Skatteudvalget 2011-12
L 34 Bilag 10
Offentligt
1055643_0001.png
1055643_0002.png
1055643_0003.png
1055643_0004.png
1055643_0005.png
1055643_0006.png
Til lovforslag nr.L 34
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2011
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, lov omforskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand og lov omvægtafgift af motorkøretøjer m.v.(Regulering af de løbende bilafgifter og andre afgifter m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. november2011 dette udkast til udvalget, jf. L 34 - bilag 1. Den 25. og27. november samt 5. december 2011 sendte skatteministe-ren de indkomne høringssvar og 2 notater herom til udval-get.[Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af<>:Til titlen1)Titlen affattes således:»Forslagtil
DokumentIdJournalnummer
2
Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven,lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af led-ningsført vand, lov om vægtafgift af motorkøretøjerm.v., lov om vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v.for vandforekomster og internationale naturbeskyttel-sesområder (Miljømålsloven)(Regulering af de løbende bilafgifter og andre afgifterm.v.)«[Ændring af titlen så det fremgår, at også vandforsyningslo-ven og miljømålsloven ændres]Nye paragraffer2)Efter § 3 indsættes som nye paragraffer:»§ 01I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.635 af 7. juni 2010, som ændret ved § 13 i lov nr. 484 af 11.maj 2010, § 46 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 2 i lov nr.1555 af 21. december 2010 og § 7 i lov nr. 553 af 1. juni2011, foretages følgende ændringer:1.Overskriften til kapitel 4 a affattes således:»Kommunernes indberetning af oplysninger til Jupiter-databasen«2.I kapitel 4 a ophæves §§ 24-24 c og §§ 24 e-24 j med til-hørende overskrifter samt overskriften til § 24 d.§ 02I lov om miljømål m.v. for vandforekomster oginternationale naturbeskyttelsesområder (Miljømålsloven),jf. lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, somændret ved § 22 i lov nr. 484 11. maj 2010 og § 4 i lov nr.553 af 1. juni 2011, foretages følgende ændring:1.§ 35affattes således:§ 35.Til dækning af Miljøministeriets udgifter forbundetmed den i § 8 a nævnte kortlægning samt kommunernes ud-gifter til koordinationsforum og udarbejdelse af indsatspla-ner jf. vandforsyningslovens § 12 og § 13 opkræves et bi-drag pr. m3 afgiftspligtigt vand efter § 3, stk. 2 i lov om af-gift af ledningsført vand.Stk. 2.Af det samlede bidrag anvendes1)70,3 pct. til dækning af Miljøministeriets udgifter til op-gaver omfattet af § 8 a i lov om miljømål m.v. for vandfore-komster og internationale naturbeskyttelsesområder samttold- og skatteforvaltningens udgifter til administration ve-drørende opkrævningen og2)29,7 pct. til dækning af kommunernes udgifter til vareta-gelse af opgaver ved at oprette og lede et koordinationsfo-rum, jf. vandforsyningslovens § 12, og udarbejdelse af ind-sats-planer for udpegede indsatsområder, jf. vandforsynings-lovens § 13.«
[Ændringerne er en konsekvens af, at bidraget opkræves ef-ter lov om afgift af ledningsført vand i stedet for efter vand-forsyningslovens kapitel 4 a]Til § 53)Stk. 16udgår.Stk. 17-22 bliver herefter stk. 16-21.[Afgiftens ikrafttræden]4)Istk. 18indsættes som2. pkt.:»For afgiftsperioder, der er påbegyndt senest den 31. de-cember 2011, følger afgiften af de hidtil gældende regler i §3, stk. 1, A og B, i brændstofforbrugsafgiftsloven og § 3,stk. 1, A, og § 4, stk. 1, II, i lov om vægtafgift af motorkøre-tøjer m.v.«[Præcisering af overgangen fra 2011 til 2012 ved betaling afbrændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften]BemærkningerTil nr. 1-31. Indledning og baggrundAf det fremsatte lovforslag fremgår, at drikkevandsafgif-ten i vandforsyningsloven foreslås omlagt til et bidrag i van-dafgiftsloven, hvorfor der i vandafgiftsloven foreslås indførtet bidrag til drikkevandsbeskyttelse på 67 øre pr. m� pr. år tilog med 2017.Det forslåede bidrag til drikkevandsbeskyttelse på 67 ørepr. m� vand skal træde i stedet for den nuværende afgift i lovom vandforsyning kapitel 4 a. Bestemmelsen vil ifølge detfremsatte lovforslag blive sat i kraft samtidig med ophævel-se af en del af kapitel 4 a i lov om vandforsyning.Det foreslås allerede nu at ophæve en del af kapitel 4 a ivandforsyningsloven, og samtidig konsekvensændre i miljø-målsloven. Disse ændringer indgik ikke i det fremsatte lov-forslag, hvorfor det er nødvendigt at fremsætte dette æn-dringsforslag. Samtidig findes det hensigtsmæssigt at uddy-be baggrunden for omlægningen af afgiftsgrundlaget.Det er blevet anført, at den gældende afgift til drikke-vandsbeskyttelse ikke fuldt ud er forenelig med EU’s stats-støtteregler. For at sikre fremadrettet, at der ikke kan blivestillet spørgsmålstegn ved afgiftens overensstemmelse medstatsstøttereglerne, har det vist sig nødvendigt at indføre enanden model til opkrævning af afgift til drikkevandsbeskyt-telse baseret på vandforbrug. Det er derfor mest hensigts-mæssigt at omlægge afgiften til afgift af ledningsført vandpå baggrund af, at ordningen allerede er godkendt af Kom-missionen.Omlægningen medfører således en regelforenkling.SKAT vil fremadrettet skulle opkræve en afgift baseret påvandforbrug frem for to, hvilket medfører mindskede offent-lige omkostninger og mindre administrative omkostningerfor såvel det offentlige som for erhvervslivet.1.1. Gældende retAfgiftsgrundlaget for den gældende afgift til drikke-vandsbeskyttelse er indberetninger i GEUS' Jupiter-databa-se.
3
De gældende regler for afgift til drikkevandsbeskyttelseer fastsat i vandforsyningslovens kapitel 4 a, som trådte ikraft pr. 1. januar 2009. Efter disse regler opkræves årligt enafgift pr. m3 grundvand beregnet på baggrund af størrelsenaf tilladelsen til indvinding af grundvand. Denne afgift dæk-ker statens udgifter til grundvandskortlægningen i perioden2009-2015 og kommunernes udgifter til udarbejdelse af ind-satsplaner for udpegede indsatsområder mm. i perioden2009-17. I 2011 er afgifterne reguleret til at udgøre hhv.22,4 øre og 9,1 øre eller i alt 31,5 øre pr. m3 svarende til etsamlet provenu på ca. 186 mio. kr. Satserne og provenuet erberegnet på grundlag af en økonomisk analyse udarbejdet afDeloitte i 2008 for Miljøministeriet. Det årlige provenu erforudsat at bidrage til finansiering af samlede udgifter påhhv. 1.118 mio. kr. for staten og 510 mio. kr. for kommu-nerne i hele perioden fra 2007 og frem til opgavens afslut-ning. I perioden fra 2009 og frem skal der finansieres udgif-ter på hhv. 925 mio. kr. i staten og 455 mio. kr. i kommuner-ne.Afgiftspligten påhviler efter de gældende regler i vand-forsyningsloven ejeren af vandindvindingsanlægget. Ejere afalmene vandforsyningsanlæg skal betale afgift af den fuldetilladelse, hvorimod ejere af andre vandindvindingsanlægalene skal betale afgift af en tredjedel af den tilladte årligeindvindingsmængde, dog af maksimum 25.000 m3. Endvi-dere er ejere af indvindinger med en tilladelse på højst 6.000m� fuldstændigt fritaget afgiftspligten. SKAT træffer afgø-relse om afgiftens størrelse og afkræver den afgiftspligtigedet skyldige beløb til betaling.1.2. Forslagets indholdDet er i løbet af de første opkrævningsår konstateret, atder har været mange problemer med at sikre indberetning afdata, hvorfor SKAT har brugt store ressourcer på at skaffedata og lave afgiftsberegninger. Med omlægning af afgifts-grundlaget vil dette arbejde ikke længere være nødvendigt.Afgift af ledningsført vand blev indført med skattereformeni 1993, og omlægningen vil derfor ikke give anledning tilindkøringsproblemer.Der ændres med lovforslaget ikke ved fordelingen af op-gaver mellem stat og kommuner, ligesom det nuværendeprovenu fra afgiften fastholdes, således at udgifter til drikke-vandskortlægningen dækkes. SKAT vil også fortsat væreopkrævningsmyndighed, da afgiften omlægges til afgift hen-hørende under Skatteministeriets ressort.Efter lovforslaget betales afgift af ledningsført vand somudgangspunkt af alle forbrugere af vand. Imidlertid fremgårdet af § 9 i lov om afgift af ledningsført vand, at virksomhe-der, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, kan få til-bagebetalt afgiften af det af virksomheden forbrugte afgifts-pligtige vand. I realiteten vil det derfor være ikke-momsre-gistrerede forbrugere af vand, der belastes af afgiften, dvs.almindelige borgere – både aftagere af vand fra almene for-syningsselskaber samt forbrugere med egen indvinding.2. Lovforslagets økonomiske og administrative konse-kvenser for det offentligeDet resterende finansieringsbehov for den statsligegrundvandskortlægning for perioden 2012-2015 kan ved ud-gangen af 2011 opgøres til ca. 520 mio. kr. inkl. administra-
tive udgifter. I dette beløb er der taget højde for de hidtidigeforudsætninger om en årlig effektiviseringsgevinst på 2 pct.,og det er samtidig forudsat, at de hidtidige administrativeopkrævningsudgifter kan nedsættes med i alt ca. 8 mio. kr.Herudover er der foretaget regulering for et mindre provenupå knap 15 mio. kr. i opkrævningen for årene 2009-11. Denstatslige del af det fremtidige afgiftsprovenu er således for-udsat at udgøre ca. 130 mio. kr. årligt.Det resterende finansieringsbehov for den kommunaleindsatsplanlægning mv. for perioden 2012-2017 kan ved ud-gangen af 2011 opgøres til knap 330 mio. kr. Den kommu-nale del af det fremtidige afgiftsprovenu er således forudsatat udgøre ca. 55 mio. kr. årligt.Det samlede årlige finansieringsbehov udgør hermed ca.185 mio. kr. Skatteministeriet har beregnet dette provenu tilat kunne dækkes af en afgiftsforhøjelse på 67 øre pr. m3faktisk vandforbrug pr. år. Den statslige andel heraf kan be-regnes til at udgøre 70,3 pct., mens den kommunale andeludgør 29,7 pct.For den statslige del af afgiften forudsættes der som hidtilat skulle etableres balance mellem de samlede udgifter tilgrundvandskortlægning og den til dækning af udgifterne op-krævede afgift over perioden 2007-2015. I slutningen afdenne periode foretages opgørelse med henblik på at konsta-tere, om der er tale om fuld omkostningsdækning og at tagestilling til, om der er behov for regulering af det statslige af-giftsbeløb.Den opkrævede kommunale del af afgiften fordeles årligttil kommunerne efter det udvidede totalrammeprincip. Derforudsættes tilsvarende at skulle etableres balance mellemkommunernes samlede udgifter til indsatsplanlægning mv.og den til dækning af udgifterne opkrævede afgift over pe-rioden 2009-17. For at gøre det muligt at fastslå om der ertale om fuld omkostningsdækning, skal kommunerne regi-strere udgifterne på en særskilt konto i den kommunale kon-toplan og – i overensstemmelse med de systemer, der i dagfungerer på andre refusionsområder – have deres revisor tilsærskilt at opgøre deres udgifter til indsatsplanlægningenmv. Det forudsættes, at der i slutningen af planlægningspe-rioden foretages opgørelse og eventuelt regulering af detkommunale afgiftsbeløb.Skatteministeriet skønner, at ophævelsen af de gældenderegler om drikkevandsafgiften i vandforsyningsloven vilmedføre engangsomkostninger til et årsværk svarende til 0,6mio. kr. til sagsbehandling i forbindelse med afviklingen afden hidtidige opkrævning af drikkevandsafgiften.Endvidere skønner Skatteministeriet, at ophævelsen afden hidtidige ordning vil medføre, at de årlige løbende om-kostninger på 1,7 mio. kr. forbundet med opkrævning afdrikkevandsafgiften, der hidtil har været afholdt af provenu-et fra drikkevandsafgiften, bortfalder.3. Lovforslagets økonomiske og administrative konse-kvenser for erhvervslivetErhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Er-hvervsRegulering (CKR) har modtaget ovennævnte forslag ihøring. CKR har følgende bemærkninger for så vidt angårde administrative konsekvenser.
4
Forslaget indebærer en afgiftsomlægning, idet drikke-vandsafgiften omlægges fra vandforsyningsloven til vandaf-giftsloven.Forslaget vurderes kun at have begrænsede administrati-ve konsekvenser, idet der som nævnt blot er tale om en om-lægning af afgifterne, der ikke får betydning for antallet afomfattede virksomheder. Den primære administrative byrdei forhold til drikkevandsafgiften er således relateret til an-søgningen om refusion for virksomheder, der er registreretefter merværdiafgiftsloven.Omlægningen indebærer dog, at virksomhederne vil skul-le foretage færre afgiftsindbetalinger, hvilket vil minimeredet administrative tidsforbrug samt potentielt lette virksom-hederne for en irritationsbyrde.4. Lovforslagets administrative konsekvenser for borger-neLovforslaget medfører ingen administrative ændringerfor borgerne.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har i sig selv ingen miljø- eller sundheds-mæssige konsekvenser, da det blot indfører ny model til be-regning af det eksisterende beløb til finansiering af grund-vandskortlægningen.6. Forholdet til EU-rettenMed lovforslaget sikres det, at afgiften til finansiering afgrundvandskortlægningen, jf. § 8 a i miljømålsloven, erfuldt forenelig med EU’s statsstøtteregler.Bemærkninger til de enkelte ændringsforslagAd nr. 1Ændringerne i titlen er en konsekvens af de i nr. 2 fore-slåede ændringer i vandforsyningsloven og miljømålsloven.Ad nr. 2Som konsekvens af omlægningen af afgiftspligt til finan-siering af grundvandskortlægningen og indsatsplanlægnin-
gen mv. til lov om afgift af ledningsført vand foreslås det, atde gældende regler om afgiftsopkrævning i kapitel 4 a ivandforsyningsloven ophæves, ligesom det foreslås at § 35 imiljømålsloven konsekvensændres, således at det fremgår,at Miljøministeriets udgifter forbundet med den i § 8 anævnte kortlægning samt kommunernes udgifter til koordi-nationsforum og indsatsplanlægning efter vandforsyningslo-vens § 12 og § 13 opkræves efter reglerne i lov om afgift afledningsført vand.Ad nr. 3Det foreslås, at hjemlen til administrativ ikraftsættelse aflovens § 3, nr. 2, udgår.Til nr. 4De foreslåede ændringer i brændstofforbrugsafgiftslovenog vægtafgiftsloven har virkning for afgiftsperioder, der be-gynder den 1. januar 2012 eller senere.Med den foreslåede bestemmelse præciseres det, at derfor afgiftsperioder, der er påbegyndt senest den 31. decem-ber 2011 skal betales afgift efter de hidtil gældende regler i§ 3, stk. 1, A og B, i brændstofforbrugsafgiftsloven og § 3,stk. 1, A, og § 4, stk. 1, II, i lov om vægtafgift af motorkøre-tøjer m.v.De foreslåede forhøjelser som følge af den kompenseren-de indeksering vil således ske som en løbende overgang,idet ændringerne først får virkning for den først kommendeafgiftsperiode i 2012. I forhold til afgiftsperioder, der er på-begyndt i 2011, sker der ingen ændringer. Afgiften opkræ-ves efter hidtidig gældende satser.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)
4744221716
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)
98111
5
Enhedslisten (EL)
12
Javnaðarflokkurin (JF)
1
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 34Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, lovom forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vandog lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Regulering af de lø-bende bilafgifter og andre afgifter m.v.)2Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Høringssvar, fra Skatteministeriet4Yderligere høringssvar, fra Skatteministeriet5Høringsskema, fra skatteministeren61. udkast til betænkning7Yderligere høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren8Ændringsforslag, fra skatteministeren9Ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 34Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan den kompenserende indeksering af satserne ibrændstofforbrugsafgiftsloven vil påvirke salget af biler, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan øget afgift på kaffe og te kan have positivemiljømæssig konsekvenser, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad den foreslåede kompenserende indeksering er ud-tryk for, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, om den valgte »kompenserende indek-sering« er et udtryk for den inflationsmæssige stigning i afgifter-ne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forventer, at antallet i bilparken ogantal solgte biler forventes at blive påvirket af lovforslaget, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
45
6