Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 64
Offentligt
1082187_0001.png
1082187_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 9. februar 2012 stillet mig følgendespørgsmål 2 til L 64, stillet efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skalbesvare.
MinisterenDato: 21. februar 2012J.nr. 2011-3966
Spørgsmål 2:”Ministeren bedes kommentere pressemeddelelsen af 2. februar 2012 fra Mellemfol-keligt Samvirke: ”EU’s biobrændstofmål koster 133 milliarder om året og hjælper ikkeklimaet”.”Svar:I Mellemfolkeligt Samvirkes pressemeddelelse stilles der spørgsmålstegn ved 1.-generations-biobrændstoffers bidrag til reduktion af CO2-udledningen.I ”Vores energi” foreslås det at forhøje iblandingen af biobrændstoffer til benzin ogdiesel til 10 pct. i 2020. Hermed vil Danmark umiddelbart kunne opfylde VE-direktivets mål for transportsektoren og samtidig bidrage til opfyldelse af CO2-reduktionsmål. Regeringen ser gerne, at VE-målet i stigende grad opfyldes ved andreVE-former i transporten og anvendelse af 2.-generations-biobrændstoffer, men pt. erdet dels en meget dyr løsning, og dels er produktionen af 2.-generations-biobrændstofferne endnu ikke kommet rigtigt i gang. Der er dog forventninger om, atder frem mod 2020 vil ske en indfasning af 2.-generations-produktioner baseret påbl.a. majsaffald og halm mv. flere steder i verden. Produktionsomkostningerne vil li-geledes være faldende, så de med tiden vil komme ned på niveau med prisen for 1.-generations-biobrændstoffer.I henhold til VE-direktivet kan alene biobrændstoffer, der overholder direktivets kravom CO2-fortrængning, anvendes ved opfyldelse af iblandingskrav. Der sker derfor enløbende overvågning af biobrændstoffernes bæredygtighed. Kommissionen forventessåledes snarest at fremlægge en rapport om de eventuelle indirekte arealanvendel-seseffekter af biobrændstofproduktionen, hvilket kan føre til en skærpet regulering påeuropæisk plan. Senest ved udgangen af 2014 skal Kommissionen fremlægge enrapport, som bl.a. skal behandle effekten på tilgængeligheden af fødevarer. Regerin-gen følger disse processer nøje og vil generelt arbejde for, at der lægges et højt am-bitionsniveau for bæredygtighed. Samtidig vil 2. generations biobrændstoffer indgå iregeringens kommende analyse af anvendelsen af bæredygtig biomasse.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
I takt med at bæredygtighedskravene skærpes, vil produktionen og anvendelsen af2.-generations-biobrændstoffer øges. Det er derfor overvejende sandsynligt, at debiobrændstoffer, der anvendes i 2020, vil være et miks af 1.- og 2.-generations-biobrændstoffer.Regeringens mere langsigtede mål er, at transportsektoren i vidt omfang drives af el,således at biobrændstoffer mv. reserveres til transportformer, hvor el ikke egner sig.Det ligger dog klart, at Danmark ikke realistisk kan opfylde VE-direktivets krav tiltransportsektorens VE-andel med elbiler frem mod 2020.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard