Skatteudvalget 2011-12
L 34 Bilag 5
Offentligt
1046960_0001.png
1046960_0002.png
1046960_0003.png
1046960_0004.png
1046960_0005.png
1046960_0006.png
1046960_0007.png
1046960_0008.png
1046960_0009.png
1046960_0010.png
J.nr. 2011-511-0082Dato: 27-11-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema vedrø-rende forslag til L 34 – Forslag til lov om ændring afbrændstofforbrugsafgiftsloven, lov om forskellige for-brugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand og lov omvægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Regulering af de løben-de bilafgifter og andre afgifter m.v.).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende L 34 - Forslag tillov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov omafgift af ledningsført vand og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Regulering af de løben-de bilafgifter og andre afgifter m.v.).

Organisationer

Advokatsamfundet/Advokatrådet

Bemærkninger i høringssvar

Advokatrådet bemærker, at enhøringsfrist på 4 dage udeluk-ker en nærmere stillingtagen tilde forslag, der er indeholdt ihøringsmaterialet. Advokatrå-det har i de senere år gentagnegange påpeget, at fristerne forat afgive høringssvar i mangetilfælde reelt udelukker engrundig behandling af detfremsendte forslag.Der henvises i den forbindelsetil Justitsministeriets vejled-ning om god lovkvalitet. Lige-ledes henvises der til rege-ringsgrundlaget, hvor blandtandet rimelige høringsfrister ergjort til et selvstændigt priori-tetsområde.Advokatrådet finder det særde-les beklageligt, at man i dennesag har udsendt høringsmateri-ale med en så kort frist.Advokatrådet har foretaget ensummarisk gennemgang af detfremsendte og har ikke umid-delbart indholdsmæssige be-mærkninger til høringssagen.

Kommentar til bemærknin-

ger

Forslaget er en del af aftalenom finansloven for 2012 mel-lem regeringen og Enhedsli-sten. Denne aftale er indgåetden 20. november, og de lov-forslag, der udmønter aftalen,er sendt på ekstern høring den21. november.Høringsfristen er fastsat påbaggrund af en tidspressetproces, hvor det skal sikres, atlovforslaget, der jo er en del affinanslovsaftalen for 2012,kan vedtages inden årsskiftet.Ved fastsættelsen af hørings-fristen er der sket en afvejningaf en række modsatrettedehensyn, herunder hensynet tilhøringsparterne, hensynet til atundergive høringssvarene enseriøs overvejelse og kom-mentering i Skatteministerietog hensynet til en ordentliglovproces i FolketingetDet er derfor med stor til-fredshed og anerkendelse, atSkatteministeriet– selv underdisse krævende vilkår – i hø-ringsprocessen har modtagethøjt kvalificeret input fra inte-resseorganisationer, fagligesammenslutninger og andre.Det skal desuden nævnes, atsom altid vil det være muligtat indsende kommentarer ved-rørende lovforslaget til Folke-tingets Skatteudvalg indenvedtagelsen. Kommentarer vilindgå i Folketingets behand-ling af lovforslaget.Brancheforeningen for Brancheforeningen for kaffe og Med Finansloven for 2012 øn-te er imod forhøjelserne på kaf- sker regeringen og Enhedsli-Side 2
kaffe og te
fe og te og kaffeerstatning ogtilsætninger. Disse produkter eren vigtig bestanddel af de dan-ske forbrugeres fødevarer, oger ikke omfattet af begrebet”usunde fødevarer”.
sten at skabe et moderne ogretfærdigt Danmark, med for-nyet fremgang, flere arbejds-pladser og samtidig en god,social balance.
Aftaleparterne er enige at øgede offentlige indtægter gen-Både kaffe og te produceres inem skatter og afgifter medudviklingslandene, og en for-samlet 5 mia. kr. De øgedehøjelse af afgiften og dermedforbrugerprisen vil være skade- indtægter bidrager til en hold-ligt for forbruget og dermed en bar og ansvarlig finansieringbelastning for samhandlen mel- af de offentlige udgifter og erlem disse ulande, der har hårdt samtidig med til at understøttebrug for rimelige afsætningsbe- centrale målsætninger omstyrket folkesundhed, bedretingelser. Dertil kommer, atkaffe som følge af forsynings- uddannelse og bedre miljø.situationen m.v. er steget mar-Regeringen erkender, at tidenkant, ca. 75 pct. fra januarfra lovforslagets vedtagelse til2010 og til nu. En yderligereikrafttrædelsestidspunktet erstigning vil medføre et yderli-kort, men må samtidig under-gere fald i forbruget, der i for-strege, at der er behov for, atvejen er faldende.indtægterne fra de øgede afgif-ter allerede fra januar 2012 bi-Endelig nævnes det, at ikraft-trædelsen allerede den 1. janu- drager til finansieringen af dear 2012, giver problemer og er ovennævnte initiativer.direkte tabsgivende for bran-chen. Dette skyldes, at man ibranchen typisk indgår længerevarende aftaler, herunder en af-talt prissætning i detailhan-delskampagner, som ikke kanændres. Det henstilles at ikraft-trædelsestidspunktet udskydesmed minimum 3 måneder, dvs.til den 1. april 2012.Dansk Automobilfor-handler ForeningDanmarks Automobilforhand-ler Forening finder det bekla-geligt, at lovforslaget ophæverskattestoppet, der for bilejernehar givet sikkerhed for stabili-tet med hensyn til familiernesudgifter til transport.Danmarks Automobilforhand-ler Forening anfører, at ophæ-velsen af skattestoppet for mo-torafgifterne kan skade dan-skerne mobilitet på arbejds-markedet.Endvidere har brancheorgani-Det er rigtigt, at skattestoppeter ophævet. Det er der ikkenoget nyt i. Bilerne har bidra-get til en del af indtægtssiden ibåde den forrige regeringsskattereform, i ”Genopret-ningsaftalen” og senest medfinanslovsaftalen for 2011.Konkret for de løbende afgif-ter af biler, har satserne ikkeværet reguleret siden årsskiftet2001/2002, hvorved der ersket et betydeligt realt fald isatserne. Det er det, der nu ret-Side 3
sationen den opfattelse, at for-højelsen af de løbende afgiftervil øge den likviditetsmæssigefordel ved at lease en bil fremfor at købe bil, og dermed føretil tab for statskassen.
tes op på.Argumentet om, at det nu bli-ver mere fordelagtigt at vælgeleasingbiler er svært at forstå.De løbende afgifter opkrævesforud, men det må da værenogenlunde det samme, omman skal betale en rente tilleasingselskabet, fordi lea-singselskabet har lagt ud forden løbende afgift, eller omman mister en rente på sinbudgetkonto, fordi man selvbetaler forud.Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra Advokat-rådet.
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Erhverv finder den eks-treme korte høringsfrist fuld-stændig uacceptabel. Den stri-der mod formuleringerne omgod regeringsførelse i rege-ringsgrundlaget og indebæreren betydelig risiko for lovsjuskog andre uklarheder.DE finder overordnet, at detindgåede finanslovsforlig in-klusiv tilbagetrækningsrefor-men og fremrykkede investe-ringer, er udtryk for en ansvar-lig økonomisk politik. Det an-kendes ligeledes, at erhvervetskal bidrage i denne sammen-hæng.DE finder, at der er andre om-råder, der er mere velegnede tilat genere nye indtægter. Detteforslag, der omfatter ikke sær-lig grænsehandelsfølsommevarer, er væsentlig mere accep-tabel end de forslåede stignin-ger i L 33.De øgede afgifter i forbrugsaf-giftsloven vil blive overvæltet iforhøjede forbrugerpriser, ogdermed øget inflationen og ud-hule købekraften. Højere infla-tion vil medvirke til øget løn-pres, som dansk konkurrence-evne ikke kan tåle på nuværen-de tidspunkt.
Regeringens oplæg til finans-lov 2012 vil samlet set medfø-re en beskæftigelsesfremgangsom følge af de initiativer, derer indeholdt heri.
Side 4
Desuden foreslås en senereikrafttrædelse grundet det kortetidsrum fra vedtagelsen tilikrafttrædelsen.DE støtter ændringen af gløde-pæreafgiftsloven, og henstillersamtidig til, at der foretagesden samme gennemgang i enrække andre punktafgiftslove.Brancheorganisationen noterermed tilfredshed, at forhøjelser-ne af vægtafgiften ikke omfat-ter lastbiler omfattet af vejbe-nyttelsesafgift.Danske RegionerDansk Industri (DI)Danske Regioner har ingenbemærkninger til lovforslaget.DI bemærker, at der med lov-forslaget lægges op til en opre-gulering af en række afgifter i2012 og 2013, der ligger overden forventede pris- og lønud-vikling. Sammen med de øvri-ge skatte- og afgiftsstigninger,som regeringen forslår, samtindfasningen af finansierings-elementerne i Forårspakke 2.0vil reguleringen bidrage til atøge det samlede skatte- og af-giftstryk betragteligt. DI kanikke støtte forslaget.En forhøjelse af de løbendebilafgifter vil - sammen med deøvrige bebudede afgiftsforhø-jelser på transporterhvervene -ensidigt forhøje omkostninger-ne for danske transportvirk-somheder i konkurrence medudenlandske aktører. Dertilkommer, at højere transport-omkostninger generelt hæm-mer mobiliteten til skade forvækst og velstand.I forhold til ændringerne i for-brugsafgiftsloven bemærkes, atder for nogle varegrupper(f.eks. kaffe) er tale om afgifts-stigninger, der kommer ovenpå markante stigninger i råva-Side 5
Skatteministeriet har løbendefokus på mulige forbedringerog herunder administrative let-telser i eksempelvis punktaf-giftslovene.
Udover kommentaren til be-mærkningerne til forhøjelsenaf de løbende bilafgifter hen-vises der til kommentaren tilhøringssvaret fra Branchefor-eningen for kaffe og te.
Når det gælder lovforslagetsbestemmelser om forhøjelse afde løbende afgifter for person-biler og varebiler bemærkes, atdisse afgifter må antages kunat have en yderst begrænsetindvirkning på danske virk-somheders konkurrenceevne.I øvrigt henvises til kommen-taren til høringssvaret fraDanmarks Automobilforhand-ler Forening.
reprisen, hvorfor den samledeeffekt på forbrugerne vil værebetydelig.DI finder det problematisk, atafgiftsstigningerne træder kraftallerede ved årsskiftet, da virk-somhederne urimelig kort tidtil at ændre priserne.Dansk Transport ogLogistik (DTL)Dansk Transport og Logistiknoterer med tilfredshed, at for-slaget ikke berører lastbiler,der er omfattet af vejbenyttel-sesafgiften.De Danske Bilimportører be-klager den korte tidsfrist.De Danske Bilimportører be-klager også at lovforslaget øgeromkostningerne ved at holdebil, men er i øvrigt positiveoverfor at beskatningen af bilerflyttes væk fra anskaffelsen ogover på de løbende afgifter.Endvidere foreslår De DanskeBilimportører, at man benytterlejligheden til at ændre brænd-stofforbrugsafgiftsloven, såden også omfatter naturgas-drevne biler. Brancheorganisa-tionen er af den opfattelse, atden gældende opsamlingsbe-stemmelse for biler, der benyt-ter andet brændstof end benzinog diesel diskriminerer natur-gasdrevne biler.Det er rigtigt, at forslaget ale-ne vedrører de personbiler ogvarebiler under 4 ton tilladt to-talvægt, hvor den årlige regu-lering ophørte ved årsskiftet2001/2002.Med hensyn til den korte hø-ringsfrist henvises til kom-mentaren til høringssvaret fraAdvokatrådet.Det er korrekt, at lovforslagetvil gøre det dyrere at holde bilend ellers. Det hører dog medtil billedet, at de løbende afgif-ter af biler ikke har været re-guleret siden årsskiftet 2001/2,hvorved der er sket et betyde-ligt realt fald i satserne. Tidli-gere blev satserne for de lø-bende afgifter af biler regule-ret efter såvel lønudviklingen,som den forventede udviklingi bilernes energieffektivitet.Det har ikke tidligere væretmuligt at få præcise opgørelseraf naturgasdrevne bilers CO2-udledning.På baggrund af høringssvaretfra De Danske Bilimportørervil Skatteministeriet undersø-ge, hvorvidt det er muligt atfastsætte afgiften for natur-gasdrevne biler, således at dertages bedre højde for bilernesCO2-udledning.De Samvirkende Køb-mænd (DSK)DSK bemærkninger vedrørerændringerne i forbrugsafgifts-loven. DSK anfører for det før-ste, at øgede afgifter medvirkertil forhøjede forbrugspriser ogDer henvises til kommentarentil høringssvaret fra Branche-foreningen for kaffe og te.
De Danske Bilimportø-rer
Side 6
dermed øget inflation. Højereinflation medvirker til øgetlønpres, som dansk konkurren-ceevne ikke kan tåle på nuvæ-rende tidspunkt.DSK foreslår en senere ikraft-træden end 1. januar 2012, dader fra vedtagelsen af lovfors-laget kun vil være 10 dage tilikrafttrædelsen. Dette har etuheldigt sammenfald med julog nytår. Det er desuden pro-blematisk, fordi butikskæder-nes tilbudsaviser har deadlineca. 4 uger før deadline, og ek-sempelvis kaffe er en udbredt”slagvare”, hvor der konkurre-res på at have den laveste pris.Det Økologiske RådDet økologiske Råd mener atforslaget er et lille skridt i denrigtige retning.FVD undrer sig over forhøjel-sen af vandafgiften, som kom-mer til at ramme større famili-er. De seneste 10 år er der sketen nedgang i vandforbrug, såforhøjelsen af vandafgiftenmedfører næppe en vandbespa-relse af betydning.Hvis forslaget vedtages, ønskerFVD, at regeringens intentio-ner om anvendelsen af merpro-venuet fastholdes, så pengene,når de overføres til kommuner-ne, øremærkes.Der henvises til kommentar tilhøringssvaret fra NOAH-TRAFIK.Forhøjelsen af vandafgiften erførst og fremmest en kompen-serende indeksering af afgifts-satsen, da satsen ikke har væ-ret ændret siden indførelsen i1994.Formålet med bidraget er for-sat at finansiere Miljøministe-riets og kommunernes opgaveri forbindelse med beskyttelseaf grundvandet, herunder kort-lægning og udpegning af om-råder med drikkevandsinteres-ser, indvindingsoplande ogområder, som er særligt føl-somme over for forurening.Det vil i ændringsforslaget tilfinansloven for 2012 blivepræciseret, hvorledes overførs-len skal ske.International TransportDanmark (ITD)International Transport Dan-mark beklager den korte hø-ringsfrist. Endvidere beklagerbrancheorganisationen lovfors-lagets uheldige indvirkning påerhvervsaktivitet og beskæfti-gelse.Med hensyn til den korte hø-ringsfrist henvises til kom-mentaren til høringssvaret fraAdvokatsamfundet.
Foreningen af vand-værker i Danmark(FVD)
Side 7
Kommunernes Lands-forening (KL)
Vedr. vandafgiften finder KL,at fordelingen af drikkevands-bidraget mellem stat og kom-mune skal fremgå af selve lov-teksten, samt hvad bidragetøremærkes til.KL forudsætter, at aftalen medMiljøministeriet om genfor-handling af DUT i denne for-bindelse fornys, så kommuner-ne sikres fuld omkostnings-dækning. Som minimum skalkommunerne sikres det sammeprovenu som hidtil.KL tager generelt forbehold forberegningen af ørebeløbet på67 øre/m3, idet beregningsfor-udsætningerne ikke er kendt.KL har ingen bemærkninger tilændringerne i brændstoffor-brugsafgiftsloven og vægtaf-giftsloven.
Formålet med bidraget er for-sat at finansiere Miljøministe-riets og kommunernes opgaveri forbindelse med beskyttelseaf grundvandet, herunder kort-lægning og udpegning af om-råder med drikkevandsinteres-ser, indvindingsoplande ogområder, som er særligt føl-somme over for forurening.Det vil i ændringsforslaget tilfinansloven for 2012 blivepræciseret, hvorledes overførs-len skal ske.Beregningen af ørebeløbet erbaseret på tidligere vandfor-brug/provenu af afgift af led-ningsført vand, og hvor megeten m3 skal stige, hvis det skalmedføre et merprovenu på 185mio. kr.
FSR–danske revisorer
Bemærkningerne er taget tilFSR støtter, at der indsættesefterretning.overgangsordninger, men ide-elt set har de fleste virksomhe-der bedst med for en længereperiode at kunne indrette øko-nomisystemerne med faste af-giftssatser, uden at skulle juste-re disse hvert eneste år.Ændringen af glødepæreaf-Der henvises til kommentarengiftsloven hilses velkommen.til høringssvaret fra Dansk Er-Der henvises til at foretagehverv.samme gennemgang i en rækkeandre punktafgiftslove medhenblik på at sanere i de merespecifikke bestemmelser. Deter administrativt tungt for virk-somhederne at skulle admini-strere en nøjagtig skelen mel-lem varegrupper.Endelig nævnes, at der i punkt-afgiftsbestemmelserne mangleren mulighed for at få godtgjortpunktafgift, der er betalt her ilandet, når de varer, som der erbetalt punktafgift for, efterføl-gende udføres her fra landet.Bemærkningen er taget til ef-terretning, og vil indgå i defremtidige overvejelser.
Side 8
Landbrug & Fødevare
Landbrug & Fødevare anførerindledningsvis en række gene-relle bemærkninger til finans-lovens stigende skatter og af-gifter.Landbrug & Fødevare finderdet beklageligt, at regeringen ien situation, hvor Danmark harhårdt brug for, at der ogsåfremadrettet findes virksomhe-der, der kan skabe vækst og ar-bejdspladser i Danmark, på-lægger erhvervslivet nye afgif-ter.Landbrug & Fødevare bemær-ker vedrørende vandafgift, atformuleringen samt de nævntebeløb i afsnittet om de økono-miske konsekvenser for er-hvervet, synes at indikere, atman fra regeringens side fortsatønsker at godtgøre momsregi-strerede virksomheders forbrugaf vand til procesformål. Dettemodtagespositivt af Landbrug & Føde-varer.Når det gælder vægtafgiften aftraktorer, anfører brancheorga-nisationen, at denne afgiftsfor-højelse vil øge landbrugetsomkostninger mad ca. 2 mio.kr.
Der henvises indledningsvis tilkommentaren til høringssvaretfra Brancheforeningen for kaf-fe og te.
Finanslovsforslaget vil samletset medføre en beskæftigelses-fremgang.
Adgangen til fradrag for afgiftaf ledningsført vand fremgåraf lovens § 9, stk.1. Der skerikke nogen ændring heri,hvorfor momsregistreredevirksomheder også kan opnåfradrag for grundvandsbidra-get.
Vægtafgiften af de godkendtetraktorer, som landbruget altovervejende benytter sig af,berøres ikke af lovforslaget.Vægtafgiften for de registrere-de traktorer følger vægtafgif-ten for varebiler. De foreslåe-de forhøjelser for varebiler vilpå den måde også få virkningfor de registrerede traktorer.Der henvises til kommentarentil høringssvaret fra Advokat-rådet.
Afslutningsvis nævnes, at denmeget korte høringsfrist gør, atdet ikke er muligt at afgivegennemarbejdede og fuldt uddækkende bemærkninger, ogder opstår en stor risiko forlovsjusk. Dette kan retssikker-heden ikke være tjent med.NOAH-TrafikNOAH-TRAFIK mener ikke atbilafgifterne i tilstrækkeligtomfang har fulgt den alminde-
Forslaget om at forhøjebrændstofforbrugsafgiften ogvægtafgiften af person- og va-Side 9
lige prisudvikling. Særligt øn-sker organisationen at registre-ringsafgiften og brændstofaf-gifterne bliver højere.
rebiler samt privatanvendel-sestillægget for varebiler medhenholdsvis 4,6 pct. fra 2012og 4,35 pct. fra 2013 eller i altgodt 9 pct. vil trække i retningaf en mindre bilpark med enhøjere andel af biler med lave-re CO2-udledning end ellers.Jf. også afsnittet om miljø-mæssige konsekvenser i lov-forslagets almindelige be-mærkninger.Afgifterne af benzin og dieselforeslås ikke forhøjet. For dis-se afgifter gælder der et sær-ligt hensyn til grænsehandlen,som de derfor bør afstemmesefter.
DatatilsynetErhvervs- ogSelskabsstyrelsenCenterfor Kvalitet i Erhvervs-regulering (CKR)
Datatilsynet har ingen be-mærkninger til lovforslaget.CKR har modtaget forslag omændring af brændstofforbrugs-afgiftsloven, lov om forskelligeforbrugsafgifter m.m. i høring.CKR afgav i forbindelse medpræhøringen et høringssvarmed en vurdering af de admi-nistrative konsekvenser.I forhold til denne præhøring,er eneste ændring en omlæg-ning af vandafgiftsloven.SKAT har oplyst, at ændringenikke får betydning for antalletaf virksomheder, der er omfat-tet af reglerne samt afgifts-strukturen i øvrigt.CKR henviser derfor til det tid-ligere afsendte høringssvar oghar ikke yderligere bemærk-ninger.Forslaget har været sendt i hø-ring ved CKR i to omgange.De anførte bemærkninger fraCKR vedrører alene ændrin-gen til lovforslagets § 3, nr. 2.
For så vidt angår bemærknin-gerne til lovforslagets øvrigebestemmelser henvises til lov-forslagets afsnit 7.
Side 10