Kommunaludvalget 2011-12
L 65 Bilag 1
Offentligt
1064736_0001.png
1064736_0002.png
1064736_0003.png
1064736_0004.png
Økonomi- og IndenrigsministerietEnhed:AdministrationspolitikSagsbeh.: DEPMBSags nr.: 1111045Dok. Nr.: 757537Dato:19. december 2011
Høringsnotat til Folketingets Kommunaludvalg vedrørende for-slag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og re-gionsloven(Ophævelse af kommunal og regional pligt til konkurrenceudsættelse)Modtagne høringssvarØkonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 20 høringssvar.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 12) har meddelt, at de har bemærk-ninger: Dansk Erhverv, Danske Ældreråd, Dansk Industri (DI), Danske Regioner(forbehold for politisk godkendelse), FOA Fag og Arbejde, FTF, Håndværksrådet,KL (forbehold for politisk godkendelse), Kommunale Tjenestemænd og Overens-komstansatte (KTO), Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO)samt Offentligt Ansattes Organisationer.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 8) har meddelt, at de ikke har be-mærkninger: Advokatrådet, Danske Revisorer (FSR), Datatilsynet, Forbrugerrådet,Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Institut for Menneskerettigheder, Sund-hedskartellet samt Ældremobiliseringen.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 31) har ikke afgivet høringssvar:Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Branche-foreningen for Privathospitaler og Klinikker, Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorga-nisationernes FællesUdvalg, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Skoleelever, DanskHandicapforbund, Dansk Revisorforening, Dansk Sygeplejeråd,Dansk Transport og Logistik, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det CentraleHandicapråd, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Hotel-, restaurant- og turist-erhvervets brancheorganisation, Kommunernes Revision A/S, LanddistrikternesFællesråd, Landsforeningen af Forældre til Børn i Daginstitutioner, Landsforenin-gen Ældresagen, Lægeforeningen, Organisationen af Selvejende Institutioner,Pårørendegruppen for svage ældre, Rengøringsselskabernes Branche- og Ar-bejdsgiverforening, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutning af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger, Skole og Samfund, Stats- og Kommunalt Ansattes For-handlingsfællesskab.Bemærkninger til lovforslagetI det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale tilken-degivelser, som er fremkommet i høringssvarene. Der er ud over de punkter, somomtales i det følgende, på baggrund af ministeriets egen kvalitetssikring af lovfors-laget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i lov-forslaget inden fremsættelsen.
Side 2
Generelle bemærkningerEn række organisationer hilser overordnet set lovforslaget om ophævelse af kom-munal og regional pligt til konkurrenceudsættelse velkomment. Det gælder KL,Danske Regioner, Landsorganisationen i Danmark (LO), Kommunale Tjeneste-mænd og Overenskomstansatte (KTO), FTF, FOA Fag og Arbejde, Offentligt An-sattes Organisationer samt Danske Ældreråd.KL fremfører, at KL ønsker at udvikle det offentlig-private samarbejde, men attvang er skadeligt for en sund udvikling af det offentlig-private samarbejde. KLudtrykker endvidere tilfredshed med, at Indikatoren for KonkurrenceUdsættelse(IKU) fortsat vil blive opgjort, så det er muligt at følge udviklingen i kommunerneskonkurrenceudsættelse.Danske Regioner tilkendegiver, at Danske Regioner som udgangspunkt har enpositiv holdning til konkurrenceudsættelse gennem udbud og anvendelsen af priva-te leverandører, men at der ikke er behov for tvang på området. Efter Danske Re-gioners opfattelse bryder bemyndigelsen med de grundlæggende tanker om selv-styre, som den kommunale og regionale struktur er baseret på.FTF tilkendegiver, at FTF ikke er modstander af konkurrenceudsættelse i den of-fentlige sektor, men at kommuner og regioner selv bør vurdere, hvornår og hvor-dan det giver mening at benytte udbud og udlicitering.Andre organisationer stiller sig kritisk over for lovforslaget om ophævelse af kom-munal og regional pligt til konkurrenceudsættelse. Det drejer sig om Dansk Er-hverv, DI samt Håndværksrådet.DI finder, at lovforslaget sender et uheldigt signal om, at konkurrenceudsættelse afkommunale og regionale opgaver ikke opfattes som et relevant og nødvendigtværktøj til at øge effektiviteten i den offentlige sektor.Dansk Erhverv udtrykker forundring over, at regeringen med lovændringen fjernermuligheden for at sanktionere et eventuelt brud på en politisk aftale.DI finder det positivt, at regeringen vil søge at indgå aftale med KL og Danske Re-gioner om fremme af offentlig-privat samarbejde gennem konkurrenceudsættelse.Håndværksrådet og Dansk Industri tilslutter sig dette synspunkt.Konkrete bemærkningerLandbrug & Fødevarer fremfører, at den foreslåede lovændring i givet fald børfølges op med andre konkrete initiativer, der kan sikre en øget brug af offentlig-privat samarbejde og konkurrence om offentlige opgaver.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Regeringen ser konkurrenceudsættelse som et vigtigt redskab til at sikre effektivitetog kvalitet i den offentlige opgavevaretagelse.
Side 3
Regeringen vil arbejde for at skabe de bedste rammer for offentlig-privat samar-bejde. Blandt andet vil regeringen under det kommende EU-formandskab arbejdefor at modernisere EU’s udbudsdirektiver, herunder forhøje tærskelværdierne.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Håndværksrådet finder, at der mangler mål for graden af konkurrenceudsættelseog i den forbindelse konkrete initiativer for at nå målsætningen. Dansk Erhverv serdet ligeledes som afgørende, at der sættes klare mål for konkurrenceudsættelsen ikommuner og regioner.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Som led i en modernisering af den offentlige sektor ønsker regeringen at givekommunerne og regionerne større handlefrihed.Dette er netop baggrunden for, at regeringen fremsætter lovforslaget om ophævel-se af de bestemmelser, der giver mulighed for at pålægge kommuner og regioneren pligt til konkurrenceudsættelse.En aftale om fremme af offentlig-private samarbejde og innovation kan indeholdemange forskellige elementer.Det vil bero på de nærmere forhandlinger med KL og Danske Regioner, hvordanen aftale om fremme af offentlig-privat samarbejde og innovation mere konkret kanudformes.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.LO efterlyser nye offentlig-private samarbejdsformer, som fremmer innovation ogvækst i både den offentlige og private sektor.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Regeringen vil arbejde for at udvikle og udbrede nye samarbejdsformer mellemden offentlige og private sektor.Nye former for offentlig-privat samspil kan bidrage til at sikre den bedste service tilprisen og kan samtidig betyde vækst og nye job i private virksomheder.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Offentligt Ansattes Organisation fremfører, at der mangler dokumentation af effek-terne af konkurrenceudsættelse. FTF tilkendegiver ligeledes på, at dokumentatio-nen på flere områder er mangelfuld.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Det er vigtigt at afprøve nye veje i opgaveløsningen, især i den nuværende øko-nomiske situation. Den offentlige sektor og private virksomheder skal samarbejdeog lære af hinanden.Der er allerede en række erfaringer med offentlig-privat samarbejde, der kan byg-ges oven på.
Side 4
Udbudsportalens database udgør desuden en central platform for videndeling.Ligeledes har Udbudsrådet det som en vigtig opgave at indsamle erfaringer medkonkurrenceudsættelse – ikke blot nationalt, men også internationalt.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.