Retsudvalget 2011-12
L 40
Offentligt
1064719_0001.png
1064719_0002.png
1064719_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. januar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Stephan Andreas Dam-gaardSagsnr.: 2011-731-0006Dok.:309659
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omændring af retsplejeloven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene ogstatsadvokaturerne m.v.) (L 40), som Folketingets Retsudvalg har stillet tiljustitsministeren den 14. december 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Preben Bang Henriksen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelo-

ven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene og statsadvokaturer-

ne m.v.) (L 40) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren bekræfte, at en eventuel central jysk-fynskstatsadvokatur fortsat vil skulle møde i de regionale byretter ierstatningssager efter Retsplejelovens Kapitel 93a, foranstalt-ningssager efter straffelovens § 72 samt i de byretssager, derbliver omfattet af den i lovforslaget anførte ”call-in”-ordning?”

Svar:

1.

Den foreslåede call-in-ordning vil indebære, at statsadvokaterne – efterRigsadvokatens bemyndigelse – i en periode varetager (påtalen og) udfø-relsen i 1. instans af straffesager inden for visse sagsområder, der ellerssom udgangspunkt hører under politikredsenes udførelseskompetence.Som der nærmere er redegjort for i pkt. 3.2.2 i lovforslagets almindeligebemærkninger, er det overordnede formål med ordningen at højne kvalite-ten yderligere i de særligt vanskelige straffesager i 1. instans ved at udnyt-te statsadvokaternes kompetencer og mulighed for koordinering.I den forbindelse bemærkes, at lovforslaget samtidig vil medføre en reduk-tion af statsadvokaternes opgaver i byretten, idet det fremover som ud-gangspunkt er politikredsene og ikke statsadvokaterne, der i byretten skalvaretage udførelsen af nævningesager og domsmandssager med fravalgtnævningeting, jf. nærmere pkt. 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger.

2.

Den arbejdsgruppe, hvis betænkning ligger til grund for lovforslaget,har ikke foreslået ændringer i den administrative behandling af erstat-ningssager efter retsplejelovens kapitel 93 a. Som det fremgår af pkt. 2 ilovforslagets almindelige bemærkninger, anbefaler arbejdsgruppen imid-lertid, at statsadvokaterne, der har behandlet sagerne administrativt i 1. in-stans, også møder i byretten med sagerne i 1. instans frem for som i dag atuddelegere opgaven til politikredsene. Anbefalingen skal navnlig ses i ly-set af, at statsadvokaterne vil kende den pågældende erstatningsretligeproblemstilling fra den forudgående administrative behandling.Som det videre fremgår af pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger, foreslår arbejdsgruppen tillige, at behandlingen af og tilsynet med for-anstaltningssager i det hele forankres hos de regionale statsadvokater. Detindebærer bl.a., at kontrollen med idømte foranstaltninger efter straffelo-vens §§ 68, 69, 70 og 73, jf. hertil § 72, skal varetages af statsadvokaterne,2
og at det fremover skal være statsadvokaterne – og ikke som i dag politi-kredsene – som møder i byretten i 1. instans i sager om ændring af idømteforanstaltninger mv.Arbejdsgruppens anbefalinger skal ses i lyset af, at det vil være hensigts-mæssigt med kompetenceforhold, som er klarere og enklere end i dag, iforbindelse med anklagemyndighedens behandling af foranstaltningssager.Anbefalingerne vil efter arbejdsgruppens opfattelse samtidig bidrage til atsikre en ensartet og sikker driftsmæssig behandling af sagerne.
3