Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 71 Bilag 4
Offentligt
1077134_0001.png
1077134_0002.png
1077134_0003.png
Til lovforslag nr.L 71
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselloven(Forenkling af indsatsen for syge- og barselsdagpengemodtagere, aftale om ret til sygedagpenge fra 1. fraværsdag forselvstændige erhvervsdrivende ved langvarig eller kronisk lidelse m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagEnhedslistens medlemmer af udvalget har stillet et æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-lag 12. Den 18. januar 2012 sendte beskæftigelsesministerende indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillings-notat til udvalget.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger][Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL)indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtterlovforslaget. Lovforslaget er et resultat af den politiske afta-le fra den 4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesind-satsen. Denne aftale var en opfølgning på kampagnen »væk-med-bøvlet-Inger«, der resulterede i over 1.700 henvendel-ser fra borgere, virksomheder, organisationer og medarbej-der i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder for-enklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for områderne»samtaler og kontakt«, »aktive tilbud«, »selvstændige ogsamspil med virksomhederne« og »enklere ydelser«, såledesat mennesker uden job kan hjælpes tilbage på arbejdsmarke-det hurtigere og mere effektivt. Partierne vil arbejde foryderligere afbureaukratiseringstiltag på beskæftigelsesområ-det.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Enhedslisten kan støtte de positive forbedringer i lovfor-slaget, men da det samtidig indeholder forringelser, kan viikke stemme for det samlede forslag. EL kan ikke forstå,hvorfor en aftale om at forenkle regler og rydde op i over-flødige regler og bureaukrati også skal anvendes til alvorligestramninger overfor de syge. EL så meget gerne, at lovfor-slaget blev delt op i to; det ville gøre det muligt for EL atstemme for de positive ændringer i lovene.EL er tilfredse med forenklingen af reglerne om sygefra-værssamtaler, hvor a-kasserne fritages for at holde dissesamtaler, hvor arbejdsgiverne fritages for at sende oplysnin-ger til kommunerne om samtalerne, og hvor gravide kvin-der, der af helbredsmæssige årsager går på barsel tidligereend 4 uger før forventet fødsel, fritages for kommunens op-følgning. EL støtter disse lettelser for de syge, de gravide, a-kasserne, arbejdsgiverne og kommunerne.Det er positivt, at selvstændige med langvarig og kronisksygdom kan indgå en § 58 a-aftale med kommunen, så dekan få dagpenge fra første sygedag, og det er positivt, atselvstændige kan få sygedagpenge for alle ugens dage, så de
DokumentIdJournalnummer
2
ikke mister penge, fordi deres arbejdsdage også ligger pålørdage og søndage.I lighed med Dansk Arbejdsgiverforening, LO og KTOtager EL skarpt afstand fra forslaget om at tage sygedagpen-gene fra de syge, hvis de mere end én gang ikke møder til enindkaldt samtale eller følger lægens eller kommunens pålæg.Det er et urimeligt forslag, som ikke har nogen samfunds-økonomisk betydning, da det skønnes, at der er ca. 20 perso-ner om året, der vil miste sygedagpengene, og at besparelsener ca. ½ mio. kr. årligt. Men for den enkelte syge, der mistersit forsørgelsesgrundlag, har det alvorlige følger.EL mangler en forklaring på, hvorfor man så hurtigt æn-drer den fortrydelsesret, der blev indført efter trepartsfor-handlingerne i 2008 om nedbringelse af sygefraværet. Detvar en positiv ændring, der på dette punkt gjorde behandlin-gen af syge mere menneskelig.Det er så meget desto mere uforståeligt, når man ser på L69, hvor man går den modsatte vej og lemper sanktionernefor de arbejdsløse således, at de arbejdsløse kun får en »sålænge« sanktion, når de ikke møder til en samtale, at der ik-ke er noget loft over hvor mange »så længe« sanktioner dekan få, og at de helt slipper for karantæner og mistet dag-pengeret i disse situationer. Her er der endda tale om bety-deligt flere personer end de ca. 20 syge, der vil miste syge-dagpengene på grund af ændringerne i lovforslaget.EL opfordrer regeringen til at udskyde forslaget om, atsygedagpengene skal stoppe, når udbetalingen af førtidspen-sion starter. EL deler Dansk Arbejdsgiverforenings, LO's ogKTO's bekymringer om, at forslaget vil modvirke arbejds-fastholdelse og medføre risiko for, at syge lønmodtagere vilblive afskediget langt tidligere i et sygeforløb, så arbejdsgi-verne ikke kommer til at hænge på løn i opsigelsesperiodenuden at kunne få refusion af sygedagpenge. EL erkender, atder kan være bøvl med modregning af sygedagpenge i før-
tidspension og støtter forslaget om en forhandling med orga-nisationerne for at finde en løsning. ]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfet mindretal(EL), tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 5,udgår.[Forslaget om at udbetalingen af sygedagpenge, der er bort-faldet, kun kan genoptages én gang udgår]BemærkningerTil nr. 1Fortrydelsesretten, hvorefter sygedagpengeudbetaling,der er bortfaldet, kan genoptages, blev indført efter treparts-forhandlinger i 2008. EL mangler forklaring på, hvorfor reg-len nu skal skærpes. De få syge, der berøres af ændringen,rammes urimeligt hårdt. Set i lyset af, at sanktionerne for ar-bejdsløse i tilsvarende situationer foreslås lempet i L 69, erdet uforståeligt, at syge skal straffes så hårdt. Det foreslås, attilføjelsen til § 21, stk. 4 udgår af lovforslaget.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 71Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget31. udkast til betænkning