Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 47 , L 47 A , L 47 B
Offentligt
1067821_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. januar 20122011-3316
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. december 2011 stillet mig følgendespørgsmål 17 vedrørende L 47 – Forslag til lov om ændring af lov omgodskørsel og lov om buskørsel (Bødeforhøjelser og arbejdstid for selvstændigevognmænd), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarsten Nonbo (V).

Spørgsmål 17:

Såfremt der ikke er sikkerhedsstillelse for udgifter, der uventet opstår iudlandet, er det vel det pågældende land, hvor vogntoget antræffes, som skalsanktionere – og ikke Danmark?

Svar:

Der er tale om en dansk særregel, når den registrerede ejer eller bruger af etmotorkøretøj med en totalvægt på 3.000 kg eller derover/motorkøretøjindrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren medregnet, hæfter overfor føreren af køretøjet m.v. for udgifter, der opstår under kørsel i udlandet, tilbehandling m.v. i udlandet og hjemtransport i forbindelse med sygdom.Tilsvarende er det en dansk særregel, at den, der hæfter, skal stille sikkerhedfor opfyldelsen af sine eventuelle forpligtelser, forinden køretøjet kører ud adlandet.Det er således alene danske myndigheder, der kan sanktionere overtrædelse afbestemmelserne.Baggrunden for de danske særregler, der blev indført i 1982, var en opfattelsenaf, at det økonomiske ansvar for de udgifter til sygdomsbehandling ogretshjælp, der opstår under kørsel i udlandet, bør påhvile indehaveren af denvirksomhed, der gennemfører transporten.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen