Transportudvalget 2011-12
L 77 Bilag 1
Offentligt
1071688_0001.png
1071688_0002.png
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 27F1220 København K

DSB’s høringssvar til Forslag til lov om Aarhus Letbane

DSB er ved mail af 7. november anmodet om høringssvar til lovforslag om AarhusLetbane. DSB har følgende kommentarer:

Lovudkastet

§ 11. "Vedligehold af Grenaabanen påhviler Banedanmark":DSB går ud fra at have frie hænder i forhold til at beslutte sig for hvad der skal skemed det af DSB ejede forpladsanlæg med cykel. og bilparkeringspladser.DSB går ud fra, at Aarhus Letbane i form af lejebetaling vil bidrage til fremtidig drift.og vedligehold af Aarhus H, som fremtidig "fællesstation".

Bemærkninger til udkastet lovforslaget

Side 15, andet afsnit: "… DSB … stiller de arealer, der skal anvendes til letba.nens blivende anlæg vederlagsfrit til rådighed".Det er DSB’s opfattelse, at der alene er tale om små arealer primært på Aarhus H. somi dag er udlagt til jernbanespor. Det er imidlertid væsentligt, snarest muligt at få præ.ciseret omfang af arealer med eventuelle værdier og betingelser. Muligvis berøres etledvogterhus i Lystrup af bestemmelsen. DSB tager forbehold for, at såfremt arealer.ne er mere omfattende end på nuværende tidspunkt antaget, kan en sådan vederlags.fri overdragelse udgøre et problem.Side 16, tredje bolle og side 23 punkt 6.3.DSB forholder sig ikke til budgettet, men forventer at der er tale om at projektet i sinhelhed er underlagt skadevolderprincippet, således at DSB friholdes for alle omkost.ninger til interim og anlæg ved og på Aarhus H., herunder også følger af omlægningerved ambulancesporet. Det skal bemærkes, at DSB mister et antal kvadratmeter arealtil brug for kommerciel udnyttelse, som følge af at Letbanens kunder skal have adgangfra/til perronerne til/fra Aarhus H med trapper, rulletrapper og elevatorer for at sikrekunderne et godt og enkelt skift mellem Letbanen og de øvrige tog. Dvs. til gavn forden kollektive transport generelt.Side 20: ”… det er nødvendigt at inddrage parkeringspladser m.v. ved bane.graven.”DSB ønsker at få anvist erstatning for disse parkeringspladser, da disse er nødvendigefor driften af banegården og DSB’s togdrift.Side 22, næst sidste afsnit vedr. forbedrede adgangs. og parkeringsforhold.

Koncernsekretariat &

Jura

28. november 2011
DSBSølvgade 40 A.GDK.1307 København K
Mobil 24 68 09 47[email protected]www.dsb.dk
DSB antager, at tanken er, at de eksisterende og eventuelt nye stationer på Grenaa.banen vil indgå i den samlede prioritering af midler fra DSB’s parkeringspulje ud fra dekriterier, der er aftalt for puljen.Side 28 Banetrafik. Under anlægsfasen bliver der behov for banelukninger ogbusdrift.DSB antager, at DSB’s operatørkontrakt med Banedanmark vil dækker forholdene idet det dog bemærkes, at DSB ifølge operatørkontrakten står for betaling for erstat.ningskørsel med bus. DSB antager derfor, at Letbane jf. skadevolderprincippet vil på.tage sig omkostninger forbundet med erstatningsbusdrift.Side 38, første afsnit: ”I forbindelse med kravspecifikationen for de tilpasnin.ger, der skal foretages på Grenaabanen, skal udarbejdelsen af disse krav ske iet samarbejde med Banedanmark”.Der bør også stå noget omkring DSB’s krav vedrørende indføring til Aarhus H.Side 40, 1. afsnit.der henvises til § 21 og 22 i stedet for 22 og 23.
Side 2/2
28. november 2011
Med venlig hilsen
Marianne Clod ZaunerDirektionsassistent