Transportudvalget 2011-12
L 62 Bilag 11
Offentligt
1090275_0001.png
1090275_0002.png
1090275_0003.png
1090275_0004.png
1090275_0005.png
1090275_0006.png
1090275_0007.png
Til lovforslag nr.L 62
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 13. marts 2012
3. udkast(Ændringsforslag fra EL)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om havne(Udvidelse af forretningsmuligheder m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-portministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-5, 7, 9,11-13, 15, 17 og 19-22. Enhedslisten har stillet ændringsfor-slag nr. 1, 2, 6, 8, 10, 14, 16 og 18.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. december 2011 og vartil 1. behandling den 31. januar 2012. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i hø-ring. Den 22. december 2011 sendte transportministeren deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Danmarks Skibsmæglerfor-ening og ShipCargo.Transportministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Enhedslisten ønsker med de foreslåede ændringsforslagat få lovforslaget til i højere grad at leve op til hele formåletmed forslaget: At give havnene udvidede forretningsmulig-heder, som det blev foreslået af et enigt havnelovsudvalg.Enhedslisten mener, at lovforslaget gør det unødigt besvær-ligt og bureaukratisk for havnene at udnytte de nye mulighe-der, som der gives i lovforslaget.Enhedslisten konstaterer, at lovforslaget i for høj gradtager hensyn til en frygt for, at havnevirksomheder vil blivepåført en ulige konkurrence fra havnene (havnemyndighe-den), hvis ikke de »nye forretningsmuligheder« udskilles isærlige selskaber, der drives på markedsvilkår. Enhedslistenfinder frygten ubegrundet al den stund, at en havn ikke kaniværksætte aktiviteter (nye forretningsmuligheder) efter den-ne lov, hvis der på en given havn kan identificeres privat(e)aktør(er), der ønsker at drive en evt. aktivitet. Gennem an-noncering hvert 5. år skal havnen endda gentage denne iden-tifikationsproces.Enhedslisten finder i øvrigt en periode på 5 år for kort,når der skal tages hensyn til evt. investeringers omfang ogmuligheden for at forrente disse. Enhedslisten har derforforeslået, at havnene kan fortsætte aktiviteter efter denne lov(nye forretningsmuligheder) i mindst 8 år.Med ændringsforslaget til § 10, stk. 9, vil Enhedslistentilkendegive, at Enhedslisten ikke ønsker at give de kommu-nale aktieselskabshavne mulighed for at investere i uden-landske havne. Enhedslisten frygter, at dette kommer til atmedføre mislykkede og dermed tabte investeringer, udennogen nyttevirkning for »hjemhavnen«. Enhedslisten anserlovforslagets begrænsning af denne mulighed til 15 pct. afegenkapitalen for utilstrækkelig, men i øvrigt en indrømmel-
DokumentIdJournalnummer
2
se af, at dette er en risikobetinget mulighed, som kan belaste»hjemhavnen« unødigt.Enhedslisten ønsker via dette betænkningsbidrag at gøreopmærksom på, at Enhedslisten ikke bifalder lovforslagetstildeling af kompetence til transportministeren til at ophævebegrænsningerne i størrelsen på bestyrelseshonorarerne formedlemmerne af havnebestyrelserne. Enhedslisten er af denprincipielle opfattelse, at der kun skal udbetales honorar fortabt arbejdsfortjeneste. Ved at »give honorarerne fri« vilman opleve en uforholdsmæssig stor stigning i honorarerne,som ikke kan relateres til en større arbejdsindsats.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4 Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:1)I den undernr. 3foreslåede§ 6 a, stk. 2,udgår sidstepkt.[Forslaget om krav om udskillelse af udøvelse af aktiviteterog erhvervelse af arealer i et selvstændigt selskab udgår]2)Det undernr. 3foreslåede§ 6 a, stk. 3,udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:3)I det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 7, nr. 2,indsættesefter »aktører, der«: »på egen hånd«.[Præcisering af betingelserne for havnens udøvelse af aktivi-tet]4)Efter det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 7,indsættessom nyt stykke:»Stk. 8.Annonceringen efter stk. 7, nr. 2, skal indeholdefølgende oplysninger:1) Beskrivelse af aktiviteten,2) kontaktoplysninger,3) frist for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9 og4) adresse for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9.«Stk. 8. bliver herefter stk. 9.[Krav til indhold af annonce ved annoncering]5)I det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8,der bliver tilstk. 9,indsættes som3. pkt.:
»Hvis der efter genannoncering er en privat aktør, der gi-ver tilsagn om at ville udøve aktiviteten på markedsvilkår,skal havnen indstille aktiviteten.«[Havnens pligt til at indstille aktivitet efter genannoncering]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:6)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 9, stk. 8,ændres »hvert 5. år« til: »hvert 8. år«.[Ændring af tidsperiode]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:7)Efter det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8,der blivertil stk. 9, indsættes som nyt stykke:»Stk. 10.Hvis der efter annoncering efter stk. 7, nr. 2, ik-ke er private aktører, som vil udøve aktiviteten efter stk. 6alene, men en eller flere private aktører, som på markedsvil-kår vil udøve aktiviteten i samarbejde med havnen, kan hav-nen ikke udøve aktiviteten alene. Er der ingen private aktø-rer, der vil udøve aktiviteten alene, men flere private aktø-rer, som på markedsvilkår vil udøve aktiviteten i samarbejdemed havnen, kan havnen vælge at samarbejde med en ellerflere af de private aktører. Havnen opstiller i det i 2. pkt.nævnte tilfælde kriterier til brug for udvælgelsen af den ellerde aktører, som havnen vil samarbejde med.«Stk. 9 bliver herefter stk. 11.[Forslag vedrørende private aktører, der vil samarbejde medhavnen]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:8)Det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 9,affattes således:»Stk. 9.Havnen fører selvstændigt regnskab for aktivite-ter, der udøves som nævnt i stk. 6. Hvis disse aktiviteter i 5på hinanden følgende år udviser negativt driftsresultat efterrenter, men før afskrivninger, skal aktiviteten ophøre.«[Regler for havnens aktiviteter som nævnt i stk. 6]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:9)Det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 10,der bliver tilstk. 12, udgår.[Forslag om bortfald af forpligtelsen til at indstille en aktivi-tet i perioden mellem annonceringer]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:10)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.§ 9, stk. 11,indsættes efter 1. pkt.:»Stk. 11.Fastsættelsen af disse regler skal udelukkendebaseres på dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.««[Fastholdelse af vederlag og udgiftsgodtgørelse baseret pådokumenteret tabt arbejdsfortjeneste]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:
3
11)I det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 5, nr. 2,indsæt-tes efter »aktører, der«: »på egen hånd«.[Præcisering af betingelserne for havnens udøvelse af aktivi-tet]12)Efter det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 5,indsættessom nyt stykke:»Stk. 6.Annonceringen efter stk. 5, nr. 2, skal indeholdefølgende oplysninger:1) Beskrivelse af aktiviteten,2) kontaktoplysninger,3) frist for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7 og4) adresse for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7.«Stk. 6. bliver herefter stk. 7.[Krav til indhold af annonce ved annoncering]13)I det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,der bliver tilstk. 7,indsættes som3. pkt.:»Hvis der efter genannoncering er en privat aktør, der gi-ver tilsagn om at ville udøve aktiviteten på markedsvilkår,skal havnen indstille aktiviteten.«[Havnens pligt til at indstille aktivitet efter genannoncering]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:14)I den undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,ændres»hvert 5. år« til: »hvert 8. år«.[Ændring af tidsperiode]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:15)Efter det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,der bli-ver til stk. 7, indsættes som nyt stykke:»Stk. 8.Hvis der efter annoncering efter stk. 5, nr. 2, ikkeer private aktører, som på markedsvilkår vil udøve aktivite-ten efter stk. 4 alene, men en eller flere private aktører, sompå markedsvilkår vil udøve aktiviteten i et selskab med hav-nen, kan havnen ikke udøve aktiviteten alene. Er der ingenprivate aktører, der vil udøve aktiviteten alene, men flereprivate aktører, som på markedsvilkår vil udøve aktiviteten iet selskab med havnen, kan havnen vælge at danne et sel-skab med en eller flere af de private aktører. Havnen opstil-ler i det i 2. pkt. nævnte tilfælde kriterier til brug for udvæl-gelsen.«Stk. 7 bliver herefter stk. 9.[Forslag vedrørende flere private aktører, der vil samarbejdemed havnen]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:16)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 7,udgår.[Forslaget om krav om udskillelse af udøvelse af aktiviteterog erhvervelse af arealer i et selvstændigt selskab udgår]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:17)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 8,der bliver tilstk. 10, udgår.Stk. 9 bliver herefter stk. 10.
[Forslag om bortfald af forpligtelsen til at indstille en aktivi-tet i perioden mellem annonceringer]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:18)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 9,udgår.[Havnens mulighed for at investere i udenlandske havne ud-går]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:19)Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 20indsættes to steder efter »§ 9, stk. 5« »og 6«.«[Korrektion af lovtekniske grunde]Til § 220)Teksten »Klage over forvaltningen af en havn indgi-vet før denne lovs ikrafttrædelse behandles i henhold til dehidtil gældende klagebestemmelse« udgår.[Korrektion af lovtekniske grunde]21)Nr. 1udgår[Konsekvens af ændringsforslag nr. 19]Ny paragraf22)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:»§ 01Klage over forvaltningen af en havn indgivet før dennelovs ikrafttræden behandles i henhold til de hidtil gældendeklagebestemmelser.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 20]BemærkningerTil nr. 1, 2, 6, 8, 10, 14, 16 og 18Ad nr. 1, 2, 8 og 16Det foreslås med ændringsforslagene, at kravet om ud-skillelse af udøvelse af aktiviteter efter § 9, stk. 6, og § 10,stk. 4, i et selvstændigt skattepligtigt selskab med begrænsetansvar, som drives på markedsvilkår og i overensstemmelsemed selskabslovens udgår. I stedet foreslås det, at havnenfører selvstændigt regnskab for aktiviteter, der skal annonce-res.Ad nr. 6 og 14Det foreslås med ændringsforslagene, at tidsperioden ud-vides fra 5 til 8 år mellem annonceringer.Ad nr. 10Det foreslås med ændringsforslaget, at transportministe-ren ikke som beskrevet i bemærkningerne til lovforslagetkan foretage justeringer i bekendtgørelsen vedrørende afløn-ning af bestyrelsesmedlemmer i havnene, således at Havne-lovsdvalgets anbefalinger om afskaffelse af begrænsninger-ne for aflønninger af bestyrelsesmedlemmer uanset havnensorganisationsform ikke imødekommes.Ad nr. 18
4
Det foreslås med ændringsforslaget, at havnens mulighedfor at kunne investere op til 15 pct. af selskabets egenkapitali udenlandske havne udgår.Til nr. 3-5, 7, 9, 11-13, 15, 17 og 19-22Baggrunden for ændringsforslageneI forbindelse med det fremsatte lovforslag L 62 til lov omændring af lov om havne er der peget på et behov for juste-ringer af hensyn til branchens mulighed for at indgå i lang-sigtede investeringer. Transportministeriet fremsætter derfordisse ændringsforslag, som skal sikre et bedre investerings-klima i forbindelse med udnyttelse af de udvidede forret-ningsmuligheder, som havnene til gavn for deres brugere fårmulighed for at varetage i medfør af det fremsatte lovforslagL 62.Transportministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, atministeriet, såfremt lovforslaget vedtages, senest i 2015 vilgennemføre en evaluering af de udvidede forretningsmulig-heder for både kommunale selvstyrehavne og kommunaleaktieselskabshavne. Evalueringen skal blandt andet foreta-ges med henblik på at kunne vurdere, om de øgede forret-ningsmuligheder har været til gavn for havnen og havnensbrugere, sådan som det er intentionen med dette lovforslag.Danske Havne og DI Transport har tilkendegivet, at de,såfremt loven vedtages, løbende vil indhente oplysninger fraderes medlemmer om anvendelsen af de nye forretningsmu-ligheder, herunder hvor mange aktiviteter der er blevet an-nonceret, og hvor mange af disse der efter annoncering vare-tages af havnene selv. Oplysningerne vil blive offentliggjortpå organisationernes hjemmesider og vil blive inddraget ievalueringen af de udvidede forretningsmuligheder.Kommissionen forventes i løbet af 2012/2013 at kommemed et udspil til en ny havnepakke. Evalueringen vil ligele-des inddrage relevante aspekter i forhold til denne havne-pakke.Redegørelse for hovedlinjerne i ændringsforslageneDet centrale i ændringsforslagene er, at havne ikke skalindstille en påbegyndt aktivitet, hvis der er en privat aktør,der før genannoncering vil udøve aktiviteten. I en situation,hvor havnen har annonceret efter aktører, hvor der ikke harværet interesserede private aktører, og hvor havnen derforselv har påbegyndt aktiviteten, kan havnen således udøveaktiviteten i en 5-årig periode, uanset om der i løbet af den5-årige periode er private aktører, der tilkendegiver, at de viludøve aktiviteten.Med ændringsforslagene foreslås det i overensstemmelsehermed, at § 9, stk. 10, og § 10, stk. 8, i forslag til lov omændring af lov om havne, L 62, udgår.Baggrunden herfor er, at havne og eventuelle interessere-de private aktører og virksomheder ikke forventes at villeinvestere i et selskab og en aktivitet, hvis havnen havde pligttil at indstille aktiviteten og udtræde af selskabet, såfremt enprivat aktør på et hvilket som helst tidspunkt kunne medde-le, at man ønskede at udøve aktiviteten i den pågældendehavn. Derfor skabes der med ændringsforslaget sikkerhedfor, at havnen kan udøve aktiviteten i en 5-årig periode, in-
den der kan opstå et krav om, at havnen skal afvikle aktivi-teten.Derudover foreslås det med ændringsforslagene, at hav-nen, hvis der i forbindelse med genannoncering, dvs. efterden 5-årige periode, er en privat aktør, der giver tilsagn omat ville udøve aktiviteten på markedsvilkår, skal indstille ak-tiviteten.Havnen bør derfor forberede og påbegynde genannonce-ringen i så god tid, at havnen kan indstille aktiviteten, så-fremt der i forbindelse med genannonceringen er private ak-tører, der afgiver tilsagn om at ville udøve aktiviteten påmarkedsvilkår.Ændringsforslagene indeholder endvidere en præciseringaf, hvilke oplysninger havnenes annonceringer skal indehol-de.Det præciseres også i ændringsforslagene, at havnen ikkekan udøve aktiviteten alene eller i samarbejde med andre,hvis der er en eller flere private aktører, som på egen håndvil udøve aktiviteten på markedsvilkår. En sådan privat ak-tør vil således have fortrinsret.Herudover præciseres det, at havnen, hvis der ikke er pri-vate aktører, der vil udøve en aktivitet på egen hånd, menkun private aktører, der vil samarbejde med havnen om akti-viteten, ikke kan udøve aktiviteten alene. Såfremt der erflere private aktører, som vil samarbejde med havnen, skalhavnen opstille og synliggøre, hvilke kriterier de private ak-tører vælges efter.Ændringsforslagene gælder både, for så vidt angår kom-munale selvstyrehavne og helt eller delvist kommunalt ejedeaktieselskabshavne.Ændringsforslagene indeholder derudover mindre æn-dringer af lovteknisk karakter.Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeÆndringsforslagene har ingen økonomiske eller admini-strative konsekvenser for det offentlige.Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.Ændringsforslagene vurderes at styrke havnenes effekti-vitet og understøtter havnenes muligheder for at sikre en op-timal service af havnenes brugere. Et bedre investeringskli-ma i havnene vil overordnet være til gavn for transporter-hvervene. Ændringsforslaget kan således være med til at un-derstøtte erhvervslivets indtjeningsmuligheder.Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.Ændringsforslagene har ingen økonomiske eller admini-strative konsekvenser for borgerne.Miljømæssige konsekvenser.Ændringsforslagene har ingen miljømæssige konsekven-ser.Forhold til EU-retten.Ændringsforslagene indeholder ikke nye EU-retligeaspekter i forhold til gældende lovgivning.
5
Ad nr. 3Ændringsforslaget indebærer en præcisering af betingel-serne for havnens udøvelse af aktivitet. Dette indebærer, athavnen således kun kan udøve en aktivitet alene eller i sam-arbejde med private aktører, såfremt der ikke efter annonce-ring kan identificeres en eller flere private aktører, der påegen hånd vil udøve aktiviteten på markedsvilkår.Ad nr. 4Det foreslås med ændringsforslaget, at der stilles kravom, at annonceringen skal indeholde en beskrivelse af akti-viteten. Beskrivelsen skal være så fyldestgørende, at privateaktører kan sammensætte et skriftligt tilsagn, der tager højdefor aktivitetens konkrete karakter. I henhold til § 9, stk. 8,nr. 3, skal fristen for det skriftlige tilsagn fremgå af annon-ceringen. Fristen skal i medfør af ændringsforslagets § 9,stk. 9, være mindst 8 uger.Ad nr. 5Det foreslås med ændringsforslaget, at havnene efter gen-annoncering skal indstille aktiviteten, såfremt der er privateaktører, der giver tilsagn om at udøve aktiviteten på mar-kedsvilkår. Dette indebærer, at havnene skal tilrettelæggeaktiviteter efter § 9, stk. 6 på en måde, der gør det muligt atafvikle aktiviteten, såfremt der i forbindelse med en genan-noncering melder sig en privat aktør, der afgiver skriftligttilsagn om at ville overtage aktiviteten på markedsvilkår.Ad nr. 7Det foreslås med § 9, stk. 10, at præcisere havnens stil-ling i tilfælde, hvor der er en eller flere private aktører, der
vil samarbejde med havnen og dermed ikke overtage aktivi-teten fra havnen. Dette indebærer, at havnen ikke kan udøveen aktivitet efter stk. 6 alene, hvis der efter annoncering vi-ser sig at være en eller flere private aktører, som vil udøveaktiviteten på markedsvilkår i samarbejde med havnen. Så-fremt der er flere private aktører, som afgiver skriftligt til-sagn om at ville udøve aktiviteten i samarbejde med havnen,skal havnen til brug for udvælgelsen mellem aktørerne op-stille og overfor aktørerne synliggøre, hvilke kriterier hav-nen vil vælge samarbejdspartner efter. Disse kriterier kanvariere efter den pågældende aktivitet. Eksempler på kriteri-er, som havnen kan inddrage, er pris, kvalitet, byggetid ogpåvirkning af miljøet.Ad nr. 9Det foreslås med ændringsforslaget at lade bestemmelsenudgå. Dette indebærer, at havnen i den 5 årige periode mel-lem annonceringer ikke er forpligtet til at indstille sin aktivi-tet.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Ad nr. 11-13, 15 og 17Ændringsforslag nr. 3-5, 7 og 9 gælder ligeledes for helteller delvist kommunalt ejede aktieselskabshavne. Der hen-vises på den baggrund til bemærkningerne til nr. 3-5, 7 og 9.Ad nr. 19-22Det foreslås at flytte bestemmelser af lovtekniske årsa-ger. Bestemmelsernes indhold er uændret.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (V) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 62Bilagsnr.12345678910TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenHenvendelse af 24/1-12 fra Danmarks SkibsmæglerforeningUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 30/1-12 fra ShipCargoHenvendelse af 8/2-12 fra Danmarks Skibsmæglerforening1. udkast til betænkningHenvendelse af 10/2-12 fra Danmarks SkibsmæglerforeningÆndringsforslag, fra transportministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 62Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 24/1-12 fra DanmarksSkibsmæglerforening, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministrene kan redegøre for lovforslagets konsekvenserfor vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportmi-nisteren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministre-nes svar herpåSpm., om ministeren kan udarbejde en oversigt over bestyrelses-honorarernes størrelse fordelt på bestyrelsesformænd, -næstfor-mænd, almindelige bestyrelsesmedlemmer og medarbejderrepræ-sentanter (hvis disse aflønnes med særskilt beløb) i følgende hav-ne: Ålborg, Århus, Esbjerg, ADP (Fredericia/Nyborg/Middelfart),m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse baggrunden for, at havnene, hvisde ønsker at udnytte de »nye forretningsmuligheder«, ikke sikreskontraktligt i f.eks. 8 år (eller 5 år), til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ikke ministeren anser det for urimeligt, at en privat ak-tør blot kan meddele skriftligt, at vedkommende virksomhed øn-sker at overtage en aktivitet fra en havn, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvem der skal afgøre,hvad »snarest muligt« er i den konkrete situation, hvor en privataktør har meddelt ønske om at overtage en eksisterende aktivitetfra en havn, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvem der skal vurdere i»den konkrete situation, hvor hurtigt havnen kan afstå fra at driveaktiviteten«, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ikke ministeren anser det for unødigt bureaukratisk, nårkravet til havnene om, at investeringer i landarealer, der ikke lig-
2
3
4
5
6
7
8
7
910
11
12
ger i umiddelbar nærhed af havnens eksisterende arealer, skal ud-skilles i selvstændige skattepligtige selskaber, når netop udviklin-gen og drift af landarealer er en kerneopgave for havnene som in-frastrukturforvaltere, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 30/1-12 fraShipCargo, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 8/2-12 fra DanmarksSkibsmæglerforening, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/2-12 fra DanmarksSkibsmæglerforening, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at lave en undersøgelse, hvor de konkurrenceretligekonsekvenser ved forslaget belyses, til transportministeren, ogministerens svar herpå