Transportudvalget 2011-12
L 39
Offentligt
1061072_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20112011-4352
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2011 stillet mig følgendespørgsmål nr. 2 til lovforslag nr. L 39 om ændring af færdselsloven (Forbudmod visse konstruktive ændringer, tilladelse til påhængsvogn til stor knallert ogvenstregående sidevogn til veteranmotorcykel), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).

Spørgsmål nr. 2:

"På hvilket niveau vil bødestraffene ligge for disse overtrædelser med hensyn tiludførelse af konstruktive ændringer for så vidt angår den person, der udførerdisse ændringer, og vil der blive forskel afhængigt af, om der er tale om enprofessionel mekaniker eller ej?"

Svar:

Ifølge lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer ved kørsel udenførerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel under påvirkning afbevidsthedspåvirkende stoffer m.v.) § 1, nr. 6, som indsætter en ny § 118 a, stk.1, i færdselsloven, vil minimums bødeniveauet for overtrædelser affærdselsloven og forskrifter, der udstedes i medfør af loven, fra 1. januar 2012være 1.000 kr. eller beløb derover, som er delelige med 500. For gående ogførere af cykel, hestekøretøj eller hest udmåles bøder dog til 700 kr. ellerderover og for personer med særlig lav indtægt til 500 kr. eller derover.Da der med ændringen i lovforslag nr. L 39, § 1, nr. 1, er tale om en ny type afforseelser ved selve udførelsen af visse konstruktive ændringer, vil jeg iforbindelse med udstedelsen af bekendtgørelsen drøfte bødeniveauet nærmeremed Rigsadvokaten.Det vil nok ikke i forbindelse med udmålingen af bøder være muligt at skelnemellem, om der er tale om en professionel mekaniker eller ej. Definitionen”professionel mekaniker” er formodentlig for snæver til, at en skelnen vil værerealistisk, men også dette spørgsmål vil blive vendt med Rigsadvokaten.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen