Skatteudvalget 2011-12
L 29 Bilag 8
Offentligt
1055423_0001.png
1055423_0002.png
1055423_0003.png
1055423_0004.png
1055423_0005.png
1055423_0006.png
1055423_0007.png
J.nr. 2011-411-0043Dato: 12-12-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 29– Forslag til lov om ændring afligningsloven (Skattekreditterfor forsknings- og udviklingsaktiviteter).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/Marianne Sigetty
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattekreditter for forsknings- og udvik-lingsaktiviteter) (L 29)
Til § 1
1)I det undernr. 1foreslåede§ 8 X, stk. 3, 1. pkt.,ændres ”aktionæren” til: ”den anførtepersonkreds”.[Tydeliggørelse af hvilken kreds af personer og selskaber, der skal lægges sammen ved bereg-ning af maksimum for udbetaling af skattekredit]
2)I den undernr. 1foreslåede§ 8 Xindsættes somstk. 6:”Stk.6.Ved udbetaling af skattekredit modregnes virksomhedens restancer af skatter og afgif-ter med påløbne morarenter, uanset om der er sket overdragelse af kravet.”[Indsættelse af forbehold om modregning af restancer ved udbetaling af skattekreditter]
Side 2
Bemærkninger
Til nr. 1Det er i § 8 X, stk. 3, 1. pkt., foreslået, at der ved anvendelsen af beløbsgrænsen skal ske sam-menlægning af personligt drevne virksomheder i virksomhedsordningen, selskaber og sambe-skattede koncerner, der kontrolleres af samme fysiske person. Sådanne virksomheder og sel-skaber skal derfor kun have mulighed for tilsammen at få udbetalt 25 pct. af højst 5 mio. kr. pr.indkomstår.Denne sammenlægning skal gælde for personligt drevne virksomheder i virksomhedsordnin-gen, sambeskattede koncerner og ikke sambeskattede selskaber, der kontrolleres af samme ak-tionær som anført i ligningslovens § 16 H, stk. 6. Ifølge denne bestemmelse anses en person forat kontrollere et selskab, hvis vedkommende direkte eller indirekte eller i fællesskab med nært-stående ejer mere end 50 pct. af aktiekapitalen i selskabet eller råder over mere end 50 pct. afstemmerne i selskabet. Som nærtstående anses den skattepligtiges ægtefælle, forældre og bed-steforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller eller dødsboer efter de nævnte perso-ner. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med ægte slægtskabsforhold.Ordlyden af den foreslåede bestemmelse kan give anledning til tvivl, om sammenlægningenogså skal gælde virksomheder i virksomhedsordningen, som drives af personens nærtstående,idet der i bestemmelsens sidste led alene tales om en eller flere personligt drevne virksomheder,som aktionæren driver i virksomhedsordningen. Ordlyden kan endvidere give anledning tiltvivl i det tilfælde, hvor personkredsen udelukkende driver personlig virksomhed i virksom-hedsordningen.Det foreslås derfor, at det tydeliggøres, at sammenlægningen skal gælde alle selskaber, som deni ligningslovens § 16 H, stk. 6, anførte kreds af personer i fællesskab anses at kontrollere ogpersonligt drevne virksomheder i virksomhedsordningen, som drives af denne personkreds.
Til nr. 2Udbetaling af skattekreditter indgår teknisk set ikke i årsopgørelsen, og beløbet udgør derforikke overskydende skat. Forbuddet i f. eks. kildeskattelovens § 62, stk. 5, mod overdragelse afkrav på overskydende skat omfatter således ikke udbetaling af skattekreditter. Det manglendeforbud mod overdragelse af fremtidige krav på udbetaling af skattekreditter er for så vidt ioverensstemmelse med formålet med skattekreditter, der netop skal forbedre likviditeten forvirksomheder med forsknings- og udviklingsaktiviteter, som endnu ikke er blevet indtægtsgi-vende. Da skattekreditter først udbetales i året efter, at udgifterne til forskning og udvikling erafholdt, kan en overdragelse af skattekreditten til sikkerhed for f. eks. et banklån bidrage tilforbedring af likviditeten i virksomhedens helt tidlige startfase.Overdragelse af fremtidige krav på udbetaling af skattekredit vil dog i vidt omfang afskæreSKAT fra at modregne restancer af skatter og afgifter, som er opstået mod virksomheden efter,at SKAT har modtaget underretning om overdragelsen. Dette kan give meget uhensigtsmæssigeSide 3
resultater. Som eksempel kan nævnes den situation, hvor virksomhedens udgifter til forskningog udvikling hovedsagelig består af lønudgifter. Hvis virksomheden giver transport i fremtidigeskattekreditter og samtidig undlader at afregne indeholdt A-skat i de efterfølgende lønudbeta-lingerne til medarbejderne, vil SKAT ikke kunne modregne A-skatterestancen ved udbetalingaf skattekreditten. Hvis virksomheden efterfølgende går konkurs, vil både skattekreditten og A-skatten i praksis være tabt.For at imødegå dette er det ikke nødvendigt at indføre et generelt forbud mod overdragelse afskattekreditter. Formålet med skattekreditterne taler for, at muligheden for overdragelse af skat-tekreditter opretholdes, men dog med forbehold for SKATs modregningsret. Det foreslås der-for, at SKAT før udbetaling af skattekreditter modregner virksomhedens restancer af skatter ogafgifter med påløbne morarenter. Herved sikres skattekreditten som grundlag for kreditgivningsamtidig med, at SKATs inddrivelsesmuligheder ikke forringes.
Side 4
Bilag 1Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lov og lovforslagetGældende formuleringLovforslaget§1I lov om påligningen af ind-komstskat til staten (ligningslo-ven), jf. lovbekendtgørelse nr.1017 af 28. oktober 2011, fore-tages følgende ændringer:1. ”§ 8 X.Selskaber m.v. ogpersoner, der driver selvstændigerhvervsvirksomhed i virksom-hedsordningen, kan anmodetold- og skatteforvaltningen omat få udbetalt 25 pct. af under-skud, der stammer fra udgifter,der straksafskrives som for-søgs- og forskningsudgifter ef-ter ligningslovens § 8 B, stk. 1,eller afskrivningslovens § 6,stk. 1, nr. 3. Der kan for hvertindkomstår højst udbetales 1,25mio. kr. svarende til 25 pct. af 5mio. kr. Udgør indkomståret enkortere periode end 12 måne-der, nedsættes beløbet for-holdsmæssigt. Beløb, der udbe-tales efter 1. pkt., medregnesikke ved opgørelsen af denskattepligtige indkomst.Stk. 2.Sambeskattede sel-skaber, jf. selskabsskattelovens§ 31 og § 31 A, anses for ensamlet enhed ved anvendelsenaf stk. 1. Anmodning efter stk.1 indgives af administrations-selskabet. Opgørelsen af udbe-talingen sker på grundlag afsambeskatningsindkomsten ogde sambeskattede selskaberssamlede udgifter til forskningog udvikling. Beløbet udbetalestil administrationsselskabet.Administrationsselskabet skalSide 5
Ændringsforslaget
fordele beløbet forholdsmæs-sigt mellem de selskaber m.v.,hvis underskud nedsættes, jf.stk. 4, i overensstemmelse medselskabsskattelovens § 31, stk.6, og § 31 A, stk. 6.Stk. 3.Der kan til selskaberm.v., der på anmodningstids-punktet, jf. stk. 4, kontrolleresaf samme aktionær, jf. lignings-lovens § 16 H, stk. 6, og til eneller flere personligt drevnevirksomheder, som aktionærendriver i virksomhedsordningen,for hvert indkomstår højst ud-betales et samlet beløb på 1,25mio. kr. svarende til 25 pct. af 5mio. kr. Der foretages en sær-skilt opgørelse for henholdsvishvert ikke sambeskattet sel-skab, hver sambeskattet kon-cern og virksomheder i virk-somhedsordningen. Er der an-modet om udbetaling på grund-lag af et større beløb end 5 mio.kr., fordeles beløbet mellemselskaber, sambeskattede kon-cerner og virksomheder i virk-somhedsordningen m.v. i for-hold til den del af underskuddetfor det enkelte selskab m.v., derstammer fra udgifter til forsk-ning og udvikling, der er an-modet om kontant udbetalingpå grundlag af.Stk. 4.Anmodning efter stk.1 indgives samtidig med selv-angivelsen for det pågældendeindkomstår. Ved selvangivelsenskal årets underskud nedsættesmed den del af underskuddet,hvoraf der anmodes om udbeta-ling, jf. stk. 1. Ved udbetalin-gen finder selskabsskattelovens§ 29 B, stk. 5, 5.-10. pkt., omudbetaling af overskydendeskat tilsvarende anvendelse.Stk. 5. Er der sket udbeta-ling med et større beløb, endstk. 1-3 berettiger til, opkrævesdet for meget udbetalte beløb.Selskabsskattelovens § 29 B,
1)I det undernr.1fore-slåede§ 8 X, stk. 3, 1.pkt.,ændres ”aktionæren”til: ”den anførte person-kreds”.[Tydeliggørelse af hvil-ken kreds af personer ogselskaber, der skal læggessammen ved beregning afmaksimum for udbetalingaf skattekredit]
Side 6
stk. 4, 3. pkt., og selskabsskat-telovens § 30 om opkrævningaf restskat finder tilsvarendeanvendelse. Det tilbagebetaltebeløb omregnes til underskudfor det pågældende indkomst-år.”
2)I den undernr.1fore-slåede§ 8 Xindsættessomstk. 6:”Stk.6.Ved udbetaling afskattekredit modregnesvirksomhedens restanceraf skatter og afgifter medpåløbne morarenter, uan-set om der er sket over-dragelse af kravet.”[Indsættelse af forbeholdom modregning af re-stancer ved udbetaling afskattekreditter]
Side 7