Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 71 Bilag 1
Offentligt
1068095_0001.png
1068095_0002.png
1068095_0003.png
1068095_0004.png
1068095_0005.png
1068095_0006.png
NOTAT
18. november 2011
Høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af lov omsygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel(Forenkling af indsatsen for syge- og barselsdagpengemod-tagere, § 58 a-aftale for selvstændige erhvervsdrivendemed langvarig eller kronisk lidelse m.v.)Lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpen-ge ved barsel blev i en tidligere udgave sendt i høring d. 17. august 2011. På grundaf udskrivelse af valg til Folketinget blev den eksterne høring sat i bero.Lovforslaget blev efterfølgende sendt i høring igen den 24. oktober 2011.Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Beskæftigelsesrådet, Ankestyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Dan-ske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Business Danmark, Dan-ske Advokater, Danmarks Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og In-teresseorganisation i Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forening afStatsforvaltningsjurister, Frie funktionærer og Kommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatte.Lovforslaget har desuden været lagt ud på høringsportalen.Følgende har afgivet høringssvar:Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA, SALA og Lederne), Landsorganisa-tionen i Danmark (LO), KL, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger, Kommuna-le Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig Fagbevægelse og Dan-ske Advokater.Høringssvarene vedlægges.
J.nr. 2011-00099353. kontor/ami/lle

I. Generelle bemærkninger til lovforslaget:

Danske Statsforvaltninger vurderer, at ændringerne ikke får mærkbar betydning foropgaverne i beskæftigelsesankenævnene.Kristelig Fagbevægelse, Danske Statsforvaltninger og Danske Advokater har ingenbemærkninger til lovforslaget.

II. Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele:

Til § 1, nr. 1-2 (Arbejdsgivers pligt til at sende oplysninger til kommunen om

sygefraværssamtalen afskaffes)

LO anfører, at der stadig er behov for samarbejde mellem arbejdsplads og jobcen-ter i relation til fastholdelse på arbejdspladserne. Med ophævelsen af arbejdsgiverspligt til at underrette kommunen om resultatet af sygesamtalen, bør dette sikres påanden vis.Kommentarer:
Ophævelsen af arbejdsgivernes pligt til at indsende oplysninger om den afholdtesygefraværssamtale til kommunen er begrundet i, at kommunerne ikke finder, atoplysningerne udgør et væsentligt bidrag til kommunens opfølgning. I mange til-fælde er den sygemeldte raskmeldt, inden kommunen bliver inddraget. Kommunenskal i dag i forbindelse med den første samtale med sygemeldte tage kontakt til ar-bejdspladsen, og indgå i en dialog om arbejdspladsens mulighed for, at den syge-meldte helt eller delvis kan vende tilbage til arbejdspladsen.

Til § 1, nr. 5 (Begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpen-

ge)

DA, SALA og Lederne (Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet) gør opmærksompå, at en begrænsning af hvor mange gange en sygedagpengemodtager kan fortrydesin manglende deltagelse i sygeopfølgningen mv. var en del af udmøntningen aftrepartsaftalen om sygefravær fra 2008. Derfor mener arbejdsgiversiden, at en æn-dring af reglen skal afvente en samlet evaluering af trepartsaftalen om sygefravær.DA, SALA og Lederne påpeger, at en sygedagpengemodtager oftest modtager lønunder sygefraværet. I tilfælde, hvor udbetalingen af sygedagpenge stopper pga.udeblivelse fra fx en opfølgningssamtale, stopper arbejdsgiverens mulighed for atmodtage sygedagpengerefusion også. En gennemførelse af forslaget vil derfor på-føre virksomhederne udgifter, hvis medarbejder ikke medvirker i opfølgningen.DA, SALA og Lederne påpeger, at mange virksomheder ikke modtager den orien-tering, som de efter sygedagpengeloven har ret til, når kommunen partshører løn-modtageren i forbindelse med muligt bortfald af sygedagpenge. Når virksomhedenmangler denne information, har virksomheden ikke mulighed for at gøre noget ak-tivt for at få den sygemeldte til igen at deltage i kommunens opfølgningsindsats.Hvis forslaget gennemføres, foreslår DA, SALA og Lederne, at kommunens pligttil at underrette skærpes, således at kommunen skal underrette arbejdsgiveren bådei situationer, hvor der er risiko for, at lønmodtageren mister retten til sygedagpengepå grund af manglende medvirken og efterfølgende, hvis kommunen stopper syge-dagpengeudbetaling i resten af sygeforløber på grund af manglende deltagelse.For at skabe størst mulig incitament hos kommunerne til at gøre dette foreslår Ar-bejdsgiversiden, at der indføres en bestemmelse, der sikrer, at hvis kommunen und-lader at underrette arbejdsgiveren, så kan arbejdsgiveren fortsætte med at modtagerefusion.
2
LO mener, at forslaget forringer af den sygemeldtes rettigheder.LO mener, at et sygedagpengestop kan knyttes op til mindst fem forskellige situa-tioner i et sygedagpengeforløb, og at man derfor skal kunne benytte fortrydelses-reglen flere gange.LO mener, at hvis forslaget fastholdes, vil der som konsekvens af ovenståendestramning være behov for at slække på kravene til hvad ”der er rimelig grund”.KTO kan ikke tilslutte sig forslaget. Ifølge det oplyste i lovforslaget vil ændringenkun medføre ganske få sygedagpengemodtagere (op mod 20 sygedagpengemodta-gere vil miste sygedagpenge). Organisationen anfører, at der er tale om en særliggruppe, idet det ofte er psykisk syge mennesker. Ændringen indebærer ikke nogennævneværdig praktisk administrativ forenkling, men vil ramme få sårbare menne-sker, som der bør tages særlige hensyn til.Ankestyrelsen gør opmærksom på, at Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i år hartruffet afgørelse vedrørende to fortolkninger af betydning for fortrydelsesretten. Iprincipafgørelse 127-11 er det fastslået, at kommunen senest i forbindelse medpartshøring skal orientere om muligheden for at få genoptaget udbetalingen af sy-gedagpenge. Desuden har Ankestyrelsen for nylig truffet afgørelse om, at fortry-delsesfristen først regnes fra det tidspunkt, hvor selve afgørelsen om retten til sy-gedagpenge er truffet. Ankestyrelsen anbefaler i øvrigt, at den aktuelle ændring af§ 21 benyttes til i bestemmelsen at få indsat en henvisning til § 71, stk. 3, om tilba-gebetaling.Kommentarer:
Således som bestemmelsen er formuleret i gældende lovgivning, vil en sygedag-pengemodtager uden begrænsning i antallet af gange kunne undlade fx at deltage iet aftalt møde i jobcentret blot den pågældende indenfor 4 uger meddeler at villedeltage i et nyt møde. Forslaget er begrundet i dels et ønske om at sikre en frem-drift i opfølgningsprocessen, dels et hensyn til kommunernes administration i syge-dagpengesagerne.Forslaget om at begrænse den sygemeldtes fortrydelsesret ændrer ikke på, hvadder kan anses for en rimelig grund. Det beror altid på en konkret vurdering, omden manglende medvirken sker uden rimelig grund.Ankestyrelsen har i afgørelse D-11-07 fastslået, at en kommune ikke kunne standsesygedagpengeudbetalingen til en psykisk syg lønmodtager eller refusionen til den-nes arbejdsgiver med den begrundelse, at lønmodtageren ikke havde medvirket vedkommunens opfølgning. Begrundelsen var, at kommunen ikke fra lønmodtagerenslæge og psykolog havde indhentet oplysninger til brug for en vurdering af, hvorvidtlønmodtagerens manglende medvirken havde en utvivlsom sammenhæng med den-nes psykiske lidelse. Hvis dette havde været tilfældet, ville det have været en rime-lig grund til den manglende medvirken.
3
Når kommunen partshører den sygemeldte i forbindelse med det mulige bortfald afsygedagpenge, skal en arbejdsgiver, der er berettiget til sygedagpengerefusion,orienteres om det mulige bortfald af sygedagpenge. Dette ændrer forslaget ikkeved.Ankestyrelsens anbefaling om at indsætte en henvisning til bestemmelsen i § 71,stk. 3, om tilbagebetaling vurderes at være hensigtsmæssig, og vil blive indarbejdetved den førstkommende lejlighed.

Til § 1, nr. 6 (Sygedagpenge stoppes ved tilkendelse af førtidspension)

DA, SALA og Lederne (Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet) er ikke begejstretfor forslaget, og mener ikke, at der er taget højde for, at et mindre antal arbejdsgi-vere mister sygedagpengerefusionen, når sygedagpengeudbetalingerne stoppes vedovergang til førtidspensionen.DA, SALA og Lederne minder om, at der i trepartsaftalen fra 2008 blev aftalt, atder i forbindelse med drøftelserne om at justere førtidspensionsreformen skulle ar-bejdes på at finde en hensigtsmæssig løsning på det problem, der opstår, når en sy-gemeldt lønmodtager overgår til førtidspension, fleksjob eller revalidering. Pro-blemet er, at gældende regler dels indebærer, at den sygemeldte i en periode bådekan få udbetalt løn og modtage offentlige forsørgelse, dels at arbejdsgiverne i den-ne situation har et svækket økonomisk incitament til at fastholde landtidssygemeld-te personer, idet arbejdsgiverens refusion bortfalder.DA, SALA og Lederne mener ikke, at forslaget bidrager til en hensigtsmæssig løs-ning på den problemstilling.LO anfører, at forslaget vil resultere i, at arbejdsgiver vil afskedige, så snart der ertale om førtidspension uden, at der er sikkerhed for tilkendelse af førtidspension.Arbejdsgiveres risiko for at miste sygedagpengerefusion vil derfor modvirke ar-bejdsfastholdelse.KTO kan ikke tilslutte sig forslaget. Efter organisationens mening betyder de nu-værende regler ikke dobbeltforsørgelse.Endvidere anfører organisationen, at forslaget vil indebære, at arbejdsgiveren af-skæres fra at modtage sygedagpengerefusion. Dette vil give arbejdsgiveren incita-ment til at indlede en afskedssag på et tidligere tidspunkt for ansatte med længere-varende sygdom. Dette er efter organisationens mening ikke i overensstemmelsemed ønsket om at fastholde sygemeldtes tilknytning til arbejdsmarkedet.KTO finder det heller ikke ønskeligt eller rimeligt, at socialt ansvarlige arbejdsgi-vere, som ikke afskediger sygemeldte, risikerer en økonomisk straf.
4
KTO henviser endvidere til evt. bemærkninger fra KTO´s medlemsorganisationerog fra LO, FTF og AC.Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til selve ændringsforslaget. Styrelsen oply-ser, at det i praksis vedrørende forlængelsesbestemmelsen i § 27 er styrelsens op-fattelse, at berettigelse til sygedagpenge ophører, når der tilkendes pensi-on. Ankestyrelsen henviser til principafgørelse 40-11 og afgørelse af 2. november2011 i j.nr. 7200545-10, der vil blive offentliggjort om kort tid. I praksis i øvrigtoplyser styrelsen at have kendskab til den ophævede principafgørelse D-5-96, deranviser samtidig udbetaling af forskud på pension og sygedagpenge.Kommentarer:
Det kan bemærkes, at forslaget er begrundet i et ønske om at undgå offentlig dob-beltforsørgelse. Uanset at der er modregningsregler i pensionslovgivningen, så vilder ikke modregnes krone for krone. Administrativt vil det ligeledes betyde en let-telse for kommunerne, der ikke skal udbetale to ydelser samtidigt og i et vist om-fang foretage modregning i den ene.

Til § 1, nr. 8 (5- dages sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende,

som for lønmodtagere)

KL anfører, at det ikke tydeligt fremgår af lovbemærkningerne, om kommunerneskal forholde sig til eventuelle ændringer i den selvstændiges arbejdsuge under fra-været. Af hensyn til administrative lettelser anbefales, at en selvstændig ikke kanændre arbejdsdage under et fravær (dvs. omlægge arbejdstiden).Det vil betyde ekstra administration for kommunen, hvis den selvstændige skal do-kumentere arbejdsdagene, idet disse skal indsendes separat i forhold til selve an-modningen. Det anbefales, at den selvstændige alene skal afgive disse oplysningerpå tro- og love.Der ønskes præciseret, om en selvstændige, der opfylder beskæftigelseskravet jf.sygedagpengelovens § 42, er berettiget til sygedagpenge uanset antal arbejdsdagepr. uge.Kommentarer:
På baggrund af KL´s ønske er det præciseret i bemærkningerne, at det som ud-gangspunkt er den selvstændige erhvervsdrivendes oplysninger om arbejdsugen,der lægges til grund ved beregningen og udbetalingen af sygedagpenge. Gives derunder sygdomsforløbet oplysninger om ændringer i arbejdsforholdet, skal denselvstændige erhvervsdrivende kunne dokumentere sådanne ændringer. Dette fårbetydning for beregningen i brudte uger. Da det ved fulde uger med sygedagpengeer uden betydning, hvilke dages den selvstændige erhvervsdrivende arbejder.
5
Ligeledes er bemærkningerne efter KL´s ønske ændret, således at det fremgår, atden selvstændige erhvervsdrivende alene skal oplyse på tro og love, hvis dennesarbejdsuge ikke er en 5-dages-uge.Endelig skal det bemærkes, at det af lovteksten fremgår, at sygedagpengene til enselvstændig erhvervsdrivende udbetales med lige store andele pr. dag.

Til § 1, nr. 9 (Selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk li-

delse får mulighed for sygedagpenge fra 1. sygedag)

KL anfører, at der skal tages stilling til den dokumentation, der skal danne grund-lag for aftalen samt, om der skal indhentes ny lægelig dokumentation ved fornyelseaf aftalen i de tilfælde, hvor den selvstændige indgår i et opfølgningsforløb i job-centret, og hvor der foreligger lægelige oplysninger i sagen.Kommentarer:
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil i samarbejde med Lægeforeningen og KL finde fremtil det rette dokumentationsgrundlag.

Til § 2, nr. 1 (Graviditetsbetinget syge fritages for opfølgning)

Ankestyrelsen bemærker, at ændringen svarer godt til Ankestyrelsens principafgø-relse 202-10.
6