Transportudvalget 2011-12
L 77
Offentligt
1086451_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. februar 20122012-568
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L77 – Forslag til lov om Aarhus Letbane, som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 5:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor staten forbliver i Metroselskabet, ogdermed bliver en del af den tvist som COMET har rejst mod selskabet, mensstaten umiddelbart efter, at letbanen i Århus er blevet anlagt, overdrager sinandel til letbaneselskabet.

Svar:

Jeg henviser til den politiske aftale af 31. oktober 2011 mellem AarhusKommune, Region Midtjylland og staten om oprettelse af et fællesanlægsselskab i forbindelse med anlæg af en letbane i Aarhus samt til denpolitiske aftale af 26. november 2010 om Bedre mobilitet.Det fremgår af de to aftaler, at staten alene deltager i anlægsfasen og ikke idriftsfasen af Aarhus Letbane samt at staten efter anlægget er færdigtvederlagsfrit overdrager dette til drift- og infrastrukturselskabet mod at statenefter opløsning af anlægsselskabet ikke længere hæfter for krav modanlægsselskabet.I forbindelse med anlæggelse af metroens første etaper samt anlæggelse afCityringen er selskabskonstruktionen helt anderledes, bl.a. fordikonstruktionen også indeholder arealudvikling og indskud af arealer, som skalmedfinansiere anlægget. Derudover bidrager selve metrodriften væsentligt tiltilbagebetaling af anlægget, idet driften er overskudsgivende.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen