Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 33
Offentligt
1056393_0001.png
1056393_0002.png
1056393_0003.png
1056393_0004.png
1056393_0005.png
1056393_0006.png
1056393_0007.png
1056393_0008.png
Til lovforslag nr.L 32
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2011
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov omenergiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas(Højere afgift på luftforurening fra NOx m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen, og skatteministeren orienterede den 21. november2011 udvalget herom. Den 25. november henholdsvis den28. november 2011 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar til udvalget. Den 27. november 2011 sendteskatteministeren høringsskema herom til udvalget. Efterføl-gende sendte skatteministeren den 7. december 2011 yderli-gere høringssvar og et høringsskema til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Affald Danmark,Det Økologiske Råd,Landbrug og Fødevarer,Procesindustrien,Rejsearbejdere.dk,RenoSam,Saint-Gobain Weber A/S,Tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S ogAalborg Portland A/S.[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ]SamrådUdvalget har stillet 3 samrådsspørgsmål, jf. L 32 – sam-rådsspørgsmål A-C, til skatteministeren og ministeren forby, bolig og landdistrikter til mundtlig besvarelse, [som dis-se har besvaret i et åbent samråd med udvalget den 14. de-cember 2011]. [Ministrene har efterfølgende sendt udvalgetde talepapirer, som lå til grund for besvarelsen af spørgsmå-lene. ]DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Medarbejdere fra Nordic Sugar, Nykøbing,Procesindustrien,Rejsearbejdere.dk ogTillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S.SpørgsmålUdvalget har stillet 32 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>
DokumentIdJournalnummer
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen. ]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1,ud-gårnr. 3,og i stedet indsættes som nye numre:»3) Fra den 1. januar til den 30. juni 2012 5,2 kr. pr. kgNOx.4) Fra den 1. juli til den 31. december 2012 25,0 kr. pr. kgNOx[Afgiftsforhøjelsen udskydes fra 1. januar 2012 til 1. juli2012]2)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2, stk. 3,ændres »stk. 1, nr. 6« til: »stk. 1, nr. 7«.«[Konsekvensændring]3)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 9, stk. 1,udgår »registrerede«.«[Præcisering af bestemmelsen]4)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 10, stk. 2,ændres »1. januar 2012« til: »1. juli 2012«.[Konsekvens af at afgiftsforhøjelsen udskydes fra 1. januar2012 til 1. juli 2012]5)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 10, stk. 2,ændres »1. januar 2012« til: »1. juli 2012«.[Konsekvens af at afgiftsforhøjelsen udskydes fra 1. januar2012 til 1. juli 2012]6)I den undernr. 6foreslåede affattelse afbilag 1udgårkolonnen »1. jan. – 31. dec. 2012«, og i stedet indsættes:»1. jan.-30. ju- 1. juli-31. dec.ni 201220120,90,90,92,92,70,94,54,54,514,212,84,5
0,91,83,31,00,82,90,50,90,916,61,30,37,00,50,5
4,58,716,14,64,013,92,54,14,180,05,01,333,82,32,3
0,90,90,9
4,54,54,5
0,90,9
4,54,5
0,80,8
4,14,1
«
[Afgiftsforhøjelsen udskydes fra 1. januar 2012 til 1. juli2012]Til § 27)I den undernr. 3foreslåede affattelse afbilag 2udgårkolonnen »1. jan. – 31. dec. 2012«, og i stedet indsættes:»1. jan. – 30. 1. juli – 31.juni 2012dec. 2012287,6213,1276,7257,0257,0255,7284,0213,1273,1253,4253,4252,1
3
241,5217,3287,6213,1473,3402,2395,4178,8328,9273,3445,0213,1122,471,7285,9211,8275,1255,5255,5254,3285,9211,8469,4398,8392,2441,3211,8
241,5217,3284,0213,1470,0398,9392,1171,9316,1273,3445,0213,1121,470,7282,4211,8271,6252,0252,0250,8282,4211,8466,2395,6389,0441,3211,8
lov om afgift af kvælstofoxider. Loven finder endvidere an-vendelse på varer nævnt i bilag 1 til lov om afgift af kvæl-stofoxider, der fra og med den 1. juli 2012 leveres, udleve-res eller forbruges af registrerede virksomheder, angives tilfortoldning, modtages fra udlandet eller medbringes fra ud-landet. Loven finder også anvendelse for energiafgiftspligti-ge varer, der fra og med den 1. juli 2012 udleveres til for-brug fra registrerede virksomheder, forbruges af registreredevirksomheder, angives til fortoldning, modtages fra udlandeteller medtages fra udlandet.Stk. 6.For løbende leverancer, for hvilke afregningsperio-den påbegyndes inden den 1. juli 2012 og afsluttes efter det-te tidspunkt, beregnes afgiften af så stor en del af leveran-cen, som tidsrummet for lovens ikrafttræden til afregnings-periodens afslutning udgør i forhold til den samlede afreg-ningsperiode. Med told- og skatteforvaltningens tilladelsekan der foretages afrunding ved opgørelse af den brøkdel afleverancerne, hvoraf der skal betales afgift.Stk. 7.Stk. 5 og 6 finder tilsvarende anvendelse for øvrigeændringer m.v. pr. 1. januar i et år.«[Ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen af forskellige af-giftssatser udskydes fra 1. januar 2012 til 1. juli 2012]BemærkningerTil nr. 1 og 6Erhvervene har rejst kritik af, at den markante forhøjelseaf NOx-afgiften sker med fuld effekt fra 1. januar 2012, in-den at virksomhederne kan nå et gennemføre driftsmæssigetilpasninger af deres NOx-udledninger og dermed nedbringeafgiftsbetalingen. Regeringen har været lydhør over for dis-se indvendinger og foreslår med ændringsforslagene, at af-giftsforhøjelsen udskydes fra 1. januar til 1. juli 2012, så er-hvervene får mulighed for at gennemføre tilpasninger til af-giften, før afgiften får fuld effekt.Udskydelsen af forhøjelsen af NOx-afgiften til 1. juli2012 indebærer et mindreprovenu på knap 0,3 mia. kr. i2012. Samtidig fremgår det af lovforslaget om nedsættelseaf loftet over fradraget for indskud på ratepension m.v. (L28), at der skønnes en provenuvirkning på 1,9 mia. kr. i2012 mod skønnet 1,5 mia. kr. i regeringens finanslovsud-spil. Skønnet for den varige virkning er dog uændret, og der-for kan merprovenuet ikke anvendes til at finansiere varigeinitiativer. Således anvendes merprovenuet til at finansieremindreprovenuet vedrørende NOx-afgiften i 2012.De provenumæssige konsekvenser ved udskydelsen afforhøjelsen af NOx-afgiften er yderligere belyst i nedenstå-ende tabel.Tabel: Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse afNOx-afgiften fra den 1. juli 2012
«
[Konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra 1.januar 2012 til 1. juli 2012]Til § 38)I den undernr. 2foreslåede affattelse afbilag 3udgårkolonnen »1. jan. – 31. dec. 2012«, og i stedet indsættes:»1. jan. – 30. 1. juli – 31.juni 2012dec. 2012293,1282,1«[Konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra 1.januar 2012 til 1. juli 2012]Til § 49)§ 4affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk.2-4.Stk. 2.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-trædelse af § 1, nr. 1.Stk. 3.§ 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 4.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-trædelse af § 1, nr. 4. Bestemmelsen har virkning fra og medden 1. juli 2012.Stk. 5.Loven finder anvendelse på NO2-ækvivalenter, derfra og med den 1. juli 2012 udledes til luften ved forbræn-ding fra virksomheder, der er omfattet af § 3, stk. 1 og 2, i
4
Finansårsvirkningen på konto for NOx-afgift skønnes til305 mio. kr. i 2012.De erhvervsøkonomiske og miljømæssige konsekvenserm.v. af højere afgift på luftforurening fra NOx vil indtrædeet halvt år senere end efter det fremsatte lovforslag.Til nr. 2Ændringsforslaget stilles som en konsekvens af æn-dringsforslag nr. 1 sendt til Skatteudvalget den 12. december2011.Til nr. 3NOx-afgiftslovens § 9, stk. 1, indeholder regler for godt-gørelse af afgift for energiforbrug, når der foretages be-grænsning af udledning af NO2-ækvivalenter til luften. Efterbestemmelsens ordlyd gælder den for virksomheder, der erregistrerede efter NOx-afgiftsloven. I de oprindelige forud-sætninger bag NOx-afgiften, herunder lovforslag L 169fremsat den 28. marts 2008, er det imidlertid lagt til grund,at godtgørelse kan ydes til alle virksomheder, der enten hareller fremadrettet får foretaget tiltag, som fører til, at udled-ningen af NO2-ækvivalenter til luften begrænses. Med hen-visning hertil har Skatteministeriet i et offentliggjort styre-signal meddelt, at godtgørelse af NOx-afgift kan ydes til bå-de registrerede og ikkeregistrerede virksomheder, der be-grænser udledningen af NOx til luften, jf. styresignal af 4.juli 2011 om afgift af kvælstofoxider – afgiftsgodtgørelse –ikkeregistrerede virksomheder – styresignal. Det foreslåsmed ændringsforslaget, at ordet »registrerede« fjernes fraudtrykket »registrerede virksomheder« i bestemmelsen. Der-med præciseres det, at bestemmelsen gælder for både regi-
strerede og ikkeregistrerede virksomheder, der begrænserudledningen af NOx til luften.Til nr. 4 og 5Det foreslås med ændringsforslagene, at effekten af deforeslåede regler om bundfradrag i den afgiftspligtige udled-ning af NO2-ækvivalenter udskydes fra 1. januar til 1. juli2012. Det er en konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsenudskydes fra 1. januar 2012 til 1. juli 2012.Til nr. 7 og 8Af afgiftstekniske grunde er motorbrændstof til biler m.v.også omfattet af den højere NOx-afgift, men da afgiften kunskal belaste stationære anlæg, skal der samtidig med forhø-jelsen af NOx-afgiften ske nedsættelse af energiafgifterne,så den samlede afgiftsbelastning af motorbrændstof til bilerm.v. vil være på samme niveau som uden forhøjelsen afNOx-afgiften. Med ændringsforslagene foreslås, at nedsæt-telsen af energiafgifterne udskydes fra 1. januar 2012 til 1.juli 2012 svarende til, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydesfra 1. januar 2012 til 1. juli 2012. Det betyder, at der vil gæl-de forskellige satser for mineralolieafgift og gasafgift formotorbrændstof i første og andet halvår 2012.Til nr. 9Med ændringsforslaget udskydes ikrafttrædelsestidspunk-tet for ændringen af forskellige afgiftssatser generelt fra 1.januar 2012 til 1. juli 2012 som konsekvens af, at NOx-af-giftsforhøjelsen m.v. skal udskydes fra 1. januar 2012 til 1.juli 2012.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 32Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425262728293031TitelHenvendelse af 18/11-11 fra Landbrug og FødevarerLovudkast i høring, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 22/11-11 fra Affald DanmarkHenvendelse af 10/11-11 fra RenoSamHenvendelse af 23/11-11 fra Aalborg Portland A/SHøringssvar, fra SkatteministerietHøringsskema, fra skatteministerenYderligere høringssvar, fra SkatteministerietHenvendelse af 28/11-11 fra ProcesindustrienProcesindustriens præsentation, som blev vist under foretrædeden 30/11-11Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/11-11 fraAalborg Portland A/SKopi af svar på spørgsmål S 1013 – S 1016, S 1055 og S 1056som vedrører lovforslagetHenvendelse af 2/12-11 fra Rejsearbejder.dkHenvendelse af 7/12-11 fra tillidsrepræsentanter fra Aalborg Por-tland A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-11 fra Rej-searbejdere.dkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/11-11 fraLandbrug og FødevarerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-11 fraProcesindustrienSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-11 fraProcesindustrienSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/11-11 fraRenoSamSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fraAffald DanmarkSupplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 9/12-11 fra Aalborg PortlandHenvendelse af 9/12-11 fra Brancheforeningen Dansk Miljøtek-nologi og Det Økologiske RådHenvendelse af 7/12-11 fra Det Økologiske RådHenvendelse af 12/12-11 fra Procesindustrien i DanmarkÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/12-11 fra til-lidsrepræsentanter fra Aalborg PortlandSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/12-11 fra DetØkologiske Råd og Brancheforeningen Dansk MiljøteknologiHenvendelse af 13/12-11 fra Saint-Gobain Weber A/S
6
32
Ændringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 32
Spm.nr.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
TitelSpm. om at redegøre for, om det – når der i lovforslaget forslås etmålerkrav for stempelmotorer > 10 MW regnet for hvert anlæg –betyder, at målerkravet forudsætter en størrelse på >10MW forhver enkelt motor, til skatteministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til skatteministeren,og ministerens svar herpåMFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken påvirkning lovforslaget vil have på den gen-nemsnitlige levetid, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, i hvilket omfang kan – og i givet fald har – AalborgPortland A/S videresendt deres NOx-afgift til fjernvarmebrugernei Aalborg, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken forskel der er på beregningen af NOx-udled-ning og påligning af afgift, når oliefelterne i Nordsøen sammen-lignes med virksomheder på land, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af den NOx, som findes i Danmark,som stammer fra danske udledere af NOx, og hvor stor en andel,der stammer fra udlandet, til skatteministeren, kopi til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af danske virksomheder, der anven-der NOx-reducerende anlæg, til skatteministeren, kopi til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren forventer, at Kommissionens godkendelsekan foreligge inden ikrafttrædelsestidspunktet – som nu foreslåsudskudt et halvt år, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for beregning af den beskrevne arbejds-udbudseffekt, jf. bemærkningerne til lovforslaget, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvordan afgiften specifikt vil rammeAalborg Portland A/S, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om en uddybning af de i forbindelse med tabel 1 nævnte be-mærkninger til lovforslaget om mindre provenu på grund af min-dre forbrug af andre afgiftsbelagte varer, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vurderer gartnerierhvervets reelleøkonomiske mulighed for at ændre adfærd i forhold til afgiften påNOx, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
14
1516
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Spm. om klarhed over følgende formulering i bemærkningerne(pkt. 3.1 3. Afsnit) »De virksomheder, som måler, skal betaleNOx-afgift. Hvis de ikke måler i henhold til NOx-afgiftsloven, erde fritaget for NOx-afgiften …«, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at redegøre for den svenske ordning sammenholdt medden danske, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken sundhedsmæssig effekt lovforslaget forudsæt-tes at have – jf. den indledende bemærkning »Denne forhøjelse afNOx-afgiften vil nedbringe luftforureningen fra NOx…«, til skat-teministeren, kopi til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at Aalborg Portland A/S ikke har nogen reelhøjere NOx-udledning end svenske cementfabrikker/cementpro-dukter, når man korrigerer for relevante forskelle i produktionenog styrken af færdigvareproduktet i beton m.v., til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om det er fremmende for Aalborg Portland A/S’s investe-ringslyst i Danmark, at virksomheden skal betale 40 mio. kr. iNOx-afgift frem for de nuværende 2 mio. kr., til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om det gør indtryk på ministeren, at medarbejderne på Aal-borg Portland anbefaler statsministeren at tage afgiftsstigningenaf bordet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræftet udsagnet fra den socialdemokratiske skatte-ordfører Thomas Jensen i TV Midt/Vest den 30/11-11, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i Socialdemokratiet skatteordførersudsagn om, at når ikrafttrædelsen skubbes 6 måneder, så kanvirksomhederne nå at nedbringe deres NOx-udslip, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, når udskydelsen af NOx-afgiften vil give virksomhe-derne mulighed for at nedbringe deres NOx-udslip, hvilke prove-numæssige konsekvenser det så har, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvis ikke udskydelsen på 6 måneder har en provenu-mæssig konsekvens, om ministeren da vil indrømme, at der aleneer tale om en fiskal afgift og ikke en miljømæssigt betinget afgift,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor regeringen vil spare i de offentlige udgifter for atleve op til regeringens forsigtighedsprincip, såfremt udskydelsenaf NOx-afgiften vil betyde et lavere provenu, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set (og ikke den samlede beskæftigel-seseffekt af regeringens finanslovsudspil), til skatteministeren,kopi til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
8
26
27
28
29
30
31
32
Spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for danskevirksomheders konkurrenceevne, til skatteministeren, kopi til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget harmonerer med regeringens mål-sætninger om konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse, til skat-teministeren, kopi til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om det efter ministerens opfattelse er korrekt, at det ikke erteknisk muligt for Aalborg Portland A/S at reducere NOx-udled-ningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer Aalborg Portland A/S kan tage for atnedbringe NOx-udledningen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Børsen den 30/11-11: »Metal-formand i frontalangreb på regeringen«, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Børsen den 2/12-11: »Metal:NOx-afgift koster statskassen 343 mio. kr.«, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Information 9/12-11 »Forure-ning: Dansk Energi og grøn tænketank går sammen mod regerin-gens NOx-afgift,« til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 32Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om, hvilke konsekvenser ministrene forventer, atforøgelsen af NOx-afgiften vil have for beskæftigelsen i landdi-strikterne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og land-distrikterBSamrådsspm. om, hvad ministrenes holdning er til, at flere virk-somheder, herunder Aalborg Portland A/S, har udtrykt planer omat forlade Danmark som følge af stigningen i NOx-afgiften, tilskatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikterCSamrådsspm. om, hvilke effekter den udskudte ikrafttræden for-ventes at have på virksomhedernes konkurrenceevne og på prove-nuet af afgiftsstigningen, til skatteministeren og ministeren forby, bolig og landdistrikter