Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 36
Offentligt
1056455_0001.png
1056455_0002.png
1056455_0003.png
J.nr. 2011-231-0051Dato: 13. December 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 32 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lovom energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgasog bygas (Højere afgift på luftforurening fra NOxm.v.).Hermed sendes svar på bilag nr. 27 fra Procesindustrien.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Henvendelse:

Procesindustrien i Danmark udtrykker i deres henvendelse en dyb og alvorlig bekymringover den udvikling og den meget negative indflydelse, som yderligere afgiftsforhøjelserifølge Procesindustrien vil få for berørte danske virksomheders konkurrenceevne.Af henvendelsen fremgår det, at Procesindustrien har sendt et omfattende høringssvar tilSkatteministeriet i sagen, og repræsentanter for Procesindustrien og medlemsvirksomhederhar haft foretræde for Skatteudvalget.Af henvendelsen fremgår det, at alle argumenter mod en forhøjelse af afgiften på NOx prel-ler fuldstændigt af på regeringen. Af henvendelsen fremgår det, at beslutningen om at ud-skyde afgiftens ikrafttræden med seks måneder absolut ingenting løser. Den afspejler ifølgeProcesindustrien både manglende viden og indsigt i de reelle produktionsvilkår, hvilket eret udtryk for manglende respekt for danske arbejdspladser.Procesindustrien opstiller i deres henvendelse begrundelser for, hvorfor ledelser i danskeprocesvirksomheder er bekymret over en forhøjelse af afgiften på NOx. Der er i henvendel-sen blandt andet givet følgende begrundelser for, at en forhøjelse af afgiften på NOx skullevære en mindre god ide.Den rammer helt skævt. Nogle virksomheder belastes i helt urimelig grad.Den fordyrer dansk produktion. Det gør produkterne dyrere og mindre konkurren-cedygtige.Den skaber utryghed om de danske rammevilkår.Investeringer i Danmark fravælges.Danske virksomheder bliver tabere. Uden kontinuerlig investeringer i virksomhe-ders produktionsanlæg vil de uvægerligt ”forfalde” og dermed ikke kunne stå di-stancen i forhold til ”søstre” indenfor koncernen.Produktionen flyttes udenfor Danmark.Tab af arbejdspladser sker udenfor hovedstaden.For mange virksomheder er det reelt ikke muligt at begrænse NOx-udledning væ-sentligt
Af henvendelsen fremgår det, at Skatteministeriet vildleder meget kraftigt om konsekven-serne ved en forhøjelse af afgiften på NOx. Yderligere fremgår det, at regeringen viser enhelt uholdbar arrogance i mangel på lydhørhed overfor både virksomhederne og de fagligeorganisationer, som advarer mod negative omsætnings- og beskæftigelsesmæssige konse-kvenser ved en forhøjelse af afgiften på NOx.

Kommentar:

En forhøjelse af afgiften på NOx udgør ikke noget generelt problem for konkurrenceevnen,men det udelukker ikke, at afgiften vil udgøre en belastning af visse virksomheder.Side 2
Efter indførelse af NOx-afgiften i 2010 har mange virksomheder, som udleder NOx fra sta-tionære anlæg reduceret deres udledninger af NOx. Der er dog på tværs af virksomheder,som er omfattet af NOx-afgiften, en større spredning i forhold til udledning af NOx. Alenedette taler for, at en forhøjelse af afgiften på NOx må forventes at have en større virkningfor dem som endnu ikke har gjort så meget for at reducere deres udledninger af NOx, her-under Procesindustrien. Dette er naturligvis understøttet af mere dybdegående analyser,som er foretaget i regi af Skatteministeriet.Forslaget forventes at føre til et fald i udledningerne af NOx fra stationære anlæg på godt10 mio. kg. NOx om året, hvilket svarer til en tredjedel af de samlede udledninger af NOxfra stationære anlæg. Desuden forventes afledte virkninger i form af lavere energiforbrugog færre udledninger af klimagasser. Jeg henviser herunder til de miljømæssige konsekven-ser i bemærkningerne til lovforslaget.Og lad mig en gang for alle slå fast, at i Danmark er det virksomhederne selv, der bestem-mer om, de vil producere her i landet eller ej. Derimod er det det offentlige, der bestemmerunder hvilke betingelser, man må drive virksomhed. På længere sigt vil det gå ud over vel-færden, hvis staten forsøger at holde liv i virksomheder, der ikke kan eller vil betale alle deomkostninger, der er ved produktion, herunder omkostninger ved at rydde op efter sig selv.Jeg vil igen gerne understrege, at den foreliggende aftale om finansloven for 2012 skal sesunder et. En forhøjelse af afgiften på NOx bidrager til finansiering af tiltag, der fremmervækst og beskæftigelse i Danmark. Samtidig opnås betydelige miljøgevinster ved forhøjel-sen af afgiften på NOx.Jeg henviser i øvrigt til mit svar på tidligere henvendelse fra Procesindustrien, jf. bilag 18for L32.
Side 3