Skatteudvalget 2011-12
L 29 Bilag 9
Offentligt
1055616_0001.png
1055616_0002.png
1055616_0003.png
1055616_0004.png
Til lovforslag nr.L 29
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2011
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven(Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. november2011 dette udkast til udvalget, jf. L 29 - bilag 1. Den 25. og27. november 2011 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra dvca - Dansk Venturekapital- ogPrivate Equity Forening.[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret denskriftlige henvendelse til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokurin var på tidspunktet for betænkningens afgi-velse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og hav-de dermed ikke adgang til at komme med indstillinger ellerpolitiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I det undernr. 1foreslåede§ 8 X, stk. 3, 1. pkt.,ændres»aktionæren« til: »den anførte personkreds«.[Tydeliggørelse af hvilken kreds af personer og selskaber,der skal lægges sammen ved beregning af maksimum forudbetaling af skattekredit]2)I den undernr. 1foreslåede§ 8 Xindsættes efter stk. 5som nyt stykke:»Stk. 6.Ved udbetaling af skattekredit modregnes virk-somhedens restancer af skatter og afgifter med påløbne mo-rarenter, uanset om der er sket overdragelse af kravet.«[Indsættelse af forbehold om modregning af restancer vedudbetaling af skattekreditter]
DokumentIdJournalnummer
2
BemærkningerTil nr. 1Det er i § 8 X, stk. 3, 1. pkt., foreslået, at der ved anven-delsen af beløbsgrænsen skal ske sammenlægning af person-ligt drevne virksomheder i virksomhedsordningen, selskaberog sambeskattede koncerner, der kontrolleres af samme fysi-ske person. Sådanne virksomheder og selskaber skal derforkun have mulighed for tilsammen at få udbetalt 25 pct. afhøjst 5 mio. kr. pr. indkomstår.Denne sammenlægning skal gælde for personligt drevnevirksomheder i virksomhedsordningen, sambeskattede kon-cerner og ikke sambeskattede selskaber, der kontrolleres afsamme aktionær som anført i ligningslovens § 16 H, stk. 6.Ifølge denne bestemmelse anses en person for at kontrollereet selskab, hvis vedkommende direkte eller indirekte eller ifællesskab med nærtstående ejer mere end 50 pct. af aktie-kapitalen i selskabet eller råder over mere end 50 pct. afstemmerne i selskabet. Som nærtstående anses den skatte-pligtiges ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt børnog børnebørn og disses ægtefæller eller dødsboer efter denævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestillesmed ægte slægtskabsforhold.Ordlyden af den foreslåede bestemmelse kan give anled-ning til tvivl, om sammenlægningen også skal gælde virk-somheder i virksomhedsordningen, som drives af personensnærtstående, idet der i bestemmelsens sidste led alene talesom en eller flere personligt drevne virksomheder, som aktio-næren driver i virksomhedsordningen. Ordlyden kan endvi-dere give anledning til tvivl i det tilfælde, hvor personkred-sen udelukkende driver personlig virksomhed i virksom-hedsordningen.Det foreslås derfor, at det tydeliggøres, at sammenlæg-ningen skal gælde alle selskaber, som den i ligningslovens §16 H, stk. 6, anførte kreds af personer i fællesskab anses atkontrollere og personligt drevne virksomheder i virksom-hedsordningen, som drives af denne personkreds.Til nr. 2Udbetaling af skattekreditter indgår teknisk set ikke i års-opgørelsen, og beløbet udgør derfor ikke overskydende skat.
Forbuddet i f. eks. kildeskattelovens § 62, stk. 5, mod over-dragelse af krav på overskydende skat omfatter således ikkeudbetaling af skattekreditter. Det manglende forbud modoverdragelse af fremtidige krav på udbetaling af skattekre-ditter er for så vidt i overensstemmelse med formålet medskattekreditter, der netop skal forbedre likviditeten for virk-somheder med forsknings- og udviklingsaktiviteter, somendnu ikke er blevet indtægtsgivende. Da skattekreditterførst udbetales i året efter, at udgifterne til forskning og ud-vikling er afholdt, kan en overdragelse af skattekreditten tilsikkerhed for f. eks. et banklån bidrage til forbedring af li-kviditeten i virksomhedens helt tidlige startfase.Overdragelse af fremtidige krav på udbetaling af skatte-kredit vil dog i vidt omfang afskære SKAT fra at modregnerestancer af skatter og afgifter, som er opstået mod virksom-heden efter, at SKAT har modtaget underretning om over-dragelsen. Dette kan give meget uhensigtsmæssige resulta-ter. Som eksempel kan nævnes den situation, hvor virksom-hedens udgifter til forskning og udvikling hovedsagelig be-står af lønudgifter. Hvis virksomheden giver transport ifremtidige skattekreditter og samtidig undlader at afregneindeholdt A-skat i de efterfølgende lønudbetalingerne tilmedarbejderne, vil SKAT ikke kunne modregne A-skattere-stancen ved udbetaling af skattekreditten. Hvis virksomhe-den efterfølgende går konkurs, vil både skattekreditten ogA-skatten i praksis være tabt.For at imødegå dette er det ikke nødvendigt at indføre etgenerelt forbud mod overdragelse af skattekreditter. Formå-let med skattekreditterne taler for, at muligheden for over-dragelse af skattekreditter opretholdes, men dog med forbe-hold for SKATs modregningsret. Det foreslås derfor, atSKAT før udbetaling af skattekreditter modregner virksom-hedens restancer af skatter og afgifter med påløbne moraren-ter. Herved sikres skattekreditten som grundlag for kredit-givning samtidig med, at SKATs inddrivelsesmuligheder ik-ke forringes.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 29Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattekreditter forforsknings- og udviklingsaktiviteter)2Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Høringssvar, fra Skatteministeriet4Høringsskema, fra skatteministeren51. udkast til betænkning6Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren7Henvendelse af 8/12-11 fra dvca - Dansk Venturekapital- og Pri-vate Equity Forening8Ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 29Spm.nr.12TitelSpm. om at imødegå spekulation i ordningen, til skatteministerenog ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren kan oplyse om myndighedernes mulig-heder for at føre kontrol med anvendelsen af disse kreditter, tilskatteministeren og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om der med lovforslaget følger en risiko for kreativ bogfø-ring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4