Skatteudvalget 2011-12
L 31
Offentligt
1055747_0001.png
1055747_0002.png
1055747_0003.png
1055747_0004.png
J.nr. 2011-311-0075Dato: 12. December 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 31 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre

love

(Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegun-stigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse forarbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt foraflønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering afBoligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen ogtillæg til grøn check m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 73 af 8. december 2011.Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou

Spørgsmål 73:

Vil ministeren være indstillet på at stille ændringsforslag til det element i lovforslaget, somomhandler multimedieskatten, således at den foreslåede model udgår af lovforslaget ogman i stedet bevarer den nuværende ordning men pr. 1. januar 2012 nedsætter den nuvæ-rende beløbsgrænse på 3.000 kr. til 500 kr. årligt, og vil ministeren bekræfte, at en sådanændring kan ske inden for rammerne af provenuforudsætningerne for den foreslåede modeli lovforslaget (460 mio. kr.)? Er ministeren ikke enig i, at en sådan model vil være megetenklere og nemmere administrerbar for såvel virksomheder som SKAT (den er velkendtmen blot med ny beløbsgrænse) end den ordning, der foreslås i lovforslaget (Jf. den kritikder er rejst fra flere sider om, at den foreslåede ordning er svært administrerbar), og at denoveni vil udgøre en meget mere rimelig og tidssvarende beskatning af værdier af frie mul-timedier – (vil årligt koste ca. 280 kr. for en topskatteyder og ca. 200 kr. for en almindeliglønmodtager)? Hvis ministeren ikke er indstillet på at stillet et sådant ændringsforslag an-modes ministeren om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.

Svar:

Jeg er ikke indstillet på at stille et ændringsforslag, hvorefter den nye model for be-skatning af fri telefon m.v. udgår af lovforslaget og multimediebeskatningen bevares meden nedsat skattepligtig værdi af privat rådighed over multimedier på 500 kr. årligt. Multi-mediebeskatningen virker i mange tilfælde som en skat på arbejdsredskaber, der hindrer enfleksibel arbejdstilrettelæggelse i form af hjemmearbejdspladser. En nedsættelse af denskattepligtige årlige værdi ændrer ikke ved, at multimediebeskatning principielt beskatterarbejdsredskaber og hindrer udbredelsen af multimedier, som er nødvendig i et modernevidenssamfund.Jeg kan ikke bekræfte, at en nedsættelse til af det skattepligtige beløb efter multimediebe-skatningen til 500 kr. kan holdes indenfor et provenu på 460 mio. kr. Jeg henviser i denforbindelse til mit svar på spørgsmål 63.Jeg er heller ikke enig i, at bevarelsen af multimediebeskatningen er enklere og mere admi-nistrerbar end den foreslåede ordning, blot fordi multimediebeskatningen er velkendt. Deter korrekt, at der fra flere sider er stillet spørgsmål om, hvorvidt den foreslåede ordning vilvære administrativt besværlig. Det mener jeg ikke den er. Jeg mener tværtimod, at de nyeregler bliver meget rimelige at administrere. Dette har jeg nærmere redegjort for i minkommentar til BDO Statsautoriseret Revisionsaktieselskab (L 31 – bilag 14), hvortil jeghenviser.Til spørgsmålet om, at hvorvidt en skattepligtig værdi af privat rådighed over computer,internetadgang og telefon på 500 kr. er mere rimelig og tidssvarende beskatning end denforeslåede ordning for beskatning af fri telefon m.v., vil jeg igen bemærke, at jeg ikke me-ner, at det er rimeligt at beskatte hjemmearbejdspladser. Jeg mener dog, at der bør ske enrimelig beskatning af en arbejdsgivers betaling af ansattes private rådighed over en telefon,som jo dækker udgifter til selve telefonen, samtaleudgifter m.v. samt eventuelt også inter-netadgang, hvis der ikke er adgang til arbejdsgiverens netværk. Det mener jeg er sket vedfastsættelse af den skattepligtige værdi på 2.500 kr. årligt, som både dækker privat rådighedover en telefon og eventuelt også internetadgang. Hertil kommer, at den ansatte kan få re-duceret den skattepligtige værdi med en ægtefællerabat, hvis vedkommende er samlevendeSide 2
med en ægtefæller eller registreret partner, som også er skattepligtig af fri telefon/internet-adgang.
Hermed teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag:

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Afskaffelse af

multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegunstigelsen for medarbejderaktie-

ordninger, ophævelse af skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer

m.v., lønsumsafgiftspligt for aflønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier

m.v., justering af BoligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen

og tillæg til grøn check m.v.).

Til § 1

1)

Nr. 3, 14, 15, 16 og 17 udgår, og i stedet indsættes som nyt nummer efter nr. 13:”01. I§ 16, stk. 12,ændres ”3.000 kr.” til: ”500 kr.”[De foreslåede regler om afskaffelse af multimediebeskatningen og indførelse af nyeregler for beskatning af fri telefon m.v. udgår. Multimediebeskatningen fortsætter, menden skattepligtige værdi nedsættes til 500 kr. årligt.]
Til § 2

2)

Paragraffen udgår.[Konsekvensændring som følge af, at de foreslåede regler om beskatning af fri telefonm.v. udgår.]Til § 4

3)

Nr. 1udgår.[Konsekvensændring som følge af, at de foreslåede regler om beskatning af fri telefonm.v. udgår.]Til § 5

4)

Nr. 1udgår.[Konsekvensændring som følge af, at de foreslåede regler om beskatning af fri telefonm.v. udgår.]Side 3
Til § 11

5)

Paragraffen udgår.[Konsekvensændring som følge af, at de foreslåede regler om beskatning af fri telefonm.v. udgår.]Til § 15

6)

Istk. 2ændres ”3, 8-17” til: ”8-13, 01”, ”§ 2,” ændres til: ”og”, og ”og § 11” ud-går.”[Konsekvensændring som følge af, at de foreslåede regler om beskatning af fri telefonm.v. udgår.]

7)

Stk. 6udgår.[Konsekvensændring som følge af, at de foreslåede regler om beskatning af fri telefonm.v. udgår.]
Side 4