Som følge af afløbet for de statslige vejanlægsprojekter er der mindreudgifter på i alt1.697,5 mio. kr. på Vejdirektoratets anlægskonto. Mindreindtægten på i alt 75,4 mio. kr.skyldes primært, at der i 2012 var indbudgetteret et forbrug af videreførsler(indbudgettering af videreførselsforbrug optræder teknisk som en indtægt) (§28.21.20.).
Side 31 af 31
Mindreudgiften på 155,4 mio. kr. skyldes primært afløbet på en rækketransportpuljeprojekter, der afsluttes i 2012. Hertil kommer fremrykning af midler somfølge af regeringens kickstart af dansk økonomi (§ 28.21.21.). Mindreindtægten på 20mio. kr. skyldes, at der i 2012 var indbudgetteret videreførsler i forbindelse medfremrykningen af midler.Mindreudgiften på 499,8 mio. kr. kan henføres til det konkrete aftalte afløb af denforstærkede vejvedligeholdelsesindsats, der er aftalt i medfør af Aftalen om bedre vejemv. af 2. december 2009 (§ 28.21.30.).Mindreudgiften på 43,6 mio. kr. skyldes en ekstraordinær bevilling i 2012 tilnedskrivning af Kystdirektoratets aktiver i forbindelse med overdragelse af Thorsmindestatshavn til Holstebro Kommune (§ 28.42.01.).Mindreudgiften på 105,7 mio. kr. kan henføres til fremrykning til 2012 af investeringeri kystbeskyttelse, som er en del af regeringens kickstart af dansk økonomi, jf. Aftalerom finansloven for 2012 (§ 28.42.03.).Mindreudgiften på 308,5 mio. kr. skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektivisering afDSB er annulleret i 2012, jf. Aftale om finansloven for 2012 (§ 28.52.79.).Med Aftalen om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012 har regeringen ogden grønne transportforligskreds (regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, LiberalAlliance og Det Konservative Folkeparti) aftalt en reduktion af en række puljer påtransportområdet, hvilket er den primære årsag til mindreudgiften på 27,8 mio. kr. påkontoen (§ 28.55.02.).Mindreudgiften på 607,7 mio. kr. skyldes primært den med Aftale om finansloven for2012 besluttede fremrykning af aktiviteter fra 2013 til 2012, som er en del afregeringens initiativ om kickstart af dansk økonomi (§ 28.63.05.).Mindreudgiften på 410,0 mio. kr. skyldes ændret afløb for bevilling vedr. anlæg af nybane mellem København og Ringsted (§ 28.63.09.).
Side 32 af 32

§ 29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet

Nye initiativerMerudgiften til Energistyrelsen på 43 mio. kr. skyldes, at der i 2012 er indgået en aftaleom den danske energipolitik 2012-2020, hvilket har forøget Energistyrelsensopgaveportefølje. (§ 29.21.01.).Merudgiften på 22,5 mio. kr. til infrastruktur til transport skyldes, at det er aftalt atafsætte en bevilling til understøttelse af udrulningen af ladestandere til elbiler,infrastruktur til brint samt infrastruktur til gas i tung transport, jf. Aftale om dendanske energipolitik 2012-2020. (§ 29.24.14.).Mindreudgiften på 90,9 mio. kr. til Center for Energibesparelser skyldes, at Center forEnergibesparelser afvikles, jf. Aftale om den danske energipolitik 2012-2020. (§29.24.11.).Merudgiften på 513,5 mio. kr. skyldes, at der i Aftale om finansloven for 2012 blevafsat en pulje i årene 2013 og 2014 til energirenovering af boliger. (§ 29.24.12.).Merudgiften til energieffektiviseringsindsats på 33,4 mio. kr. skyldes, at Center forEnergibesparelser afvikles, og dets bevilling finansierer delsenergieffektiviseringspakken i Aftale om den danske energipolitik 2012-2020 og delsvidereførelser af Center for Energibesparelsers indsatser. (§ 29.24.18.).ReserverMindreudgiften på energireserven på 99,5 mio. kr. skyldes, at der i 2012 varindbudgetteret en reserve til finansiering af en ny energiaftale, som nu er blevetudmøntet i forbindelse med Aftale om den danske energipolitik 2012-2020. (§29.25.79.).Øvrige større ændringerMerindtægten fra salg af CO2-kvoter på 749 mio. kr. skyldes, at der sælges kvotervedrørende kvotehandelsperiode 2013-2020 samt overskydende CO2-kvoter frakvotehandelsperiode 2008-2012. (§29.21.04.).Mindreudgiften på 83,4 mio. kr. til Green Labs DK skyldes den aftalte fordeling afmidler i Aftale om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010-2012. (§ 29.22.02.).Mindreindtægten på 941,5 mio. kr. fra olierørledningsafgift mv. skyldes primært, atstaten den 9. juli 2012 indtrådte som partner i Eneretsbevillingen og samtidig hermedblev olierørledningsafgiften for tilladelser meddelt efter den 1. januar 2004 afskaffet. (§29.23.02.).Mindreindtægten på 6.235,6 mio. kr. fra overskudsdeling ved statsdeltagelse iNordsøaktiviteter skyldes, at staten den 9. juli 2012 indtrådte som partner iEneretsbevillingen og samtidig hermed bortfaldt overskudsdelingen. (§ 29.23.04.).Mindreudgiften på 5.000 mio. kr. til nedlukning af anlæg til olie- og gasproduktionskyldes, at kontoen i 2012 indeholdt en statsgaranti i form af et tilsagn, hvor udgifterneførst vil falde på et senere tidspunkt. (§ 29.23.07.).Merindtægten på 2.900,1 mio. kr. skyldes, at 2013 er det første år, hvor staten medhelårsvirkning får indtægter fra olie- og gasaktiviteter i Nordsøen via et udbytte fraNordsøfonden, efter staten d. 9. juli 2012 fik en ejerandel i Dansk Undergrunds
Side 33 af 33
Consortium (DUC). Hertil kommer, at afdraget på statsgælden i 2012 var budgetterethøjere. (§ 29.23.08.).Mindreudgiften til elproduktionstilskud på 115 mio. kr. skyldes, atelproduktionstilskuddet forventes omlagt fra finansloven til PSO-systemet.Omlægningen afventer Europakommissionens godkendelse. (§ 29.25.05.).Mindreudgiften 1.042,1 mio. kr. til særlige anlægsopgaver skyldes, at bevillingen tilteknologisk løft af laboratorier var afsat i 2010-12, jf. Aftale om fordeling afglobaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010-12. (§ 29.53.03.).
Side 34 af 34

§ 35. Generelle reserver

ReserverReserven for merudgifter til nye bevillingsforslag er øget med 200,0 mio. kr. til i alt1.000,0 mio. kr. i 2012 til dækning af uforudsete, aktivitetsafledte eller ekstraordinæremerudgifter samt merudgifter ved bevillingsforslag, der ved finanslovforslagetsudarbejdelse endnu ikke er så gennemarbejdede, at de kan optages påfinanslovforslaget (§ 35.11.01.).Der oprettes en reserve til forskning i 2013 og fremover. Reserven er finansieret aftilbageværende midler til at videreføre globaliseringsindsatsen efter 2012. Der afsættes798,8 mio. kr. i 2013. Reserven vil blive søgt udmøntet i forbindelse medforhandlingerne om finansloven for 2013. (§ 35.11.02.).Der frigives i alt 265,1 mio. kr. i satsreguleringspuljen som følge af bortfald af tidligereårs initiativer og tilbageførsel af uforbrugte midler. Der er forslag til udmøntning af28,0 mio. kr., hvorfor der resterer 237,1 mio. kr. i satsreguleringspuljen. Reserven vilblive søgt udmøntet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2013 (§35.11.04.).Der oprettes en reserve på 900 mio. kr. i 2013 til at finansiere det øgede optag samtmerudgifter til SU på ungdomsuddannelser mv. (§ 35.11.07.).Der tilføres 130,6 mio. kr. i 2013 til Fonden for Velfærdsteknologi i henhold tilfondens udmøntningsprofil (§ 35.11.10.).Der er afsat 34,0 mio. kr. i 2013 til en reserve til bekæmpelse af ludomani.Udmøntningen af reserven er tidligere blevet rykket på grund af udsættelsen afikrafttrædelsen af den delvise liberalisering af spillemarkedet. (§ 35.11.18.).Der er oprettet en reserve på 500,0 mio. kr. årligt fra 2013 og frem tilvelfærdsforbedringer for svage og udsatte grupper, handicappede, uddannelse, sundhedog borgerrettede initiativer (§ 35.11.20.)Der er oprettet en reserve på 400,0 mio. kr. årligt fra 2013 og frem til konkreteinitiativer inden for områderne 1) udsatte grupper, 2) grønne initiativer samt 3)opfølgning på de fire nedsatte ministerudvalg vedr. ny erhvervs- og vækstpolitik,integrationsreform, ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser (§ 35.11.22.)Reserve for ændrede skøn for statens indtægter mv. udgør mindreindtægter på 40,9mio. kr. Mindreindtægten skyldes, at der efter færdiggørelsen af ministerparagrafferneskønnes en lavere oliepris opgjort i danske kroner, der medfører en mindreindtægt fraNordsøaktiviteterne (§ 35.11.23.).Der afsættes 335,4 mio. kr. til en reserve som følge af nyt ledighedsskøn efterfærdiggørelsen af ministerparagrafferne. Reserven dækker over forventede statsligemerudgifter til arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp og udgifter til aktivering(vejledning og opkvalificering samt offentlige og private løntilskud) (§ 35.11.24.).
Side 35 af 35
Der oprettes en budgetregulering vedr. erhvervsstøttesanering på 500,0 mio. kr. i 2013.Budgetreguleringen foreslås udmøntet ved en annullering af energirenoveringspuljen iprivate hjem i forhandlingerne om finansloven for 2013 (§ 35.11.25.).Der afsættes 373,5 mio. kr. i 2013 til etablering af puljer til vedvarende energi til proces,industriel kraftvarme og biogas til transport og proces (§ 35.11.27.).Der afsættes 39,9 mio. kr. i 2013 til udmøntning af reserven til det landsdækkenderadiokommunikationssystem til det samlede beredskab mv. (§ 35.11.28.).Reserven til forsvaret tilføres den årlige bevilling på 103,9 mio. kr. i 2013. Bevillingen er171,7 mio. kr. mindre end året før, da reserven i 2012 fik overført uforbrugte midler fra2011 (§ 35.11.31).Budgetreguleringen på 100,0 mio. kr. i 2012 til de forventede indkøbseffektiviseringer iforbindelse med sjette fase af Statens Indkøbsprogram er udmøntet, hvorfor reservener nulstillet i 2013 (§ 35.11.33.).Budgetregulering vedr. sanering af råd og nævn er udmøntes på forslag til lov omtillægsbevilling for 2012 og forslag til finanslov for 2013. Reserven foreslås nulstillet i2013 (§ 35.11.34.).Der oprettes en budgetregulering på 296,0 mio. kr. i 2013, idet der forventes færreoffentlige udgifter til førtidspension og fleksjob som følge af aftale om en reform afførtidspension og fleksjob (§ 35.11.42.).Der oprettes en reserve med mindreindtægter på 426,0 mio. kr. i 2013, idet der skønneset lavere efterlønsbidrag end det hidtil forudsatte niveau som følge af aftalen om seneretilbagetrækning (§ 35.11.43.).Der oprettes en reserve på 30,0 mio. kr. i 2013 til administrative merudgifter, herunderit-tilretninger mv. som følge af Aftale om skattereform (§ 35.11.45.).Der oprettes en reserve på 2.397,0 mio. kr. i 2013, idet der forventes større offentligeudgifter til indkomstoverførsler som følge af aftale om en skattereform (§ 35.11.46.).Der forventes ikke indtægter i 2013 fra omlægning af statens aktiver, hvorfor der er etfald på 1.000,0 mio. kr. i forhold til 2012 (§ 35.11.52).Der oprettes en reserve på 43,0 mio. kr. til gennemførelse af højrisiko it-projekter på43,0 mio. kr. (§ 35.11.60.).
Side 36 af 36

§ 36. Pensionsvæsenet

Øvrige større ændringerMindreindtægten skyldes, at der i 2012 blev indbetalt et ekstraordinært engangsbeløb tilafdækning af pensionseffekten for tidligere gennemførte skalatrinsforhøjelser ved DSB.Det løbende pensionsbidrag for tjenestemandsansat personale ved DSB er samtidigforhøjet til 26 pct. for den fremadrettede pensionsoptjening. (36.21.02.)