Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 74 Bilag 1
Offentligt
1071345_0001.png
Sagsnr.: 193.47H.271
Høringsnotat
Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m. v., lov om folkehøj-
skoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m. v. og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Forenkling af proceduren for godkendelse af vedtægtsændringer m.v.).
I. Indledning
Lovforslaget blev den 9. december 2011 sendt til høring hos 51 myndigheder og organisationer m.v. og
offentliggjort på Høringsportalen.
Af de 51 hørte har 22 afgivet høringssvar. I 8 høringssvar er der bemærkninger til lovforslaget. En liste
med angivelse af, hvem der har svaret, og hvem der har afgivet bemærkninger, er vedlagt.
Ministeriet for Børn og Undervisning vurderer, at de indkomne høringssvar giver anledning til en enkelt
ændring af lovforslaget samt til enkelte præciseringer af lovforslagets bemærkninger.
II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
1. Generelle bemærkninger
Der er almindelig tilslutning til forslaget om forenkling af proceduren for godkendelse af vedtægtsæn-
dringer m.v.
Enkelte høringsparter har fundet anledning til at kommentere på emner, der ikke indgår i lovforslaget.
Kommentarerne er ikke medtaget i høringsnotatet.
2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte emner:
2.1. Friskoler og private grundskoler m. v. (Lovforslagets § 1)
Lilleskolerne tilslutter sig de foreslåede ændringer og vil overveje at foreslå ændringer af vedtægtsbe-
kendtgørelsen.
Skolernes formål og værdigrundlag
Danmarks Privatskoleforening (DP) finder, at lovforslaget indebærer en indskrænkning af skolernes
formål, og at forslaget hindrer nye holdningsskoler i at indsætte skolens værdigrundlag som en del af
formålet. DP foreslår således, at i lovforslagets § 1, nr. 2, fjernes den nye bestemmelse i friskolelovens §
5, stk. 3, 1. pkt.
Ministeriets bemærkninger:
Ifølge lovforslaget skal skolens formål som hidtil være i overensstemmelse med loven, d. v. s. angive at
være en fri grundskole i henhold til loven. Der er således ikke tale om en indskrænkning vedr. skolernes
formål, heller ikke for nye skoler. Der er efter lovforslaget intet til hinder for, at en skole i sin vedtægt
indsætter skolens værdigrundlag, men ministeriet godkender ikke værdigrundlaget.
Bemærkningen giver således ikke anledninger til ændringer af lovforslaget.
L 74 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
1071345_0002.png
Sagsnr.: 193.47H.271
Overskydende midler ved skolens nedlæggelse
Danmarks Privatskoleforening (DP) finder, at lovforslagets indsættelse af en ny bestemmelse i friskole-
lovens § 5, stk. 3, 2. pkt., hindrer, at en skole i sin vedtægt bestemmer, at overskydende midler ved sko-
lens nedlæggelse anvendes til skoleformål på en skole med samme grundholdning som den ophørende
skole. DP forslår derfor en omformulering af bestemmelsen i friskolelovens § 5, stk. 3, 3. pkt.
Dansk Friskoleforening er tilfreds med, at Friskolefonden under Dansk Friskoleforening nævnes som
mulig modtager af midler fra nedlagte skoler, jf. lovbemærkningerne til forslagets § 6. Foreningen finder
dog, at dette også skal være en mulighed for nye skoler.
Ministeriets bemærkninger
Lovforslaget indebærer, at nettoformuen ved skolens ophør skal anvendes til skoleformål, der støttes
efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. Lovforslaget hindrer således ikke, at det af en skoles
vedtægt fremgår, at nettoformuen ved skolens nedlæggelse anvendes til skoleformål på en skole med
samme grundholdning, f.eks. af religiøs eller pædagogisk karakter, som den ophørende skole.
For at imødegå en eventuel tvivl om forståelsen af lovforslaget foreslår ministeriet, at det i bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1 præciseres, at der efter forslaget intet er til hinder for, at det af en skoles ved-
tægt fremgår, at nettoformuen ved skolens nedlæggelse anvendes til skoleformål på en skole med sam-
me grundholdning, f.eks. af religiøs eller pædagogisk karakter, som den ophørende skole.
Lovforslaget indskrænker ikke nye skolers mulighed for at indsætte i vedtægten, at Friskolefonden er
mulig aftager af midler fra nedlagte skoler. Ministeriet foreslår af hensyn til at sikre klarhed i lovforsla-
get en præcisering i lovbemærkningerne af skolernes
herunder også nye skolers - mulighed for at ind-
sætte i vedtægten, at Friskolefonden er mulig aftager af midler ved skolens nedlæggelse. Lovforslagets
bemærkninger om Friskolefonden flyttes i den sammenhæng fra bemærkningerne til lovforslagets § 6,
stk. 3, til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Velerhvervede rettigheder for de katolske frie grundskoler
Foreningen af katolske skoler i Danmark påpeger i sit høringssvar, at de katolske skoler med Under-
visningsministeriet har indgået en aftale om, at den katolske biskop har en godkendelses-/høringsret for
så vidt angår 3 forhold i skolernes vedtægter: Skolens formål, principper for bestyrelsessammensætnin-
gen og skolens nedlæggelse.
Ministeriets bemærkninger:
Ifølge lovforslagets § 6, stk. 3, finder loven ikke anvendelse, hvor anvendelsen vil stride mod velerhver-
vede rettigheder i vedtægter, som er godkendt af ministeren. De nævnte forhold og aftalen herom med
ministeriet har karakter af velerhvervede rettigheder, som ikke indskrænkes af lovforslaget. For at undgå
misforståelser foreslår ministeriet, at lovbemærkningerne til lovforslagets § 6, stk. 3, præciserer veler-
hvervede rettigheder for eksisterende
men ikke for nye - katolske skoler, jf. drøftelser mellem Under-
visningsministeriet og Foreningen af Katolske Skoler i Danmark i 2000.
Skoler med privatretlig status
Dansk Friskoleforening finder, at det af lovbemærkningerne bør fremgå, at der fortsat er enkelte skoler
i privateje, og at disse derfor ikke kan være underlagt vedtægtskrav for selvejende institutioner.
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig (DSSV) bemærker, at DDSV-skolerne har valgt
at forblive som foreninger med privatretlig status, der ikke er underlagt vedtægtskrav for selvejende
institutioner. Foreningen ønsker denne status bevaret.
L 74 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
1071345_0003.png
Sagsnr.: 193.47H.271
Ministeriets bemærkninger:
Ifølge friskolelovens § 5, stk. 10, kan frie grundskoler, som ved lovens ikrafttræden ikke var selvejende
institutioner, opretholde deres hidtidige status. Der er således allerede lovgivet herom.
Bemærkningerne giver således ikke anledninger til ændringer af lovforslaget.
Børnehavedrift og dagtilbud
Dansk Friskoleforening finder ikke, at lovforslaget afklarer, hvorvidt en skoles vedtægt skal indeholde
særlige formål for børnehavedrift samt bestemmelser fra dagtilbudsloven.
Ministeriets bemærkninger
For så vidt angår drift af børnehave eller dagtilbud er retsstillingen fortsat, at det skal fremgå af skolens
vedtægt, om skolen har en børnehave eller dagtilbud, men vedtægten skal ikke indeholde nærmere om
formål m.v. for børnehave og dagtilbud.
Denne bemærkning giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forholdet mellem bestyrelse og generalforsamling
Dansk Friskoleforening anser det for afgørende, at der ikke sker en indskrænkning i en generalforsam-
lings eventuelle beføjelser.
Ministeriets bemærkninger
Det er ikke planen at indskrænke generalforsamlingens beføjelser.
Bemærkningen giver således ikke anledninger til ændringer af lovforslaget.
2.2. Frie kostskoler (Lovforslagets § 2)
Forholdet mellem bestyrelse og skolekreds/generalforsamling
Foreningen af Frie Fagskoler er positiv overfor forslaget om forenkling, men er bekymret for, at forsla-
get indebærer en ministeriel adgang til at regulere forholdet mellem bestyrelse og generalforsam-
ling/skolekreds.
Folkehøjskolernes Forening i Danmark finder det afgørende, at vedtægter og vedtægtsændringer kun
kan godkendes efter, at skolens bagland (skolekreds/generalforsamling) har taget stilling hertil.
Efterskoleforeningen ønsker, at baglandets (skolekredsens/generalforsamlingens) interesser sikres i
lovforslaget. Foreningen finder endvidere forholdet mellem generalforsamlingen uklar og ønsker det
sikret, at bestyrelsen ikke har mulighed for grundlæggende at omlægge en skoles virksomhed uden en
godkendelse på en generalforsamling.
Ministeriets bemærkninger:
Lovforslaget ændrer ikke ved, at det fortsat er den enkelte skoles procedurer for vedtægtsændringer, der
er gældende, og at bestyrelsens ansvar for skolens vedtægt skal respektere disse procedurer. Lovforsla-
get ændrer således heller ikke på de procedurer, hvor det er fastsat, at vedtægten og vedtægtsændringer
skal vedtages af skolens generalforsamling før bestyrelsens fastsættelse heraf.
L 74 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
1071345_0004.png
Sagsnr.: 193.47H.271
Samtidig ændrer lovforslaget ikke ved den gældende § 7, stk. 1, i lov om frie kostskoler, hvorefter det er
bestyrelsen, der har det overordnede ledelse af skolen og er ansvarlig over for børne- og under-
visningsministeren og for folkehøjskoler over for kulturministeren. Bestyrelsen er endvidere ansvarlig
over for skolekreds eller repræsentantskab, jf. gældende lovs § 7, stk. 1, 2. pkt. Lovforslaget ændrer så-
ledes heller ikke ved den nugældende bestemmelse i lovens § 6, stk. 1, nr. 3, hvorefter skolens skal have
en skolekreds eller et repræsentantskab, der står bag skolens oprettelse og virksomhed.
Bemærkningerne giver således ikke anledninger til ændringer af lovforslaget.
Værdigrundlag
Folkehøjskolernes Forening i Danmark finder, at skolekredsens indflydelse med lovforslaget svækkes
om følge af, at skolens værdigrundlag ikke længere skal indskrives i vedtægten, men alene kræves of-
fentliggjort på skolens hjemmeside og finder dette i modstrid med de intentioner, der lå bag vedtagelsen
af lov nr. 479 af 31. maj 2000 om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
(frie kostskoler).
Efterskoleforeningen har ikke indvendinger imod, at værdigrundlaget kan - men ikke skal - indgå i sko-
lens vedtægt. Foreningen ønsker dog, at det er den kompetente forsamlings vedtagelsesdato og ikke
offentliggørelsesdatoen, der er ikrafttrædelsesdato.
Ministeriets bemærkninger
Med lovforslaget er det frivilligt for de frie skoler, herunder de frie kostskoler, at indføje skolens værdi-
grundlag i skolens vedtægt, men ministeriet godkender fremover ikke værdigrundlaget.
For så vidt angår ikrafttrædelsesdato kan en ændret vedtægt og et ændret værdigrundlag offentliggøres
på skolens hjemmeside umiddelbart efter, at vedtægtsændringerne er vedtaget og fastsat i overens-
stemmelse med de regler for vedtægtsændringer, der er fastsat i skolens vedtægt. Det er således muligt
for skolerne at sikre, at ikrafttrædelsesdatoen både følger offentliggørelsen på skolens hjemmeside og
vedtagelse/fastsættelse af vedtægtsændringerne ifølge skolens vedtægt.
På baggrund af bemærkningerne fra Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark foreslår Ministeriet for
Børn og Undervisning og Kulturministeriet, at det indføjes i lovforslaget, at folkehøjskolernes vedtæg-
ter skal indeholde skolens værdigrundlag. Bemærkningerne giver ikke anledning til yderligere ændringer
af lovforslaget.
Skolens formål og skolens anvendelse af midler
Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark bemærker, at lovforslaget indebærer en stramning af skolernes
anvendelse af skolens midler, idet foreningen henviser til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2,
nr. 2, hvorefter overskydende midler ved skolens nedlæggelse anvendes med ministerens godkendelse
til skoleformål, der støttes i henhold til loven. Foreningen henviser i den forbindelse til folkehøjskoler-
nes mulighed for at drive aktiviteter uden for lov om frie kostskoler.
Ministeriets bemærkninger:
FFD’s
bemærkning synes at bero på en misforståelse af lovforslagets bemærkninger, der alene angår
overskydende midler ved skolens nedlæggelse.
Ministeriet foreslår på den baggrund, at det i lovbemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 2, præciseres,
at den foreslåede bestemmelse indebærer, at overskydende midler ved skolens nedlæggelse med mini-
sterens godkendelse anvendes til skoleformål, der støttes i henhold til loven.
L 74 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
1071345_0005.png
Sagsnr.: 193.47H.271
Ministerens godkendelse af vedtægtsændringer
Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark finder det uklart, hvorfor lovforslaget ifølge bemærkninger til
§ 2, nr. 1, vil nødvendiggøre, at der foretages andre justeringer i tilskudsbekendtgørelsen for frie kost-
skoler, herunder om hvornår ministerens godkendelse af vedtægterne er påkrævet, når det fremgår af
lovforslaget, at det alene er ved institutionens oprettelse, sammenlægning og spaltning.
Ministeriets bemærkninger:
Ifølge § 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 604 af 24. juni 2004 om tilskud til folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) skal vedtægtsbestemmelser og ændringer heri
godkendes af Undervisningsministeriet, ligesom det fremgår af § 12, stk. 1, i bekendtgørelsens bilag 1
(standardvedtægten for frie kostskoler), at vedtægtsbestemmelser og ændringer heri skal godkendes af
Undervisningsministeriet. Forslaget indebærer således, at tilskudsbekendtgørelsen for frie kostskoler
justeres bl.a. for så vidt angår disse bestemmelser.
Bemærkningerne giver således ikke anledninger til ændringer af lovforslaget.