Skatteudvalget 2011-12
L 44 Bilag 4
Offentligt
1067347_0001.png
1067347_0002.png
1067347_0003.png
1067347_0004.png
J.nr. 2011-711-0059Dato:17. januar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 44– Forslag til lov om gensidig bistand ved inddrivelse af for-dringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltnin-ger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/Kaj-Henrik Ludolph

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter,

afgifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområ-

det (L 44)

Til § 6

1)

Istk. 1, 1. pkt.,ændres ”1. marts 2012” til: ”15. februar 2012”.[Fremrykning af ikrafttrædelsestidspunkt]

2)

Stk. 2udgår.Stk. 3 og 4 bliver herved stk. 2 og 3.[Fjernelse af bestemmelse om tilbagevirkende kraft]

3)

Istk. 4,som bliver stk. 3, ændres ”§ 10” til: ”§ 8”.[Rettelse af korrekturfejl]
Til § 8

4)

Inr. 4ændres ”§ 3 A, stk. 1-3 og 5-6” til: ”§ 3 A, stk. 1-4 og 6-7”.[Rettelse af henvisning]

5)

Inr. 6ændres ”§ 3 A, stk. 4” til: ”§ 3 A, stk. 5”.[Rettelse af henvisning]

6)

Inr. 8ændres ”§ 3 A, stk. 1-3 og 5-6” til: ”§ 3 A, stk. 1-4 og 6-7”.[Rettelse af henvisning]Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet for de dele af loven, der skal træde i kraft i2012, og at fjerne bestemmelsen om tilbagevirkende kraft for gennemførelsen af inddrivelsesdi-rektivet, Rådets direktiv 2010/24/EU om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i for-bindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger.Baggrunden for forslagene er, at inddrivelsesdirektivet ifølge sin artikel 28 gennemføres i med-lemsstaterne senest den 31. december 2011 og finde anvendelse fra den 1. januar 2012.Gennemførelse af direktivet i dansk ret kan dog ikke ske med tilbagevirkende kraft, uanset atgennemførelsen ifølge EU-lovgivningen skal ske senest den 31. december 2011, og at der vilvære en periode, hvor der ikke findes et EU-retligt grundlag for inddrivelsesbistand i Danmark.Denne periode bør være så kort som muligt. Lovforslaget er fremsat med den 1. marts 2012som dato for ikrafttrædelsen, men med Skatteudvalgets tidsplan for folketingsbehandlingen,hvor 3. behandlingen af lovforslaget er sat til den 2. februar 2012, er en afkortning mulig. Detforeslås derfor, at ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes fra den 1. marts 2012 til den 15. febru-ar 2012.I perioden fra den 1. januar 2012 til og med den 14. februar 2012 vil SKAT ikke kunne inddri-ve skattekrav og andre krav omfattet af det nuværende eller det tidligere inddrivelsesdirektiv,medmindre der findes et alternativt retsgrundlag for inddrivelsen. Alternative retsgrundlag ernævnt i skattekontrollovens § 11, stk. 1, nr. 3-5, som affattet ved lovforslagets § 8, nr. 7. SKATvil i den nævnte periode ikke anmode andre EU-lande om inddrivelse af danske skattekravm.v., medmindre der foreligger et alternativt retsgrundlag herfor. Anmodninger om inddrivelse,der er modtaget fra andre EU-lande inden den 1. januar 2012, og hvor inddrivelsesdirektivet erdet eneste retsgrundlag, stilles i bero indtil den 15. februar 2012. Vedrørende anmodninger, dermodtages i perioden fra den 1. januar 2012 til og med den 14. februar 2012, kvitteres der formodtagelsen over for det anmodende EU-land, som samtidig – i de tilfælde, hvor det giver me-ning - underrettes om, at inddrivelsen først vil blive fremmet fra den 15. februar 2012. I praksisforventer SKAT kun at modtage få anmodninger i den berørte periode fra andre EU-lande, iforhold til hvilke der ikke foreligger andre grundlag for inddrivelse end inddrivelsesdirektivet,og SKAT forventer kun at få behov for at afsende enkelte anmodninger til disse EU-lande ominddrivelse af danske skattekrav m.v.Grundet perioden på kun 1½ måned, hvor SKAT ikke kan sende anmodninger om inddrivelsetil visse andre EU-lande, samt det lave antal anmodninger til disse lande, forventes den forsin-kede gennemførelse af inddrivelsesdirektivet ikke at ville få provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 3
Det foreslås at korrigere en henvisning i lovens ikrafttrædelsesbestemmelse til den bestemmel-se, der foreslås indsat som § 3 A, stk. 8, i skattekontrolloven ved lovforslagets § 8, nr. 7.
Baggrunden for, at der er behov for en særlig ikrafttrædelsesbestemmelse, er, at skattekontrol-lovens § 3 A, stk. 8, hænger sammen med det nye Ejerregister efter selskabslovens § 58, somskal sættes i kraft ved økonomi- og erhvervsministerens – nu erhvervs- og vækstministerens –bestemmelse.
Til nr. 4-6
Det foreslås at korrigere henvisninger andetsteds i skattekontrolloven til skattekontrollovens §3 A, som foreslås nyaffattet ved lovforslagets § 8, nr. 1.