Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 196 Bilag 7, L 196 A Bilag 7, L 196 B Bilag 7
Offentligt
1152466_0001.png
1152466_0002.png
1152466_0003.png
1152466_0004.png
1152466_0005.png
1152466_0006.png
1152466_0007.png
1152466_0008.png
1152466_0009.png
1152466_0010.png
Til lovforslag nr.L 196
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. august 2012
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren og DF)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andrelove(Afskaffelse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension og adgang til fusion mellem pensionskasser m.v. ogforsikringsselskaber m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget, herunderom deling af lovforslaget. Skatteministeren har stillet æn-dringsforslag nr. 1-17 og 21 og Dansk Folkepartis medlem-mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 18-20.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. juli 2012dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 309. Den 15. og16. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:[<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ][DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:<Deputationer>]SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:»A.»Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatnings-loven og forskellige andre love (Afskaffelse af fradragsretm.v. for indbetalinger til kapitalpension)« omfattende § 1,indledningen, nr. 1-31 og 33-38, §§ 2-7, §§ 9 og 10 og § 11,stk. 1, 2 og 4-10.B.»Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatnings-loven og selskabsskatteloven (Adgang til fusion mellempensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.)« omfat-tende § 1, indledningen, nr. 32, § 8 og § 11, stk. 1 og 3.«[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 22 A, stk. 1, 1. pkt.,ændres »4. pkt.« til: »5. pkt.««[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets§ 1, nr. 12]3)I det undernr. 19foreslåede§ 25 Aindsættes istk. 5efter »indbetalte beløb«: », jf. dog stk. 6«.[Indsættelse af en henvisningsbestemmelse som følge af æn-dringsforslag nr. 4]4)I den undernr. 19foreslåede§ 25 Aindsættes somstk.6:»Stk. 6.I løbet af det indkomstår, der følger efter det ind-komstår, hvori der er indbetalt beløb over beløbsgrænsensom angivet i stk. 5, kan sådanne for meget indbetalte beløboverføres til en pensionsordning omfattet af kapitel 1, bort-set fra aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende en-gangssum. Der betales en afgift på 4 pct. af det overførte be-løb. Overførslen har virkning for det indkomstår, hvor der erforetaget indbetaling over beløbsgrænsen som angivet i stk.5.«[Adgang til at overføre indbetalte beløb over beløbsgrænsentil en ordning, hvor præmier og bidrag er fradrags- ellerbortseelsesberettigede]5)I den undernr. 31foreslåede affattelse af§ 37indsæt-tes som4. pkt.:»1. pkt. gælder ikke for konvertering af en kapitalpensionefter § 25, stk. 1, nr. 9, eller ved konvertering af en supple-rende engangsydelse efter § 29 A, stk. 1, 2. pkt.«[Kapitalpension m.v. fortsat omfattet af pensionsbeskat-ningslovens kapitel 1 ved konverterring til aldersforsikringm.v.]6)Efter nr. 36 indsættes som nye numre:»02.§ 56, stk. 3,affattes således:
»Stk. 3.Har en pensionskasse som nævnt i § 2, nr. 4, jf. §3, anvendt en del af det indbetalte medlemsbidrag til supple-rende engangssum omfattet af § 29 A, stk. 1, eller har pensi-onskassen med Det Finansielle Virksomhedsråds godken-delse tegnet gruppelivsforsikringer for medlemmerne, an-vendes reglerne i stk. 1, 1. pkt., på den del af medlemsbidra-get, der er anvendt til supplerende engangssum henholdsvispå præmien til gruppelivsforsikringerne. Supplerende en-gangssum behandles i øvrigt efter reglerne i § 29 A og grup-pelivsforsikringen efter reglerne i § 53 A.«03.§ 56, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Har en arbejdsgiver og en arbejdstager aftalt, aten aldersforsikring, aldersopsparing eller gruppelivsforsik-ring, der ikke er fradragsberettiget, indgår som en ikke ad-skilt del af en pensionsordning, der er omfattet af § 19, an-vendes reglerne i stk. 1, 1. pkt., på indbe-talingerne til disseordninger. I øvrigt behandles aldersforsikringen efter regle-rne i § 10 A, aldersopsparingen efter reglerne i § 12 A oggruppelivsforsikringen efter reglerne i § 53 A.««[Indbetalinger til aldersforsikring m.v. på integrerede ord-ninger, hvori der også indgår bortseelsesberettigede kompo-nenter]Til § 37)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 43, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Arbejdsgiverens indbetaling til gruppelivsforsikring, al-dersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssumsom nævnt i pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3 og 5,anses dog ikke for A-indkomst.««[Arbejdsgiverens indbetaling til aldersforsikring m.v. ansesikke for A-indkomst]8)Nr. 1affattes således:»1.I§ 49 Dindsættes somstk. 5:»Stk. 5.For indbetalinger, der udelukkende sker til alders-forsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 10 A, aldersop-sparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, eller supple-rende engangssum, jf. pensionsbeskatningslovens § 29 A,opgør arbejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den re-levante offentlige myndighed bidragsgrundlaget og beregnerbidragets størrelse. Arbejdsgiverens indbetalinger til ordnin-ger som nævnt i 1. pkt., der indgår som en ikke adskilt del afen pensionsordning, der er omfattet af pensionsbeskatnings-lovens § 19, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3 eller5, behandles efter stk. 1.««[Præcisering af pligt for enten arbejdsgiver eller pensionsin-stitut til at opgøre og beregne arbejdsmarkedsbidrag af ar-bejdsgiverens indbetalinger til aldersforsikring m.v. samt re-daktionel ændring]9)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 55, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
3
10)I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 60, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]11)I den undernr. 4foreslåede ændring af§ 61, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]12)I den undernr. 5foreslåede ændring af§ 62, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]Til § 913)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, stk. 2, nr. 1,indsættes efter »pensionsbeskat-ningslovens § 19«: », eller § 56, stk. 3 eller 5«.«[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]14)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»02.I§ 8 B, stk. 1, nr. 9,ændres »bekendt, og« til: »be-kendt,«.03.I§ 8 B, stk. 1, nr. 10,ændres »19.« til: »19, og«.04.I§ 8 B, stk. 1,indsættes somnr. 11:»11) forfaldne såvel som indbetalte forsikringspræmier ogindskud én gang for alle efter fradrag af det af forsik-ringsselskabet m.fl. indeholdte arbejdsmarkedsbidragtil aldersforsikringer, supplerende engangssum, oggruppelivsforsikring.«05.I§ 8 F, stk. 1� nr. 7,ændres »bekendt, og« til: »be-kendt,«.06.I§ 8 F, stk. 1� nr. 8,ændres »3.« til: »3, og«.07.I§ 8 F, stk. 1indsættes somnr. 9:»9) indbetalinger efter fradrag af det af banken og spare-kassen m.v. indeholdte arbejdsmarkedsbidrag til alders-opsparing og gruppelivsforsikring.««[Indberetningspligt for pensionsinstitutterne for indbetalin-ger til aldersforsikring m.v. på integrerede ordninger]Nye paragraffer15)Efter § 10 indsættes som nye paragraffer:»§ 01Ilovomarbejdsløshedsforsikringm.v.,jf.lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, foretagesfølgende ændring:1.I§ 74 j, stk. 4,indsættes efter3. pkt.som nyt punktum:»Indberetning af depotet af aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven, sker efter en bruttofi-
cering af depotet, som fremkommer ved at dividere depo-tværdien med 0,627.«2.I§ 74 j, stk. 5, 2. pkt.,ogstk. 9, 2. pkt.,ændres »jf. stk. 4,3. pkt.« til: »jf. stk. 4, 3. og 4. pkt.«§ 02I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 6.juli 2007, som senest ændret ved lov nr. 1367 af 28.december 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 18, stk. 2,indsættes efter3. pkt.som nyt punktum:»Indberetning af depotet af aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven, sker efter en bruttofi-cering af depotet, som fremkommer ved at dividere depo-tværdien med 0,627.«2.I§ 18, stk. 4, 2. pkt.,ogstk. 10, 2. pkt.,ændres »jf. stk. 2,3. pkt.« til: »jf. stk. 2, 3. og 4. pkt.«§ 03I lov om delpension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 16.november 2005, som ændret ved § 8 i lov nr. 523 af 24. juni2005, lov nr. 1541 af 20. december 2006, § 7 i lov nr. 429 af28. april 2010 og lov nr. 1366 af 28. december 2011,foretages følgende ændring:1.I§ 4 a, stk. 2,indsættes efter3. pkt.som nyt punktum:»Indberetning af depotet af aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven, sker efter en bruttofi-cering af depotet, som fremkommer ved at dividere depo-tværdien med 0,627.«2.I§ 4 a, stk. 4, 2. pkt.,ændres »jf. stk. 2, 3. pkt.« til: »jf.stk. 2, 3. og 4. pkt.««[Bruttoficering af beskattede pensionsopsparinger]Til § 1116)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.«[Ændring af lovens ikrafttræden]17)Istk. 2ændres »2-5« til: »3-5«.[Redaktionel ændring]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:18)Istk. 6ændres »2013« to steder til: »2013-2017«.[Forlængelse af afgiftsrabatordningen til og med 2017]19)Istk. 7ændres »2013« tre steder til: »2013-2017«.[Lavere afgift ved udbetaling af kapitalpension til og med2017 som følge af forlængelsen af afgiftstrabatordningen]
4
20)Istk. 8ændres »2013« til: »2013-2017«.[Lavere afgift ved dispositioner over kapitalpension til ogmed 2017 som følge af forlængelsen af afgiftstrabatordnin-gen]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:21)Istk. 10ændres »stk. 10« til: »stk. 9«.[Redaktionel ændring]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for-slag (A) vedrører afskaffelse af fradragsret m.v. for indbeta-linger til kapitalpension. Det andet forslag (B) vedrører ad-gang til fusion mellem pensionskasser m.v. og forsikrings-selskaber m.v.Til nr. 2Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-melse.Med lovforslagets § 1, nr. 12, indsættes i pensionsbeskat-ningslovens § 19, stk. 1, et nyt punktum efter 3. pkt. Pensi-onsbeskatningslovens § 22 A, stk. 1, 1, pkt., indeholder enhenvisning til pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 4. pkt.Som følge af lovforslagets § 1, nr. 12, skal henvisningen ipensionsbeskatningslovens § 22 A, stk. 1, 1. pkt., til pensi-onsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 4. pkt., ændres til § 19,stk. 1, 5. pkt.Til nr. 3Med ændringsforslaget indsættes en henvisningsbestem-melse.Med lovforslagets § 1, nr. 19, skal der efter pensionsbe-skatningslovens § 25 A, stk. 5, betales en afgift på 20 pct. afindbetalte beløb til aldersforsikring, aldersopsparing og sup-plerende alderssum, der overstiger beløbsgrænsen på 27.600kr. (2013-niveau).Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at give mulighed for,at indbetalte beløb over beløbsgrænsen i stedet kan overfø-res til en fradragsberettiget eller bortseelsesberettiget ord-ning mod betaling af en afgift på 4 pct. af det beløb, deroverføres. Det foreslås derfor i pensionsbeskatningslovens §25 A, stk. 5, om 20 pct.s-afgiften, at indsætte en henvisningtil den modificerende bestemmelse i pensionsbeskatningslo-vens § 25 A, stk. 6, om, at indbetalte beløb over beløbs-grænsen i stedet kan overføres til en fradragsberettiget ellerbortseelsesberettiget ordning mod betaling af en afgift på 4pct.Til nr. 4Med lovforslagets § 1, nr. 19, skal der efter pensionsbe-skatningslovens § 25 A, stk. 5, i det tilfælde, hvor de samle-de præmier og bidrag til en aldersforsikring, aldersopsparingog den del af et pensionskassemedlems årlige bidrag, der an-vendes til finansiering af supplerende engangssummer, beta-les en afgift på 20 pct. af det beløb, der er indbetalt for me-get, dvs. over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).
Afgiften påhviler pensionsopspareren og opkræves via års-opgørelsen for det indkomstår, hvor overskridelsen er sket.Formålet med afgiften er at forhindre, at der spekuleres iat indbetale beløb over beløbsgrænsen. Uden bestemmelsenville der kunne spekuleres i, at afkastet af det for meget ind-betalte beløb alene ville blive beskattet med pensionsafkast-skat på 15,3 pct. i stedet for som positiv kapitalindkomstmed op til 42 pct. (2014-niveau). Afgiften er dermed en sim-pel teknisk løsning på udfordringen med at værne om be-løbsgrænsen.I forbindelse med høringen over lovforslaget rejste pensi-onsbranchen ønske om, at der gives mulighed for, at over-skydende beløb enten kan udbetales afgiftsfrit inden for enkort periode efter årsopgørelsen eller overføres til en fra-dragsberettiget ordning. Det fremgår af høringsnotatet omdette ønske, at Skatteministeriet er i dialog med Forsikring& Pension herom.De drøftelser, som Skatteministeriet herefter har haft medForsikring & Pension, har resulteret i en model, hvorefterdet overskydende beløb som et alternativ til afgiften på 20pct. kan overføres til en fradragsberettiget eller bortseelses-berettiget ordning mod betaling af en afgift på 4 pct. af detbeløb, der overføres.Det foreslås at fastsætte regler for adgangen til at overfø-re for meget indbetalte beløb til en fradrags- eller bortseel-sesberettiget ordning i pensionsbeskatningslovens § 25 A,stk. 6.Det foreslås i 1. pkt., at det for meget indbetalte beløbkan overføres til en fradrags- eller bortseelsesberettiget pen-sionsordning i løbet af det indkomstår, der følger efter detindkomstår, hvori der er indbetalt beløb over beløbsgræn-sen. Det beløb, der skal overføres, opgøres som det beløb,der ligger over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).Der skal efter 2. pkt. betales en afgift på 4 pct. af detoverførte beløb. Afgiften har til formål at neutralisere, at af-kastet af det for meget indbetalte beløb bliver stående påpensionsordningen til PAL-beskatning samtidig med, at detfor meget indbetalte overføres til en fradragsberettiget ord-ning.Det står pensionsopspareren frit at beslutte, om der skalske overførsel af et for meget indbetalt beløb, og i givet faldhvor meget af det for meget indbetalte beløb, der skal over-føres. Det betyder, at pensionsopspareren i stedet for at beta-le 20 pct.af det for meget indbetalte beløb, der efter forslagetherefter kan blive stående på ordningen, kan nøjes med kunat betale 4 pct. af det beløb, der overføres til en fradragsbe-rettiget eller bortseelsesberettiget ordning. Endvidere betalesder af forskellen mellem det for meget indbetalte beløb ogdet overførte beløb en afgift på 20 pct., jf. § 25 A, stk. 5.EksempelDer er indbetalt 10.000 kr. over beløbsgrænsen på 27.600kr. (2013-niveau), hvilket udløser en afgift på 20 pct. sva-rende til 2.000 kr.A. Pensionsopspareren overfører 10.000 kr. til en fra-dragsberettiget ordning, hvorved afgiften reduceres til400 kr., og der opnås fradrag for 10.000 kr.Skriv teksther!
5
Pensionsopspareren overfører 0 kr., og afgiften reduce-res derfor ikke.C. Pensionsopspareren overfører 6.000 kr. til en fradrags-berettiget ordning, hvorved afgiften reduceres til 1.040kr. (20 pct. af 4.000 kr. + 4 pct. af 6.000 kr.). Der opnåsfradrag for 6.000 kr.Afgiften opkræves ligesom 20 pct.s afgiften efter pensi-onsbeskatningslovens § 25 A, stk. 5, via årsopgørelsen, jf.ændringsforslagene til kildeskatteloven i lovforslagets § 3.Det foreslås i 3. pkt., at overførslen har skattemæssigvirkning for det indkomstår, hvori der er sket indbetalingover beløbsgrænsen, og ikke det indkomstår, hvori overførs-len sker. Det svarer til den gældende regel i pensionsbeskat-ningslovens § 21 A, der bl.a. regulerer indbetalinger til rate-pension, der overstiger loftet for ratepensionsindbetalinger.Overføres et for meget indbetalt beløb til en fradragsbe-rettiget m.v. ordning, har det som konsekvens, at der skaludsendes en årsopgørelse til pensionsopspareren, hvor 20pct.s afgiften reguleres således, at der opkræves en afgift på4 pct. af det overførte beløb, og 20 pct.s afgiften fastholdesfor forskellen mellem det for meget indbetalte beløb og detoverførte beløb, jf. pkt. C i eksemplet ovenfor.Det bemærkes i øvrigt, at Skatteministeriet og pensions-branchen ved førstkommende lejlighed vil indgå i en dialogom de forskellige regler for indbetalinger over lofterne forratepension og aldersforsikring m.v. med henblik på eneventuel revision af disse regler, herunder spørgsmålet ommuligheden for at foretage korrigerende overførsler alleredei indbetalingsåret og ikke først i overførselsåret.Til nr. 5Det er i pensionsbeskatningslovens § 37 fastsat, at nårder er indtrådt afgiftspligt af en ordning, er ordningen ikkelængere omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.Det betyder, at pensionsopspareren ikke har fradragsret forsine indbetalinger til ordningen og er skattepligtig af ar-bejdsgivers bidrag til ordningen. Hvor afgiftspligten kunomfatter en del af ordningens værdi, er det dog kun dennedel af ordningen, der ikke længere er omfattet af pensions-beskatningslovens kapitel 1.Pensionsbeskatningslovens § 37 er med lovforslagets § 1,nr. 31 foreslået udvidet, så reglen finder tilsvarende anven-delse for udbetalinger m.v. fra aldersforsikringer m.v., her-under undtagelsesreglen om, at en deludbetaling ikke med-fører, at den resterende del af ordning falder ud af pensions-beskatningslovens kapitel 1.Imidlertid tager lovforslagets § 1, nr. 31, ikke højde forden situation, hvor en kapitalpension konverteres til en al-dersforsikring m.v. Som pensionsbeskatningslovens § 37 vilvære formuleret med ændringen i lovforslagets § 1, nr. 31,vil en konvertering umiddelbart betyde, at aldersforsikrin-gen m.v. ikke vil være omfattet af pensionsbeskatningslo-vens kapitel 1. Det vil bl.a. betyde, at afkastet af aldersfor-sikringen m.v. ikke beskattes lempeligt med 15,3 pct. efterpensionsafkastbeskatningsloven, men som kapitalindkomstmed op til 42 pct. (eksl. kirkeskat). Det er ikke hensigten,hvorfor det foreslås at justere lovforslagets § 1, nr. 31, såle-
B.
des, at en konvertering ikke medfører, at aldersforsikringenm.v. falder ud af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.Til nr. 6I det fremsatte lovforslag foreslås det, at det er arbejdsgi-veren, der afregner A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af al-dersforsikring m.v.Forsikring & Pension anførte i sit høringssvar, at detteprincipielt set også klart er at foretrække for pensionsselska-berne, men anførte også, at det er forventningen, at ganskemange arbejdsgivere vil få endog meget vanskeligt ved atadministrere dette.Det er ved udarbejdelsen af det fremsatte lovforslag ansetfor administrativt mest praktisk for arbejdsgiveren, at indbe-talingen til aldersopsparing, aldersforsikring og supplerendeengangssum i relation til arbejdsgiverens indeholdelse fuldtud behandles på samme måde som almindelig løn, der udbe-tales til den ansatte. Reglerne for arbejdsgiverens m.v. inde-holdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er fastsat ud frahensynet til arbejdsgiverens administration.Det har imidlertid vist sig, at mange arbejdsgivere vil fåmeget vanskeligt ved at administrere denne fremgangsmåde.Det er tilfældet, når arbejdsgiverens samlede betaling afpræmier og bidrag til pensionsinstituttet omfatter såvel ind-betalinger, som den ansatte har bortseelsesret for, som ind-betalinger, som den ansatte ikke har bortseelsesret for, oghvor arbejdsgiveren ikke har kendskab til, hvordan de sam-lede præmier og bidrag fordeler sig på herpå. Det er såledeskun pensionsinstituttet, der kender fordelingen, idet pensi-onsinstituttet fordeler den samlede indbetaling på de enkeltepensionsordninger.Arbejdsgiveren vil således have meget vanskeligt vedhver måned at sikre, at det rette beløb indbetales til pensi-onsselskabet uden bortseelsesret. Forslaget giver dermed ar-bejdsgivere en masse administration og usikkerhed.Forsikring & Pension foreslog derfor en alternativ model,som Skatteministeriet efter forslagets fremsættelse har drøf-tet med Forsikring & Pension. Det foreslås nu at indføjedenne model i lovforslaget.Efter den foreslåede model er indbetalingen til aldersfor-sikring og aldersopsparing i visse nærmere angivne tilfældeB-skattepligtig – og ikke A-skattepligtig som i lovforslaget.Det svarer til retsstillingen for ikke fradragsberettigede inte-grerede gruppelivsforsikringer, jf. pensionsbeskatningslo-vens § 56, stk. 5, der foreslås udvidet til også at gælde al-dersforsikringer og aldersopsparinger, der er integreret i enbortseelsesberettiget pensionsordning.Har en arbejdsgiver og en arbejdstager således aftalt, aten aldersforsikring eller en aldersopsparing skal indgå somen ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet afbortseelsesret efter pensionsbeskatningslovens § 19, skalpensionsinstituttet indberette pensionsbidraget og afregnearbejdsmarkedsbidrag af aldersforsikringen eller aldersop-sparingen. Skatten af indbetalingen til aldersforsikringenm.v. afregnes via årsopgørelsen. Det svarer til gældende retfor gruppelivsforsikringer i tilfælde hvor en arbejdsgiver ogen arbejdstager har aftalt, at en gruppelivsforsikring skalindgå som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der er
6
omfattet af bortseelsesret efter pensionsbeskatningslovens §19.Af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3, følger, at haren pensionskasse med Forsikringsrådets – det nuværendeDet Finansielle Virksomhedsråd – godkendelse tegnet grup-pelivsforsikringer for medlemmerne, er præmiebetalingernehertil B-skattepligtige, og pensionskassen afregner arbejds-markedsbidrag, svarende til gældende ret for integreredegruppelivsforsikringer i livforsikringsselskaber, jf. pensions-beskatningslovens § 56, stk. 5.På samme måde som udvidelsen af pensionsbeskatnings-lovens § 56, stk. 5, foreslås den tilsvarende regel for pensi-onskasser i § 56, stk. 3, derfor udvidet, så den også kommertil at omfatte supplerende engangssummer. Henvisningen tilForsikringsrådet ændres i øvrigt til Det Finansielle Virksom-hedsråd.Det bemærkes, at modellen alene vil gælde sådanne inte-grerede aftaler, og altså ikke arbejdsgiverens indbetalingertil aldersforsikringer m.v., der er adskilt fra indbetalinger tilpensionsordninger, hvor den ansatte har bortseelsesret forarbejdsgiverens indbetaling. Her vil det være lovforslagetsA-skattemodel, der vil gælde, sådan at arbejdsgiveren harpligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag afpensionsindbetalingen. Pensionsindbetalingen behandles alt-så fuldt ud på samme måde som almindelig løn, der udbeta-les til den ansatte.Det bemærkes, at såfremt modellen måtte give anledningtil uhensigtsmæssigheder, herunder i relation til den dagligeadministration og skattebetalingen, vil modellen blive tagetop til revision i samarbejde med pensionsbranchen.Til nr. 7Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslagnr. 6.Kildeskattelovens § 43 definerer hvilke indkomster, derhenregnes til A-indkomst. Til A-indkomst henregnes enhverform for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet frikost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herun-der løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drik-kepenge og lignende ydelser.Det foreslås at ændre kildeskattelovens § 43, stk. 1, såle-des at i det tilfælde, hvor arbejdsgiveren m.v. indbetaler etsamlet beløb til pensionsinstituttet, hvoraf en del ikke erbortseelsesberettiget for den ansatte, skal arbejdsgiverenundlade at indeholde A-skat af den samlede indbetaling, jf.ændringsforslag nr. 6, hvortil der henvises.Pensionsinstituttet skal indberette den del af indbetalin-gen, der ikke er bortseelsesberettiget for den ansatte, tilSKAT. Den pågældende indkomst behandles skattemæssigtsom B-indkomst. Pensionsinstituttet indeholder og afregnerarbejdsmarkedsbidraget af B-indkomsten. Skatten af denneopkræves ved, at B-indkomsten indgår i den ansattes for-skudsopgørelse som bidragsfri B-indkomst. Derved indgårindkomsten i beregningen af den ansattes skattekortfradragog trækprocent med den virkning, at den A-skat, som denskattepligtiges arbejdsgiver indeholder af den øvrige ind-komst for den ansatte, får en størrelse, der i videst muligtomfang også dækker skatten af B-indkomsten.
Til nr. 8Det er i kildeskattelovens § 49 D, stk. 5, jf. lovforslagets§ 3, nr. 1, foreslået, at for indbetalinger til aldersopsparing,aldersforsikring og supplerende engangssummer som nævnti pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1, 1. pkt., opgør ar-bejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den relevanteoffentlige myndighed grundlaget for arbejdsmarkedsbidra-get og beregner arbejdsmarkedsbidragets størrelse.Som følge af ændringsforslag nr. 6, hvorved der indføresen model for den særlige situation, hvor en arbejdsgiver ogen arbejdstager har aftalt, at en aldersforsikring eller en al-dersopsparing skal indgå som en ikke adskilt del af en pensi-onsordning, der er omfattet af bortseelsesret efter pensions-beskatningslovens § 19, med den konsekvens, at det er pen-sionsinstituttet, der skal opgøre arbejdsmarkedsbidraget,foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 3, nr. 1.Det foreslås således for det første at præcisere, at for ar-bejdsgiverindbetalinger, der udelukkende sker til aldersfor-sikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, op-gør arbejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den rele-vante offentlige myndighed bidragsgrundlaget og beregnerbidragets størrelse, jf. også kildeskattelovens § 46 og ar-bejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.Det foreslås for det andet at præcisere, at er der til gen-gæld tale om, at arbejdsgiverindbetalinger til aldersforsik-ring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, derindgår som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der eromfattet af § 19, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3eller 5, opgør pensionsinstituttet bidragsgrundlaget og be-regner bidragets størrelse, jf. også kildeskattelovens § 49 D,stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4.Endvidere foreslås en redaktionel ændring.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-slag nr. 6.Til nr. 9-12Det fremgår af kildeskattelovens §§ 55, 60, 61 og 62, jf.lovforslagets § 3, nr. 2-5, at afgiften på 20 pct. af indbetalin-ger på aldersopsparing, aldersforsikring og supplerende en-gangssummer, der overstiger beløbsgrænsen på 27.600 kr. (i2013-niveau), af administrative grunde opkræves via denskattepligtiges årsopgørelse.Det foreslås, at den foreslåede afgift på 4 pct. af oversky-dende beløb, der overføres til en fradragsberettiget ellerbortseelsesberettiget pensionsordning efter pensionsbeskat-ningslovens § 25 A, stk. 6, jf. ændringsforslag nr. 4, af ad-ministrative grunde ligeledes opkræves via den skattepligti-ges årsopgørelse.Til nr. 13Ændringen i nr. 12 er en konsekvensændring som følgeaf ændringsforslag nr. 6 om en ny affattelse af § 56, stk. 3og 5.Til nr. 14Forfaldne præmier og indbetalinger til aldersforsikring,aldersopsparing, supplerende engangssum og gruppelivsfor-sikringer, der indgår som en ikke adskilt del af en aftalt pen-
7
sionsordning mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, erikke omfattet af bortseelsesretten i pensionsbeskatningslo-vens § 19. Da det alene er pensionsinstituttet, der kan opgø-re, hvor stor en del af den samlede indbetaling fra arbejdsgi-veren, der anvendes til disse ikke fradragsberettigede ord-ninger, skal arbejdsgiveren heller ikke foretage indeholdelseaf arbejdsmarkedsbidrag og A-skat af denne del af den sam-lede præmie. Pensionsinstitutterne pålægges i stedet ved deforeslåede ændringer i skattekontrollovens § 8 B og § 8 F enpligt til at oplyse SKAT om størrelsen af den del af de i altmodtagne præmier og indbetalinger, der anvendes til denævnte ordninger uden bortseelsesret. Disse beløb kan her-ved medtages ved opgørelsen af den skattepligtige ind-komst, når årsopgørelsen for ejeren bliver dannet.Til nr. 15Til § 01, nr. 1Efter den gældende § 74 j, stk. 2, i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v. medfører pensionsordninger, der er om-fattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse afefterlønnen. Efterlønnen nedsættes dog ikke af opsparing iArbejdsmarkedets Tillægspension samt pensionsordninger,som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litrac-f, (invalidepension, ægtefælle- eller samleverpension ogbørnepension).Efter den gældende § 74 j, stk. 4, i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v. skal pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de om-fattede pensionsrettigheder kort før medlemmet når efter-lønsalderen. For pensionsordninger med løbende livsvarigeudbetalinger indberettes et beregnet årligt livsvarigt beløb,og for andre pensionsordninger indberettes depotværdien.De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner villeumiddelbart betyde en lempeligere modregning i efterlønnenfor pensionsopsparinger og dermed en forøgelse af udgiftentil efterløn. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for mod-regning af kapitalpensioner vil blive mindre, fordi nye ogkonverterede kapitalpensioner vil indgå i beregningsgrund-laget med et beskattet beløb i stedet for med et ubeskattetbeløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremryknin-gen af beskatningen af kapitalpensioner skal ændre på be-regningsgrundlaget for modregning af pensioner i efterløn.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. skal indberette værdien af de-potet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikringefter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerendeengangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven) meden bruttoværdi. Det foreslås, at bruttoværdien findes ved atdividere depotet af den beskattede pension med 0,627.Formålet med bruttoficeringen er, at efterlønsmodtagernei udgangspunktet ikke skal stilles anderledes end efter gæl-dende regler. Bruttoficeringssatsen, hvor der divideres med0,627 pct., betyder, at uanset om beskatningen af pensionener sket med 37,3 pct. eller med 40 pct., vil beregningsgrund-laget for modregning i efterløn ikke blive højere end den
værdi, pensionen ville have haft, hvis den ikke havde væretbeskattet.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ved uændrederegler ville den årlige merudgift til efterløn, fleksydelse ogdelpension være på 60 mio. kr. før skat. Det skønnes endvi-dere, at med forslaget vil merudgiften til efterløn, fleksydel-se og delpension falde til ca. 0,1 mio. kr. i 2013 og 0,2 mio.kr. i 2014 samt på længere sigt 6,5 mio. kr. før skat.Til § 01, nr. 2Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammen-hæng med forslagets § 01, nr. 1, om bruttoficering ved pen-geinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af be-skattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 02, nr. 1Efter den gældende § 18, stk. 1, i lov om fleksydelsemedfører pensionsordninger, der er omfattet af afsnit I i pen-sionsbeskatningsloven, nedsættelse af fleksydelsen. Fleksy-delsen nedsættes dog ikke af opsparing i ArbejdsmarkedetsTillægspension samt pensionsordninger, som er omfattet afpensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepen-sion, ægtefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 17, stk. 2, i lov om fleksydelse skalpengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasserm.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettighederkort før medlemmet når fleksydelsesalderen. For pensions-ordninger med løbende livsvarige udbetalinger oplyses etberegnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsord-ninger oplyses depotværdien. De indberettede beløb er førskat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner villeumiddelbart betyde en lempeligere modregning i fleksydel-sen for pensionsopsparinger og dermed en forøgelse af ud-giften til fleksydelse. Det skyldes, at beregningsgrundlagetfor modregning af kapitalpensioner vil blive mindre, fordinye og konverterede kapitalpensioner vil indgå i beregnings-grundlaget med et beskattet beløb i stedet for med et ube-skattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremryknin-gen af beskatningen af kapitalpensioner skal ændre på be-regningsgrundlaget for modregning af pensioner i fleksydel-se.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. skal indberette værdien af de-potet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikringefter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerendeengangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven) meden bruttoværdi. Det foreslås, at bruttoværdien findes ved atdividere depotet af den beskattede pension med 0,627.Formålet med bruttoficeringen er, at personer, der modta-ger fleksydelse, i udgangspunktet ikke skal stilles anderledesend efter gældende regler. Bruttoficeringssatsen, hvor derdivideres med 0,627 pct., betyder, at uanset om beskatnin-gen af pensionen er sket med 37,3 pct. eller med 40 pct., vilberegningsgrundlaget for modregning i fleksydelse ikke bli-ve højere end den værdi, pensionen ville have haft, hvis denikke havde været beskattet.
8
Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af forslagethenvises til bemærkningerne til forslagets § 01, nr. 1.Til § 02, nr. 2Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammen-hæng med forslagets § 02, nr. 1, om bruttoficering ved pen-geinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af be-skattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 03, nr. 1Efter den gældende § 4 a, stk. 1, i lov om delpensionmedfører pensionsordninger, der er omfattet af afsnit I i pen-sionsbeskatningsloven, nedsættelse af delpensionen. Del-pensionen nedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarke-dets Tillægspension samt pensionsordninger, som er omfat-tet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invali-depension, ægtefælle- eller samleverpension og børnepensi-on).Efter den gældende § 4 a, stk. 2, i lov om delpension skalpengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasserm.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettighederkort før medlemmet når delpensionsalderen. For pensions-ordninger med løbende livsvarige udbetalinger oplyses etberegnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsord-ninger oplyses depotværdien. De indberettede beløb er førskat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner villeumiddelbart betyde en lempeligere modregning i delpensio-nen for pensionsopsparinger og dermed en forøgelse af ud-giften til delpension. Det skyldes, at beregningsgrundlagetfor modregning af kapitalpensioner vil blive mindre fordinye og konverterede kapitalpensioner vil indgå i beregnings-grundlaget med et beskattet beløb i stedet for med et ube-skattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremryknin-gen af beskatningen af kapitalpensioner skal ændre på be-regningsgrundlaget for modregning af pensioner i delpensi-on.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. skal indberette værdien af de-potet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikringefter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerendeengangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven) meden bruttoværdi. Det foreslås, at bruttoværdien findes ved atdividere depotet af den beskattede pension med 0,627.Formålet med bruttoficeringen er, at personer, der modta-ger delpension, i udgangspunktet ikke skal stilles anderledesend efter gældende regler. Bruttoficeringssatsen, hvor derdivideres med 0,627 pct., betyder, at uanset om beskatnin-gen af pensionen er sket med 37,3 pct. eller med 40 pct., vilberegningsgrundlaget for modregning i delpension ikke bli-ve højere end den værdi, pensionen ville have haft, hvis denikke havde været beskattet.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af forslagethenvises til bemærkningerne til forslagets § 01, nr. 1.Til § 03, nr. 2Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammen-hæng med forslagets § 03, nr. 1, om bruttoficering ved pen-
geinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af be-skattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til nr. 16Det foreslås at ensrette tidspunktet for ikrafttræden forlovforslaget til det tidspunkt for ikrafttræden, der anvendes ide samtidigt hermed fremsatte lovforslag nr. L 194 om æn-dring af ligningsloven, lov om en børne- og ungeydelse, per-sonskatteloven m.v. (Skattereformen - forhøjelse af beskæf-tigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigel-sesfradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og un-geydelsen for familier med høje indkomster m.v.) og lovfor-slag nr. L 195 om ændring af ligningsloven, kildeskattelo-ven og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefra-drag, øget beskatning af fri bil, beskatning af fuldt skatte-pligtiges udenlandske lønindkomst, beskatning ved arbejds-udleje og udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark).I begge de nævnte lovforslag er det foreslået, at lovfor-slaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtiden-de. Der foreslås derfor i lovforslagets § 11, stk. 1, at nærvæ-rende lovforslag træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.Til nr. 17Ændringen er redaktionel.Det fremgår af lovforslagets § 11, stk. 2, at loven harvirkning fra og med indkomståret 2013, jf. dog stk. 2-5.Henvisningen skal være til »stk. 3-5«, hvilket rettes medændringsforslaget.Til nr. 18Ændringsforslaget indebærer, at muligheden for at om-lægge eksisterende kapitalpensioner m.v. til aldersforsikringm.v. mod betaling af en reduceret afgift på 37,3 pct. forlæn-ges til og med 2017.Til nr. 19Ændringsforslaget indebærer, at rettidige udbetalinger fraeksisterende kapitalpensioner m.v., der foretages i 2013 tilog med 2017, pålægges en afgift på 37,3 pct. Herved opnås,at rettidige udbetalinger af eksisterende kapitalpensionerm.v. sker til samme afgiftssats, hvad enten ordningen udbe-tales eller overføres til aldersforsikring m.v., der herefter ud-betales. Førtidige udbetalinger fra eksisterende kapitalpensi-oner m.v., der foretages i 2013 til og med 2017, pålæggestilsvarende en afgift på 49,84 pct. Herved opnås, at en førti-dig udbetaling af en kapitalpension kan ske til samme af-giftssats, hvad enten ordningen udbetales førtidigt, eller denoverføres til en ny ordning, der herefter udbetales førtidigt.Til nr. 20Ændringsforslaget indebærer, at der ved overdragelse el-ler anden overførsel til eje eller pant samt ved andre disposi-tioner m.v. i 2013 til og med 2017, der medfører, at en kapi-talpension m.v. ikke længere opfylder betingelserne i pensi-onsbeskatningslovens kapitel 1, betales en afgift på 49,84pct. af det beløb, som på tidspunktet for dispositionen m.v.
9
kunne være udbetalt ved ordningens ophævelse. Herved op-nås, at de nævnte dispositioner over en kapitalpension m.v.vil udløse afgift med den samme afgiftssats, hvad enten derdisponeres over ordningen, eller den overføres til en alders-forsikring, der derefter disponeres over.Til nr. 21Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-melse.
Efter lovforslagets § 11, stk. 10, fastsættes den beregnedekorrektion af kommunens og folkekirkens slutskat som føl-ge af lovforslaget af økonomi- og indenrigsministeren pågrundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2015.Det fremgår af bestemmelsen, at korrektionen sker efter stk.10. Korrektionen sker imidlertid efter stk. 9, hvilket rettesmed ændringsforslaget.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
10
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 196Bilagsnr.12345.6.TitelFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra skatteministerenYderligere høringssvar fra CKR og FinanstilsynetSAU alm. del - svar på spm. 817 om, hvilke forudsætninger der er lagttil grund for engangsprovenuet.1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 196Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil være indstillet på at opdele lovforslaget, sådelen omkring fusion mellem pensionskasser m.v. og forsikringssel-skaber er i et lovforslag, og resten i et andet, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at ændringen af beskatningen af kapi-talpensionerne til indbetalingstidspunktet frem for udbetalingstids-punktet, er en opløsning af fremtidssikringen af vores pensionssystem,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvorfor Finansrådet kommer frem til etlangt større provenu af lovforslaget end regeringen gør, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som gør, at der givesmulighed for at overføre/konvertere til aldersopsparing, mod betalingaf afgift på 37,3 pct., i en periode frem til 31. december 2017, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at forklare, hvordan den langsigtede virkning af fremryknin-gen af beskatningen kan være 0, når afgiften er lavere ved fremryk-ning, og fremrykningen af afgiftsbetalingen i øvrigt skulle være neu-tral for skatteyderen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort indeståendet er på de eksisterende kapitalpensi-onsordninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at merprovenuet ved fremryk-ningen af beskatningen ikke disponeres, således at den finanspolitiskeholdbarhed forværres, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at fremryk-ningen af beskatningen af kapitalpensioner ikke disponeres, således atden finanspolitiske holdbarhed forværres, hvilket reelt efterlader reg-ningen i »børneværelset«, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om uddybning af finansieringsbidraget fra de skattemæssige æn-dringer omkring kapitalpension i forhold til skatteindtægter og bespa-relser på offentlige udgifter, til skatteministeren, og ministerens svarherpå
2
3
4
5
67
8
9