Skatteudvalget 2011-12
L 44
Offentligt
1067308_0001.png
1067308_0002.png
J.nr. 2011-711-0059Dato: 17. januar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 44 - Forslag til lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordrin-

ger i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger samt

administrativt samarbejde på beskatningsområdet.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 16. januar 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Thor Möger Pedersen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 3:

Finder ministeren det ikke retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at Danmarknu automatisk skal inddrive et andet EU-lands skattekrav, selv om skattekravet efter dedanske myndigheders opfattelse er i strid med dobbeltbeskatningsaftalen mellem de to lan-de, og hvilke udsigter mener ministeren, at skatteyderen reelt har for at få ændret beskat-ningen i overensstemmelse med dobbeltbeskatningsaftalen ved at rette henvendelse til derelevante myndigheder i det andet land eller anmode de danske myndigheder om at indledeen procedure med det andet land for at få sagen løst (jf. ministerens kommentar til hørings-svaret fra Advokatrådet, L 44 – bilag 1)? Er det ikke korrekt, at hvis det pågældende andetland fastholder skattekravet, vil Danmark i sidste ende skulle inddrive det andet EU-landsskattekrav, uanset at inddrivelsen kan suspenderes, mens sagen om skattekravet behandles?

Svar:

Inddrivelsesdirektivet, direktiv 2010/24/EU, fastslår i artikel 14, stk. 1, at tvister vedrøren-de et skattekrav, som der er anmodet om inddrivelse af, skal afgøres af de kompetente in-stanser i den bistandssøgende medlemsstat. Den bistandssøgte medlemsstat, hvor inddrivel-sen foregår, har en vejledningsforpligtelse over for skatteyderen. Mens tvisten behandles,skal den bistandssøgte medlemsstat suspendere inddrivelsen.Spørgsmålet angår en særlig situation, hvor skattekravet vedrører en indkomst, som beggemedlemsstater anser for skattepligtig, således at der er tvivl om beskatningsretten. Direkti-vet tager hensyn til den beskrevne situation. Direktivet fastslår i artikel 14, stk. 4, 4. afsnit,at inddrivelsesforanstaltningerne skal suspenderes eller standses, hvis enten den bistands-søgende eller den bistandssøgte medlemsstat har indledt en gensidig aftaleprocedure. Su-spensionen eller standsningen varer, indtil proceduren er afsluttet, medmindre sagen vedrø-rer et umiddelbart hastetilfælde på grund af svig eller insolvens.Som omtalt i mit svar på L 44 – spørgsmål 4 er et land forpligtet til at indlede en gensidigaftaleprocedure, hvis en skatteyder mener sig beskattet på en måde, der strider imod dob-beltbeskatningsaftalen.Det er korrekt, at Danmark skal inddrive den anden medlemsstats skattekrav, hvis en gensi-dig aftaleprocedure resulterer i, at skattekravet fastholdes.
Side 2