Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 24
Offentligt
1054682_0001.png
1054682_0002.png
1054682_0003.png
Aalborg, den 2. december 2011
Vedr.: Facts om NOx-afgiften ift. Aalborg Portland og løsningsforslagVi kan forstå, at der fortsat cirkulerer påstande fra regeringskilder om NOx-afgiften ift. belastningen af Aal-borg Portland. Disse fejlagtige påstande er aldeles uværdige og tilbagevises nedenfor.Hertil kommer, at regeringen fortsat fremturer med billedet af, at NOx-afgiftsforhøjelsen skal ske af hensyn tilforbedringer af luftmiljøet, og indgrebet er nødvendigt for få industrien, herunder Aalborg Portland, til at re-ducere en stor NOx-udledning. Denne fremstilling er aldeles vildledende, idet industrien i Danmark, herunderAalborg Portland har reduceret NOx-udledningen betydeligt inden for de sidste 5-10 år gennem væsentligeinvesteringer, og danske industrivirksomheders NOx-udledning kun udgør ca. 10% af den samlede NOx-udledning i Danmark. Aalborg Portland har reduceret NOx-udledningen med 50% siden 2006, og følger bru-gen af den bedst tilgængelige teknologi. Derfor er det vildledende at påstå, at det er nødvendigt med en såvoldsom NOx-afgiftsforhøjelse på cementproduktion af hensyn til miljøet.Hvis regeringen reelt ønskede at reducere NOx-udledningen, så vil det være mere naturligt at holde fokus påNOx-udledningen fra de største forureningskilder, herunder transporten, frem for at belaste industrivirksom-hedernes konkurrenceevne. Hvis regeringen ønskede at reducere NOx-udledningen fra industrien uden atskade konkurrenceevnen og beskæftigelsen, så kan man anvende samme model som i Sverige og Norge,hvor provenuet fra NOx-afgiften tilbageføres til de industrivirksomheder, som investerer i NOx-reducerendeteknologi, og hvor man samtidig har friholdt den energiintensive cementproduktion fra NOx-afgift af hensyn tilkonkurrenceevnen.
Aalborg Portland får svækket den reelle værdi af bundfradraget og påføres en 10-dobling af NOx-afgiftenAalborg Portland påføres iht. lovforslaget alene fra NOx-afgiften en omkostning på ca. 20 mio. kr. årligt, sva-rende til en 10-dobling, som konkurrenterne fra ellers miljøbevidste lande som Norge og Sverige ikke påfø-res.Reelt udhules værdien af Aalborg Portlands nuværende bundfradrag, og virksomheden påføres den størstestigning i afgiften – en 10-dobling - og til det højeste niveau af alle danske energiintensive produktionsvirk-somheder og Aalborg Portland rammes således ekstraordinært hårdt pga. reduktionen af værdien af bund-fradraget, som kommer oveni selve afgiftsforhøjelsen.Fakta – sammensætningen af merudgiften for Aalborg Portland:Selve NOx-afgiften femdobles og stiger fra 2 mio. kr. til 10 mio. kr. Oveni kommer yderligere 10 mio.kr. som følge af, at bundfradraget halveres i værdi (grå cement). Det giver en årlig regning på 20mio. kr. for NOx-afgiften, svarende til en 10-dobling.Hvorfor tales der om en afgift på 40 mio. kr., svarende til en 20-dobling afgiften?Det skyldes at skatteministeriet foreslår en yderligere reduktion/forringelse af bundfradraget i forholdtil lovforslagets virkning, gældende indtil EU godkender de reducerede bundfradrag i lovforslaget.Denne forhøjede afgift betales kun, indtil der foreligger en godkendelse fra EU af det halveredebrundfradrag på grå cement.
AalborgPortlandA/SRørdalsvej44Postboks1659100AalborgDanmarkTelefon+4598167777Telefax+4598101186CVR‐nr.14244441[email protected]
Det er derfor usagligt og forkert, når regeringen siger, at bundfradraget øges, når der faktuelt er taleom, at bundfradraget udhules. Hvis bundfradraget var intakt i forhold til den nuværende lovgivning,så det fuldt ud fulgte med ved forhøjelsen af selve NOx-afgiftssatsen, som stiger fra 5 kr. kg. NOx til25 kr. pr. kg. NOx, så var merudgiften for Aalborg Portland ”kun” vokset med en 5-dobling til 10 mio.kr. årligt og ikke med en 10-dobling til de 20 mio. kr., som lovforslaget påfører Aalborg Portland imerudgifter. Udgiftsforøgelsen fra de 10 mio. kr. til 20 mio. kr. i lovforslaget skyldes således aleneudhulingen af bundfradraget, og derfor er det forkert, når regeringen påstår, at man øger bundfra-draget.
Udskydelsen af afgiftsforhøjelsen i 6 måneder hjælper hverken Aalborg Portland eller miljøetAalborg Portlands reduktionspotentiale for NOx-udledning er yderst beskedent, idet Aalborg Port-lands produktion i dag efterlever EU-normerne for anvendelse af bedst tilgængelige teknologi til re-duktion af miljøpåvirkningen (BAT-normerne). Derfor kan Aalborg Portland ikke ved hurtige teknolo-giinvesteringer reducere NOx-udledningen inden 1. juli 2012, og derfor belastes Aalborg Portlandmed den 10-dobling af NOx-giften til ca. 20 mio. kr. årligt, som er beskrevet i lovforslaget.Hvis Aalborg Portland pludselig skulle kunne halvere udgiften til NOx-afgiften fra ca. 20 mio. kr. til 10mio. kr., som regeringskilder prøver at påstå, så skulle Aalborg Portland reducere NOx-udledningenmed ca. 25% på 6 måneder. Det er komplet urealistiske påstande. Aalborg Portland har reduceretNOx-udledningen med 50% siden 2006 efter investeringer på ca. 30 mio. kr. og er som før nævnt nupå BAT-niveau.
Aalborg Portlands NOx-udledning pr. cement/beton-produkt er ikke højere end sammenlignelige nor-diske cementfabrikkerAalborg Portland har ikke nogen reel højere NOx-udledning end svenske cementfabrikker/cementprodukter, når man korrigerer for relevante forskelle i produktionen og styrken af færdigvare-produktet i beton, og derfor er der ikke noget væsentligt reduktionspotentiale for NOx-udledningenpå Aalborg Portland ift. svenske cementvirksomheder, jf. redegørelse fremsendt til skatteministerietden 26. november 2011.NOx-udledningen for Aalborg Portland er lavere end i Norge.NOx-udledningen fra industrien udgør mindre en 10% af den samlede udledning i Danmark.
Konsekvenser ved indførelse af en NOx-afgift på 20 mio. kr., svarende til en 10-doblingDer betales ikke NOx-afgift blandt vore konkurrerende cementfabrikker i de nærmeste lande, herun-der Norge, Sverige og Tyskland.Vi vil miste ordrer og cement til Femernbroen (ca. 450 mio. kr.) vil utvivlsomt leveres fra tyske ce-mentfabrikker.Vi er under stærkt pres på hjemme markedet og med konkurrerende cementimport fra Norge ogTyskland. 90% af den hvide cement eksporteres og der hersker hård konkurrence på markedernesom følge af krisen, og markedsandele i især USA, UK og Tyskland vil falde drastisk. Det skal be-mærkes at varmeforsyningen og leverance af varme til 30.000 hustande er tilknyttet de hvide ovnan-læg.Tab af arbejdspladser og værdibidrag til staten som følge af lavere selskabsskatter, lavere betalingaf miljø- og energiafgifter, moms og A-skat fra ansatte.
2/302/12/2011
Skønsmæssigt vil Aalborg Portland miste ca. 20% af omsætningen pga. den forringede konkurren-ceevne, og dermed mister staten indtægter fra de nævnte faldende direkte/indirekte skatter- og afgif-ter på op til ca. 60 mio. kr. årligt. Staten taber samlet skatteprovenu fra Aalborg Portland på en såmarkant afgiftsforhøjelse.Hertil kommer en øget import og faldende eksport, der vil påvirke handelsbalancen negativt.
LøsningforslagAalborg Portland har skitseret et løsningforslag til Skatteministeren på mødet den 28. november ogredegjort herfor i et særskilt brev til skatteministeriet den 25. november.I løsningsforslaget tilpasses bundfradragene iht. normerne for brug af den bedst tilgængelige tekno-logi til reduktion af udledning (–normerne), hvilket er muligt iht. ekspertudtalelser fra KPMG og aner-kendt advokatfirma i Bruxelles med ekspertise inden for statsstøtteregler, som har fået bekræftetmuligheden for løsningsforslaget efter sonderinger i EU-kommissionen.
Vi står til rådighed med yderligere oplysninger og redegør gerne for ovenstående forhold på et møde.
Venlig hilsenAalborg Portland A/SHenning BækKoncernøkonomi- og finansdirektør, CFOKjeld PedersenManaging Director, Nordic Cement
3/302/12/2011