Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 35
Offentligt
1056438_0001.png
1056438_0002.png
J.nr. 2011-231-0051Dato: 13. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 32 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lovom energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgasog bygas (Højere afgift på luftforurening fra NOxm.v.).Hermed sendes svar på bilag 26 fra Det Økologiske Råd.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Henvendelsen:

Det Økologiske Råd mener bl.a., at debatten om NOx-afgiften har haft ensidig fokus på, atafgiften på kort sigt skaber konkurrencemæssige problemer - og så på provenu, som afgif-ten skaber - men alt for lidt på den adfærdsændrende og dermed miljøforbedrende effekt.Det Økologiske Råd mener, at NOx-afgiften bør fastholdes på den foreslåede størrelse, menforeslår også, at afgiften udvides med afgift på brændeovne, på tunge køretøjer, på gamlebenzin-personbiler fra før 1993 (hvor kravet om trevejskatalysator blev indført) samt pådiesel-personbiler fra før 2000 og varebiler fra før 2001 (da Euro III normen trådte i kraft).Ved den foreslåede udvidelse af NOx-afgiften fås et ekstra provenu, som Det ØkologiskeRåd foreslår bruges til målrettede tilbageførselsordninger, primært tilskud til indførelse afNOx-reducerende teknologi.

Svar:

Jeg er enig i, at der i debatten har været for lidt fokus på de væsentlige miljøforbedrende ef-fekter af afgiftsforhøjelsen.For så vidt angår forslag om udvidelse af NOx-afgiften vil jeg henvise til svaret på spørgs-mål 32, herunder svarets to afsnit om henholdsvis brændeovne og transportsektoren.
Side 2