Transportudvalget 2011-12
L 77 Bilag 1
Offentligt
1071686_0001.png
1071686_0002.png
1071686_0003.png
1071686_0004.png
RegionshusetViborgMiljø, Teknologi og InfrastrukturSkottenborg 26Postboks 21DK-8800 ViborgTel. +45 7841 0000[email protected]www.rm.dk
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K
Bemærkninger til udkast til forslag til lov om Aarhus LetbaneTransportministeriet har den 7. november 2011 sendt udkast tilforslag til lov om Aarhus Letbane i høring med frist for at afgivebemærkninger den 28. november 2011.Udkastet til lovforslag er efter Region Midtjyllands opfattelse enmilepæl i samarbejdet mellem Aarhus Kommune, staten og RegionMidtjylland frem mod realiseringen af 1. etape af letbanen iAarhusområdet.På grund af tidsfristen afgives Region Midtjyllands bemærkningermed forbehold for Regionsrådets efterfølgende godkendelse.Generelle bemærkningerDet er Region Midtjyllands grundlæggende indstilling, at letbanen,herunder såvel anlæg som fremtidig drift, er et kollektivt trafikanlægder har stor samfundsmæssig nytte mange år ud i fremtiden.MomsproblematikAnlægs- og driftsbudgettet for letbanen forudsætter, at der kanopnås momsfradrag på anlægsinvesteringerne.Der har i det forberedende arbejde i embedsmandsgruppen væretenighed om at gennemføre selskabskonstruktionerne i loven, såledesat det er muligt at opnå momsfradrag på anlægsinvesteringer, idetder er åbnet mulighed for, at anlægget efterfølgende overdrages til etrent infrastrukturselskab, som udelukkende har momspligtigeaktiviteter i form af udlejning af infrastrukturen.I den forbindelse er der i regi af embedsmandsgruppen igangsat etudregningsarbejde om momsproblematikker i forbindelse medlovforslaget med henblik på afklaring af en række spørgsmål medSkat.Dato 24-11-2011Sagsbehandler Peter Hermansen[email protected]Tel. +45 7841 1819Sagsnr. 1-30-230-06-V
Side 1
Region Midtjylland forudsætter, at der i loven sikres en visrummelighed, så der for forskellige anlægs- og driftsaktiviteter kanvælges løsninger, der er optimale for det samlede letbaneprojekt imomsmæssig henseende.Dette gælder umiddelbart:§ 1, vedrørende indskud§ 2, vedrørende tilkøb og optioner§ 5, vedrørende indkøb/ejerskab til tog§ 11, vedrørende overdragelse fra anlægsselskab til Drifts- oginfrastrukturselskab§ 12, vedrørende overdragelse af Grenaabanen§ 17, vedrørende (evt.) overtagelse af arealer/betaling til tidligereejer, og§ 18, tilsvarende ved ekspropriationGodsdriftI punkt 11 i lovbemærkningerne, side 30 er forholdet til EU-rettenbeskrevet. Det fremgår, at letbaner er undtaget frainteroperabilitetsdirektivet og lokomotivførerdirektivet.Region Midtjylland er derfor forundret over, at der efterfølgende erindføjet følgende sætning:”Hvis baneanlægget også anvendes til konventionel jernbanedrift,herunder godstransporter må det forventes, at anlægget bliveromfattet af interoperabilitetsdirektivet samt lokomotivførerdirektivet”.Det er Region Midtjyllands opfattelse, at der er tale om enfortolkning, uden at det fremgår, hvad der foranlediger, at dennefortolkning er medtaget.Det er Region Midtjyllands opfattelse, at der i det forberedendearbejde har været enighed om at betragte den samlede letbane somen lukket letbanesystem og dermed ikke værende omfattet afinteroperabilitetsdirektivet samt lokomotivførerdirektivet. Herunder atevt. godstog på Grenaabanen vil skulle passere på rangervilkår omnatten udenfor letbanens driftsperiode. Udgangspunktet har været, atder ikke har været godstog på Grenaabanen de sidste 5-6 år, og atder ikke er aktuelle planer om at genoptage godstogsdrift.I forhold til den indgåede politiske aftale er det Region Midtjyllandsklare opfattelse, at det er statens/Banedanmarks opgave at stå forden løbende vedligeholdelse af Grenaabanen i forhold til dennesfremtidige primære anvendelse til letbaneformål i et lukket system.Region Midtjylland er uforstående overfor, at det skulle betydeopgradering af Grenaabanen til interoperabilitetsdirektivetsstandarder med ERMTS osv. Region Midtjylland er i særdeleshed
Side 2
uforstående over for dette set i lyset af, at Transportministerietmedio november 2011 har offentliggjort planer om at disponere deleaf besparelsen på ERMTS på Grenaabanen til andre formål. (Bidrag tilfinansiering af elektrificering af hovedstrækningen til Esbjerg).Region Midtjylland foreslår derfor, at sætningen udgår.BaneafgifterDet bemærkes, at det var en forudsætning for aftalen om overtagelseaf driften på Grenaabanen, at baneafgiften vil udgøre et beløb påunder 0,5 mio. kr. som meddelt af Transportministeriet den 25.oktober 2011.Adgang til lånAf afsnit 5 i de almindelige bemærkninger fremgår vilkår for AarhusKommunes, Region Midtjyllands og øvrige berørte kommunersadgang til låneoptagelse til letbaneformål. Dette er bl.a. beskrevet inedenstående sætning:”Økonomi- og Indenrigsministeriet er i den forbindelse som foranbeskrevet således indstillet på at give Region Midtjylland, AarhusKommune og evt. berørte kommuner lånedispensation efter degældende maksimale løbetidsregler i den kommunale og regionalelånebekendtgørelse både når det gælder lån til finansiering afanlægsudgifter i letbaneanlægsselskabet (Aarhus Letbane I/S),driftsudgifter i drifts- og infrastrukturselskabet samt berørtekommuners udgifter til ekstra funktionaliteter på letbanen., jf. § 2,stk. 3.”Det er efter Region Midtjyllands opfattelse uklart, at sætningen ogsårummer mulighed for at dispensere fra lånebekendtgørelsens reglerom maksimal løbetid på 25 år. I embedsmandsgruppen hartransportministeriet orienteret om, at Økonomi- ogIndenrigsministeriet er indstillet på at dispensere, så der kan optageslån med en løbetid på mindst 30 år til investeringer iletbaneinfrastruktur.Bemærkninger til ”Bemærkninger til lovforslagets enkeltebestemmelser”§ 1 side 33, midt”Derudover stiller parterne samt Banedanmark og DSB vederlagsfritde arealer, der skal anvendes til letbanens blivende anlæg tilrådighed for projektet”Bemærkning: Det er Region Midtjyllands opfattelse, at Banedanmarkog DSB også vederlagsfrit skal stille arealer til rådighed for blivendeanlæg (master, transformatorstationer o.l.) i forbindelse med evt.udvidet elektrificering af hele eller dele af Grenaabanen.Side 3
§ 11 side 42, midt” Særlige ønsker til vedligeholdelsesstanden må drifts- oginfrastrukturselskabet imidlertid selv betale for.”Bemærkning: Et afsnit med stort set samme formulering indgår itidligere udkast til politisk aftale. Men er aftalt slettet, og indgår daheller ikke i den endeligt indgåede aftale. Sætningen bør derforslettes.§ 12 side 43, øverst”Transportministeren kan tillige indgå aftale med Region Midtjyllandom, at regionen bevarer retten til de nuværende pensions-, drifts- oginvesteringstilskud, jf. finansloven § 28.52.14.”Bemærkning: Region Midtjylland gør opmærksom på, at pensions- ogdriftstilskuddet i tilknytning til privatbanerne indgår som en del afDUT- tilskuddet til regionerne, og er altså ikke en del af finanslovens§ 28.52. Derimod er det korrekt, at investeringstilskuddet fremgår affinanslovens § 28.52.14.Region Midtjylland foreslår, at bemærkningen rettes til ioverensstemmelse hermed, og at det præciseres, at det forhold atOdderbanen indskydes i Letbanen ikke påvirker tilskuddet til RegionMidtjylland.RedaktioneltI bemærkninger til § 5 (side 38-39) er der uoverensstemmelsemellem stk. -nummereringen og de stk. -numre der henvises til iselve lovteksten.
Side 4
Venlig hilsen
Bent HansenRegionsrådsformand