Transportudvalget 2011-12
L 39 Bilag 7
Offentligt
1070910_0001.png
1070910_0002.png
1070910_0003.png
Til lovforslag nr.L 39
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. januar 2012
3. udkast(Betænkningsbidrag fra EL)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven(Forbud mod visse konstruktive ændringer, tilladelse til påhængsvogn til stor knallert og venstregående sidevogn tilveteranmotorcykel)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-sten har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Transportministe-ren har stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. november 2011 og vartil 1. behandling den 6. december 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Transportudval-get.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 17. oktober2011 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 27.Den 30. november 2011 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Enhedslisten finder det principielt forkert at sætte tre vidtforskellige lovændringer til behandling under samme »hat«,som det sker med forslaget L 39. Der opstår nemt den situa-tion, at man er for dele af lovforslaget, imod andre dele, somman ender med at stemme for, fordi man jo er for dele afforslaget. Den situation er opstået for Enhedslisten med L39.Enhedslisten kan stemme for første del af lovforslagetom konstruktive ændringer. Enhedslisten finder det fornuf-tigt, at man udstrækker ansvaret for konstruktive ændringertil også at gælde den, som foretager disse, således at ved-kommende (enkeltpersoner eller værksteder) kan idømmesstraf for at medvirke til konstruktive ændringer.Derimod har Enhedslisten stillet ændringsforslag til lov-forslagets anden del om muligheden for at tilkoble en på-hængsvogn til stor knallert. Ændringsforslaget har til hensigtat fjerne denne foreslåede paragraf fra lovforslaget. I de stil-lede spørgsmål har Enhedslisten ikke kunnet få svar på for-holdene vedrørende store knallerter. Politiet ligger såledesikke inde med statistisk materiale, der belyser, hvor mangeaf de store knallerter, der kører ulovligt, hvor mange politiet»fanger« i deres kontroller, og hvor meget de ulovlige storeknallerter efter politiets skøn kører for stærkt. Det er En-hedslistens klare opfattelse, at der er tale om et betydeligtantal overtrædelser af færdselsloven, og at maksimumfartenpå de ulovlige knallerter ofte ligger meget høj (70-80 km/ti-men). I den situation finder Enhedslisten det uansvarligt ogen alvorlig svækkelse af færdselssikkerheden at tillade til-kobling af en påhængsvogn til en stor knallert.Den sidste del af lovforslaget vedr. venstremonterede si-devogne på motorcykler registreret første gang før 1955 kanEnhedslisten stemme for, da Enhedslisten ikke finder, de ud-gør nogen fare for færdselssikkerheden, alene på grund afderes antal. Venstremonterede sidevogne er således et fæno-
DokumentIdJournalnummer
2
men for ganske få veteran-motorcyklister, som må formodesat være opmærksomme og hensynsfulde trafikanter.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL), tiltrådt af<>:1)Nr. 2udgår.[Muligheden for at koble én påhængsvogn til stor knallertudgår]
2)Nr. 3udgår.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]Aftransportministeren,tiltrådt af<>:3)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 70, stk. 3, 3. pkt.,ændres »stk. 1, 3. pkt.« til: »stk. 1,4. pkt.««[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1 og 2Enhedslisten foreslår, at forslaget om at gøre det muligtat koble én påhængsvogn til stor knallert udgår af lovforsla-get.Til nr. 3Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringen i lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter 3. pkt. i § 70, stk.1, bliver 4. pkt.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (V) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedr. L 39Bilagsnr.123456TitelHøringsnotat og høringssvarUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra transportministerenUdkast til betænkning2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39Spm.nr.1TitelSpm. om køretøjer, som ikke lovligt kan køre på færdselslovensområder i øvrigt, f.eks. speedwaycykler, ikke er omfattet af lov-forslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bødestraffene, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange store knallerter (knallert-45) politiet de sid-ste fem år har standset for at køre for stærkt, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en opgørelse over, hvor meget de store knallerter (knal-lert-45), man har standset har kørt for stærkt, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en vurdering af, hvor mange procent af de store knaller-ter (knallert-45) på de danske veje, der efter politiets opfattelsehar fået foretaget ulovlige ændringer, til transportministeren, ogministerens svar herpå
23
4
5