Skatteudvalget 2011-12
L 34 Bilag 4
Offentligt
1046957_0001.png
1046957_0002.png
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København KPr. mail:[email protected]
24. november 2011Høringssvar L34: Forslag til lov om indeksering af en række afgifterSkatteministeriet har den 21. november 2011 fremsendt ovennævnte lovforslag i høring med svar-frist 24. november. L34 er en del af det meget omfattende samlede kompleks af skatte- og afgifts-love i tilknytning til forliget om finansloven for 2012.Dansk Erhverv finder den ekstremt korte høringsfrist for denne samlede lovpakke fuldstændiguacceptabel. Dels strider denne unødigt korte høringsfrist direkte imod formuleringerne om godregeringsførelse, som optræder på side 76 i det ikke engang to måneder gamle regeringsgrundlag.Men dels – og mere alvorligt – indebærer den alt for korte høringsfase betydelig risiko for lov-sjusk og andre uklarheder i lovgivningsarbejdet med alt hvad det måtte indebære af efterfølgendebesvær med at rette lovgivning og/eller praksis til.Generelle bemærkningerOverordnet betragtet, finder Dansk Erhverv, at det indgåede finanslovsforlig inklusiv tilbage-trækningsreform og fremrykkede investeringer, er udtryk for en ansvarlig økonomisk politik. Vianerkender også, at der - set i lyset af det betydelige budgetunderskud – fokuseres på samfunds-økonomiens indtægtsside. Og at også erhvervslivet skal bidrage i den sammenhæng.Når det er sagt, er der imidlertid områder, som er mere velegnede til at generere nye indtægterend andre. Nærværende forslag om at indeksere visse specifikke punktafgifter på områder, derikke er særlig grænsehandelsfølsomme, er væsentligt mere acceptabelt end de voldsomme stig-ninger i punktafgifterne på grænsehandelsfølsomme varer, som fremgår af L33. Alt andet lige hæ-ves inflationen dog med det afgiftsprovenu, der hentes ind via indekseringen.Det hører også med til billedet, at det p.t. er på de indirekte skatter/forbrugsbeskatningen/degrønne afgifter, at Danmark skattemæssigt skiller sig mest negativt ud i forhold til vores nabolan-de – med alt hvad det indebærer af vanskelige betingelser for erhvervslivets konkurrenceevne.
BSA/UBR[email protected]Side 1/2
Specifikke bemærkningerVedr. forbrugsafgiftsloven, så indebærer indekseringen øgede afgifter på bl.a. kaffe og the, derovervæltes i forhøjede forbrugerpriser - og dermed øget inflation og udhulet købekraft.Netop primo 2012, er Danmark både påvirket af den internationale krise samt overenskomstfor-handlinger på det private arbejdsmarked. Højere inflation vil naturligt medvirke til et øget løn-pres, som dansk konkurrenceevne ikke kan tåle på nuværende tidspunkt.Konkret foreslår Dansk Erhverv en senere ikrafttræden end januar 2012, da der fra lovens vedta-gelse og til ikrafttrædelsen er en urimeligt kort frist, jf. bl.a. at butikskædernes tilbudsaviser hardeadline ca. 4 uger før udgivelse. Derfor vil ikrafttrædelse efter 1. februar 2012 være mere rimeligog vil ikke have nævneværdige provenumæssige konsekvenser.Harmonisering af punktafgiftslove, specifikt glødepæreafgiftslovenDansk Erhverv bakker op om ændringen af glødepæreafgiftsloven. Der ville formentligt kunne fo-retages den samme gennemgang i en række punktafgiftslove med henblik på at sanere i de megetspecifikke bestemmelser og mere overordnet pålægge en afgift – et oprydningsrabejde, som Skat-teministeriet tidligere i 2011 har annonceret påbegyndelsen af.Det er administrativt meget tungt for virksomhederne at skulle administrere en nøjagtig skelnenmellem varegrupper, der umiddelbart er ens. Her vil provenuneutral harmonisering være nyttig.Det er derudover velkendt, at der findes en række mindre afgifter, hvor provenuet i det hele tagetikke står mål med de administrative byrder ved opkrævningen og reguleringen.Fastholdt vægtafgift på lastbilerDansk Erhverv kvitterer afslutningsvis for, at vægtafgifterne i lovforslaget ikke forhøjes på lastbi-ler, der er omfattet af vejbenyttelsesafgiften. En forhøjelse ville have været særdeles uheldig, dadet meget direkte ville have forringet danske lastbiler konkurrenceevne over for udenlandskelastbiler – både ved aktiviteter i og uden for Danmark. Og det vel at mærke i et erhverv, der i for-vejen er hårdt presset af cabotagekørsel og af billig primært østeuropæisk arbejdskraft.Dansk Erhverv har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsenDansk Erhverv
Bo SandbergCheføkonom & skattepolitisk chef
Ulla BrandtAdvokat
Side 2/2