Transportudvalget 2011-12
L 62 Bilag 12
Offentligt
1093232_0001.png
1093232_0002.png
1093232_0003.png
1093232_0004.png
1093232_0005.png
1093232_0006.png
1093232_0007.png
1093232_0008.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 62
Folketinget 2011-12
OMTRYKKorrektion af tiltrædere til ministerensændringsforslag
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 13. marts 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om havne(Udvidelse af forretningsmuligheder m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Transport-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-5, 7, 9, 11-13,15, 17 og 19-22. Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr.1, 2, 6, 8, 10, 14, 16 og 18.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. december 2011 og var til1. behandling den 31. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringLovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring.Den 22. december 2011 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danmarks Skibsmæglerforening ogShipCargo.Transportministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, RV, SF, LA og KF) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de af transportministerenstillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedta-gelsemed de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.Enhedslisten ønsker med de stillede ændringsforslag at fålovforslaget til i højere grad at leve op til hele formålet medlovforslaget: at give havnene udvidede forretningsmulighe-der, som det blev foreslået af et enigt havnelovsudvalg. En-hedslisten mener, at lovforslaget gør det unødigt besværligtog bureaukratisk for havnene at udnytte de nye muligheder,som gives i lovforslaget.Enhedslisten konstaterer, at lovforslaget i for høj grad tagerhensyn til en frygt for, at havnevirksomheder vil blive påførten ulige konkurrence fra havnene (havnemyndigheden), hvisikke de »nye forretningsmuligheder« udskilles i særlige sel-skaber, der drives på markedsvilkår. Enhedslisten finderfrygten ubegrundet, al den stund at en havn ikke kan iværk-sætte aktiviteter (nye forretningsmuligheder) efter dennelov, hvis der på en given havn kan identificeres privat(e) ak-tør(er), der ønsker at drive en eventuel aktivitet. Gennem an-noncering hvert 5. år skal havnen endda gentage denne iden-tifikationsproces.Enhedslisten finder i øvrigt en periode på 5 år for kort, nårder skal tages hensyn til eventuelle investeringers omfangog muligheden for at forrente disse. Enhedslisten har derforforeslået, at havnene kan fortsætte aktiviteter efter denne lov(nye forretningsmuligheder) i mindst 8 år.Med ændringsforslag nr. 18 vil Enhedslisten tilkendegive, atEnhedslisten ikke ønsker at give de kommunale aktiesel-
AX013850
OMTRYK2
skabshavne mulighed for at investere i udenlandske havne.Enhedslisten frygter, at dette kommer til at medføre mislyk-kede og dermed tabte investeringer uden nogen nyttevirk-ning for »hjemhavnen«. Enhedslisten anser lovforslagets be-grænsning af denne mulighed til 15 pct. af egenkapitalen forutilstrækkelig, men i øvrigt en indrømmelse af, at dette er enrisikobetinget mulighed, som kan belaste »hjemhavnen«unødigt.Enhedslisten ønsker via dette betænkningsbidrag at gøre op-mærksom på, at Enhedslisten ikke bifalder lovforslagets til-deling af kompetence til transportministeren til at ophævebegrænsningerne i størrelsen af bestyrelseshonorarerne formedlemmer af havnebestyrelserne. Enhedslisten er af denprincipielle opfattelse, at der kun skal udbetales honorar fortabt arbejdsfortjeneste. Ved at »give honorarerne fri« vilman opleve en uforholdsmæssig stor stigning i honorarerne,som ikke kan relateres til en større arbejdsindsats.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðar-flokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ik-ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-ske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL):1)I det undernr. 3foreslåede§ 6 a, stk. 2,udgår3. pkt.[Forslaget om krav om udskillelse af udøvelse af aktiviteterog erhvervelse af arealer i et selvstændigt selskab udgår]2)Det undernr. 3foreslåede§ 6 a, stk. 3,udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):3)I det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 7, nr. 2,indsættesefter »aktører, der«: »på egen hånd«.[Præcisering af betingelserne for havnens udøvelse af aktivi-tet]4)Efter det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 7,indsættessom nyt stykke:»Stk. 8.Annonceringen efter stk. 7, nr. 2, skal indeholdefølgende oplysninger:1) Beskrivelse af aktiviteten,2) kontaktoplysninger,3) frist for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9 og4) adresse for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.[Krav til indhold af annonce ved annoncering]5)I det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8,der bliver stk.9, indsættes som3. pkt.:»Hvis der efter genannoncering er en privat aktør, der gi-ver tilsagn om at ville udøve aktiviteten på markedsvilkår,skal havnen indstille aktiviteten.«[Havnens pligt til at indstille aktivitet efter genannoncering]Af etmindretal(EL):6)I det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8,ændres »hvert5. år« til: »hvert 8. år«.[Ændring af tidsperiode]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):7)Efter det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8,der bliverstk. 9, indsættes som nyt stykke:»Stk. 10.Hvis der efter annoncering efter stk. 7, nr. 2, ik-ke er private aktører, som vil udøve aktiviteten efter stk. 6alene, men en eller flere private aktører, som på markedsvil-kår vil udøve aktiviteten i samarbejde med havnen, kan hav-nen ikke udøve aktiviteten alene. Er der ingen private aktø-rer, der vil udøve aktiviteten alene, men flere private aktø-rer, som på markedsvilkår vil udøve aktiviteten i samarbejdemed havnen, kan havnen vælge at samarbejde med en ellerflere af de private aktører. Havnen opstiller i det i 2. pkt.nævnte tilfælde kriterier til brug for udvælgelsen af den ellerde aktører, som havnen vil samarbejde med.«Stk. 9 bliver herefter stk. 11.[Forslag vedrørende private aktører, der vil samarbejde medhavnen]Af etmindretal(EL):8)Det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 9,affattes således:»Stk. 9.Havnen fører selvstændigt regnskab for aktivite-ter, der udøves som nævnt i stk. 6. Hvis disse aktiviteter i 5på hinanden følgende år udviser negativt driftsresultat efterrenter, men før afskrivninger, skal aktiviteten ophøre.«[Regler for havnens aktiviteter som nævnt i stk. 6]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):9)Det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 10,udgår.[Forslag om bortfald af forpligtelsen til at indstille en aktivi-tet i perioden mellem annonceringer]Af etmindretal(EL):10)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.I § 9, stk. 11,der bliver stk. 14, indsættes efter 1. pkt.:
OMTRYK3
»Fastsættelsen af disse regler skal udelukkende baseres pådokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.««[Fastholdelse af vederlag og udgiftsgodtgørelse baseret pådokumenteret tabt arbejdsfortjeneste]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):11)I det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 5, nr. 2,indsæt-tes efter »aktør, der«: »på egen hånd«.[Præcisering af betingelserne for havnens udøvelse af aktivi-tet]12)Efter det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 5,indsættessom nyt stykke:»Stk. 6.Annonceringen efter stk. 5, nr. 2, skal indeholdefølgende oplysninger:1) Beskrivelse af aktiviteten,2) kontaktoplysninger,3) frist for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7 og4) adresse for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7.«Stk. 6 bliver herefter stk. 7.[Krav til indhold af annonce ved annoncering]13)I det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,der bliverstk. 7, indsættes som3. pkt.:»Hvis der efter genannoncering er en privat aktør, der gi-ver tilsagn om at ville udøve aktiviteten på markedsvilkår,skal havnen indstille aktiviteten.«[Havnens pligt til at indstille aktivitet efter genannoncering]Af etmindretal(EL):14)I det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,ændres»hvert 5. år« til: »hvert 8. år«.[Ændring af tidsperiode]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):15)Efter det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,der bli-ver stk. 7, indsættes som nyt stykke:»Stk. 8.Hvis der efter annoncering efter stk. 5, nr. 2, ikkeer private aktører, som på markedsvilkår vil udøve aktivite-ten efter stk. 4 alene, men en eller flere private aktører, sompå markedsvilkår vil udøve aktiviteten i et selskab med hav-nen, kan havnen ikke udøve aktiviteten alene. Er der ingenprivate aktører, der vil udøve aktiviteten alene, men flereprivate aktører, som på markedsvilkår vil udøve aktiviteten iet selskab med havnen, kan havnen vælge at danne et sel-skab med en eller flere af de private aktører. Havnen opstil-ler i det i 2. pkt. nævnte tilfælde kriterier til brug for udvæl-gelsen.«Stk. 7 bliver herefter stk. 9.[Forslag vedrørende flere private aktører, der vil samarbejdemed havnen]
Af etmindretal(EL):16)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 7,udgår.Stk. 8 bliver herefter stk. 7.[Forslaget om krav om udskillelse af udøvelse af aktiviteterog erhvervelse af arealer i et selvstændigt selskab udgår]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):17)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 8,der bliver stk.10, udgår.Stk. 9 bliver herefter stk. 10.[Forslag om bortfald af forpligtelsen til at indstille en aktivi-tet i perioden mellem annonceringer]Af etmindretal(EL):18)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 9,udgår.[Havnens mulighed for at investere i udenlandske havne ud-går]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):19)Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 20indsættes to steder efter »§ 9, stk. 5«: »og 6«.«[Korrektion af lovtekniske grunde]Til § 220)Teksten »Klage over forvaltning af en havn indgivetfør denne lovs ikrafttrædelse behandles i henhold til de hid-til gældende klagebestemmelser.« udgår.[Korrektion af lovtekniske grunde]21)Nr. 1udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 19]Ny paragraf22)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:»§ 01Klage over forvaltningen af en havn indgivet før dennelovs ikrafttræden behandles i henhold til de hidtil gældendeklagebestemmelser.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 20]BemærkningerTil nr. 1, 2, 6, 8, 10, 14, 16 og 18Ad nr. 1, 2, 8 og 16Det foreslås med ændringsforslagene, at kravet om udskil-lelse af udøvelse af aktiviteter efter § 9, stk. 6, og § 10, stk.
OMTRYK4
4, i et selvstændigt skattepligtigt selskab med begrænset an-svar, som drives på markedsvilkår og i overensstemmelsemed selskabsloven, udgår. I stedet foreslås det, at havnen fø-rer selvstændigt regnskab for aktiviteter, der skal annonce-res.Ad nr. 6 og 14Det foreslås med ændringsforslagene, at tidsperioden mel-lem annonceringer udvides fra 5 til 8 år.Ad nr. 10Det foreslås med ændringsforslaget, at transportministerenikke som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget kanforetage justeringer i bekendtgørelsen vedrørende aflønningaf bestyrelsesmedlemmer i havnene, således at Havnelovs-udvalgets anbefalinger om afskaffelse af begrænsningernefor aflønninger af bestyrelsesmedlemmer uanset havnens or-ganisationsform ikke imødekommes.Ad nr. 18Det foreslås med ændringsforslaget, at havnens mulighedfor at kunne investere op til 15 pct. af selskabets egenkapitali udenlandske havne udgår.Til nr. 3-5, 7, 9, 11-13, 15, 17 og 19-22Baggrunden for ændringsforslageneI forbindelse med det fremsatte lovforslag L 62, forslag tillov om ændring af lov om havne, er der peget på et behovfor justeringer af hensyn til branchens mulighed for at indgåi langsigtede investeringer. Transportministeriet fremsætterderfor disse ændringsforslag, som skal sikre et bedre inve-sterings-klima i forbindelse med udnyttelse af de udvidedeforretningsmuligheder, som havnene til gavn for deres bru-gere får mulighed for at varetage i medfør af det fremsattelovforslag L 62.Transportministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, atministeriet, såfremt lovforslaget vedtages, senest i 2015 vilgennemføre en evaluering af de udvidede forretningsmulig-heder for både kommunale selvstyrehavne og kommunaleaktieselskabshavne. Evalueringen skal bl.a. foretages medhenblik på at kunne vurdere, om de øgede forretningsmulig-heder har været til gavn for havnen og havnens brugere, så-dan som det er intentionen med dette lovforslag.Danske Havne og DI Transport har tilkendegivet, at de, så-fremt loven vedtages, løbende vil indhente oplysninger fraderes medlemmer om anvendelsen af de nye forretningsmu-ligheder, herunder hvor mange aktiviteter der er blevet an-nonceret, og hvor mange af disse der efter annoncering vare-tages af havnene selv. Oplysningerne vil blive offentliggjortpå organisationernes hjemmesider og vil blive inddraget ievalueringen af de udvidede forretningsmuligheder.Kommissionen forventes i løbet af 2012-2013 at kommemed et udspil til en ny havnepakke. Evalueringen vil ligele-
des inddrage relevante aspekter i forhold til denne havne-pakke.Redegørelse for hovedlinjerne i ændringsforslageneDet centrale i ændringsforslagene er, at havne ikke skal ind-stille en påbegyndt aktivitet, hvis der er en privat aktør, derfør genannoncering vil udøve aktiviteten. I en situation, hvorhavnen har annonceret efter aktører, hvor der ikke har væretinteresserede private aktører, og hvor havnen derfor selv harpåbegyndt aktiviteten, kan havnen således udøve aktiviteteni en 5-årig periode, uanset om der i løbet af den 5-årige peri-ode er private aktører, der tilkendegiver, at de vil udøve ak-tiviteten.Med ændringsforslagene foreslås det i overensstemmelsehermed, at § 9, stk. 10, og § 10, stk. 8, i forslag til lov omændring af lov om havne, L 62, udgår.Baggrunden herfor er, at havne og eventuelle interesseredeprivate aktører og virksomheder ikke forventes at ville inve-stere i et selskab og en aktivitet, hvis havnen havde pligt tilat indstille aktiviteten og udtræde af selskabet, såfremt enprivat aktør på et hvilket som helst tidspunkt kunne medde-le, at man ønskede at udøve aktiviteten i den pågældendehavn. Derfor skabes der med ændringsforslaget sikkerhedfor, at havnen kan udøve aktiviteten i en 5-årig periode, in-den der kan opstå et krav om, at havnen skal afvikle aktivi-teten.Derudover foreslås det med ændringsforslagene, at havnen,hvis der i forbindelse med genannoncering, dvs. efter den 5-årige periode, er en privat aktør, der giver tilsagn om at villeudøve aktiviteten på markedsvilkår, skal indstille aktivite-ten.Havnen bør derfor forberede og påbegynde genannoncerin-gen i så god tid, at havnen kan indstille aktiviteten, såfremtder i forbindelse med genannonceringen er private aktører,der giver tilsagn om at ville udøve aktiviteten på markeds-vilkår.Ændringsforslagene indeholder endvidere en præcisering af,hvilke oplysninger havnenes annonceringer skal indeholde.Det præciseres også i ændringsforslagene, at havnen ikkekan udøve aktiviteten alene eller i samarbejde med andre,hvis der er en eller flere private aktører, som på egen håndvil udøve aktiviteten på markedsvilkår. En sådan privat ak-tør vil således have fortrinsret.Herudover præciseres det, at havnen, hvis der ikke er privateaktører, der vil udøve en aktivitet på egen hånd, men kunprivate aktører, der vil samarbejde med havnen om aktivite-ten, ikke kan udøve aktiviteten alene. Såfremt der er flereprivate aktører, som vil samarbejde med havnen, skal hav-nen opstille og synliggøre, hvilke kriterier de private aktørervælges efter.
OMTRYK5
Ændringsforslagene gælder, både for så vidt angår kommu-nale selvstyrehavne og helt eller delvis kommunalt ejede ak-tieselskabshavne.Ændringsforslagene indeholder derudover mindre ændringeraf lovteknisk karakter.Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeÆndringsforslagene har ingen økonomiske eller administra-tive konsekvenser for det offentlige.Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.Ændringsforslagene vurderes at styrke havnenes effektivitetog understøtte havnenes muligheder for at sikre en optimalservice for havnenes brugere. Et bedre investeringsklima ihavnene vil overordnet være til gavn for transporterhverve-ne. Ændringsforslagene kan således være med til at under-støtte erhvervslivets indtjeningsmuligheder.Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.Ændringsforslagene har ingen økonomiske eller administra-tive konsekvenser for borgerne.Miljømæssige konsekvenser.Ændringsforslagene har ingen miljømæssige konsekvenser.Forhold til EU-retten.Ændringsforslagene indeholder ikke nye EU-retlige aspekteri forhold til gældende lovgivning.Ad nr. 3Ændringsforslaget indebærer en præcisering af betingelser-ne for havnens udøvelse af aktivitet. Dette indebærer, athavnen således kun kan udøve en aktivitet alene eller i sam-arbejde med private aktører, såfremt der ikke efter annonce-ring kan identificeres en eller flere private aktører, der påegen hånd vil udøve aktiviteten på markedsvilkår.Ad nr. 4Det foreslås med ændringsforslaget, at der stilles krav om, atannonceringen skal indeholde en beskrivelse af aktiviteten.Beskrivelsen skal være så fyldestgørende, at private aktørerkan sammensætte et skriftligt tilsagn, der tager højde for ak-tivitetens konkrete karakter. I henhold til § 9, stk. 8, nr. 3,
skal fristen for det skriftlige tilsagn fremgå af annoncerin-gen. Fristen skal i medfør af ændringsforslagets § 9, stk. 9,være mindst 8 uger.Ad nr. 5Det foreslås med ændringsforslaget, at havnene efter genan-noncering skal indstille aktiviteten, såfremt der er privateaktører, der giver tilsagn om at udøve aktiviteten på mar-kedsvilkår. Dette indebærer, at havnene skal tilrettelæggeaktiviteter efter § 9, stk. 6, på en måde, der gør det muligt atafvikle aktiviteten, såfremt der i forbindelse med en genan-noncering melder sig en privat aktør, der giver skriftligt til-sagn om at ville overtage aktiviteten på markedsvilkår.Ad nr. 7Det foreslås med § 9, stk. 10, at præcisere havnens stilling itilfælde, hvor der er en eller flere private aktører, der vilsamarbejde med havnen og dermed ikke overtage aktivitetenfra havnen. Dette indebærer, at havnen ikke kan udøve enaktivitet efter stk. 6 alene, hvis der efter annoncering visersig at være en eller flere private aktører, som vil udøve akti-viteten på markedsvilkår i samarbejde med havnen. Såfremtder er flere private aktører, som giver skriftligt tilsagn om atville udøve aktiviteten i samarbejde med havnen, skal hav-nen til brug for udvælgelsen mellem aktørerne opstille ogover for aktørerne synliggøre, hvilke kriterier havnen vilvælge samarbejdspartner efter. Disse kriterier kan variere ef-ter den pågældende aktivitet. Eksempler på kriterier, somhavnen kan inddrage, er pris, kvalitet, byggetid og påvirk-ning af miljøet.Ad nr. 9Det foreslås med ændringsforslaget at lade bestemmelsenudgå. Dette indebærer, at havnen i den 5-årige periode mel-lem annonceringer ikke er forpligtet til at indstille sin aktivi-tet.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Ad nr. 11-13, 15 og 17Ændringsforslag nr. 3-5, 7 og 9 gælder ligeledes for helt el-ler delvis kommunalt ejede aktieselskabshavne. Der henvi-ses på den baggrund til bemærkningerne til nr. 3-5, 7 og 9.Ad nr. 19-22Det foreslås at flytte bestemmelserne af lovtekniske årsager.Bestemmelsernes indhold er uændret.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
OMTRYK6
Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
OMTRYK7
Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 62

Bilagsnr.

1234567891011

Titel

Høringssvar og høringsnotat, fra transportministerenHenvendelse af 24/1-12 fra Danmarks SkibsmæglerforeningUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 30/1-12 fra ShipCargoHenvendelse af 8/2-12 fra Danmarks Skibsmæglerforening1. udkast til betænkningHenvendelse af 10/2-12 fra Danmarks SkibsmæglerforeningÆndringsforslag fra transportministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 62

Spm.nr.

12

Titel

Spm. om kommentar til henvendelse af 24/1-12 fra Danmarks Skibs-mæglerforening, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministrene kan redegøre for lovforslagets konsekvenser forvilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til transportministerenog ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministrenes svar herpåSpm., om ministeren kan udarbejde en oversigt over bestyrelseshono-rarernes størrelse fordelt på bestyrelsesformænd, -næstformænd, al-mindelige bestyrelsesmedlemmer og medarbejderrepræsentanter (hvisdisse aflønnes med særskilt beløb) i følgende havne: Aalborg, Aarhus,Esbjerg, ADP (Fredericia/Nyborg/Middelfart), m.v., til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse baggrunden for, at havnene, hvis deønsker at udnytte de »nye forretningsmuligheder«, ikke sikres kon-traktligt i f.eks. 8 år (eller 5 år), til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ikke ministeren anser det for urimeligt, at en privat aktørblot kan meddele skriftligt, at vedkommendes virksomhed ønsker atovertage en aktivitet fra en havn, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvem der skal afgøre, hvad»snarest muligt« er i den konkrete situation, hvor en privat aktør harmeddelt ønske om at overtage en eksisterende aktivitet fra en havn, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvem der skal vurdere i »denkonkrete situation, hvor hurtigt havnen kan afstå fra at drive aktivite-ten«, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ikke ministeren anser det for unødigt bureaukratisk, når kra-vet til havnene om, at investeringer i landarealer, der ikke ligger iumiddelbar nærhed af havnens eksisterende arealer, skal udskilles iselvstændige skattepligtige selskaber, når netop udviklingen og drift af
3
4
5
6
7
8
OMTRYK8
9101112
landarealer er en kerneopgave for havnene som infrastrukturforvaltere,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 30/1-12 fra Ship-Cargo, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 8/2-12 fra Danmarks Skibs-mæglerforening, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/2-12 fra Danmarks Skibs-mæglerforening, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at lave en undersøgelse, hvor de konkurrenceretlige konse-kvenser ved forslaget belyses, til transportministeren, og ministerenssvar herpå