Skatteudvalget 2011-12
L 33 Bilag 31
Offentligt
1055247_0001.png
1055247_0002.png
1055247_0003.png
1055247_0004.png
1055247_0005.png
1055247_0006.png
J.nr. 2011-231-0049Dato: 12. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 33– Forslag til lov om ændring afchokoladeafgiftsloven, to-baksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love(Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak,øl og vin)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/Susanne Reinholdt Andersen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgifts-

loven og forskellige andre love (Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, soda-

vand, tobak, øl og vin) (L 33)

Til § 5

1)

Efter nr. 1 indsættes som nye numre:”01. I§ 2, stk. 2,ændres ”70” til: ”87,50”.

02.

I§ 2, stk. 2,ændres ”236.073” til: ”295.091”.

03.

I§ 2, stk. 2,ændres”6,20” til: ”7,75”.

04.

I§ 2, stk. 2,ændres ”20” til: ”25”.

05.

I§ 2, stk. 2,ændres ”10.000” til: ”8.000”.”

2)

Inr. 2ændres ”6,03” til: ”4,88”.

3)

Inr. 7ændres ”5,37” til: ”6,52”.[Forslaget forhøjer satserne i ølmoderationsordningen, jf. øl- og vinafgiftslovens § 2, med 25pct.Endvidere reducerer forslaget afgiftsforhøjelsen af vin med et lavt alkoholindhold (1,2 – 6 pct.)fra 55 pct. til 25 pct. Tillægsafgiften for vinbaserede alkoholsodavand opjusteres tilsvarende.]
Til § 7

4)

I§7 indsættes som nye stykker:”Stk.5.Hvis en registreret efter tobaksafgiftsloven i perioden fra og med den 12. december2011 til og med den 31. marts 2012 køber stempelmærker til mere end 20 pct. flere styk ciga-retter og kilogram røgtobak, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 112 dage, an-ses det overskydende køb for foretaget den 1. april 2012 og vil hermed blive efterreguleret ihenhold til de i stk. 4 foreslåede afgiftssatser.Stk. 6.I afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter og kilogram røgtobak en virksomhed nor-malt ville købe stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5, tages udgangspunkt i, tilhvor mange styk cigaretter og kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stem-Side 2
pelmærker pr. dag i perioden fra og med den 1. januar 2011 til og med den 30. juni 2011. An-tallet ganges herefter med 112.Stk. 7.For virksomheder, som er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den 1. januar 2011,men dog senest den 31. marts 2011, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter ogkilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 112 dage,jf. stk. 5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogram røgtobak virksomheden igennemsnit har købt stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 1. april 2011 til og medden 30. juni 2011. Herefter anvendes metoden i stk. 6.Stk. 8.For virksomheder, som er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den 31. marts 2011,men dog senest den 12. oktober 2011, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretterog kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 112 da-ge, jf. stk. 5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogram røgtobak virksomhe-den i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 12. oktober 2011til og med den 12. november 2011. Herefter anvendes metoden i stk. 6.Stk. 9.For virksomheder, som er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den 12. oktober 2011,finder stk. 5 ikke anvendelse.Stk. 10.Virksomheder, der er koncernforbundne, betragtes i stk. 5-9 som en enkelt virksom-hed.”[Forslaget sikrer, at der ikke sker væsentlig unaturlig lageropbygning i grossist- og detailleddetfrem til den 1. april 2012. ]
Side 3
Bemærkninger
Til nr. 1Bryggerier, som producerer op til 200.000 hl øl om året, er efter øl- og vinafgiftslovens § 2 be-rettiget til at modtage ølmoderation, dvs. at de ved årets afslutning får udbetalt en afgiftslettel-se, som er beregnet ud fra forrige års udleverede mængde. Formålet med afgiftslettelsen (mode-rationen) er at styrke de mindre bryggeriers konkurrenceevne over for de større bryggerier. Detkommer til udtryk ved, at afgiftslettelsen nedsættes i takt med en større udlevering af moderati-onsberettiget øl.Med dette ændringsforslag forhøjes satserne i ølmoderationsordningen med 25 pct. svarende tilden foreslåede forhøjelse af ølafgiften, således at den ølmoderation, som de små bryggeriermodtager efter de foreslåede afgiftsstigningers ikrafttrædelse, forholdsmæssigt er den sammesom den, de modtager efter de gældende regler.Provenumæssige konsekvenserEn ændring af ølmoderationsordningen som foreslået skønnes at medføre et beskedent prove-nutab på godt 1 mio. kr. årligt fra 2012 og frem. Da der er tale om en forhøjelse af den gælden-de afgiftslettelse, er der også tale om en forøgelse af den skatteudgift, som er forbundet hermed,svarende til det skønnede provenutab.
Til nr. 2 og 3Den foreslåede forhøjelse af vinafgiften med ca. 55 pct. rammer producenter af cider med et al-koholindhold på mellem 1,2 og 6 pct., som produceres af 100 pct. gæret frugtsaft, særligt hårdt,da disse ikke er omfattet af tillægsafgiften, og der derfor ikke sker den samme modregulering afafgiftssatsen, som det er tilfældet med ciderprodukter, som er omfattet af tillægsafgiften.Da vin og rene ciderprodukter med et alkoholindhold mellem 1,2 og 6 pct. må betragtes somlav-alkohol produkter i stil med øl, foreslås det hermed at reducere den foreslåede forhøjelse afafgiften for disse produkter, således at den herefter udgør 25 pct., og den nuværende afgiftsfor-skel til øl dermed fastholdes.Samtidig opjusteres tillægsafgiften for vinbaserede alkoholsodavand, således at den samledeafgift på en alkoholsodavand forbliver den samme, uanset om der er tale om en øl-, vin- ellerspiritusbaseret alkoholsodavand.Provenumæssige konsekvenserLempelse af den i L 33 foreslåede forhøjelse af vinafgiften skønnes samlet set at medføre etbegrænset mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. årligt, fra 2012 og frem, i forhold til det i L 33 for-udsatte merprovenu.
Til nr. 4
Side 4
Ifølge lovforslaget træder afgiftsforhøjelserne på tobak i kraft den 1. april 2012. Ikrafttrædel-sesbestemmelsen er udformet således, at de foreslåede forhøjelser gælder for de varer, som ud-leveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres fra ogmed den 1. april 2012. Den nævnte bestemmelse afskærer dermed ikke producenter og impor-tører i at opbygge unaturlige mængder af tobaksprodukter hos grossister eller i detailhandlen iperioden til og med den 31. marts 2012. Disse varer vil herefter frit kunne sælges til forbruger-ne til den gamle pris (og med den gamle afgift) efter den 1. april 2012, og hermed udsætte denforebyggelsesmæssige effekt af lovforslaget.Det foreslås derfor istk. 5at indsætte en værnsregel, som sikrer, at der ikke sker væsentlige la-geropbygninger hos grossister og detailhandlere i perioden til og med den 31. marts 2012. Be-stemmelsen udformes således, at der lægges et loft over, til hvor mange styk cigaretter og kilo-gram røgtobak de registreringspligtige virksomheder må købe stempelmærker efter de gælden-de afgiftssatser i perioden fra ændringsforslaget er stillet til afgiftsstigningernes ikrafttrædenden 1. april 2012. De stempelmærker, som de registreringspligtige virksomheder køber, somoverstiger dette antal, vil herefter blive betragtet som købt den 1. april 2012, og afgiften vil der-for blive efterreguleret efter de foreslåede afgiftssatser. Dette medfører ligeledes, at en virk-somhed, hvis køb af stempelmærker overstiger det, der er anført i stk. 5, ikke vil kunne fradrageden moms, som er betalt i forbindelse med købet af disse stempelmærker. Når afgiften efterføl-gende reguleres efter de foreslåede afgiftssatser, reguleres momsen tilsvarende, og først hereftervil virksomheden kunne fradrage momsen.Der er i beregningen af loftet over antal købte stempelmærker taget udgangspunkt i, til hvormange styk cigaretter og kilogram røgtobak den enkelte virksomhed normalt køber stempel-mærker i en periode på 112 dage (svarende til perioden fra og med den 12. december 2011 tilog med den 31. marts 2011), og hertil er der lagt 20 pct. Således sikres det i videst muligt om-fang, at værnsreglen ikke medfører, at der i perioden til og med den 31. marts 2012 ikke er mu-lighed for at imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel på tobak.Det foreslås, at reglen skal have virkning fra ændringsforslaget er stillet, dvs. fra den dag, hvorændringsforslaget oversendes til og offentliggøres af Folketinget. Da hensigten er at undgå una-turlig lageropbygning indtil afgiftsstigningernes ikrafttræden den 1. april 2012, er det nødven-digt med denne virkningsdato, da producenter mv. i modsat fald ville have mulighed for at kø-be ubegrænsede antal af stempelmærker fra offentliggørelsen af ændringsforslaget og indtil lo-vens ikrafttrædelse. En virkning tilbage i tiden fra ændringsforslaget er stillet er derfor nødven-dig.Stempelmærker købes hos SKAT og påsættes herefter pakker, som indeholder et givent antalcigaretter, og beholdere, som indeholder en given mængde røgtobak. Det er anført på stempel-mærket, hvor mange styk cigaretter eller gram røgtobak, den givne pakke eller beholder inde-holder. Formuleringen i stk. 5 m.v., hvorefter det udelukkende er ”… tilladt at købe stempel-mærker til op til 20 pct. flere styk cigaretter og kilogram røgtobaksprodukter, end virksomhe-den normalt ville gøre i en periode på 112 dage” sikrer, at begrænsningen afspejler virksomhe-dernes reelle afsætning af cigaretter og røgtobak, og ikke blot tager isoleret udgangspunkt i an-tal købte stempelmærker. I modsat fald ville virksomhederne have mulighed for at omgå reg-len, eksempelvis ved at købe langt flere af de stempelmærker, som skal påsættes en pakke med
Side 5
20 styk cigaretter, og mindre af de stempelmærker, som skal påsættes en pakke med 10 styk ci-garetter.Istk. 6fastsættes det nærmere, hvordan beregningen af, til hvor mange styk cigaretter og kilo-gram røgtobak en virksomhed normalt køber stempelmærker på 112 dage, foretages. Det fore-slås således, at det gennemsnitlige antal købte stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den1. januar 2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund. Virksomhedens gennemsnitligeantal købte stempelmærker pr. dag ganges herefter med 112. Hertil lægges de 20 pct., somfremgår af stk. 5.Istk. 7tages der højde for den situation, hvor en virksomhed først er registreret efter tobaksaf-giftsloven efter den 1. januar 2011, men dog senest den 31. marts 2011. For denne virksomhedforeslås det, at perioden fra og med den 1. april 2011 til og med den 30. juni 2011 lægges tilgrund for den videre beregning i stk. 6.Istk. 8tages der højde for den situation, hvor en virksomhed er registreret efter tobaksafgifts-loven efter den 31. marts 2011, men dog senest den 12. oktober 2011. For denne virksomhedforeslås det, at perioden fra og med den 12. oktober 2011 til og med den 12. november 2011lægges til grund for den videre beregning i stk. 6.Endelig foreslås det istk. 9,at hvis virksomheden er registreret efter den 12. oktober 2011, fin-der reglen i stk. 5 ikke anvendelse, og virksomheden vil derfor ikke være begrænset i sit køb afstempelmærker.Det følger afstk. 10,at såfremt en virksomhed er koncernforbundet med en anden virksomhed,vil de i relation til stk. 5 blive betragtet som én virksomhed.Provenumæssige konsekvenserDen foreslåede værnsregel skønnes at sikre, at den i L 33 forudsatte finansårsvirkning i 2012ikke udhules af en betydelig lageropbygning af cigaretter og tobak til de priser og afgifter, somgælder inden ikrafttrædelsen af afgiftsforhøjelsen pr. 1. april 2012.
Side 6