Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 80
Offentligt
1154574_0001.png
1154574_0002.png
1154574_0003.png
1154574_0004.png
1154574_0005.png
1154574_0006.png
1154574_0007.png
1154574_0008.png
1154574_0009.png
1154574_0010.png
1154574_0011.png
1154574_0012.png
Til lovforslag nr.L 195
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. september 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven ogpersonskatteloven(Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget beskatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst,beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 7ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. juli 2012dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 311. Den 14.august 2012 sendte skatteministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Anders Laust Friis Andersen,Michael Arendahl,Jan Bjerregård, Herning,Bornholms Regionskommune,Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S,Dansk Byggeri,Dansk Missionsråd,Central Denmark EU Office m.fl.,Klavs Dahl Christensen, Risskov,COWI A/S,Danske Maritime,Esbjerg Kommune,Foreningen af Rådgivende Ingeniører,Nina Hermanson, København S,Johnny Holgaard, Monaco,Ingeniørforeningen,Nina Ivy, London,JKM ApS,Magnus Justesen,Munck Asfalt A/S,Lars Møller,Mads Petersen,PWC,Rejsearbejdere.dk,Revisoft,Daniel Schrøder,Ole Tejsner ogNikky Torres.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:COWI A/S,Dansk Byggeri,Dansk Missionsråd og NGO Forum,Danske Maritime,Det Syddanske EU-kontor og Midtjyllands EU-kontor,Foreningen af Rådgivende Ingeniører,Ingeniørforeningen,Maskinmestrenes Forening,Munck Asfalt A/S ogRejsearbejdere.dk.
DokumentIdJournalnummer
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 68 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse som skatteministeren har besvaret, bort-set fra spørgsmål 64-68, der forventes besvaret inden 2. be-handling.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogLA) indstiller lovforslaget tilvedtagelse.Flertallet vil stem-me imod de stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkepartier en del af skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og DetKonservative Folkeparti fik afgørende indrømmelser til afta-len i forhold til regeringens udspil til en skattereform. ForVenstre og Det Konservative Folkeparti var det helt afgø-rende, at boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryg-hed, som skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen harbetydet. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var dethelt afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på folke-pensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i sit ud-spil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var detendvidere afgørende, at den foreslåede aldersdiskrimination,som regeringen lagde op til i sit udspil, blev fjernet. Endeligvar det helt centralt, at skattereformen indeholder reelleskattelettelser for knap 8 mia. kr., jf. skatteministerens svaraf 3. september 2012 på L 194 – spørgsmål 19.Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set,at en endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieretmed midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konser-vative Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at af-talen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det erhelt afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Der-for indførte VK-regeringen i sin tid beskæftigelsesfradraget,afskaffede mellemskatten og løftede hundredetusinder ud aftopskatten.Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin forlæn-gelse af VK-regeringens tiltag på skatteområdet: højere ge-vinst ved at være i beskæftigelse i forhold til at være påpassiv forsørgelse, og at færre skal betale den højeste margi-nalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet og giveren større tilskyndelse til både at være i beskæftigelse, ud-danne sig og yde en ekstra indsats.Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen harVenstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at enrække af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke eruproblematiske. Desværre har regeringen ikke været indstil-let på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det gælder skatte-forholdene for udsendte danskere. Venstre og Det Konserva-tive Folkeparti står naturligvis ved den indgåede aftale, menærgrer sig over, at regeringen ikke har været villig til at lyttetil den berettigede kritik.Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at deri skatteaftalen alene er to bindinger på aftalepartierne.For det første ligger boligejernes skatteforhold fast fremtil 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen in-
deholder, at også regeringen er bundet til denne målsætningde kommende år, er positivt og sikrer tryghed for den enkel-te boligejer og boligmarkedet generelt.For det andet betyder de ændrede skatteforhold for kapi-talpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at derer betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatte-aftalen. For Venstre og Det Konservative Folkeparti har detværet afgørende, at måtte provenuet blive større end regerin-gens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå til at ned-bringe statens gæld. Uden denne binding ville der være enrisiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt som kort-varig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering ifremtiden.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag. Forkastes æn-dringsforslagene, vil mindretallet indstille lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, atDansk Folkeparti er stærkt utilfredse med udvalgsbehandlin-gen af lovforslaget, da skatteministeren ikke har givet fyl-destgørende svar, og i flere tilfælde slet ikke har svaret påspørgsmålene. Samme tendens gør sig gældende i skattemi-nisterens besvarelser på flere henvendelser fra borgere ogorganisationer, hvor ministeren heller ikke har villet svarepå spørgsmål om beskæftigelsesmæssige, konkurrenceevne-eller provenumæssige konsekvenser ved afskaffelsen af lig-ningslovens § 33 A. Skatteministeren har på ingen måde væ-ret villig til at give udvalget de oplysninger, som er nødven-dige, for at Folketinget kan stemme om lovforslaget på detmest oplyste grundlag.Dansk Folkeparti er derfor dybt uforstående over for,hvordan de andre partier kan stemme for et lovforslag, som iudvalgsarbejdet er blevet så voldsomt kritiseret af hørings-parterne, og hvor de negative konsekvenser af lovforslageter blevet så dårligt eller slet ikke belyst af skatteministeren.Dansk Folkeparti er modstandere af afskaffelsen af lig-ningslovens § 33 A, da omkostningerne ved afskaffelsen eralt for store. Afskaffelsen af paragraffen vil ramme alt fraerhvervsliv, kirkelige organisationer og universiteter til nød-hjælpsarbejdsorganisationer. Dansk Folkeparti bemærkerogså, at stort set alle høringssvar er negative, og at skattemi-nisteren har modtaget et brev fra 24 af landets største virk-somheder, som advarer imod denne lovændring, dog uden atdette virker til at have gjort noget indtryk på partierne baglovforslaget.De negative konsekvenser ved afskaffelsen af ligningslo-vens § 33 A er bl.a. følgende:– Mange danske virksomheder får deres konkurrenceevneforringet, da de skal betale mere i løn til den enkeltemedarbejder, når lønnen nu skal beskattes på dansk skat-teniveau.– Det vil fremover blive sværere at finde medarbejdere,som vil tage en tørn i udlandet.– Arbejdspladser vil flytte til udlandet.– Udenlandske ansættelser vil ikke længere bidrage til enpositiv udvikling i Danmark.
3
Der ansættes udlændinge til at udføre danske projekter iudlandet, hvilket medfører, at danske medarbejdere mi-ster værdifuld udenlandsk viden og erfaring.Det er Dansk Folkepartis overbevisning, at omkostnin-gerne og de negative konsekvenser af afskaffelsen af lig-ningslovens § 33 A hurtigt vil undergrave det forventedeskatteprovenu, hvilket en stor del af høringsparterne og deorganisationer, som har været i foretræde for udvalget, ogsåudtrykker.En anden del af lovforslaget er nedsættelsen af loftet overrejsefradraget fra 50.000 til 25.000 kr. Målet skulle være atgå efter udenlandsk arbejdskraft, der ikke betaler ret megetskat i Danmark, men forslaget har store konsekvenser for dedanskere, der rammes af ændringen. F.eks. bliver mange jy-ske og bornholmske håndværkere ramt. Det mindsker mobi-liteten på det danske arbejdsmarked, og ifølge beregninger-ne fra Skatteministeriet betyder det, at de pågældende dan-skere mister 3.700 kr. i rådighedsbeløb om året. Det gør, atDansk Folkeparti ikke kan støtte en forringelse af rejsefra-draget.Angående beskatningen af fri bil er Dansk Folkepartiimod, at det kommer til at virke med tilbagevirkende kraft.Derfor har Dansk Folkeparti stillet ændringsforslag, som in-debærer, at de foreslåede ændringer vedrørende fri bil kunfår virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler.Ændringerne omkring beskatning ved arbejdsudleje ogudvidet beskatning af lønarbejde i Danmark kan Dansk Fol-keparti godt støtte, men da skatteministeren har afvist en op-deling af lovforslaget, hvilket ellers er normal kutyme i Fol-ketinget, er det ikke muligt for Dansk Folkeparti at stemmefor de elementer, som partiet godt kan støtte.Etandet mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(LA):Til titlen1)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om ændring af ligningsloven og kildeskatteloven(Øget beskatning af fri bil, beskatning ved arbejdsudlejeog udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark)«.[Ændring af lovens titel, som følge af at ændringerne vedrø-rende nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af
fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst udgår af lov-forslaget, jf. ændringsforslag nr. 2. ]Til § 12)Nr. 1, 2, 3, 6og7udgår.[Ændringerne vedrørende nedsættelse af loft over rejsefra-drag og beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-indkomst udgår af lovforslaget]Til § 23)Nr. 5og6udgår.[Konsekvensændringer som følge af, at ophævelsen af lig-ningslovens § 33 A udgår]Til § 34)Paragraffen udgår.[Konsekvensændring som følge af, at ophævelsen af lig-ningslovens § 33 A udgår]Til § 45)Stk. 2, 3og5udgår.[Ikrafttrædelsesbestemmelserne vedrørende nedsættelse afloft over rejsefradrag og beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomst udgår]6)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.§ 1, nr. 4 og 5, har virkning fra og med den 1. ja-nuar 2013. § 1, nr. 4 og 5 finder dog ikke anvendelse på bi-ler, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden beskattes ihenhold til ligningslovens § 16, stk. 4.«[Ændret ikrafttræden vedrørende øget beskatning af fri bil]7)Istk. 8ændres »ændringerne af ligningslovens § 9,stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 1, af ligningslovens § 9 A,som affattet ved § 1, nr. 2 og 3, af ligningslovens § 16,stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 4 og 5 og af ophævelsen afligningslovens § 33 A, jf. § 1, nr. 7« til: »ændringen af lig-ningslovens § 16, stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 4 og 5«.[Konsekvensændring, som følge af at ophævelsen af lig-ningslovens § 33 A og ændringerne vedrørende nedsættelseaf loft over rejsefradrag udgår]BemærkningerTil nr. 1-5 og 7Ændringsforslagene indebærer, at de i lovforslaget fore-slåede ændringer vedrørende nedsættelse af loft over rejse-fradrag og beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandskelønindkomst (ophævelsen af ligningslovens § 33 A) udgår aflovforslaget.Til nr. 6Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede ændringervedrørende fri bil kun får virkning for fremtidige anskaffel-ser af firmabiler.
4
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 195Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334TitelFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 13/8-12 fra Esbjerg Kommune m.fl.Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministerenHenvendelse af 6/8-2012 fra Lars Holte Nielsen, Central Denmark EUOffice m.fl.Henvendelse af 16/8-2012 fra Burmeister & Wain Scandinavian Con-tractor A/SHenvendelse af 17/8-12 fra PwCHenvendelse af 20/8-12 fra COWIHenvendelse af 20/8-12 fra Danske MaritimeSkatteministerens svar på udvalgsspørgsmål stillet inden lovforslagetsfremsættelseMateriale i forbindelse med Det Syddanske EU-kontors og Midtjyl-lands EU-kontors foretræde den 23. august 2012Henvendelse af 22/8-12 fra Munck Asfalt a/sHenvendelse af 24/8-12 fra Danske MaritimeSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/8-12 fra CentralDenmark EU Office m.fl.Henvendelse af 22/8-12 fra Bornholms RegionskommuneSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8-12 fra COWISkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8 fra Danske Ma-ritimeHenvendelse af 19/8-12 fra Klavs Dahl Christensen, RisskovHenvendelse af 22/8-12 fra Nina Hermanson, København SHenvendelse af 23/8-12 fra Revisoft1. udkast til betænkningHenvendelse af 24/8-12 fra Johnny Holgaard, MonacoHenvendelse af 24/8-12 fra Magnus JustesenSvar på FIU spørgsmål 291 (Alm. del - §) vedrørende lovforslagetHenvendelse af 25/8-12 fra Daniel SchrøderHenvendelse af 25/8-12 fra Mads PetersenHenvendelse af 24/8-12 fra Lars MøllerHenvendelse af 27/8-12 fra Michael ArendahlSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra MunckAsfaltHenvendelse af 27/8-12 fra Foreningen af Rådgivende IngeniørerHenvendelse af 28/8-12 fra Nina Ivy, LondonHenvendelse af 27/8-12 fra Nikky TorresHenvendelse af 27/8-12 fra Jan Bjerregård, HerningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/8-12 fra EsbjergKommune m.fl.Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra Forenin-gen af Rådgivende Ingeniører
6
353637383940414243444546474849505152535455565758596061626364
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/8-12 fra Burmei-ster & Wain Scandinavian Contractor A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/8-12 fra PwCSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/8-12 fra KlavsDahl Christensen, RisskovSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra NinaHermanson, København SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/8-12 fra RevisoftSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra JohnnyHolgaard, MonacoSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra MagnusJustesenHenvendelse af 29/8-12 fra IngeniørforeningenHenvendelse af 29/8-12 fra Dansk MissionsrådHenvendelse af 29/8-12 fra Johnny Holgaard, MonacoSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra Ingeni-ørforeningenHenvendelse af 30/8-12 fra Klavs Dahl ChristensenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra NinaIvy, LondonSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra DanskMissionsrådSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra JohnnyHolgaard, MonacoSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra Jan Bjer-regård, HerningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra NikkyTorresSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra MichaelArendahlSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra LarsMøllerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/8-12 fra MadsPetersenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/8-12 fra DanielSchrøder2. udkast til betænkningHenvendelse af 30/8-12 fra Lars MøllerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra Born-holms RegionskommuneHenvendelse af 28/8-12 fra Rejsearbejdere.dkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/8-12 fra KlavsDahl ChristensenHenvendelse af 1/9-12 fra JKM ApSHenvendelse af 3/9-12 fra COWIHenvendelse af 3/9-12 fra Ole Tejsner3. udkast til betænkning
7
656667686970717273747576777879
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/9-12 fra Ole Tejs-nerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra Rejsear-bejdere.dkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/9-12 fra COWISkatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/9-12 fra JKM ApSSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra DankeMaritimeSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/8-12 fra LarsMøllerHenvendelse af 4/9-12 fra Klavs Dahl ChristensenHenvendelse af 4/9-12 fra Rejsearbejdere.dkNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetHenvendelse af 4/9-12 fra Dansk ByggeriHenvendelse af 4/9-12 fra Anders Laust Friis AndersenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra KlavsDahl ChristensenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra DanskByggeriSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra AndersLaust Friis AndersenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra Rejsear-bejdere.dkOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 195
Spm.nr.12
3
4
5
6
7
TitelSpm. om, hvor mange der i hver landsdel forventes at blive ramt af detnedsatte rejsefradrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at nedsættelsen af rejsefradraget vilramme udkantskommuner hårdere end andre kommuner, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad den lavere mobilitet på det danske arbejdsmarkedgrundet forringelsen af rejsefradraget vil koste det danske samfund, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan SKAT agter at kontrollere, om der ved udbetalingaf skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse er indgået aftale med ar-bejdsgiveren om lønnedgang for at få udbetalt godtgørelse, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange danskere der vil miste deres arbejde på grund afafskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om det ikke bekymrer ministeren, at der kun er negative hø-ringssvar om ophævelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil ned-bringe det humanitære arbejde med, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpå
8
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spørgsmål om, hvor mange færre danske medarbejdere der fremoverforventes udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslo-vens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget ændringen af reglerne om beskatning af fuldtskattepligtiges udenlandske lønindkomst forventes at koste danskevirksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det for ændringen af reglerne om beskatning af fuldt skatte-pligtiges udenlandske lønindkomst er medregnet i det forventede pro-venu, at der vil blive tale om tab af synergieffekt, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren forventer en adfærdsændring i udstationeringenaf dansk arbejdskraft, hvis ligningslovens § 33 A afskaffes, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er ministerens vurdering, at de negative adfærdsmæssigekonsekvenser af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A kan komme tilat overstige provenuet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig med Ingeniørforeningen i, at afskaffelsenaf ligningslovens § 33 A kan medføre færre danskere med internatio-nal erfaring og færre danskere med centrale placeringer i globale virk-somheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministerens holdning er til, at danske virksomheder pågrund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A fremover skal betalemere i løn til medarbejderne for at gøre udstationering attraktiv, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at en del personer, som anvenderligningslovens § 33 A, ikke har adgang til danske velfærdsydelser, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der be-virker, at ændringerne om fri bil ikke virker med tilbagevirkende kraft,men alene får virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beregningstekniske forudsætninger bagskønnet over den varige svækkelse af de offentlige finanser på ca. 50mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at når erhvervslivets konkurrenceevnepåvirkes negativt af en ophævelse af ligningslovens § 33A, har det og-så en negativ indflydelse på de offentlige finanser, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse landefordelingen for personerne, der i 2010 fikhalv eller hel lempelse efter ligningslovens § 33 A, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse fordelingen på uddannelsesmæssig baggrund forpersonerne, der i 2010 fik halv eller hel lempelse efter ligningslovens§ 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at en konsekvens af ophævelsen afligningslovens § 33 A vil være, at danskere, der er udsendt, i en langrække tilfælde vil komme til at betale mere i skat end danskere, derarbejder i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
22
23
24
2526
27
28
29
30
31
32
3334
35
36
Spm. om, hvilke lande der har sociale bidrag, som der ikke kan givescreditlempelse for i den danske skat, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at udsendte danskereskal betale mere i skat end danskere, der arbejder i Danmark, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvorfor det er i orden, at sømænd på DIS-ordningen ikke bidrager til den danske velfærdsstat, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvorfor det er nødvendigt at have en DIS-ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at man kan overføre argumenterne for athave en DIS-ordning til, hvorfor man har en bestemmelse som lig-ningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at man i lande omkring Danmark –Sverige, Norge, Finland og Tyskland – har en ordning, der minder omligningslovens § 33 A, og at en afskaffelse af ligningslovens § 33 Adermed vil stille udsendte danskere dårligere skattemæssigt end ud-sendte fra de pågældende lande, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om uddybning af, hvad ministeren mener med følgende sætning:»En dansk virksomhed vil kunne vælge at outsource opgaver til andrevirksomheder. Herefter vil opgaven ikke blive anset for en del af dendanske virksomhed, og der vil ikke være tale om arbejdsudleje«, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministerens følgende sætning dækker over »... det al-mindelige skibsbygningsarbejde og de processer, der indgår som endel af bygningen af et skib, og som foregår på værftets areal...«, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken effekt på provenuet der vil være, hvis ordningen istedet ændres, således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra seks tilni måneder, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken effekt på provenuet der vil være, hvis ordningen istedet ændres, således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra seks tiltolv måneder, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der begrunder den forskellige skattemæssige behand-ling af statsligt udsendte og udsendte fra offentlige – ikkestatslige –organisationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke forudsætninger om adfærd der ligger til grund forprovenuberegningen på afskaffelsen af ligningsloven §33 A, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse provenukonsekvenserne, hvis COWI’s antagelserom effekten alene på deres virksomhed er korrekte, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af dem, der anvender ligningslovens § 33A, der har familie i Danmark, er singler, eller
10
37
38
39
40
41
42
43
4445
46
47
4849
50
tager familien med til udlandet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om de job, som Danmark mister til udlandet ved ophævelsen afligningslovens § 33 A, kommer tilbage til Danmark, hvis man fortry-der og sidenhen genindfører ligningslovens § 33 A, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om der kan være danskere, der ikke har adgang til danske vel-færdsydelser, når de er udsendt og benytter ligningslovens § 33 A, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange danskere, som ved afskaffelsen af ligningslo-vens § 33 A vil blive fuldt beskattet i Danmark, selvom de ikke haradgang til danske velfærdsydelser, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om danskere i fremtiden vil betale fuld dansk skat under ud-landsopholdet uden at have adgang til danske sociale velfærdsydelser,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man skattemæssigt skal behandles anderledes, blotfordi man sælger eller fremlejer sin bopæl, hvis man i en kortere peri-ode flytter til udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om virksomheders og organisationers bemærkninger om, at enophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre udflytning af arbejds-pladser og tab af ordrer, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren eller Skatteministeriet bedre kan gen-nemskue konsekvenserne af en ophævelse af ligningslovens § 33 Aend de virksomheder og organisationer, der benytter ordningen, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man kan opretholde en skattefritagelse som DIS-ordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke forudsætninger der er lagt ind i forbindelse med pro-venuberegningerne på en ophævelse af ligningslovens § 33 A, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Skatteministeriet har undersøgt, hvor mange af de knap6.000 personer, der benytter ligningslovens § 33 A, der bliver udsendtmed en nettolønsordning, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm., om ligningslovens § 33 A ikke også har været med til at fasthol-de danske virksomheders generelle konkurrenceevne på verdensmar-kederne og har medvirket til at fremme den danske beskæftigelse, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange europæiske lande der benytter sig af en DIS-ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange europæiske lande, der benytter sig af en ek-semptionsordning, som minder om eller har samme effekt som lig-ningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre, at manskattemæssigt bliver stillet bedre, hvis man i den periode, man er i ud-landet, opgiver sin fulde danske skattepligt, end hvis man ikke gør det,til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
51
52
5354
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Spm., om der har været fortilfælde af, at en skattelovsændring er ble-vet kritiseret massivt som nu her ved ophævelsen af ligningslovens §33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan forestille sig, at der kan komme nogle oplys-ninger frem vedrørende de skadelige virkninger af en ophævelse afligningslovens § 33 A, der vil medføre, at ministeren ændrer holdningtil, hvorvidt bestemmelsen skal ophæves, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren mener, at ideologi går foran vækst og arbejds-pladser, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er villig til at genoverveje en ophævelse af lig-ningslovens § 33 A, hvis det viser sig, at en ophævelse vil medføre etprovenutab for Danmark, da der jo i så fald ikke vil være noget bidragtil at finansiere den fælles velfærd, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at fremsende eksempler på, at ganske vellønnede personerhar kunnet undgå skattebetaling, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren mener, at en tekniker, maskinarbejder eller nød-hjælpsarbejder, der ikke får en millionløn, men bliver udsendt på ennettoløn, vil kunne overskue konsekvenserne af at betale dansk skat,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad afskaffelsen af ligningslovens §33 A forventes at kostedanske virksomheder, hvilket ministeren ikke svarer på i svaret påspørgsmål 9, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig med Ingeniørforeningen i, at afskaffelsenaf ligningslovens § 33 A kan medføre færre danskere med internatio-nal erfaring og færre danskere med centrale placeringer i globale virk-somheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange færre danske medarbejdere der fremover for-ventes udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslovens§ 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange danskere der vil miste deres arbejde på grund afafskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor meget afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil ned-bringe det humanitære arbejde med, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at vurdere omfanget og karakteren af de administrative byr-der, der påføres organisationer godkendt efter ligningslovens § 8 Asom følge af en ophævelse af ligningslovens § 33 A, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil være indstillet på at lade udarbejde en detalje-ret, praktisk vejledning om beskatning af udsendte, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at overvåge, hvilke konsekvenser en ophævelse af lignings-lovens § 33 A vil have, til skatteministeren
12
65
66
67
68
Spm. om, hvorfor Skatteministeriet tilsyneladende ikke har lavet enkonsekvensberegning af, hvad en ophævelse af ligningslovens § 33 Avil medføre for danske virksomheders omsætning, til skatteministerenSpm. om, hvorfor Skatteministeriet tilsyneladende ikke har lavet enkonsekvensberegning af, hvad en ophævelse af ligningslovens § 33 Avil medføre i forhold til tab af danske arbejdspladser, til skatteministe-renSpm. om at overveje, om man i lyset af den helt uhørt massive kritikaf lovforslaget og de manglende konsekvensberegninger fra ministeri-ets side vil udskyde ikrafttræden af lovforslaget, til skatteministerenSpm., om ministeren vil anerkende, at hvis der forsvinder 6.000 ar-bejdspladser fra Danmark pga. ophævelsen af ligningslovens § 33 A,vil det af ministeren opstillede provenuskøn være forkert, til skattemi-nisteren