Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 17
Offentligt
1053096_0001.png
1053096_0002.png
1053096_0003.png
J.nr. 2011-231-0051Dato 7-12-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes kommentar på bilag 1 til L32 i medfør af henvendelse af18. november 2011 fra Landbrug & Fødevarer.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Henvendelse:

Landbrug & Fødevarer er i forbindelse med regeringens lovforslag om forøgelse af afgiftenpå NOx bekymrede for, at de øgede omkostninger ved forhøjelsens af NOx-afgiften vil be-laste fødevareerhvervets konkurrenceevne. Et efterfølgende tab af arbejdspladser står istærkt modsætningsforhold til regeringens politiske målsætninger.Enkelte brancher og virksomheder rammes særligt hårdt. Landbrug & Fødevarer anbefalerderfor som et minimum, at konkurrenceudsatte og særligt udsatte virksomheder fritages forhøjere afgifter.Gartnerier rammes uforholdsmæssigt hårdt. Afgiftsstigningerne har helt urimelige og fatalekonsekvenser for gartneriernes konkurrencekraft i forhold til eksempelvis hollandske kon-kurrenter.De gartnerier, der rammes hårdest, er de virksomheder, der har investeret i energieffektive,decentrale kraftvarmeanlæg, der producerer varme til væksthuse og el til elnettet.Landbrug & Fødevarer mener, at afgiftsstigningen modvirker brugen af biogas og omstil-lingen til biomasse.Lavere målergrænser medfører massive ekstra omkostninger. Landbrug & Fødevarer finderdet derfor yderst uheldigt, at regeringen vil pålægge berørte virksomheder omkostninger påårligt 100.000 kr. til anskaffelse af målerudstyr og målinger. Denne udgift vil ramme isærmindre virksomheder relativt hårdt.Landbrug & Fødevarer bifalder friholdelsen af transportsektoren, men finder det problema-tisk, at landbrugets kørsel med traktorer mv. risikerer at blive ramt af afgiftsstigningen.Landbrug & Fødevarer finder det urimeligt og ulogisk, at virksomheder, der reducerer NOxemission, eksempelvis til 10 pct. under standart, ikke kan opnå delvis refusion. Problemetforstørres i takt med størrelsen på afgiften. Der efterlyses en alternativ bagatelgrænse; ek-sempelvis således at beløb under 1000 kr. årligt ikke udbetales.

Kommentar:

Belastningen af gartnerierne vil være meget forskellig fra opvarmningsform til opvarm-ningsform. For de få gartnere, der leder røggassen ind i væksthusene med henblik på at øgeplanternes vækst er NOx indholdet i røgen i forvejen stærkt reduceret og afgiften vil haveminimal betydning. Det vil kunne betale sig for flere at lede røgen ind i væksthusene. Dennæstmindste stigning vil være for fjernvarme, der er den største kilde til opvarmning. Herstiger omkostningerne med ca. 0,5 kr. pr. GJ ved varme fra Fynsværket. Bruges naturgasvarme stiger afgiften med ca. 0,8 kr. r. GJ naturgas.Den største stigning vil komme for dem, der bruger varme fra eget decentrale kraftvarme-anlæg uden røgrensning. Her stiger afgiften med ca. 2,8 kr. pr. GJ brændsel. Der vil skullebruges ca. 2 GJ brændsel til fremstilling af 1 GJ varme samt 0,75 GJ el.For dem, der har eget kraftvarmeanlæg, er der mulighed for betydelig reduktioner ogsåuden nye investeringer. Ved ændret drift af anlæggene giver afgiften ofte incitamenter til enhalvering af udledningerne. Det vil særligt være relevant for dem, der måler – det vil sigede større anlæg.Med betydelig usikkerhed vil udledningerne hos gartnerne og de værker, der leverer varmetil gartnerne, falde med godt 20 pct. i gennemsnit.Regeringen har endvidere af hensyn til erhvervene udskudt ikrafttrædelsen af afgiftsstig-ningen fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012. Formålet er at give erhvervene, heriblandtSide 2
gartnerier, mulighed for at reducere deres udledning inden afgiftsstigningen træder i kraftog derved reducerer afgiftsbelastningen.Det er ifølge statsstøttereglerne ikke muligt at fritage enkelte erhverv fra afgiften, idet af-giften skal have generel karakter.Landbrugets kørsel med egne vare på vej er i dag, af administrative grunde ikke pålagt sammeafgift som lastbiler. NOx afgiftsforhøjelsen vil reducere landbrugets konkurrencefordel i for-hold til den øvrige transportsektor.Transportsektoren rammes ikke af NOx afgiften, da energiafgifterne reduceres tilsvarende medstigningen i NOx afgiften for denne sektor. Landbruget vil ikke opleve den samme reducering ienergiafgifter, da landbruget energiafgiftssats er reduceret.
Formålet med den ændrede målergrænse er at opnå miljømæssige forbedringer.En andel afde anlæg, der omfattes af de nye målerkrav, ville i forvejen frivilligt have valgt at måle i stedetfor at betale efter en gennemsnitssats. Det gælder særligt dem, hvor udledningerne er undergennemsnittet, og der er gode muligheder for at reducere NOx. Dem, der ligger over gennem-snittet, og hvor der er muligheder for ekstra store reduktioner, ville imidlertid i en del tilfældeundlade at måle. De nye målergrænser vil give disse virksomheder incitament til at reducereudledningen.Regeringen overveje forslaget om ændring af bagatelgrænsen, og vil medtage forslaget i det vi-dere arbejde.
Side 3