Transportudvalget 2011-12
L 77 Bilag 1
Offentligt
1071687_0001.png
1071687_0002.png
BORGMESTERENS AFDELINGTEKNIK OG MILJØ
28. november 2011TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K

Høringssvar vedr. Forslag til lov om Aarhus Letbane

Transportministeriet har den 7. november fremsendt Udkast til Forslag til lov om Aarhus Let-bane i høring med svarfrist den 28. november 2011.Det har ikke indenfor den angivne svarfrist været muligt at forelægge Aarhus Byråd hørings-svaret til godkendelse. Nærværende høringssvar afgives derfor med forbehold for byrådetsefterfølgende godkendelse. Høringssvaret behandles på Aarhus Byråds møde den 7. december2011.Indledningsvis skal det nævnes, at Aarhus Kommune er særdeles tilfreds med, at der i forlæn-gelse af den politiske aftale af 31. oktober 2011, og med nærværende udkast til lovforslag, erskabt et godt grundlag for det videre arbejde med at etablere Danmarks første letbane.For så vidt udkastet til lovforslag har Aarhus Kommune følgende bemærkninger:

Til § 1, stk 2 vedr. de enkelte parters indskud i anlægsselskabet.

Ifølge denne samt den indgåede politiske aftale skal parterne gennemføre deres respektiveindskud ved selskabets stiftelse. Aarhus Kommune ønsker at gennemføre dette på en måde, såindskuddet i 2012 svarer til kommunens oparbejdede opsparing til letbanen (140 mio. kr. pr.ultimo 2012) og det resterende beløb indskydes i 2013. Det foreslås at der i lovforslaget åbnesmulighed herfor mhp. at parterne med afsæt heri kan aftale den nærmere betalingsplan direk-te med selskabet, når dette er etableret.

Til § 11, Opløsning af Aarhus Letbane I/S og oprettelse af et drifts- og infrastruktur-

selskab.

Anlægs- og driftsbudgettet for letbanen forudsætter, at der kan opnås momsfradrag på an-lægsinvesteringerne. Der har blandt parterne været enighed om at gennemføre selskabskon-struktionerne i loven, således at dette er muligt. Aarhus Kommune kan med tilfredshed kon-statere, at der i lovforslaget er åbnet mulighed for, at anlægget efter færdiggørelse overdragestil et rent infrastrukturselskab, som udelukkende har momspligtige aktiviteter i form af udlej-ning af infrastrukturen. Forudsætningen om fortsat momsfradrag vurderes herefter opfyldt.

Til Kapitel 4, Byggelinjer, forbud og ekspropriation

Aarhus Kommune vurderer det sandsynligt, at der vil opstå behov for projekttilpasninger efterletbanen er sat i drift og anlægsselskabet er opløst. Loven bør derfor give drifts- og infrastruk-turselskabet mulighed for at foretage arealerhvervelser gennem ekspropriation, når der er taleom arealer, der er nødvendige for letbanens drift.

Til bemærkninger til lovforslaget

I

afsnit 11, side 30

er der indsat følgende afsnit:”Hvis baneanlægget også anvendes til konventionel jernbanedrift, herunder godstransportermå det forventes, at anlægget bliver omfattet af Interoperabilitetsdirektivet samt lokomotivfø-rerdirektivet.”

Og i skemaet side 32

tilsvarende:”En forudsætning herfor er, at baneanlægget ikke anvendes til konventionel jernbanedrift,herunder godstransporter.”Det er Aarhus Kommunes opfattelse, at det hele tiden har været forudsætningen, at projektetfysisk indrettes således at godstog evt. kan fremføres, men at der mellem parterne har væretenighed om, at godstog alene fremføres i perioder, hvor der ikke er letbanedrift netop for atundtage anlægget for interoperabilitetsdirektivet samt lokomotivførerdirektivet.De nævnte afsnit indgik således heller ikke i det lovudkast som var baggrundsmateriale forden politiske aftale af 31. oktober 2011 og Aarhus Kommune forudsætter derfor at projektetkan undtages Interoperabilitetsdirektivet samt lokomotivførerdirektivet.
Med venlig hilsen
Jacob Bundsgaard/Niels Højberg
Laura Hay/Erik Jespersen
2