Retsudvalget 2011-12
L 40
Offentligt
1064709_0001.png
1064709_0002.png
1064709_0003.png
1064709_0004.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. januar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Stephan Andreas Dam-gaardSagsnr.: 2011-731-0006Dok.:293909
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af retsplejeloven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene ogstatsadvokaturerne m.v.) (L 40), som Folketingets Retsudvalg har stillet tiljustitsministeren den 6. december 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelo-

ven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene og statsadvokaturer-

ne m.v.) (L 40) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre nærmere for konsekvenserne afsammenlægningen af de jysk-fynske regionale statsadvokatu-rer til én enhed, jf. lovbemærkningerne, herunder en mere de-taljeret redegørelse end i lovbemærkningerne for de forventedekonsekvenser for transporttiden for medarbejderne med flere iforbindelse med fremmødet ved ankesagerne? Vil ministerendesuden redegøre nærmere for hvor meget transporttiden for-ventes øget, som følge af det betydeligt forøgede samarbejde,der lægges op til mellem den nye sammenlagte statsadvokaturog politikredsenes anklagere?”

Svar:

Som det fremgår af pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vilJustitsministeriet samtidig med lovens ikrafttræden administrativt gennem-føre en række ændringer af anklagemyndighedens forhold. Det drejer signavnlig om en reduktion af antallet af regionale statsadvokater fra seks tilto. De fremtidige statsadvokaturer vil blive placeret i henholdsvis Køben-havn og Viborg.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. En sammenlægning af de nuværende tre regionale statsad-vokaturer i Jylland til én statsadvokatur i Viborg vil indebære,at statsadvokaturen i Viborg vil få de fem politikredse i Jyllandog politikredsen på Fyn som geografisk område.I forhold til domstolene indebærer sammenlægningen, atstatsadvokaturen i Viborg skal møde i alle ankesager, der be-handles i Vestre Landsret (ved hovedtingstedet i Viborg og vedbitingstederne i Aalborg, Aarhus, Kolding, Esbjerg og Sønder-borg) og i de ankesager, der behandles ved Østre Landsrets bi-tingsted i Odense.Endvidere vil statsadvokaturen i Viborg i et mindre omfangskulle møde i byretterne i Jylland og byretterne i Odense ogSvendborg. Det drejer sig bl.a. om erstatningssager, foranstalt-ningssager og straffesager som følge af call-in-ordningen, jf.lovforslagets § 1, nr. 1.Statsadvokaturen vil imidlertid kun i meget begrænset om-fang skulle møde i nævningesager i byretterne, da nævninge-sager i 1. instans fremover – i modsætning til i dag – som ud-gangspunkt skal varetages af politikredsene, jf. lovforslagets §1, nr. 1 og 3.2
For ankesagernes vedkommende vil sammenlægningen tilén statsadvokatur i Viborg på den ene side betyde, at anklager-ne i statsadvokaturen ikke vil få transporttid, når de skal mødei ankesager, der behandles ved Vestre Landsrets hovedtingsted.Det drejer sig formentlig om ca. halvdelen af samtlige ankesa-ger ved Vestre Landsret (jf. den samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget). I dag har anklagernei statsadvokaturerne i Aalborg og Sønderborg transporttid til deankesager, der behandles ved landsrettens hovedtingsted i Vi-borg.På den anden side vil anklagerne i en statsadvokatur i Vi-borg skulle møde i ankesager ved Vestre Landsrets bitingstederi bl.a. Aalborg og Sønderborg, hvilket vil indebære transporttidfor anklagerne i modsætning til i dag, hvor disse bitingstederdækkes af anklagere fra statsadvokaturen i Aalborg og statsad-vokaturen i Sønderborg.Sammenlægningen til én statsadvokatur i Viborg vil ikke fånævneværdig betydning for anklagernes transporttid til VestreLandsrets bitingsteder i Aarhus, Kolding, Esbjerg og Odense,da der vil være omtrent samme afstand fra en statsadvokatur iViborg, som de nuværende statsadvokaturer i Jylland har tildisse bitingsteder.Som det fremgår, vil der for nogle ankesagers vedkommen-de blive en øget transporttid mellem statsadvokaturen og lands-retten i forhold til i dag, og for andre ankesagers vedkommen-de vil der blive en mindre transporttid i forhold til i dag.Herudover vil en række andre faktorer få betydning for dentransporttid, som anklagerne i en statsadvokatur i Viborg vilkomme til at bruge på ankesager. Det drejer sig bl.a. om ankla-gernes private bopæl, som har væsentlig betydning for trans-porttiden i de tilfælde, hvor anklageren tager direkte fra bopæ-len til retten.Det er derfor ikke muligt mere præcist at opgøre, om densamlede transporttid, som anklagerne i en fremtidig statsadvo-katur i Viborg vil få i forbindelse med behandling af ankesageri landsretten, bliver større end i dag. En eventuel forøgelse aftransporttiden vil efter Rigsadvokatens opfattelse under alleomstændigheder ikke være væsentlig.

2.

I tilknytning til de nyordninger, der fremgår af lovforslaget,vil der blive iværksat administrative ordninger, der lægger optil et styrket samarbejde mellem statsadvokaturer og politi-kredse.Der vil bl.a. blive indført en mere generel samarbejdsmodelmellem statsadvokaturer og politikredse i forbindelse med va-retagelse af straffesager i 1. instans, der rejser vanskelige pro-blemstillinger, således at statsadvokaturer og politikredse i vi-dere omfang end i dag skal samarbejde om disse sager. Endvi-dere vil der blive indført en ny samarbejdsorienteret model forstatsadvokaternes tilsyn med politikredsenes straffesagsbe-handling, som ligeledes indebærer, at statsadvokaturer og poli-3
tikredse i højere grad end i dag skal samarbejde om løsningenaf konkrete problemstillinger i politikredsene.Det bredere samarbejde mellem statsadvokaturer og politi-kredsene forventes navnlig at blive baseret på en øget dialogog løbende faglig sparring mellem statsadvokaturer og politi-kredse. Dette vil langt hen ad vejen kunne håndteres ved f.eks.e-mails og brug af videokonference samt telefonisk kontaktmellem anklagerne i statsadvokaturerne og politikredsene, ogde foreslåede ordninger forventes derfor kun at få meget be-grænsede konsekvenser for ressourceforbruget til transport.”
4