Transportudvalget 2011-12
L 77 Bilag 4
Offentligt
1089517_0001.png
1089517_0002.png
1089517_0003.png
1089517_0004.png
1089517_0005.png
1089517_0006.png
1089517_0007.png
Til lovforslag nr.L 77
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. marts 2012
1. Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om Aarhus Letbane.[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. januar 2012 og var til1. behandling den 2. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 7. novem-ber 2011 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag53. Den 25. januar 2012 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:<Deputationer>SpørgsmålUdvalget har stillet 53 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (V) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)
DokumentIdJournalnummer
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 77Bilagsnr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 77Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorfor Odder Kommuneog Odderbanen ikke omtales i lovforslaget, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til Letbanesamarbejdets anmod-ning i høringssvar af 25/11-11 om mulighederne for, at en eventu-el senere udvidelse af letbanen med nye linier indgår i det nuvæ-rende projektarbejde, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorfor staten indtager enså tilbagetrukken rolle i forhold til den planlagte udbygning af etletbanenet i Århus, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvordan letbaneselskabetvil være stillet i tilfælde af tvist med entreprenøren eller andre, ef-ter at staten har overdraget sin andel til letbaneselskabet, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorfor staten forbliver iMetroselskabet, og dermed bliver en del af den tvist som COMEThar rejst mod selskabet, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der er EU-be-stemmelser, der hindrer, at driften af en letbane i Århus gives ikoncession til f.eks. Midttrafik uden at sende driften i udbud, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerenkan gøre rede for, hvorvidt der er eksemplerpå større anlægsopgaver her i landet, hvor det er byderen på enkonkret opgave, der bestemmer driftsform, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, med hvilken begrundelseetablering af værksted og depot samt elektrificering af hele stræk-ningen fra Odder til Grenå ikke indgår i anlægsbudgettet, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der ved metro-byggeriet i København tilbydes »tilkøbsydelser« til deltagendekommuner i lighed med, hvad der i lovforslaget tilbydes kommu-nernerne i det midtjyske og på Djursland , til transportministeren,og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
4
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt det afsatte beløbpå 1,4 mia. kr. indeholder reserve, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvor meget Djursland-skommunerne skal betale i tilkøbsydelser for at letbanen vil bliveelektrificeret hele vejen til Grenå, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvor meget Djursland-skommunerne skal betale i tilkøbsydelser forat driftsomfanget kan udvides til halvtimesdrift, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvordan Djurslandskom-munerne sikres adgang til billige lån til finansiering af eventuelletilkøbsydelser, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om der indføres et princip, der fremover - relativt set - ogsåvil finde anvendelse ved motorvejsbyggeri i områder med et spin-kelt trafikunderlag, hvor kommuner og regioner vil blive stilletoverfor et ligende krav med hensyn til anlæg af f.eks. lokale bro-er, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvor meget det vil kostefor letbaneselskabet at opbygge og drive sin egen infrastrukturor-ganisation sammenlignet med, hvad det vil koste at overlade heleopgaven til Banedanmark, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren vil uddybe, hvem det er mest hensigtsmæs-sigt for, »at den mest hensigtsmæssige løsning (er), at Grenåba-nen forbliver i statslig regi«, når den øvrige del af strækningenskal overgå til andet selskab/operatør, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren er opmærksom på de grænsefladeproblemer,der kan/vil opstå, når der er to infrastrukturforvaltere, der får an-svaret for letbanen fra Odder til Grenå, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der er opnåetenighed mellem Banedanmark, Region Midtjylland og ÅrhusKommune om renovering og fremtidigt vedligehold af Grenåba-nen, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvordan letbaneselskabeter stillet, såfremt Banedanmark ikke kan/vil imødekomme letba-neselskabets krav til f.eks. baneanlæggets tekniske niveau, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt og i hvilket om-fang letbaneselskabet kan gøre Banedanmark ansvarlig for et ik-ke-tilfredsstillende teknisk niveau, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der vil ske en op-gradering af Grenåbanen fra 75 km/t til 100 km/t, og oplyse hvaddet vil koste, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Spm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt istandsættelse afGrenåbanens perroner, hvis tilstand er under middel, jf. »Vedlige-holdelsesrapport for Grenåbanen«, samt forhøjelse af perronernetil 55 cm, vil være tilendebragt inden letbanen påbegynder drif-ten, eller hvorvidt vil det være en tilkøbs-ydelse for Djursland-skommunerne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt hele letbane-strækningen vil have fuld it-dækning når den tages i brug, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan be- eller afkræfte, at det vil koste ca. 150mio kr. at renovere Grenåbanen, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren kan be- eller afkræfte, at skinner og svellerpå Grenåbanen har en alder på 50-60 år, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt Grenåbanen vilblive overdraget uden vedligeholdelsesefterslæb, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt Banedanmarksrapport »Vedligeholdelsesrapport for Grenåbanen 2011« er valid,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil forholde sig til, at COWI i sin kommentartil Banedanmarks rapport om Grenå-banens skriver (afsnit2.2.1. ), at »På sporområdet er det meget sparsom mht. dokumen-tationen for til-standen af sporet«, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan forholde sig til, at COWI i sin kommen-tar til Banedanmarks rapport om Grenåbanen skriver (afsnit 2.3):- Det er ikke muligt at se, hvordan omkostningerne fordeler sigover en 10 års periode, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der vil blive fulgtop på COWI’s anbefaling om, at »supplere den foreliggende rap-port [»Banedanmarks rapport om Grenåbanen«] med en vurde-ring af andre forhold som ikke direkte er forankret i en vedlige-holdelsesorganisation, men kan have betydning for banens fremti-dige omkostninger til drift og vedligehold«, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, ministeren finder det hensigtsmæssigt, at Banedan-marks rapport om Grenåbanen, ifølge COWImangler en vurdering af føringsveje (kabelrender, -brønde og -blokanlæg), til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, divergensen i Banedan-marks rapport om Grenåbanen hvor detside 5 hedder, at »der er ikke konstateret blød bund på stræknin-gen«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Spm. om ministeren finder, at COWI’s kommentering af Bane-danmarks »Vedligeholdelsesrapport for Grenåbanen« er valid, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt det fremmer let-banens succes, at reduceret drift gøres muligt allerede inden, let-banen er blevet anlagt, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvor meget det vil koste,såfremt letbanen på hele strækningen designes tila) dieseldrift, b) eldrift, eller c) hybriddrift (en blanding mellem aog b), til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, om der i Europa findes an-dre hybridletbaner end Kassels, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan forholder ministeren sig til kørsel med godstogpå letbanen mellem Århus og Grenå Havn, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, finder ministeren, at samfundet får en god udnyttelse afde investerede midler, såfremt letbanen ikke designes, så det bli-ver muligt at betjene Grenå Havn med godstog, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan be- eller afkræfte DI Transports tal, jf.høringssvaret, om at driftsomkostningerne i forbindelse medgodstogskørsel på Grenåbanen vil beløbe sig til 15-20 mio kr.p.a., til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil inddrage anlæg af et selvstændigt tracé tilgodstog mellem Grenåbanen og længdebanen ved Geding, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt kørsel med gods-tog på letbanen indebærer, at denne så også skal være omfattet afjernbanesikkerhedsdirektivet, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvilke uddannelseskrav,der vil blive stillet til det personel, der skal føre letbanen, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der i de europæ-iske lande, hvor der kører letbaner, anvendes buschauffører til be-tjening af disse eller personel der kan leve op til kravene om atblive lokofører, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt det vil være ioverensstemmelse med jernbanesikkerhedsdirektivet, at en letba-ne, der er underlagt direktivets bestemmelser, føres af buschauf-fører, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerenkan gøre rede for, hvorvidt det vil være mu-ligt kun at lade letbanen være omfattet aflokomotivførerdirektivet, mens der dispenseres fra interoperabili-tetsdirektivet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
46
47
48
49
50
51
52
53
Spm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt der skal udarbej-des individuelle og detaljerede arbejdsbeskrivelser ved nedlæg-gelse af hver enkelt usikret jernbaneoverkørsel på Grenåbanen, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorledes Banedanmarkvil håndtere de overkørsler, hvor bygninger/terrænforhold forhin-drer en forbedring af oversigtsforholdene, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, i hvilket omfang der vilblive etableret alternative krydsninger af Grenåbanen - især for delette trafikanter - i forbindelse med, at der nedlægges overkørsler,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorledes Banedanmarkvil håndtere de fire overkørsler i Risskov, som erfaringsmæssigthar vist sig at være problematiske, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for Banedanmarks erfaringermed sensorteknologi til overvågning af baneoverkørsler og dæm-ninger omkring banestrækninger, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt det vil være mu-ligt i letbanen at medtage cykler, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren kan gøre rede for, i hvilket omfang eldrifts-servitutten vil blive gennemført med den fornødne konsekvens påstrækningen Odder-Grenå, når dette ikke er tilfældet på de nuvæ-rende elektrificerede strækninger, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvordan kommunerne med letbane uden for Aarhussikres indflydelse på letbanedriften og letbanens udformning i de-res område, til transportministeren, og ministerens svar herpå